Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16-04-2024, 06:02:12
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Historie
| |-+  Straten en hofjes
| | |-+  D`Aumeriestraat
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: D`Aumeriestraat  (gelezen 18869 keer)
koosje
Gast
« Gepost op: 07-01-2008, 13:14:34 »

Hallo iedereen hier,

Zijn er hier nog mensen die vroeger in de D`Aumeriestraat gewoond hebben? Zo in de 50 er jaren? Huh Huh Huh
En die misschien mijn opa en oma Grootveld gekend hebben en ook misschien mijn moeder, Wil Grootveld geb in 1927 of 28?
Ik ben er n.l. geboren maar weet er verder heel weinig vanaf. Embarrassed Cry

Groetjes Coby
Gelogd
Rubigo
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 20-09-2013, 08:48:52 »

Mijn moeder Oom en grootouders hebben er gewoond op nr.41 in een hofje.
Mijn grootouder waren Frans Brand en Jacoba Toet.
Ik kwam er iedere zondag.

groeten. Frans R.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 20-09-2013, 11:31:56 »

vv


* Naamloos_da.jpg (58.02 KB, 500x673 - bekeken 1853 keer.)
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Emma Bolle-den Heijer
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 03-12-2017, 14:22:26 »

Hallo allemaal,

Mijn moeder Emma den Heijer (geb.d.d. 1936) heeft op dAumeriestraat 53 gewoond met haar ouders Simon den Heijer, Adriana Pronk-den Heijer en al haar broers en zussen, Cor/Sjaan/Jaap/Annie/Jo/Siem. De familie Brand woonde schuin tegenover haar en dat weet ze allemaal nog. (Mijn opa en oma zijn daar gaan wonen in 1922)
Vroeger noemen ze die huizen niet hofjeswoningen maar poortwoningen. Mijn moeder woonde vroeger IN DE POORT.  Bij de Soetensstraat zat nl een dichte poort. In de jaren 60 heeft iemand stiekem snachts een deur in de poort gemaakt. Mijn moeder weet niet wie, kennelijk was iemand het zat om om te lopen  Grin.

Groetjes
Astrid en Emma
« Laatste verandering: 03-12-2017, 15:03:52 door Astrid » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 29-05-2018, 11:56:20 »

d 'Äumeriestraat

Heel toevallig kwam ik op de site "straten en hofjes " terecht en zag ik wat correspondentie over de
 d' Äumeriestraat...
Veel viel er niet te lezen en te vertellen over deze straat.
Maar het sprak mij wel aan, omdat ik daar, in die straat, in 1929,  ben geboren en ik er gewoond heb tot  rond 1936, waarna wij verhuisden naar het slop van " Maerte Sukker " in de Marcelisstraat..

Wij woonden op no. 69 , op de hoek van de d 'Aumeriestraat  en  de Seinpoststraat. en het huis heeft na al die jaren, nog steeds hetzelfde huisnummer, dus is er in deze straat weinig veranderd.

Na mijn geboorte zal het huisje wel groot genoeg zijn geweest voor een echtpaar met twee
kinderen , zeker als je in vergelijking neemt het huisje waar uit mijn ouders vandaan kwamen, in een slob, aan de Messstraat, in het gedeelte tussen Haringstraat en Seinpoststraat, tegenover de bebouwing van het rederij complex J.J. v.d Toorn,waar zij inwonend waren bij de grootouders van mijn moeder., waar ook nog mijn oudere broer was geboren.
Toen was er dus ook al een huizen tekort.

Het huisje was wel klein en na nog eens twee gezins uitbreidingen na mijn geboorte, werd het huisje dan ook te klein. en zeker toen mijn moeder ook nog eens opgescheept werd met vier zieke kinderen, die tegelijk de mazelen hadden, van respectievelijk , 1, 3, 5 en 7 jaar oud en zij er alleen voor opdraaide, voor de verzorging van deze zieken,, daar mijn vader op zee was.
Ik kan mij de indeling van het huisje niet meer herinneren, maar ik denk dat er een huiskamer was met een raam aan de Seinpoststraat en een raam aan de d'Aumeriestraat. en twee kleine slaapkamers en verder een openlucht ruimte , een "plaatsje ", waar gekookt  kon worden en de was  kon worden gedaan.

