Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24-04-2024, 15:36:27
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Oorsprong logo Scheveningen 3 haringen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Oorsprong logo Scheveningen 3 haringen  (gelezen 54926 keer)
Eltjo
Gast
« Gepost op: 11-09-2008, 17:44:28 »

Kan iemand mij vertellen wat de achtergrond van het ontstaan is van het logo van Scheveningen, de 3 haringen met de kroontjes?

Ik kan hier werkelijk niets over vinden op internet, maar het logo wordt wel veelvuldig gebruikt.

Alvast bedankt.

Eltjo
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 11-09-2008, 21:12:55 »

Zoek eens bij Enkhuizen.
Bijna hetzelfde, alleen zwemmen de haringen de andere kant op Grin

K
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 27-09-2008, 19:33:44 »

Jij hebt echt niet goed gezocht! :

http://www.ngw.nl/s/scheveni.htm:

SCHEVENINGEN

Het volgende dorpswapen is bekend :
"In azuur drie haringen van zilver, boven de kop vergezeld van een kroontje van hetzelfde."

Dorpswapen van Scheveningen

Oorsprong/verklaring :
Het wapen is ergens aan het begin van de 20e eeuw ontworpen. Het is niet historisch, Scheveningen is nooit een eigen gemeente geweest; het heeft altijd tot Den Haag behoord. Het wapen is waarschijnlijk ontleend aan het wapen van Enkhuizen en zou moeten duiden op het belang van de plaatselijke visserij.

==================================================
Ik herinner me enige tijd geleden het verhaal achter dit logo ergens op het WWW gevonden te hebben en hier geplaatst te hebben.
Bij een bedrijf/club was een feestje en men had een logo van Scheveningen nodig. Ik dacht voor het afscheid van een collega. Dat hebben ze toen even in elkaar gezet, wrs aan de hand van het logo van enkhuizen.
Nog niet zo gek lang geleden.

Ik dacht dat de BVD (tegenwordig AIVD) het nog (deels) had overgenomen.
Hun devies was/is: Alleen dooie vissen 'zwemmen' met de stroom mee :

Logo AIVD
« Laatste verandering: 27-09-2008, 19:37:50 door Wybe-M2 » Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 27-09-2008, 19:44:16 »

Scheveningen heeft niet altijd onder Den Haag gevallen. Dat is pas sinds 1284 , Grin Daarvoor vielen we onder Monster Huh Boos. We waren al geanexeerd voor dat het woord werd uitgevonden.

Groetjes Henk K
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 28-09-2008, 14:52:45 »

schev is pas na de oorlog door den haag in gelijft
Gelogd
kootje
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 28-09-2008, 20:50:30 »

Ik dacht dat Scheveningen al heel lang bij den Haag hoorde, Scheveningen had/heeft geen Burgemeester, wel eens gehad???Want trouwen , geboorte, of overlijden moet je toch altijd in het Haagsche stadhuis zijn?!
nel.
Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 28-09-2008, 21:12:58 »

Waar ik het overhad (1284) had je nog geen gemeentes . Het was kerkelijk gezien . In 1248 liet Graaf Willem II een jacht slot bouwen en stichte in 1276 een kappeletje, en in 1307 werd deze kapel een kerk ( de Jacobus In de torenstraat ) .  Jacobus is de bescherm heilige van Den Haag . Om het kasteel Die Hage meer aanzien tegeven besloot Willen II dat hij kerkelijk gezien grond gebied van Monster wilde . Van 1831 _ 1941 Was er op Scheveningen wel een raad , maar viel onder Den Haag . Men noemde Abraham en zijn zoon Gerrit Hoogeraad als burgemeester. Ze zijn niet als Burgemeester benoemd . tevens moest Scheveningen een schepen leveren aan Den Haag. En als ik mij niet vergis was gerrit ook Luitenant in het leger.

