Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-04-2024, 14:31:57
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Zuilvisserij
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Zuilvisserij  (gelezen 41952 keer)
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 18-03-2009, 15:39:50 »

Piet Es ook van deze kant bedankt!!
Voor het spit werk wat je doet.
Had nog nooit gehoord van Zuylvisserij,maar door jou toe doen zijn we weer een stulje wijzer in de geschiedenis !!!
M,n complimenten hoor!!!!!
« Laatste verandering: 18-03-2009, 15:41:23 door Post Boy » Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 18-03-2009, 16:14:41 »

Piet Es ook van deze kant bedankt!!
Voor het spit werk wat je doet.
Had nog nooit gehoord van Zuylvisserij,maar door jou toe doen zijn we weer een stulje wijzer in de geschiedenis !!!
M,n complimenten hoor!!!!!

In dank aanvaard, Dirk.

Groetjes, Piet
Gelogd
Bert van der Toorn
Schipper
*****
Berichten: 169



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #17 Gepost op: 19-03-2009, 00:55:32 »

Interessante stukken.
Ik begrijp hieruit dat de kustplaatsen pas laat op de haringvisserij moeten zijn overgestapt; ergens in de 19e eeuw?
Dat, terwijl de haring rond oktober pal onder de Nederlandse kust zat.
Ik kan me herinneren dat als we bij helder weer bij de vuurtoren stonden de masttoppen en de lichten van de vleetloggers konden zien.

K

Jansen,

Dat klopt aardig wat je daar schrijft. In 1964 - in de achterteelt met de SCH 333 - moesten wij een keer om 16:30 varen. Om 20:00 uur gingen wij nog aan schot. Dat hebben we geweten; we zijn die week twee keer binnen geweest met gezamenlijk zo'n 28-30 last kakelverse haring.  En... we zagen aan de vleet liggend de vuurtoren 'slaan.'

gr. Bert v.d. Toorn
Gelogd
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 19-03-2009, 14:28:16 »

Ha Bert,
Dat was dan ook weer twee keer in korte tijd zeekaak af delen en we kregen het niet weggetremd.

Bart
Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 21-03-2009, 21:32:28 »

De scheveningse garnalen vletten in de periode voor de oorlog 40/45
gebruilkte hetzelfde systeem..
Als je de vletten bekeek aan de "Breggetjes" kant van de oude haven, op de plek waar vroeger het oude afslaggebouw stond,waren er veelal  2 netten te zien welke te drogen hingen aan de mast, na de nacht vissen.

Van mijn grootvader heb ik ooit venomen dat dit systeem ook werd toegepast op de zeillogger
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 22-03-2009, 17:21:59 »

In de bovenstaande reactie (dd. 21.03.2009) merkt 'Vreemdeling' op dat de Scheveningse garnalenvletten 'hetzelfde systeem gebruikten'. Hij bedoelt daarmee blijkbaar te zeggen (althans zo lees ik het) dat de garnalenvissers - net als destijds de Zuilvissers die eerder in deze topic zijn beschreven - tegelijkertijd met twee sleepnetten visten. Hij baseert dit op een waarneming waarbij hij in vroeger jaren op aangemeerde scheepjes twee netten aan de mast te drogen zag hangen na een of meer nachten vissen door die scheepjes. Het zien hangen van een tweetal netten wil echter niet persé impliceren dat die twee tegelijkertijd zouden zijn gebruikt. Dat men meerdere netten aan boord meegevoerd zal hebben is verklaarbaar en zelfs vanzelfsprekend daar men tijdens het vissen een net zou kunnen beschadigen of zelfs zou kunnen verspelen. Zou men b.v. tijdens de lopende visserij het eerste net hebben beschadigd dan zou men het tweede kunnen inzetten. Bij thuiskomst zijn ze dan beide nat en worden ook samen te drogen gehangen. Maar dat bewijst niets meer dan wat men ziet of heeft gezien. In feite geldt het bovenstaande evenzeer voor het verhaal van de grootvader inzake de met sleepnetten vissende zeilloggers; voor zover mij bekend visten deze slechts met één sleepnet. De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen dat over - met sleepnetten of trawls vissende - zeilloggers weinig bekend is. De loggers waren immers gebouwd voor de vleetvisserij op haring en daarvoor heel expliciet in de markt geplaatst en het uitoefenen van de sleepnetvisserij was dus niet zozeer hun 'ding'.

