Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 14:18:49
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Visserijmonumenten
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Visserijmonumenten  (gelezen 74646 keer)
Enk The Yenk
Gast
« Antwoord #45 Gepost op: 15-03-2009, 04:20:50 »

Dit is het Vissersmonument in Gloucester Massachusetts, een wel bekend vissers plaatsje in de USA net boven Boston aan de oostkust.
Ze vissen  rond Cape Cod zo genaamd  vanwegen de Cod fish (kabeljouw), ook word er van uit deze port op de grandbanks  van Canada gevaren.
http://www.nps.gov/nr/travel/maritime/glo.htm


* Gloucester_Massachusetts.jpg (108.68 KB, 800x639 - bekeken 1834 keer.)
« Laatste verandering: 15-03-2009, 04:26:14 door Enk The Yenk » Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #46 Gepost op: 16-03-2009, 02:02:45 »

Dank Enk voor de info over de 'Zeeman op de uitkijk'.


Het fotoalbum over de gedenksteen n.a.v. de ramp met het mts Maassluis heb ik dankzij Arie Hazebroek en een aantal van zijn kollega's aktief kunnen maken.

Deze gedenksteen stond eerst in het gebouw Willemswerf (Rotterdam) van de rederij Nedlloyd. Sinds vorig jaar staat het in de Groote Kerk van Maassluis.

Foto: dhr. R. van de Ree, oud-direkteur van Nedlloyd Tankers, legt een bloemstuk bij de gedenksteen in de Groote Kerk te Maassluis.
[fotograaf onbekend; Nedlloyd Pensioenkrant maart./april 2008]


* Gedenkteken_in_kerk_640_hg.jpg (84.17 KB, 408x640 - bekeken 1785 keer.)
Gelogd
Enk The Yenk
Gast
« Antwoord #47 Gepost op: 16-03-2009, 18:46:08 »

Dank Enk voor de info over de 'Zeeman op de uitkijk'.

Graag gedaan Wybbe, weet jij dat de de boot in de film The Perfect Storm uit deze haven kwam.
De film is gebaseert op een waar gebeuren.

Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #48 Gepost op: 17-03-2009, 02:13:33 »

Ik ben geen filmliefhebber, integendeel. Ik vind de meeste films vervelend. (Ik vind de werkelijkheid ook al brokant genoeg en begrijp dus niet waarom mensen verhalen verzinnen en anderen daar nog naar gaan kijken ook (en ze betalen er ook nog voor!).
Maar deze film was me verteld dat ik die echt moest gaan zien. Dus toen de DVD's in de uitverkoop gingen heb ik er eeen gekocht. Het viel me zwaar tegen en ik heb de film niet uit gekeken. Hij staat me dus niet echt meer op mijn netvlies Enk.
Gelogd
Enk The Yenk
Gast
« Antwoord #49 Gepost op: 17-03-2009, 04:56:16 »

Ik begrijp wat je bedoel Wybbe alles word meestal  over verhollywood in films,  het geeft echter wel aan dat ook deze sailors niet meer terug kwamen van the sea.
Het was maar een indencatie van mij om te laten zien dat Gloucester een grote historie met visvangen heeft gehad en eigenlijk nu ook nog.
« Laatste verandering: 17-03-2009, 04:58:06 door Enk The Yenk » Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #50 Gepost op: 17-03-2009, 13:40:43 »

Mooi om ook dit soort monumenten uit andere delen van de wereld te zien.
Ik beperk me voorlopig tot Nederland omdat de hele wereld te groot is om te behappen.
Wel wil ik ook monumenten over nederlanders in de hele wereld opnemen. Zeevarenden beperken zich immers per definitie niet tot de nationale kust.
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #51 Gepost op: 25-03-2009, 13:13:57 »

Op http://media.dorusrijkers.nl/album441 staat een fotoalbum over het Roterdamse Lloydmonument in Rotterdam voor de slachtoffers in dienst van deze maatschappij die tijdens WO II omkwamen.
Het monument stond eerst op het KRL-terrein aan de Lloydkade in Rotterdam. Nadat de rederij fuseerde en het terrein verkocht werd kwam het monument bij de Parksluizen te staan.
Sinds 1997 staat het op een betere plaats, naast het voormalige hoofdkantoor van de KRL in het Rotterdamse scheepvaartkwartier.

Foto: Het monument op haar huidige plaats [foto: Henk Kort, 2004]

Met dank aan Arie Hazebroek en kollega's.


* DSCN0855_bew_640_br.jpg (141.58 KB, 640x470 - bekeken 1714 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #52 Gepost op: 19-05-2009, 22:44:22 »

In Callantsoog staat het beeld 'De Visserman'.
Het is de derde versie van dit beeld.

