Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20-04-2024, 15:47:10
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Damesbad
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Damesbad  (gelezen 6630 keer)
Veentje
Gast
« Gepost op: 28-09-2017, 19:30:28 »

Wie kan mij de exacte plek vertellen van het zogeheten "damesbad" en het "luxebad" van de Maatschappij Zeebad Scheveningen in 1941, dus in de beginjaren van de oorlog. Indien mogelijk zo gedetailleerd mogelijk aangegeven. Bestaan er overigens ook plattegronden  waarop dit staat vermeld?
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 29-09-2017, 11:33:06 »

Veentje,

Dan moeten het wel ouderen zijn , die rond 1930 /1935 geboren zijn, die hier antwoord op kunnen geven.
Bij deze ouderen, mits zij in het dorp woonden, was het volks zee bad veel bekender, omdat de jeugd na 's-avonds zes of zeven uur, gratis mocht zwemmen.
Iedere avond bij redelijk weer stond er altijd een rij jongeren te wachten om gratis , onder toezicht te mogen zwemmen ( of in zee ploeteren ) want zwemles had nog niemand ooit gehad.
De meeste konden alleen maar op "z'n hondjes zwemmen "
Rond acht uur was de pret afgelopen en na gebruik te hebben gemaakt van de douche ( want weinig Scheveningers hadden een douche ) ging iedereen fris en opgewekt weer naar huis.
Ik en mijn broers hebben hier vaak gebruik van gemaakt, want wij woonden er niet ver vandaan.
Het Volks zeebad was recht voor de Seinpost

Het luxe bad, was voorbij de pier aan de Noordzijde. Vlakbij het Kurhuis en de tram verbindingen op het Gevers Duinootplein.
Mij is geen aparte dames afdeling bekend.
Misschien dat er bepaalde dagelijkse perioden waren, dat er alleen maar dames mochten of konden zwemmen of in zee spatteren..

Ieder jaar werden volks- en luxe bad op dezelfde plaats opgebouwd, want de afscheiding palen van de terreinen bleven tijdens het  winter seizoen staan, terwijl de badhokjes en andere keten werden afgebroken en werden opgeslagen tot het volgende seizoen.

Ik hoop dat je er iets mee kan doen.

Vreemdeling.

Gelogd
Leen
Scheepsjongen
**
Berichten: 49


Aardig zijn


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 01-10-2017, 10:20:56 »

Hallo Veentje mijn opa Leen Bal heeft van 1946 tot +- 1956 als nachtwaker op het Scheveningen Bad gewerkt. En als er vuurwerk was mochten ik en mijn vriendjes op een ereplaats op het Bad waar niemand mocht komen zitten. En als het vuurwerk af gelopen was gingen we in de wacht keet koffie met een speculantje  drinken. En als ik naar huis ging kreeg ik twee kwartjes van hem, [ Dat mocht ik niet tegen mijn vader, zijn zoon zeggen] want hij vond tijdens zijn wacht wel eens wat. Ook eens een goudenketting met allemaal kleurige stienen zo als hij dat noemde. En daar heeft hij een behoorlijk vindersloon voor gekregen. Maar hij zei pand van me je mot niks teuge je op opoe zegge oor, dan ken je opa een lekker neutje van die centjes kope. Vr gr Leen B    Knip oog
Gelogd

Recht zo die gaat
Leen
Scheepsjongen
**
Berichten: 49


Aardig zijn


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 01-10-2017, 16:46:40 »

Goede middag Veentje ik dacht eigenlijk dat jij een super oud vriendje van 66 jaar geleden Leo v Veen was. Die met mij op de toenmalige 'Duinrand school 'die inderdaad aan de duinen gelegen was gezeten heeft. Maar denkelijk vergis ik mij daarin want Leo zal als hij nu nog leeft net als mijn persoontje ook 79 jaartjes jong zijn, en over die baden waar naar je vraagt heb ik helaas voor jou  niets mee gekregen. Zelf kom ik nooit meer op Duindorp om dat ik daar niets meer mee van doen heb. Maar heel misschien leest Leo dit stukje wel, en dan hoop ik dat hij respons geeft maar dat zal denkelijk wel heel toevallig zijn. Vr gr Leen B 
« Laatste verandering: 02-10-2017, 15:51:01 door Leen » Gelogd

Recht zo die gaat
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 02-10-2017, 13:02:59 »

het gaat over baden en niet over bladen leen
gr rinus
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Leen
Scheepsjongen
**
Berichten: 49


Aardig zijn


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 02-10-2017, 15:26:44 »

Shit Rinus! foutje bedankt wat een afgang zeg, ik schaam me diep Shocked vr gr Leen
PS gelukkig dat er nog een Scheveninger bij zijn positieven is.  Cool
Gelogd

Recht zo die gaat
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!