Groetjes Henk K
Gelogd
kootje
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 28-09-2008, 21:33:13 »

Zo leer je nog eens wat.
Bedankt.
Nel.
Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 28-09-2008, 21:37:18 »

Geen dank , je vraagt  en als ik het weet geef ik antwoord of zoekt het op

Groet henk K
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 15-10-2008, 14:27:36 »

Ik meen me te herinneren dat de oorsprong van het wapen anders was.
Een en ander had te maken met de nieuwe mijnenveger, HR. MS. Scheveningen.
De toenmalige secretaris van de Hoge Raad van Adel, Mr. Schutte heeft zich er toen mee bemoeid, maar ik wist niet meer van de hoed en de rand.
Dus ik dacht, ik stuur een e-mail naar de Hoge Raad van Adel en vraag nog even hoe het zat.
Gisteren gevraagd en vandaag antwoord.
Schub

Geachte heer,
 
In 1984 bestond Scheveningen 700 jaar en één van de onderdelen van de festiviteiten was de indienststelling van de mijnenveger Hr. Ms. Scheveningen (M 855). Voor dit schip was oorspronkelijk een embleem voorzien, dat twee gekruiste haringen toonde, vergezeld van de Haagse ooievaar. Hierop ontstond nogal wat commotie onder de Scheveningse bevolking, die vrij algemeen het familiewapen van het uitgestorven geslacht De Huybert beschouwde als “het wapen van Scheveningen”. De omschrijving van dit wapen luidt: in azuur drie naar rechts zwemmende haringen van zilver; boven de kop van elke haring een kroon van goud. Rechts = heraldisch rechts, d.w.z. gezien vanuit de positie van degene die het wapenschild vasthoudt; voor de toeschouwer is dit links.
Er verschenen ingezonden brieven in diverse dagbladen en een handtekeningenactie werd opgezet; tenslotte kwam er zelfs een Kamervraag. Uiteindelijk leidde één en ander ertoe, dat Burgemeester en Wethouders van de gemeente ’s‑Gravenhage in Raadsvoorstel 136, d.d. 23 maart 1984 besloten hebben het familiewapen van het uitgestorven geslacht De Huybert te erkennen als het (dorps)wapen van Scheveningen.
Het gaat hier uitdrukkelijk niet om het vaststellen van een officieel wapen, daar Scheveningen deel uitmaakt (en altijd gemaakt heeft) van de gemeente ’s-Gravenhage. Wel werd tegemoetgekomen aan een breed gedragen gevoel onder de Scheveningse bevolking, dat dit wapen vanouds “hun” wapen was. Zelfs het embleem van de mijnenveger Hr. Ms. Scheveningen is kort daarop door de toenmalige minister van Defensie, mr. J. de Ruiter, bij besluit D 84/236/41010. d.d. 24 april 1984 gewijzigd volgens bovengenoemde omschrijving.
 
In de hoop U hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
 met vriendelijke groet,
 
Mr. E.J. Wolleswinkel
secretaris van de Hoge Raad van Adel
Hoge Raad van Adel
Bezoekadres (op afspraak): Nassaulaan 2B, 2514 JS Den Haag
Postadres: Postbus 16325, 2500 BH Den Haag
Telefoon: 070-3614281 / Fax: 070-3631712
Website: www.hogeraadvanadel.nl
« Laatste verandering: 06-03-2009, 18:54:42 door schubbereet » Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 15-10-2008, 14:37:56 »

Bedankt Schub , Hier had ik nog nooit van gehoord .
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 15-10-2008, 18:23:43 »

Het wapen is ergens aan het begin van de 20e eeuw ontworpen. Het is niet historisch, Scheveningen is nooit een eigen gemeente geweest; het heeft altijd tot Den Haag behoord. Het wapen is waarschijnlijk ontleend aan het wapen van Enkhuizen en zou moeten duiden op het belang van de plaatselijke visserij.

Wybe, toch een stukje verkeerde informatie denk ik.
Het is dus het familiewapen van deze familie, P.A. baron de Huybert, heer van Kruiningen, drossaart van Muiden, dijkgraaf Gooiland (1693-1780) .
Dus zal het wapen veel ouder zijn dan het begin van de twintigste eeuw.
Schub
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 17-10-2008, 00:37:57 »


Wybe, toch een stukje verkeerde informatie denk ik.
-------
Dus zal het wapen veel ouder zijn dan het begin van de twintigste eeuw.

Ik kon het stukje waar ik me op baseerde niet meer terugvinden op het WWW. Maar misschien was het feestje wel tgv de naamgeving van dit schip?

Het (dorps)wapen is dus niet zo oud, van 1984 nl.
De oorsprong als familiewapen is natuurlijk wel ouder.

Wat ik trouwens niet begrijp:
Op http://www.wazamar.org/Familiewapens-in-de-Nederlanden/Heraldische-Wapenregisters-in-de-Nederlanden/Wapens/Pronk/beschr-wp-pronk.htm wordt het wapen van de fam. Pronk besproken.
Dit wapen is in 1946 aangenomen.

