Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-09-2026, 17:02:21
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  CABR verkeerd gebruikt
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: CABR verkeerd gebruikt  (gelezen 240 keer)
jtn
Opper-stuurman

Bekijk profiel
« Gepost op: 25-09-2026, 11:00:28 »

Al langere tijd doe ik aan stamboomonderzoek. Eerst begin je bij jezelf omdat die gegevens het makkelijkst zijn terug te halen. (Je was er tenslotte toch zelf bij.)  En langzaam verandert zo?n boom in een bos: ouders, broers, zussen, grootouders, ooms en tantes enz. enz.. En als je trouwt komt er weer zo?n rijtje bij. Dan wordt dat bos een woud.  Het programma Excel is dan allang niet meer geschikt voor dit werk.
En hoe verder je per familietak gaat hoe voller je bestand komt te zitten.  Het probleem van de juiste informatie komt dan wel om de hoek kijken. Hoe worden b.v. de namen geschreven. En steeds verder terug in de tijd hoe lastiger dat dan wordt. Een lettertje meer of minder maakte toen niet veel uit. Desnoods maar fonetisch e.e.a. noteren. En eens bij ?oudhollands? geschreven aktes uitgekomen ging het kaarsje bij mij uit. Spijkerschrift kan ik ook niet lezen. Of de man ging voor hij aangifte ging doen eerst ?even? de kroeg binnen. Probeer dan later maar eens de juiste namen door te geven.
Toch worden veel stamboomgegevens van diverse platformen / sites geplukt en klakkeloos door bijna iedereen overgenomen en zo verder verspreidt. Omdat fouten te voorkomen zoek ik bij een iedereen die ik in mijn bestand zet, waar mogelijk, de akte(s) van die persoon.
En dan komt het. In die aktes staan gegevens die ook later van pas kunnen komen.
Zodoende kwam ik bij een naamgenoot op Open Archieven en WieWasWie de tekst ?CABR? tegen. Wat geschrokken ben ik die familielijn gaan uitlopen. En omdat er steeds meer gegevens vrij zouden komen werd mijn interesse gewekt. Na een paar gegevens gelezen te hebben dacht ik: Hoe komt een persoon ertoe dit te gaan doen.
Nog steeds ben ik met een paar van die dossiers bezig en verbaas ik mij steeds weer. Zelfs personen van ?gegoede huize? hebben diepe dalen.
Zelf ben ik wetenschapper of medicus in welke discipline dan ook maar volgens mij heeft het te maken met ?leefomstandigheden?. En dat is helaas tot op heden niet veranderd. Oud, jong, arm of rijk maakt allemaal niets uit.
De 80 jarige oorlog (1568-1648) is volgens mij dan ook nooit echt be?indigd. Neem 1914-1918, 1940-1945 en de huidige tijd.
Via een weekblaadje kwam ik destijds op deze site uit. Lange tijd heb ik toen op de site zitten neuzen en kwam ik veel voor mij bruikbare zaken tegen. Omdat ik een binding met Scheveningens heb kon een account aanmaken niet uitblijven. De rest is geschiedenis.
Een prima site voor waar deze is opgezet. Helaas bijna teniet.
Wat mij al langere tijd is op gevallen op deze site is dat er mensen een account hebben en niets doen. Kijken, kijken maar niet kopen. Ook zijn er mensen zijn die zich boven anderen (denken te kunnen en mogen) stellen. En mensen met megalomane en narcistische trekjes horen zeker op dit soort sites niet thuis.  WAAROM Huh  Omdat ze eerder een account hebben? Dat is iets wat ik niet begrijp en wil begrijpen. We zijn toch allemaal met hetzelfde bezig. Waarom dat ?haantjesgedrag??  Als een Koning pijn heeft komt er een dokter. Als ??n van ons pijn heeft gaan we naar een dokter. Dat is het enige verschil tussen een Koning en ons.
Dat CABR van toen zou in deze tijd een andere naam moeten hebben. Maar de gedragingen van mensen is niet veel veranderd. Het zelf beter willen hebben dan een ander zit er bij velen helaas nog steeds in. Een groter huis, een mooiere auto, een iphone i.p.v. een Samsung enz. enz. enz.  Als het alleen maar afgunst was/is dan is dat zeer verwerpelijk. Maar er is meer en dat hoort niet op deze site thuis.
Het woord CABR heb ik bij Stamboom en Genealogie op 24 september 2026 verkeerd gebruikt en dat is daar niet op z?n plaats.

jtn
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte