Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 06:34:57
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  omgekomen zeelui
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: omgekomen zeelui  (gelezen 28523 keer)
herman
Gast
« Gepost op: 20-01-2009, 11:25:04 »

Beste lezersforum

Is er een overzicht te verkrijgen van namen van zeelui die met hun schepen tijdens hun werk zijn vergaan en zijn er ook data van deze drama's voorhanden.
Ik zoek vooral in de periode van 1650 tot 1900
Wie kan mij helpen?

bedankt alvast

Herman
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 25-01-2009, 19:50:42 »

Herman,

Ik heb lang geaarzeld maar omdat niemand antwoordt, zal ik reageren. Dus let wel: reageren, maar niet antwoorden. Ten eerste omdat ik het antwoord niet zomaar weet en ten tweede omdat ik - wanneer ik het al zou weten - mezelf zou afvragen wat jij met zo'n antwoord gaat doen. Want begrijp goed: een dergelijke vraag stellen is vragen oproepen. De eerste tegenvraag luidt: waarom wil je dit weten oftewel, wat is het doel van de vraag? Ten tweede: je vraagstelling is onzuiver. Heb je het over zeelieden uit de hele wereld, uit Europa, uit Nederland, uit alle kustplaatsen langs de Noordzee of alleen uit Scheveningen? Ten derde, wanneer je het over zeelui hebt bedoel je dan zeelui in het algemeen of uitsluitend vissers (je zit tenslotte op een Scheveningen-site!). Ten vierde: wanneer je weet hoeveel zeelui er verdronken zijn dan zegt dat niets. Het gaat pas wezenlijk iets zeggen wanneer je weet hoeveel zeelui er in diezelfde jaren voorhanden waren. Samengevat: wanneer iemand vraagt hoeveel erwten er in een pan erwtensoep zitten dan moet zo'n iemand eerst aangeven over wat voor soort pan hij/zij het heeft: groot, klein, hoog  of laag. En wanneer iemand jou het antwoord over die zeelui geeft, wat ga je daar dan mee doen? Begrijp me goed: Scheveningen is al vaker opgezadeld met fake-verhalen van lieden die lukraak vragen stellen, vervolgens een klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt en uiteindelijk aan de hand van een eigen interpretatie naar buiten treden met een duister verhaal of met een onduidelijke 'studie'. Kortom, geef aan wie en wat je bent en wat je preciese doelstelling is. En wees daarnaast helder in je vraagstelling. En ja, het feit dat niemand heeft gereageerd is in wezen al een antwoord op zichzelf gebleken. Tot slot, het bovenstaande is beslist niet kwaad bedoeld. Met vriendelijke groet,

Piet Spaans
« Laatste verandering: 26-01-2009, 21:09:00 door Piet Es » Gelogd
Doggersbank
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 25-01-2009, 20:27:09 »


Beste Piet,

Ben het helemaal met je verhaal eens.

Groeten, Jan.
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 26-01-2009, 11:32:15 »

applaus voor onze eigen scheveningse piet goed geantwoordt groet henk
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 26-01-2009, 12:11:01 »

Hallo Jan en Henk,

Bedankt voor jullie reactie. Waar het om gaat is het volgende. Vorige week maandag, 19 januari jl., stond in het AD/Haagsche Courant een artikel over drie meisjes die studeren aan de Haagse Hogeschool. Zij doen mee aan een zogenaamd 'Spoorzoekersproject' van de Haagse hoogleraar Willem Willems en zij gaan zich verdiepen in de achtergronden van de op zee geblevenen van Scheveningen. Dit project wil namelijk de sociale geschiedenis van Den Haag en Nederland in kaart brengen. Nu heb ik voor wat betreft Scheveningen slechte herinneringen aan deze historicus Willems. Ooit schreef hij in de Haagsche Courant een zogenaamde 'Stadskind-verhalenserie'. In een van de verhalen van die serie gaf hij ook breeduit zijn herinneringen over Scheveningen weer en daarvan rolden mij de tranen over de rug... Het verhaal bevatte verschillende onjuistheden en verkeerd weergegeven impressies. Ik heb hem op die onzuiverheden schriftelijk gewezen en heb die onjuistheden gestipuleerd. Hij heeft daarop niet gereageerd, vanzelfsprekend want sommige historici achten zich onfeilbaar en geven blijk van erg lange tenen wanneer zij op hun fouten worden gewezen.
Wanneer nu deze 'Herman', die zich merkwaardigerwijs met hetzelfde onderwerp lijkt bezig te houden, ook zo'n 'spoorzoeker' van Willems is, dan houd ik voor wat betreft Scheveningen mijn hart vast. Deze mensen hebben geen benul van het oude verdriet van Scheveningen en van de invloed die dergelijke gebeurens op het leven van veel Scheveningers heeft gehad. Mijn vader verloor als kind in 1914 in één nacht zowel zijn vader als twee van zijn oudere broertjes. Kan een buitenstaander zich voorstellen wat voor invloed dit had op een gezin? Mijn opa was schipper maar plotseling was het gezin waarvan mijn vader deel uitmaakte, armlastig. Mijn vader, die in feite geen visser wilde worden en die - naar uit zijn eindrapport bleek - zeer intelligent was, moest desondanks toch plotseling als 12-jarig kind naar zee. Er moest geld worden verdiend voor dit gezin met een weduwe en nog vijf jonge kinderen onder mijn vader. Ik schrik dan ook altijd wanneer ik lees over onderzoeken als deze van zowel die goedbedoelende meisjes als van die bewuste 'Herman'. Want als deze 'Herman' bezig gaat met een dergelijk onderzoek dan wordt alleen al uit zijn onzorgvuldige vraagstelling duidelijk hoe de kwaliteit van zijn onderzoek zal blijken. Laten we voorlopig zijn reactie op een en ander maar eens afwachten. Met groet,

