Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-03-2024, 09:55:09
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Leger des Heils in Scheveningen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Leger des Heils in Scheveningen  (gelezen 7286 keer)
JanM
Scheepsjongen
**
Berichten: 16



Bekijk profiel E-mail
« Gepost op: 06-01-2018, 00:56:52 »

Sinds wanneer, en waar was het Leger des Heils werkzaam in Scheveningen?
Er bestaat/bestond een gebouw aan de Wassenaarschestraat met op de gevel het jaar 1880. Je zou denken dat dit gebouw in 1880 werd opgezet. Maar eerst in 1907 kocht het Leger het oude vislokaal in de W'straat en gebruikte dat voor godsdienstoefeningen. Waarom staat er dan 1880 op de gevel? Of spreken we over twee lokalen?
Jan M Keus
Oslo. Noorwegen
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 08-01-2018, 13:13:02 »


Berichten: 2498


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel  E-mail  Persoonlijk bericht (Online)   
   
bokkiningrokers
« Gepost op: Gisteren om 15:49:47 »   Antwoord met citaat  Bewerk bericht  Verwijder berichten  Splits topic
Het antwoord op de vraag is het volgende. Scheveningen telde in de negentiende eeuw relatief veel bokkingrokers . Daarvoor werd verse- of anders steurharing aangevoerd. De bomschuiten visten in deze periode op haring tijdens de visserij onder de ’Engelse wal’. Zij voerden ze vers aan en zoals de vis werd óók de haring gelost op het strand of aan de vloedlijn. De haring lag vooral los gestort aan dek. Een groep (beroeps)haringtellers trad nu aan en de haring werd stuk voor stuk geteld en in voorhanden zijnde manden geworpen. De teller meldde zijn honderdste haring luidkeels wat werd genoteerd door een bij de schuit staande ’onderhoofdman’ die voor elk van de tellers een streepje op een lei of op een houten plaat zette, zulks apart voor élk door de teller geleverd honderdtal. De haring werd na het tellen door de voerlui met hun zware wagens vanaf het strand naar het begin van de Wassenaarsstraat gereden waar de haring in de manden kon worden gekeurd door de rokers die ook de kopers van de verse haring waren voor hun rokerij. Daarna werd de echte afslag ervan aangevangen in een soort houten loods bij de Oude Kerk . En dan begint hier het echte verhaal.  De redersvereniging kocht in 1879 aan de Wassenaarsestraat tegenover de Oude Kerk een stuk grond en lieten daar een ‘Verkooplokaal’ optrekken waar sinds 1880 de haring werd afgeslagen.  Omdat sinds 1857 door de kustdorpen met hun bomschuiten de haring gekaakt en gezouten (warren) mocht worden aangevoerd zal dus in Scheveningen ook de pekelharing - maar nu vanuit de ton - zijn gekeurd en daarna in het bewuste lokaal zijn afgeslagen. Het gebouw was voor méér doeleinden beschikbaar. Zo las dáár de dorpsdichter en afslager Job Taal zijn eindeloos lange jaarverslagen in dichtvorm,  tegen betaling, maar dít dan wél voor een goed doel. Tevens werden - doordat de Oude Kerk overvol geraakte - in het Verkooplokaal  zondagse kerkdiensten gehouden. Na de bouw en de ingebruikstelling in 1894 van de Nieuwe Kerk vervielen de kerkdiensten in het Verkooplokaal terwijl na de komst van de haven ook de verkoop van haring aldáár niet meer aan de orde was. Het nú nutteloze Verkooplokaal werd in 1907 doorverkocht aan het Leger des Heils.
Piet Spaans (Pietes.)bericht van piet spaans
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 08-01-2018, 14:20:15 »

111 jaar later zitten ze nog steeds tegenover de kerk


* 20180108_134200.png (473.41 KB, 600x368 - bekeken 893 keer.)
Gelogd
JanM
Scheepsjongen
**
Berichten: 16



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: 08-01-2018, 23:49:07 »

Bedankt voor het antwoord op de vraag waar het gebouw van het LdH vandaag staat. Maar ik wilde weten of het gebouw met een facade tekst 1880 hier eerder had gestaan (zie bijlage).
Of spreken we over twee gebouwen? Immers, het Leger kocht het vislokaal eerst in 1907, en dan kan 1880 niet juist zijn.
JanM
janm@keus.no


* Leger_des_Heils.jpg (247.65 KB, 2048x1479 - bekeken 813 keer.)
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 09-01-2018, 01:56:18 »

Bedankt voor het antwoord op de vraag waar het gebouw van het LdH vandaag staat. Maar ik wilde weten of het gebouw met een facade tekst 1880 hier eerder had gestaan (zie bijlage).
Of spreken we over twee gebouwen? Immers, het Leger kocht het vislokaal eerst in 1907, en dan kan 1880 niet juist zijn.
JanM
janm@keus.no

Hoe duidelijk kan antwoord 1 nu toch zijn Huh?

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
JanM
Scheepsjongen
**
Berichten: 16



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 09-01-2018, 15:20:05 »

Ik citeer:
Na de bouw en de ingebruikstelling in 1894 van de Nieuwe Kerk vervielen de kerkdiensten in het Verkooplokaal terwijl na de komst van de haven ook de verkoop van haring aldáár niet meer aan de orde was. Het nú nutteloze Verkooplokaal werd in 1907 doorverkocht aan het Leger des Heils.
Piet Spaans (Pietes.)bericht van piet spaans

Mogelijk heeft U mijn vraag, waarom het jaar 1880 op de facade van het LdH-gebouw staat/stond, niet begrepen. Ik hoop intussen dat iemand anders met kennis aan de geschiedenis van het Leger in Scheveningen, mij wel kan inlichten. Knip oog
JanM
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 09-01-2018, 17:32:30 »

Ik citeer:
Na de bouw en de ingebruikstelling in 1894 van de Nieuwe Kerk vervielen de kerkdiensten in het Verkooplokaal terwijl na de komst van de haven ook de verkoop van haring aldáár niet meer aan de orde was. Het nú nutteloze Verkooplokaal werd in 1907 doorverkocht aan het Leger des Heils.
Piet Spaans (Pietes.)bericht van piet spaans

Mogelijk heeft U mijn vraag, waarom het jaar 1880 op de facade van het LdH-gebouw staat/stond, niet begrepen. Ik hoop intussen dat iemand anders met kennis aan de geschiedenis van het Leger in Scheveningen, mij wel kan inlichten. Knip oog
JanM


En dan begint hier het echte verhaal.  De redersvereniging kocht in 1879 aan de Wassenaarsestraat tegenover de Oude Kerk een stuk grond en lieten daar een ‘Verkooplokaal’ optrekken waar sinds 1880 de haring werd afgeslagen.
« Laatste verandering: 09-01-2018, 17:35:53 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!