En dan staat er: - De kleuren van het wapen zijn ontleend aan het wapen van Scheveningen: in blauw drie boven elkaar geplaatste gekroonde zilveren haringen (Heeft Scheveningen een wapen gehad? Door W. Moll, in: Die Haghe 1925/27; ’s-Gravenhage, 1927 blz. 194).
- Teneinde te symboliseren, dat deze familie Pronk waarschijnlijk toch niet zo “oer-Schevenings” van oorsprong is als veelal wordt aangenomen, zijn de kleuren van schild en stukken (de haringen, resp. het handmerk) bij het wapen van de familie Pronk evenwel omgewisseld.


Dus het wapen van Scheveningen bestond al in 1927 !?

----------------------------------------------------------------------------
Aanvulling: Ik realiseer me nu pas dat je de tekst citeert van de door mij aangehaalde WEBstek en niet mijn eigen tekst.
De tekst van http://www.ngw.nl/s/scheveni.htm is inderdaad niet sterk. Ik heb ze op deze draad gewezen.
« Laatste verandering: 17-10-2008, 01:08:34 door Wybe-M2 » Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 17-10-2008, 00:57:33 »

Ik denk het artikel terug gevonden te hebben waar ik eerder naar verwees: http://flip.gotdns.com/bns/badgazet/Gazet181.pdf
Het gaat om de Scheveningen-BadGazet, het wijkblad van de wijk Belgies Park enz.

Daar staat bij een IM voor Bert Hubert: Naast zijn functie als plaatsvervangend griffier
van de Tweede Kamer was Bert in de jaren
tachtig ook gemeenteraadslid van Den Haag.
In die tijd ontving het gemeentebestuur een
brief van het Ministerie van Defensie. De
Koninklijke Marine was voornemens om een
nieuwe mijnenjager in dienst te stellen onder
de naam “Scheveningen”. Daartoe verzocht
de Minister van Defensie aan de gemeente
Den Haag om toezending van een afbeelding
van het wapen van Scheveningen, zodat dit
kon worden aangebracht op het nieuwe marineschip.
Bij naspeuringen in het gemeentearchief
bleek echter dat het dorp Scheveningen niet
over een eigen wapen beschikte. Wederom
was het Bert Hubert die een creatieve oplossing
bedacht: het wapen van een uitgestorven
Scheveningse familie, voorstellende drie
gekroonde haringen met de wapenspreuk
“Concordia Constans” (bestendige eendracht).
Dit voorstel bleek een schot in de
roos. Tegenwoordig waait overal in Scheveningen
fier de Scheveningse vlag met drie
gekroonde haringen - tot voor kort ook voor
het huis van Bert en Mieke Hubert aan de
Scheveningse Slag.


Mijn verhaal van een feestje kan dus nog net, voor het verhaal over Enkhuizen had ik me ingedekt door er 'wrs' bij te zetten. ;-)
Dat het dorpswapen nog niet zo oud is (als dorpswapen) klopte dus wel.
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 17-10-2008, 01:24:40 »

Om het weer even onduidelijk te maken.

Google heeft het boek: Aardrijkskundig woordenboek der Nederlanden uit 1847 op het WWW gezet.

En daar staat op blz. 165:
Het oude wapen van SCHEVENINGEN was drie gekroonde harinen , waarvan bet veld niet wordt opgegeven; bet nieuwere is een ooijevaar op een gouden veld, in tegenstelling van dat van 's Gravenhage , welks ooijevaar op een veld van sinopel staat.

[ http://books.google.com/books?id=N0kFAAAAYAAJ&pg=PA165&lpg=PA165&dq=%22Scheveningsche+wapen%22&source=web&ots=q5XOvYZaeg&sig=_To8ZiX44XiTjurPSzZC-lRdbkM&hl=fy&sa=X&oi=book_result&resnum=5&ct=result ]

Goud=Geel;Sinopel = Groen [ http://nl.wikipedia.org/wiki/Heraldische_kleur ]

Dus in 1847 had Scheveningen al twee wapens achter de rug, waaronder het in 1984 opnieuw vastgestelde.

Ze haddenin 1984 natuurlijk ook nog geen Internet en Google bij de gemeente Den Haag ;-D
« Laatste verandering: 17-10-2008, 01:31:02 door Wybe-M2 » Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!