Maar voor ons gezin, bestaande uit vier jongens, was er vol op nieuws te beleven in deze straat, zover zij alleen al de straat op mochten, om te gaan spelen.
Ons gezin bestond uit  vier jongens, die resp. in 1927. 1929, 1931 en 1933 werden geboren, plus vader en moeder.

Tegen over ons huis waren de gebouwen van rederij J..J. v.d. Toorn en bijna naast ons huis, aan de Seinpoststraat, de gebouwen  van rederij Roeleveld. en voor ons huis , langs de Seinpoststraat nog een dode arm van een kanaal..( Ik meen mij te herinneren dat het toen ook wel het "{ balken gat werd genoemd", daar er wel eens boomstammen in het water lagen voor de houthandel Vos.
De dode arm van het kanaal aan de Neptunusstraat, heette toen "het schelpen "gat, waar de schelpen vissers hun schelpen in opslag hadden, wat later per binnen vaartuig werd afgevoerd.

Dus voor ons jongens, op een wat oudere leeftijd, een grote bron van vermaak en onderzoek.
maar voor menig ouderpaar ook een grote bron van zorg
Het kanaal voor ons huis aan de Seinpoststraat, werd niet veel meer gebruikt..
Af en toe werd er wat hout aangevoerd per binnen vaartuig voor de houthandel Vos , in de Haringstraat, of een binnenschip met zout,  voor de rederijen bedrijven..
In dit stuk kanaal lag ook een woonark van de familie Hoos.
Zij hadden een kolenhandel, die uit een andere ark voor de opslag, werd gerund.. en vanuit deze ark over Scheveningen werd gedistribueerd per handkar of paarden tractie.

In de nateelt werd het kanaal ook vaak gebruikt om de vleten ( netten van de loggers ) schoon te spoelen., meestal nodig om broei te voorkomen in de netten.,
De netten werden dan vanaf de loggers met een boeren netten kar opgehaald en gewoon in het kanaal gedumpt.,
Door de aan de netten bevestigde kurken drijfmiddelen, dreven de netten aan de oppervlakte van
het kanaal en het zicht er op was erg verleidelijk om er op te gaan lopen., wat zeker zou uitlopen op een nat pak.
Waarschijnlijk door te grote aanvoer en waarbij de netten niet voldoende aandacht konden krijgen, werden zij vervangen door reserve vleten vanaf  de netten zolders, waarna de vleten als er meer tijd beschikbaar was, uit het kanaal weer werden opgehaald , werden gedroogd op het boetsterland en gerepareerd, waar nodig.

En natuurlijk was dat kanaal ook heerlijk om te kunnen schaatsen. en voor de toekomstige zeelui, het varen met een door familieleden gemaakt zeilschip van een klomp of van afgekeurde hoepels van halve wilgen tenen bij het gebruik van  de haring tonnen..
Ik kan mij nog heel goed herinneren dat een oom een schip had gemaakt, wat voor ons  jongens van  acht en zes jaar oud, veel te groot was om er mee te spelen en wij jammer genoeg dit mooie gemaakte schip aan wat oudere  neven  uit de familie, moest worden gegeven.

Het bedrijf oppervlakte van het J.J. rederij gebeuren, omvatte  het gebied begrensd door de Seinpost staat in het oosten, de d ' Aumeriestraat in het zuiden, de Haringstraat in het westen en de Messstraat in het Noorden.
Alleen was  er aan de oostzijde van deze locatie langs de Haringstaat een rij woonhuizen..
De ingang van het bedrijf was in de d 'Aumeriestraat en de netten zolders waren aan de Seinpoststraat, waar dan ook regelmatig de boeren netten karren de netten losten of laadden.
De haring pakkerij was aan de d'Aumeriestraat,  in het midden gedeelte van dit bedrijf complex en waar eveneens de kuiperij gevestigd was.
Dit was voor de jeugd wel het meest aantrekkelijke gedeelte van het bedrijf..
Hier werden de  nieuwe tonnen  voor de opslag van haring, gemaakt.
Hiervoor waren  benodigd de duigen, de bodem en deksel van de ton en de metalen banden voor het vorm behoud.
En voor de opbouw van de haring ton was ook warmte / hitte nodig en op diverse plaatsen in de kuiperij brandden er vuurtjes., wat voor ons jongeren , veel aantrekkingskracht had.
De duigen, de bodem en het deksel waren vooraf geprefabriceerd  in een fabriek en in de kuiperij moest dit tot een ton worden geformeerd.
Rond 1935 / 36 werden er  steeds meer de vrachtauto's gezien, die gefabriceerde tonnen uit de fabriek in Vlaardingen, aan de rederijen leverden.