Voor meer info: http://media.dorusrijkers.nl/album457


De Visserman [III] [foto: Wybe van der Wal; mei 2009]


* IMG_7499_uitsn_640hg.jpg (84.12 KB, 426x640 - bekeken 1675 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #53 Gepost op: 05-06-2009, 00:50:34 »

Vorige week is het nieuwe monument voor alle overledenen in dienst bij het Commando Zeestrijdkrachten op het terrein van het Marinemuseum (Den Helder) in gebruik genomen. Het heeft de mooie naam 'Schaduwen van Licht'

Zie: http://media.dorusrijkers.nl/album459



* Monument_Marinemuseum_014_uitsn_800_br.jpg (144.38 KB, 800x583 - bekeken 1675 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #54 Gepost op: 12-06-2009, 18:17:48 »

Vrijdag 5 juni j.l. heeft koningin Beatrix bij de vluchthaven van het voormalige eiland Schokland het Nationaal Binnenvaartmonument gedoopt.

Voor meer info: http://media.dorusrijkers.nl/album461

Foto:
Grote belangstelling voor de doop
[onbekende fotograaf; geplukt van www.denoordoostpolder.nl]


* dsc_0077_jpg_17195k_800_br.jpg (104.21 KB, 800x536 - bekeken 1556 keer.)
« Laatste verandering: 12-06-2009, 18:23:18 door Wybe-M2 » Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #55 Gepost op: 21-06-2009, 16:03:00 »

Voor de meesten hier geen nieuws, maar voor de Scheveningers van buiten:

Scheveningse Courant         -           10 juni 2009

door Henk Grootveld

Initiatiefgroep wil VissersNamenMonument aan boulevard

“Straks zullen zij zijn te lezen: naam voor naam, gegrift in steen”

Scheveningen - In de laatste twee eeuwen hebben bij globale telling ruim duizend Scheveningse vissers tijdens de uitoefening van hun beroep het leven lieten op zee. Een indrukwekkend aantal, veel groter dan het geval is in bijvoorbeeld Urk of Katwijk. Anders dan daar zijn echter op Scheveningen de namen van de gebleven vissers niet terug te lezen op een monument. Het monument van de Scheveningse Vissersvrouw aan de boulevard gedenkt de geblevenen in anonimiteit en het Vissersmonument aan de Scheveningseweg heeft alleen betrekking op de Scheveningse vissers die tijdens de Eerste Wereldoorlog ten gevolge van oorlogshandelingen op zee zijn omgekomen. De Initiatiefgroep ‘Stichting VissersNamenMonument Scheveningen (VNMS)’ gaat zich inzetten voor de totstandkoming van een monument waarop de namen van alle op zee gebleven Scheveningse vissers worden vermeld.

Het initiatiefcomité Stichting VissersNamenMonument Scheveningen bestaat uit: Karel Kulk, Arie Verbaan, Bert van der Toorn, Henk Grootveld (vz.), Mike van Duijne en Kees van Harmelen.

