Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 21:28:14
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Historie
| |-+  Overige
| | |-+  Schilderij signatuur J. Keus
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Schilderij signatuur J. Keus  (gelezen 1797 keer)
Erica
Hooploper
*
Berichten: 2


Bekijk profiel
« Gepost op: 30-04-2022, 09:42:06 »

Beste Forumleden,

Even een heel kleine introductie ... mijn roots met Scheveningen lopen via mijn oma, de moeder van mijn vader. Ik ben altijd al ge?nteresseerd in de verhalen van vroeger, maar nu mijn vader ouder wordt en steeds meer begint te vertellen over zijn eigen jeugd, komt ook de vraag bij mij naar boven over het volgende: mijn oma (van 1909) heeft mijn vader het schilderij Bomschuiten op het strand nagelaten. Het was van haar ouders en heeft ook bij hen altijd - ergens in Scheveningen - in huis gehangen, en later dus bij mijn oma toen zij haar ouders in huis nam. Het schilderij heeft de signatuur J. Keus. Het schilderij Koeien in landschap heeft ook de signatuur J. Keus en nagenoeg op dezelfde manier als de signatuur van het schilderij met de bomschuiten. Ik zou graag willen weten of de schilder Johannes Keus (1854-1915) is en of er meer schilderijen bekend zijn. Ik heb al enige informatie van deze Johannes Keus via de heer Eekhout en via de heer Sonnemans. Ter verduidelijking blijkt de informatie op rkd over deze Johannes Keus onjuist te zijn.

Ik wacht met interesse jullie antwoorden af.

Met vriendelijke groet,
Erica




* Schilderij_Bomschuiten_op_het_strand_kleiner_formaat.JPG (353.31 KB, 1689x1120 - bekeken 528 keer.)

* Signatuur_J._Keus_-_Bomschuiten_op_het_strand_kleiner_formaat.JPG (462.77 KB, 1437x1153 - bekeken 486 keer.)
Gelogd
reiger
Schipper
*****
Berichten: 2109


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 30-04-2022, 11:14:01 »

Johannes Keus, geb. ?s-Gravenhage 10 maart 1854, ovl ald. 7 april 1915, zn. van Johannes en Cornelia de Zoete, tr. ?s-Gravenhage 4 juni 1879 Maria Johanna Pauptit, geb. Stompwijk 8 okt. 1854, ovl ?s-Gravenhage 25 juni 1930, dr. van Abraham en Margaretha Jacoba Voortman.


Uit dit huwelijk:
1. Johannes Cornelis Keus, geb. ?s-Gravenhage 27 april 1880, ovl ald. 10 okt. 1923, tr. ?s-Gravenhage 17 okt. 1906 Willempje van Vliet, geb. Aarlanderveen 20 dec. 1879, dr. van Hendrik en Diedrica Johanna Kwakernaat.
2. Margaretha Jacoba Keus, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 30 juni 1882, ovl ald. 26 april 1884.
3. Maria Jacoba Keus, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 23 april 1885.
4. Cornelis Keus, geb. ?s-Gravenhage 31 juli 1887, ovl ald. 31 mei 1968, tr. ?s-Gravenhage 15 nov. 1911 Magdalena Adriana van Duinen, geb. ?s-Gravenhage 26 sept. 1884, ? ald. 23 nov. 1970, dr. van Machiel en Klara Barta de Geus.
Gelogd
Erica
Hooploper
*
Berichten: 2


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 02-05-2022, 09:23:53 »

Beste Reiger,

Dank u wel voor het antwoord, alleen was dat niet mijn vraag. Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Deze info die u gegeven hebt, kreeg ik ook van de heer Eekhout. Ik wil alleen weten of er mensen zijn die weten of deze Johannes Keus de schilder is van het schilderij die ik erbij geplaatst heb. En of er nog meer schilderijen bestaan/zijn met dezelfde signatuur.

Groetjes,
Erica
Gelogd
Debby
Hooploper
*
Berichten: 1


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: 16-09-2022, 10:39:14 »

Beste Erica,

Ik denk ook dat het schilderij gemaakt is door Johannes Keus. Mijn ouders hebben 2 schilderijen van hem. Mijn vader is een zoon van J.C.W Keus (J.C.W. Keus is weer een kleinzoon van J. Keus). Signatuur lijkt hetzelfde te zijn. Ze hebben nog meer schilderijen van hem, voor zover ik weet. Ook hing er ooit een schilderij in een museum in Den Haag. We hebben ook een schetsboekje en het lijkt erop of er van uw schilderij een schets in dit boekje zit.

Ik zou graag contact met u willen hierover.
Wat ontzettend leuk!

Met vriendelijke groet,
Debby
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!