Piet Spaans

« Laatste verandering: 02-02-2009, 15:32:27 door Piet Es » Gelogd
Cor65
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 01-02-2009, 20:49:23 »

herman kijk op de site uim 31/gr cor65
Gelogd
herman
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 03-02-2009, 23:13:24 »

Met verbazing en met beheerste irritatie heb ik de beide teksten van ene Piet Spaans gelezen.
Teksten welke zeer belerend en vrij negatief overkwamen, ofschoon hij zelf dit blijkbaar niet heeft ingezien.
Bovendien vindt hij zichzelf erg belangrijk en komt hij erg zelfingenomen over.
Maar wie is eigenlijk deze Piet Spaans?
Ik ken hem niet en heb, gezien zijn reacties, ook totaal geen behoeften om hem te leren kennen.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd; ook ik ben maar een mens.
Maar volgens mij is deze site in het leven geroepen om elkaar te helpen en kan men vragen stellen met betrekking tot het wel en wee van hetgeen zich ( ooit ) in Scheveningen heeft afgespeeld.

In eerste instantie had ik totaal geen behoeften om te reageren, echter daar dit een "open" site is, wil ik toch een en ander stevig kwijt.
Ten eerste: waarom zou ik jou moeten vertellen waarom ik mijn vraag heb gesteld Huh?
Ten tweede: uit jouw antwoord blijkt overduidelijk dat je niet in staat bent om vragend te kunnen lezen. Als ik op een Scheveningse site informatie over omgekomen zeelui en hun schepen vraag, lijkt het mij toch voor de hand te liggen dat ik hierbij over Scheveningse zeelui en hun schepen spreek. Als ik informatie over zeelui etc. uit Ijmuiden, Zoutkamp etc. had willen hebben, dan had ik dit zeer direct genoemd en mij niet tot deze site met deze vraag gericht.
Ten derde: wat had je gedacht ?
Ten vierde: nu gaat Piet Spaans op de komische toer verder en gaat mijn vraag vergelijken met erwten in een pan. Als je dan zo leuk wilt zijn, had dan iets origineels gekozen. Ik denk bijv. aan haringen in een ton!!
Maar misschien wil je wel een recept voor het maken van erwtensoep; kan je altijd krijgen.
Ten vijfde: wat geeft jou het recht om te oordelen over mijn onduidelijke studie of fake-verhalen?
Ten zesde: wat heb ik te maken met die drie meisjes studerend aan de Haagsche Hogeschool en met Willem Willems? Totaal, en ik herhaal voor alle zekerheid, totaal niets. Niets, niets en nog eens niets!!
Overigens kan ik volledig begrijpen dat deze Willems nooit heeft reageerd op jouw schriftelijke reactie. Wat een zelfingenomenheid toon je hier!!.
Ten zevende: het stukje over jouw opa. Laat ik heel duidelijk zijn. Ik heb hier niet om gevraagd en zie dan ook totaal het nut van dit gedeelte niet in. Sterker nog. Ik ben geen Scheveninger maar ruim 40 jaar getrouwd met een rasechte Scheveningse. Ik mag best zeggen dat ik het wel en wee van de Scheveningers aardig ken en ik weet dat ook in mijn schoonfamilie zich zo'n dergelijk drama heeft afgespeeld. Ook ik weet dat het vroeger niet zo'n goede tijd was in Scvheveningen met veel armoede en veel gebroken gezinnen. Dus bespaar mij verhalen zoals jij deze zo nodig moet beschrijven.
Ten achtste: maak je vooral geen zorgen over de kwaliteit van mijn onderzoek. Wat ik tot op heden heb gedaan, zit voor 100% goed en onderbouwd in elkaar.