Piet Spaans
« Laatste verandering: 22-03-2009, 22:29:04 door Piet Es » Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 23-03-2009, 15:38:20 »

Indertijd (1996) schreef ik voor Jac. den Dulk & Zonen een herdenkingsboek. Er schoot mij na de reactie van 'Vreemdeling' in deze topic later nog iets te binnen over de plaatselijke sleepnet- of trawlvisserij van rond 1900; het ging dus nog steeds over de jaren van de zeilloggers. Opmerkelijk is nu de introductie van de visborden welke de plaats gingen innemen van de tot dan toe in gebruik zijnde ‘bomen’ zoals deze bij de zuilvisserij al zijn beschreven. Onderstaand volgt uit dit herdenkingsboek over een en ander een alinea.
   
‘Gedurende de winterperiode van 1908/09 ging de firma over op een hernieuwde visserij met het trawlnet. Voordien stond deze in een andere vorm bekend als de schrobnetvisserij. Eerder werd al aangegeven dat sinds vele jaren de animo hiervoor was verdwenen, dit na de komst van de pekelharingvisserij die plaatselijk snel was ontwikkeld. Daarnaast hadden stoomtrawlschepen van elders een monopoliepositie veroverd vanwege hun grotere trekkracht en de kortere reistijden. En tenslotte scheen het, naar men althans zei, dat ook de grote schol uit de Noordzee was verdwenen waarbij men zelfs sprak over het leegvissen(!) daarvan. Maar zoon en broer Johannes (den Dulk: auteur) had in een Duits visserijboek wat gelezen over een andersoortige techniek bij het trawlen. Hierbij werd het sleepnet opengehouden door middel van twee visborden in plaats van gebruik te maken van de tot dan toe gangbare 'boom'. De toepassing ervan bood genoeg resultaten om voor de volgende winterperiode weer enkele loggers klaar te maken. In de winter van 1910 op 1911 rustte men zelfs van de elf zeilloggers die de rederij intussen bezat, er zes uit voor de trawlvisserij. De loggers zetten tot tevredenheid elk gemiddeld voor f. 3 000,- vis aan wal. Ook voor wat betreft de voorbije haringteelt van 1910 kon men bij Jac. den Dulk & Zonen tevreden terugblikken. De elf loggers hadden in die teelt gemiddeld per schip zo'n f. 14 575,- besomd en de enige nog in het bezit van de rederij zijnde bomschuit 'Phoenix' bracht voor f. 10 200,- haring aan.’

Uit: Jac. Den Dulk & Zonen 1871 ~ 1996, Piet Spaans 1996

Overigens schreef ook J.C. Vermaas in zijn Geschiedenis van Scheveningen, deel II, blz. 68, iets over de introductie van visborden door de reder J. den Dulk.

Piet Spaans

« Laatste verandering: 23-03-2009, 15:42:03 door Piet Es » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 23-03-2009, 15:39:53 »

Niet te snel conclusies trekken.
Te drogen hangende netten waren aangeslagen aan korboom en "hoofden "
Ik heb vletten zo zien vissen.
Vaak visten de vletten dicht bij het strand en vaak nog binnen de golfbrekers.

Wat is er op tegen dat een zeillogger niet deze vismethode mag proberen als dt wel mogelijk is op een bomschuit en pinken.
Op zeillogger werd ook met boomkor gevist.

Visserlui hebben altijd geprobeerd om wat extra te verdienen.
Daarom werd er steeds iets nieuws of ouds uitgeprobeerd of opnieuw geprobeerd.

Hiermee is de visserij groot geworden.

Ik heb in mijn jeugd veel langs de haven en strand gezworven.
Ik kan me niet voorstellen dat jij ooit met een rode zakdoek in je zak heb gelopen, om als dit mogelijk was bij deze of gene een zootje scharren, scholletjes of verse haring mee te krijgen voor thuis.
Of voor een paar centen wat "Koppelaers " bij de PIJP of Kegge mee te brengen.

Goede oude Tijd

vreemdeling
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 23-03-2009, 16:05:27 »

Beste 'Vreemdeling', ik heb geen conclusies getrokken maar heb slechts aan willen geven wat ik meen te lezen. En nog steeds is mij niet duidelijk of u ja dan nee een garnalenvisser tegelijkertijd met twee netten heb zien vissen zoals ik dat eerder aangaf waar het ging om de zuilvissers van weleer. Verder heb ik ook niet gesteld dat een zeillogger iets niet of wel zou mogen proberen. Ik heb alleen getracht, duidelijk te maken dat de logger als vaartuig niet voor de sleepnetvisserij, maar voor de vleetvisserij werd ontworpen en geintroduceerd. Dat er ook wel reders waren die in het verdere verleden tussentijds nog iets anders probeerden met hun loggers dan sec de vleetvisserij toepassen heb ik zojuist hierboven aangegeven. Wellicht spreken we een beetje langs elkaar heen, daarom nog even deze reactie. 

Piet Spaans
« Laatste verandering: 23-03-2009, 16:13:49 door Piet Es » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 24-03-2009, 13:46:12 »

In de periode 1947 /48 waren er bij de firma A.T. 2 poolse loggers ,welke voor een vrij korte tijd,  de haring vangst beoefenden.
Nl.Korab 1 en Korab 2
Op beide schepen was een scheveningse bemanning.
Schippers waren B.Rog en M.Pronk ( gouwe Giel ), in deze periode topschippers bij A.T.
Waren deze schepen nog een uitvloeisel van het Mewa project van voor de oorlog. ?
QWeet u hierop antwoord.
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 24-03-2009, 15:50:00 »

In de periode 1947 /48 waren er bij de firma A.T. 2 poolse loggers ,welke voor een vrij korte tijd,  de haring vangst beoefenden.
Nl.Korab 1 en Korab 2
Op beide schepen was een scheveningse bemanning.
Schippers waren B.Rog en M.Pronk ( gouwe Giel ), in deze periode topschippers bij A.T.
Waren deze schepen nog een uitvloeisel van het Mewa project van voor de oorlog. ?
QWeet u hierop antwoord.

Ik beschik over de officiële rederijgegevens van de rederij AT vanaf haar startjaar 1880 tot aan haar einde in 1959. Deze zijn destijds opgetekend en bijgehouden door Jan van der Toorn, de zoon van AT. Het gaat hier om de schepen, de schippers, het aantal reizen per jaar en de vangsten en de opbrengsten per reis. Ik tref echter voor 1946 uitsluitend de 'Korab II' aan, op dat moment geregistreerd als GDY 115. Chiel Pronk wordt inderdaad als schipper genoemd. Als toelichting staat verder vermeld: gehuurd. Het andere door u aangegeven Korab-schip wordt niet genoemd. De door u aangegeven schipper B. Rog staat met de SCH 189, de 'Jacob', voor dat jaar 1946 in deze registratie vermeld met een totaal aantal visreizen van 15, overeenkomend met - en zelfs veel meer dan! - de meeste andere schippers van dezelfde rederij. Hij maakt bovendien de op twee na hoogste jaarbesomming wanneer deze wordt vergeleken met die van de andere 14 schippers van dezelfde rederij. In 1947 en in de jaren daarna worden geen Korab-schepen meer vermeld in de rederijgegevens. Alhoewel het MEWA-avontuur voor de rederij voorbij was, zou men (met enige ruimte) de huur van het Korab-schip als een uitvloeisel van de Pools-Scheveningse samenwerking van destijds kunnen beschouwen.

Piet Spaans
« Laatste verandering: 24-03-2009, 16:00:54 door Piet Es » Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 24-03-2009, 17:15:27 »

In de periode 1947 /48 waren er bij de firma A.T. 2 poolse loggers ,welke voor een vrij korte tijd,  de haring vangst beoefenden.
Nl.Korab 1 en Korab 2
Op beide schepen was een scheveningse bemanning.
Schippers waren B.Rog en M.Pronk ( gouwe Giel ), in deze periode topschippers bij A.T.
Waren deze schepen nog een uitvloeisel van het Mewa project van voor de oorlog. ?
QWeet u hierop antwoord.

Hier heb je beide mannen; Baardhout Rog(R) en Chiel Pronk(L).
Waren altijd bij elkaar

K


* chiel_2a.JPG (63.91 KB, 501x593 - bekeken 1821 keer.)
« Laatste verandering: 24-03-2009, 17:21:20 door Jan Jansen » Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 27-03-2009, 21:53:24 »

De Delfin-en Korab-Schepen.


* GDY-112_Delfin_I.jpg (72.23 KB, 700x376 - bekeken 1530 keer.)
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 27-03-2009, 21:54:40 »

Delfin II


* GDY-113_Delfin_II.jpg (131.95 KB, 650x415 - bekeken 1787 keer.)
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 27-03-2009, 21:57:51 »

GDY-114- "Korab-I

GDY-115 "Korab-II


* GDY-114-_Korab_I.jpg (101.6 KB, 700x382 - bekeken 1879 keer.)

* GDY-115_Korab_II.jpg (136.19 KB, 700x386 - bekeken 1630 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!