Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23-04-2024, 09:42:49
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  trachinus draco of pieterman
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: trachinus draco of pieterman  (gelezen 13971 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Gepost op: 09-04-2009, 10:43:05 »

Uit mijn jeugd herinnner ik mij dat er bij de garnalen vangst langs de kust en ook langs het strand pietrmannen werden gevangen.( ongeveer 1940)

Is dit tegenwoordig nog zo.
Ik herinner me dat deze visjes ook wel gerookt of gestoomd te koop werden aangeboden.

Bij de vishandel ( roeleveld of simonis ) zie ik deze vissoort nooit.

Toevallig kwam ik deze vissoort tegen bij een viskraam in Dieppe en in een viswinkel in Quend-Plage ( Somme baai.
Prijs was gelijk aan de kleine wijtind  ( 3 kg voor € 5.- )

Gaauw wat gekocht en heerlijk naast de caravan op mijn rooktoestel
klaar gemaakt en bij de boterham genuttigd.

 
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 09-04-2009, 11:34:26 »

Binnen 'Vraag en Antwoord' komt onder andere de topic Coenens schatkist voor. De 16de eeuwer Coenen schreef in zijn Visboeck dit over de pieterman:

Pieterman

[…] Van den Pieterman hier boue gefiguert (afgebeeld in het Visboeck) es mede een zee visken van onse visgers van scheveninghe wel bekent Ende worden van onsen visgers na pinxster tijt Int lest vanden mey maent ende Junius ende Julius zeer ouervloedich ghevanghen vande visgers die op haer heijme (dicht bij huis) blijven Die niet buten omden harinck te visghen varen En worden alle de hollantsche kuste met ouervloedicheijt ghevangen van alle die visgers die langers die hollantsche kuste tuys blijven  ende in zeelant des gelijcke En dit meest alst warm weder es Maer alst wat beghint te wayen soe lopen sij of swemmen weder naet diep ende alst weder warm weder wort ende stil weder comen weder naet lant toe ende dan vanden visgers gevangen bijt lant heene wantet meest oude mannekens ende ghemackelijcke visgers zijn die somers tuys blijven Die cloecke mans varen meest den zomer tijt omde harinck met die buys sceepen wter mase Van desen pieter mans worden desen tijt seer ghespijst die naeste stede die ande zeekuste leggen En het es een leckere vische die lancste es van een groote voet lanck soo smal als den harinck wit hart vische den tonghe smaeck gelijck Oock hadden die leckere spangaerts (Spaanse soldaten vanwege de 80-jarige oorlog)  daer een goet behagen in alssij bij ons lagen Godt danck zij zijn verdreven nv ter tijt Die pietermannen en plegen soe goede ware niet te wesen In mijnen jonghen tijt alssij nv sijn van den rijcke leckere luijden Dat waeromme wil ic u scrijve  Een out spreecwoort dat het koetge voor doet wilt kalfge na doen […]

[…] Ic hebbe in mijnen jonghen tijt weten geven XX (twintig) om een oert stuivers (ongeveer een kwart van een stuiver) Dese pietermans hebben een zeer fenijnighe speere op haer Rugge vast aent hooft […]

N.B.

Met de laatste opmerking geeft Coenen aan dat in zijn jonge jaren de pieterman van weinig waarde was en daarom heel goedkoop.

Piet Spaans

 
« Laatste verandering: 09-04-2009, 11:44:57 door Piet Es » Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 09-04-2009, 20:30:16 »

Als het water warmer woord zie je ze hier ook wel voor de kust .
Gelogd
gentij
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 13-04-2009, 00:52:18 »

Je moet er in de branding niet op gaan staan, want de stekel (rugvin en kieuw) bevat een nare stof die een enorme pijn veroorzaakt en een stranddag goed kunnen verpesten. EHBO posten moeten er jaarlijks veel mensen met een dergelijke steek behandelen.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 13-04-2009, 07:42:34 »

 Was mij bekend.
 Bij het garnalen vissen langs het strand met de sajing was het goed uitkijken als je het kuiltje leegde en de garnalen van ongerechtidheid zuiverde. Persoonlijke ervaring

Vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 15-05-2009, 16:10:34 »

Ook verleden week deze vissoort op de weekmarkt in Wimereux gezien.
Het waren vrij forse exemplaren. Zo'n 3 a 4 stuks in een kilo.
Prijs was € 8 per kg.
In vergelijking met de prijzen  weekmarkt en visstalletjes in Boulogne.
Schol 4 op weekmarkt € 3.50 / kg  Visstal Boulogne schol en schar 3kg voor € 5.-
In Boulogne geen pietermannen gezien.

vreemdeling
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 15-05-2009, 17:03:54 »

Pietermannen (Trachinidae) is de naam voor een familie van vissen uit de orde van Baarsachtigen (Perciformes).

Pietermannen behoren tot de giftigste dieren van Europa. De eerste rugvin van de pieterman bevat 5 of 6 doornige vinstralen, die in verbinding staan met een gifklier aan de basis van deze vinstralen.

Pietermannen graven zich in in het zand in ondiep water, loerend op prooivissen. Zwemmers in deze wateren lopen een gerede kans op een pieterman te trappen, hetgeen meestal een steek in de voet zal opleveren. Een steek van een pieterman is voor een mens in het algemeen niet dodelijk, maar wel zeer pijnlijk. Indien de steek niet snel wordt behandeld kan deze pijn maanden aanhouden. De behandeling is echter simpel: het gestoken lichaamsdeel dient ongeveer een kwartier tot twintig minuten in zo heet mogelijk water gedompeld te worden (natuurlijk zonder verbranding te veroorzaken). Het gif van de pieterman bestaat namelijk uit eiwitten die bij temperaturen boven 40 graden Celsius instabiel zijn en snel afgebroken worden.

Indien na een steek een allergische of anafylactische reactie optreedt, dient zo snel mogelijk medische hulp gezocht te worden


* Pieterman.JPG (12.47 KB, 569x171 - bekeken 4999 keer.)
Gelogd
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 15-05-2009, 18:56:33 »

Hallo Gerard,
ik heb verrast naar jou berichtje over de behandeling met heet water gekeken. Dit wist ik helemaal niet. Vroeger in de vishandel zaten de visjes in de kisten tussen bv. Wijting en als je een kist omgooiden om de vis op de toonbank te deponeren kon het gebeuren dat je door een Pieterman gestoken werd. Dat was echt verschrikkelijk, want na dat we onder de kraan het wondje schoon spoelde, moesten we voor tegengif een spuit halen bij Dr. Balhan en dan was je toch weer een paar uur van de zaak. Mijn zus dacht een keer dat het z'n vaart niet zou lopen en deed er nagenoeg niets aan maar dat kwam haar duur te staan. De volgende avond lag ze hoge koorts en bloedvergiftiging op de IC van het Rode Kruisziekenhuis met een stuk of wat drainageslangetjes tussen de vingers in de gestoken hand. Met de heet water behandeling zoals je zegt, hadden we detijds na pakweg een half uur gewoon weer met het werk door kunnen gaan en dat moet je wel weten.

HG.

BartW.
Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 15-05-2009, 21:04:33 »

Hallo Bart,ja dat wist ik ook niet hoor,maar ff googlen en je krijg uitleg.
Ja het zijn Linke visjes,zo ezeit Grin Grin
Gerard.

Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 15-05-2009, 21:38:07 »

Je vinger gelijk in de gasolie steken als je gestoken ben
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!