Het gebouw van de rederij Roeleveld was niet zo indrukwekkend als dat van de rederij v.d. Toorn.
Er was echter  één zeer gevaarlijk punt bij deze rederij Roeleveld.
Direct na de entree aan de Seinpoststraat was aan de rechter kant een " taan put.".
Als deze taan put op hitte was gebracht om de netten te "tanen "( prepareren tegen rotting ) , was het levens gevaarlijk in de omgeving van de taan put en meestal werden de omwoners gewaarschuwd, om de kinderen binnen te houden, zodat er geen ongevallen konden  gebeuren.

Ook was er in de Stevinstraat, tegenover de openbare school nog een haring handelaar Knoester, waar haring verwerkt werd.

wordt vervolgd
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 29-05-2018, 11:57:46 »

vervolg 2.

De namen van leerlingen uit mijn klas,van de lagere Koningin Emmaschool, die ik nog steeds weet te herinneren, zijn

Chieltje Rog             Dochter van melkventer, wonende in de  Katwijkstraat
Rietje Taal                Dochter van visverkoper en van een  moeder nettenboetster, wonende in de
                                  Noordwijkstraat, hoek Katwijkstraat.
Anneke Thibout       Dochter van een poelier / wild winkel ., wonende in de Stevinstraat
Sarie van de Zwan    Dochter van huisschilder, wonende in de IJmuidenstraat
Miep Kok.                Weeskind uit wees tehuis  Mevr. Roosje., Hoek Duinweg.
Arie de Heijer           Zoon van schipper van een logger uit Vlaardingen       Messstraat ?  Na enkele                               
                                   jaren verhuisd,waarschijnlijk naar Duindorp
Cor. Spaans               Zoon van een motordrijver, op een logger. Na 1936 /37 ook verhuisd.
Kees Jongejan           Zoon van ex visserman, later matroos Grote Handels Vaart  ( been afgekneld
                                  en  invalide verklaard. ) , wonende in de Noordwijkstraat
Arie de Jager             Zoon van koetsier / wagenvoerder  bij vervoer bedrijf Thijssen.
Joop Net                    Zoon van klerk, gescheiden ouders , wonende in de Bosschestraat
Chris Meijer              Zoon van een directeur.stomerij / fabriek in Gevers Deynootrstraat.

Kees Jongejan heb ik later na zo'n 30 jaar nog eens ontmoet en is nu al reeds lange tijd overleden,  en met Joop Net heb ik nog weleens correspondentie gevoerd per e-mail, toen ik voor het eerst iets op deze site van Scheveningen had geplaatst.( rond  2009  )

Hieruit blijkt ook al, dat de leerlingen afkomstig waren uit een gemêleerd gezelschap en dat er in deze buurt niet overwegend visserlui woonachtig waren.
Van de 11 personen , waren er slechts twee leerlingen uit  vissers gezinnen.
Als je zo deze lijst  bekijkt, dan bestond  de schooljeugd dus echt niet alleen uit kinderen van vissers. of werkzaam bij de visserij industrie , maar ook diverse kinderen uit de wijken van het  Belgisch Park.
Wij hadden toen nog half jaarlijkse klassen, als je geboren was voor 1 September of erna.
Lagere onderwijs kon worden genoten op de Christelijke Koningin Emmaschool in Stevinstraat / hoek d ' Aumeriestraat en een R.K..lagere school in de 2e Messstraat. en een openbare school in de Neptunusstraat.
Een openbare kleuterschool was er  in de Rotterdamse .
Er was wel een Che. kleuterschool in de Gondelstaat, waarvan mevr. Plaatser de directrice was, maar hier voor moest betaald worden en dat hadden veel mensen niet.
Ondanks onze verhuizing, zijn wij toch de Koningin Emmaschool trouw gebleven en op een bepaald moment, zaten de vier broers tegelijk op dezelfde school., wat ook nog zichtbaar is op een foto. De vier gebroeders in een bank.