Vermoedelijk ben je de 60 gepasseerd. Van zo'n iemand mag je dan best verwachten dat hij weet wat hij schrijft en niet zomaar ongenuanceerd met kreten en misplaatste vooroordelen komt.
Jammer, je hebt een grote kans laten liggen. Je had een normaal antwoord kunnen geven of mij via mijn mailadres kunnen benaderen met jouw vragen. Dan had ik deze vermoedelijk - mits de toon nornaal was gesteld, allemaal willen beantwoorden.
Nu heb ik hier geen zin meer in.
En natuurlijk wil ik ook Jan en |Henk bedanken voor hun uitgebreide dankbetuiging.

Herman


En misschien kan Cor even aangeven hoe ik op zijn site kan komen, bedankt.
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 03-02-2009, 23:25:17 »

Maar wie is eigenlijk deze Piet Spaans?
Ik ken hem niet

Als jij 40 jaar met Scheveningse ben getrouwd en zoveel van het wel wee van de Scheveningers kent, weet je donders goed wie Piet Spaans is
Gelogd
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 04-02-2009, 01:47:32 »

Wie is die Herman dan wel?............Nooit van gehoord!

BartW.
Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 04-02-2009, 02:45:30 »

Wie is Herman?  Wat doet deze meneer met de verkregen gegevens? Welk belang heeft hij daarbij? Daar is ons niets van bekend. Het is dan ook begrijpelijk dat je zo'n reactie van Piet Spaans als antwoord kan verwachten. Zeer dom vind ik die Herman om in zo'n kort tijdsbestek deze stupiede berichten op de site te ventileren. Wanneer hij de site goed had door gekeken, was hem toch opgevallen dat Piet Spaans ergens voor staat. Voor mij is duidelijk dat deze domoor daar ook geen enkele moeite voor heeft gedaan. Ik vraag mij dan ook af of deze persoon nog iets meer van Scheveningen in huis heeft dan zijn vrouw waarmee hij nogwel veertig jaar is getrouwd. In het belang van eigen onderzoek verduidelijk je, je persoon en doelstellingen om daar juist de kennis mee binnen te halen.
Qua kennis over Scheveningen en Scheveningers is dat zeker nihil. Een beoogt doel bereiken doe je toch op een heel andere manier dan hoe hij zich nu al op de site heeft gemanifesteerd!



BartW.
« Laatste verandering: 04-02-2009, 03:46:51 door BartW. » Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
Vierboet
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 04-02-2009, 06:57:20 »

Piet Spaans,

Het op deze manier op Herman botvieren van je frustratie(s) over eerder opgedane ervaring(en) siert je naar mijn mening niet.
Je had hem geen of een normaal antwoord kunnen geven. Of hem via zijn mailadres kunnen benaderen om hem op een normale manier naar zijn intenties te vragen.

Cornelis Vrolijk
« Laatste verandering: 04-02-2009, 07:29:28 door Vierboet » Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #11 Gepost op: 04-02-2009, 11:19:38 »

herman kijk op de site uim 31/gr cor65

 ik denk dat cor de topic IJM 31 bedoelt
staat ook hier op het forom
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
garrent
Opper-stuurman
****
Berichten: 140


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 04-02-2009, 11:27:22 »

Beste Herman

Dit ligt allemaal heel gevoelig ik zou zeggen kom een keer kijken bij de herdenkingen welke elk jaar in de maand Mei is kunt u zelf ervaren hoe gevoelig dit onderwerp is voor velen ook al is het kort of heel lang geleden het knaagt nog steeds met de vragen waarom,waardoor,voorwie.

Ook zijn er al veel boeken over verschenen denk aan b.v.Lief en Leed.

Karel
« Laatste verandering: 04-02-2009, 11:28:56 door garrent » Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #13 Gepost op: 04-02-2009, 11:34:52 »

ik zeg even dit
 dat gehakketak op elkaar is toch niet nodig
 de belangrijkste vraag was om je zelf even voor testellen
 meer niet  dan weten we tegen wie we het hebben
 gr rinus nutbeij
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Vierboet
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 04-02-2009, 19:30:20 »

Beste Rinus Nutbeij,

Hoezeer ik de bijdragen van Piet Spaans aan het behoud van "het Schevenings erfgoed" ook waardeer, vindt deze scheveninger dat hij in deze om hem moverende redenen op grond van oneigenlijke argumenten en op een weinig respectvolle wijze Herman "de les leest".

Met vriendelijke groet,

Cornelis Vrolijk
« Laatste verandering: 04-02-2009, 20:28:34 door Vierboet » Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!