Enige jaren geleden begon Bert van der Toorn zijn onderzoek naar de op zee omgekomen Scheveningse vissers. Het onderzoek omvat een inventarisatie van de gebleven vissers en een beschrijving van de noodlottige gebeurtenissen. Achter elke gebeurtenis en achter elke naam gaat een grote tragiek schuil. De gevolgen voor de achtergebleven families waren ingrijpend. Daarover verschenen sedert maart 2007 al enige deelpublicaties van Bert van der Toorn in deze krant. Tegelijkertijd is even groot het aantal namen en gevallen dat in vergetelheid is geraakt. Daarmee steeds weer tijdens het onderzoek geconfronteerd, rees bij hem in 2007 de gedachte aan een vissersmonument aan zee waarop de namen van de gebleven vissers staan vermeld, zoals ook in Urk en Katwijk het geval is.
Die gedachte heeft zich inmiddels ontwikkeld in een concreet plan om te komen tot realisering van een VissersNamenMonument, dat is opgesteld door de Initiatiefgroep Stichting VissersNamenMonument Scheveningen (VNMS) en waarmee de Initiatiefgroep inhaakt op de komende reconstructie van de boulevard.
Het gaat in dat plan om een monument dat bestaat uit ongeveer 35 stenen of stalen platen, die naast elkaar worden bevestigd aan de voor- of zeezijde van de gereconstrueerde boulevardmuur ter hoogte van de Keizerstraat. Op elke plaat worden onder elkaar, jaar voor jaar (te beginnen met 1813) de (voor- en achter)namen en leeftijd vermeld van de Scheveningse vissers die bij de uitoefening van hun beroep op zee het leven lieten. De namen zullen op ooghoogte zijn te lezen wanneer men op het lage strandgedeelte van de boulevard langs de muur loopt. Naar voorlopige berekening zal het monument een totale lengte hebben van zo’n 44 meter.
De gedachtewisseling over ontwerp en uitvoering van het geheel vindt plaats in goede en constructieve samenwerking met de gemeente. Het monument zou gereed moeten zijn gelijk met de voltooiing van de reconstructie van de boulevard die in 2013 is voorzien. Vanaf het strand gezien zal het VissersNamenMonument een harmoniërende combinatie vormen met het monument van De Scheveningse Vissersvrouw, dat in het kader van de verbreding van de boulevard meer naar zee wordt verplaatst.
Bij een namenmonument is het vanzelfsprekend van het grootste belang dat de naamsvermeldingen niet alleen juist, maar vooral ook volledig zijn: niet een mag er over het hoofd worden gezien. Daarom zal de vermelding zijn gebaseerd op de resultaten van een zo grondig en gedegen onderzoek, voorzover dit mogelijk is. Niet alle namen zullen zijn te achterhalen, eenvoudigweg door het ontbreken van gegevens, maar dat zal op nog nader te bepalen wijze op het monument tot uitdrukking worden gebracht. Van essentieel belang is evenzeer dat de naamsvermelding aan de hand van zorgvuldig geformuleerde criteria plaatsvindt in een gereglementeerd besluitvormingproces. De statuten van de op te richten Stichting VNMS zullen daartoe ook een voorziening gaan bevatten waarin een en ander wordt gereglementeerd.
Binnenkort zal het bestuur van de Stichting VNMS een begin maken met u in deze krant regelmatig te informeren over diverse aangelegenheden, zoals de voortgang van het project, de uitvoering en financiering van het monument, een plan tot participatie van belangstellenden, de criteria voor naamsvermelding, de opstart van een website van een ‘digitaal VissersNamenMonument’ en de samenstelling van het Comité van Aanbeveling.
Het Initiatiefcomité Stichting VNMS hoopt van harte dat het initiatief tot oprichting van een VissersNamenMonument inhoudelijk en financieel op brede steun kan rekenen, zulks vanuit het gegeven dat het gebleven zijn op zee en het leed voor de achtergeblevenen onlosmakelijk met de geschiedenis van Scheveningen is verbonden en niet naamloos in vergetelheid mag gaan. Straks zullen zij zijn te lezen: naam voor naam, gegrift in steen.
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #56 Gepost op: 23-06-2009, 14:18:18 »

Op http://media.dorusrijkers.nl/album333 staat een fotoalbum van het Monument in Katwijk voor de vissers die omkwamen tijdens de WO I.

[foto: Wybe van der Wal; 2008]


* IMG_7211_uitsn_bew_640_hg.jpg (61.87 KB, 343x640 - bekeken 1450 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #57 Gepost op: 25-07-2009, 02:24:26 »

Op http://media.dorusrijkers.nl/album466 is een fotoalbum geplaatst over het Monument op het Engelsmanduun te Hollum (Ameland).
Het is geplaatst op 10 november 1999, tweehonderd jaar na de ramp met het fregatschip 'De Valk' waarbij slechts 25 van de 444 opvarende de stranding overleefden.
Onder de slachtoffers bevonden zich 265 man van de Royal Welch Fusiliers.


foto boven: Luitenant Edward Hill salueert bij het monument op 10.11.1999. Zijn overgrootvader overleefde de ramp. [foto: WFA/Leeuwarder Courant]

foto beneden: het monument op het Engelsmanduun [Wybe van der Wal, juni 2009]



* LC_11-11-1999_kranslegging_2_800_br.jpg (132.37 KB, 800x540 - bekeken 1425 keer.)

* IMG_7669_uitsn_bew_640_hg.jpg (111.76 KB, 440x640 - bekeken 1440 keer.)
Gelogd
peter.rog
Gast
« Antwoord #58 Gepost op: 22-11-2009, 21:17:12 »


dag Wybe-M2

heb je deze al? en weet je waar hij staat?

Piet-Ien


* zeeman-of-visser.JPG (68.55 KB, 650x496 - bekeken 1338 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #59 Gepost op: 23-11-2009, 16:28:01 »

Nee, is mij onbekend.

Ben benieuwd.

Toch niet in Assen aan Zee?
(zo dufden ze deze zomer een evenement in Assen te noemen.)

Ik woonde trouwens vroeger wel in Rijswijk-aan-Zee (via bus 23, tram 1 of 10, en ook nog via de Schie en de Haagse Trekvliet met de zee verbonden) ;-)
« Laatste verandering: 23-11-2009, 16:35:30 door Wybe-M2 » Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!