Ofschoon de Badkapel dicht in de buurt was, werd er door mijn ouders toch nog steeds in de Oude of Nieuwe kerk gekerkt..
Waarschijnlijk voelde men zich niet erg thuis in de Badkapel.

Winkels in de buurt.
In het stukje Haringstraat tussen d ' Aumeriestraat en Messstraat, een klein winkeltje in een huis, wat gerund werd door een weduwe in klederdracht. ( geen Scheveningse dracht), maar gekleed in  een "baksen lijf ",de klederdracht  van de burger maatschappij of  van de Zeeuwse eilanden.?
Het winkeltje was altijd geopend, behalve op Zondag.
Erg nuttig in noodgevallen.

Groenteboer Daas op de hoek Haringstraat en Soetenstraat.
Zuivelwinkel op hoek Stevinstraat en Soetenstraat.
En verder de winkels aan de westzijde van de Stevinstraat , naast de openbare school, nu Schevenings Museumtram. Simon de Wit en Jamin
In de Renbaanstraat was ook nog een "water en vuur winkel ".. erg in trek op Maandag, om daar je hete water te gaan halen voor de was..
Deze winkel was ook in trek bij de jeugd, want daar kon je voor 1 cent snoep kopen..
Menige cent voor de zending , meegegeven door de ouders voor de zending collecte op school, is hierin dit winkeltje aan snoep besteed.
Wat ook het geval was bij het kleine "huiswinkeltje "in de Haringstraat, waar je ook voor 1 cent snoep kon kopen./

Deze water en vuur zaak, was er nog steeds na de oorlog en menige leerling boetster is op pad gestuurd vanaf het boetsterveld bij de watertoren, om met een ketel,waarin reeds de koffie was uitgemeten,, op pad te gaan om heet water te gaan halen om op de koffie te schenken, zodat de boetsters ook hun "bakje troost "hadden bij de maaltijd.

Maar veel van de dagelijkse boodschappen werden toen aan huis bezorgd
Je had de bakker aan huis, de melkboer, de groenteboer en zaterdags de slager.
En zelfs de petroleum man, want ik weet niet of wij toen al een gas aansluiting in huis hadden en alles nog op de diverse meer pits petroleum stellen moest worden gekookt.
En ook bij de wekelijkse bad beurten in de koude winter maanden, moest warmte woorden bijgestookt uit de petroleum kachel.

Einde
« Laatste verandering: 27-07-2018, 14:59:15 door vreemdeling » Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #6 Gepost op: 02-06-2018, 15:42:12 »

je heb het over het erf van jj vd toorn maar dat moet zijn avdtoorn  (at)
mijn vader heeft daar als kuiper gewerkt en ik heb ook op de kon,emma school gezeten
en steenstraat is dat nu soetenstraat en de torenstraat waar was/is die
volgens mij werd de jacob pronkstraat vroeger zo genoem

« Laatste verandering: 02-06-2018, 16:07:15 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 10-06-2018, 16:08:36 »

Rinus,
Waarschijnlijk was het nog één rederij.
Dus voor de splitsing At een JJ.
Cor.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #8 Gepost op: 11-06-2018, 08:22:43 »

Rinus,
Waarschijnlijk was het nog één rederij.
Dus voor de splitsing At een JJ.
Cor.

zijn altijd 2 rederijen geweest hoor
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
teun kuiper
Scheepsjongen
**
Berichten: 16


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #9 Gepost op: 16-06-2018, 19:48:01 »

Hallo ik ben teun kuiper woon al jaren in canada geboren in de renaanstraa 99 twee corresties in het verhaal van  D' Aumeriestraat naam van de waterstokerij Joop de Lijster was gevestigt in de Maaswijkstraat de kerk was badkapel

Teun Kuiper
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #10 Gepost op: 18-06-2018, 08:35:40 »

Teun bedankt dat je op een taalfout heb gewezen is aan gepast
gr rinus
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!