Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 06:52:54
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  Familie Mos
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Familie Mos  (gelezen 1640 keer)
marion
Scheepsjongen
**
Berichten: 43


Dit forum is het helemaal !


Bekijk profiel
« Gepost op: 24-06-2022, 16:38:14 »

Goedendag,

Ik heb deze foto gekregen van Wouter de Goede,
Graag willen wij weten wie deze mensen op de foto zijn de meeste zijn reders

Groet,

Marion


* jpg.jpg (235.72 KB, 1632x1224 - bekeken 356 keer.)
Gelogd
jdctoorn
Schipper
*****
Berichten: 467


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 25-06-2022, 12:27:23 »

Hallo Marion,

Wat een mooie foto is dit! Afgaande op de kleren, juwelen en haarstijl moet deze foto rond 1910 (of iets later) gemaakt zijn. De stijl van de kleren is Edwardian, genoemd naar de Engelse koning Edward VII die regeerde van 1901 to 1910. Typisch voor de heren zijn de hoge kragen van de overhemden, en de lange jassen. Ook de dames zijn in stijl met mooie Art Deco juwelen. Het lijkt wel een uit een film te komen. Wat deze foto ook interressant maakt is dat het een kleurenfoto is. Kleurenfotografie werd pas in 1907 commercieel aantrekkelijk door het autochroom proces van de gebroeders Lumierre in Frankrijk. Deze foto is een typisch voorbeeld daarvan. De fotograaf heeft tijd nog moeite gespaard voor het aankleden van het tafreel, met bloemen op de voorgrond. Er ligt zelfs tapijt op de grond!

Ik vermoed dat het hiet gaat om een familiebijeenkomst om een huwelijk te vieren, gezien de corsages. Het bruidspaar zit in het midden, geflankeerd door broers en zussen en in ieder geval een ouder echtpaar. Als het om een redersfamile De Mos gaat dan zou het om de familie van Minnekus de Mos kunnen gaan (geb. 10-02-1852, overl. 20-09-1922). Ik ben daar helaas niet zeker van. Mischien weten anderen meer.

Groeten,
Jaap van der Toorn
Gelogd
jdctoorn
Schipper
*****
Berichten: 467


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 25-06-2022, 15:53:16 »

Marion,

Nog een aanvulling, die mijn vermoeden ondersteunt dat het gaat om de familie van Minnekus de Mos.

Op 31 mei 1919 laat de familie zich inschrijven op het adres Haringkade 133. Dit huis zou het huis kunnen zijn waar de foto genomen is. Het zou zomaar kunnen zijn dat we hier dan getuige zijn van bruiloft van de dochter Wilhelmina Frederika Louise (geb. 2 juli 1890) met Willem Hermanus Oosten, mijningenieur, geboren te Middelburg op 7 oktober 1893. Hij is dus drie jaar jonger dan zij en dat is mischien wel op de foto te zien Knip oog

Het huwelijk vond plaats op 20 mei 1919, en hoewel dat 10 dagen voor de inschrijving op het nieuwe adres is, is het niet ondenkbaar dat feest zich in het nieuwe huis afspeelde. Dubbel feest dus: een nieuw huis en een dochter die trouwt. Getuige bij het huwelijk is Pieter Jacobus de Mos (geb, 29 november 1886), stiefbroer van Wilhelmina, reder. Ik denk dat we hem links op de foto zien met dezelfde hoge kraag als zijn vader.

Dat alles gezegd hebbende, de wens is misschien de vader van de gedachte en draait het om een heel andere familie.

Jaap
« Laatste verandering: 26-06-2022, 11:40:10 door jdctoorn » Gelogd
marion
Scheepsjongen
**
Berichten: 43


Dit forum is het helemaal !


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 25-06-2022, 21:33:53 »

Hoi Jaap,

Het gaat inderdaad om de familie van Minnekus de Mos 1852-1922 en zijn vrouw

Johanna Hoogenraad 1865-1955
Die hebben wij gevonden nu probeer wij te achterhalen wie de andere personen zijn die op de foto staan.

Hier de foto van Minnekus en Johanna

Groet,

Wouter en Marion


* received_721545945761584.jpg (8.18 KB, 224x276 - bekeken 325 keer.)

* minnekus_de_mos.jpg (15.82 KB, 431x474 - bekeken 253 keer.)
« Laatste verandering: 25-06-2022, 21:35:48 door marion » Gelogd
jdctoorn
Schipper
*****
Berichten: 467


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 26-06-2022, 12:05:40 »

Mooi. Dan is het vrijwel zeker dat de foto gemaakt is op 20 mei 1909, zo rond 3 uur 's-middags aan de achterkant van het huis aan de Haringkade 133. Het was de hele dag zonnig met een maximum temperatuur van 18,8 graden (De Bilt) en een zwakke tot matig wind uit het ONO.

Het bruidspaar in het midden zitten dus het bruidspaar Wilhelmina Frederika Louise en Willem Hermanus Oosten. Willem Hermanus is net dat jaar afgestudeerd in Delt als Mijnbouwkundig ingenieur, en heeft dan waarschijnlijk al een baan als ingenieur bij de B.P.M., de Bataafsche Petroleum Maatschappij, een voorloper van Shell. Het grappige hier is voor mij dat ik ook afgestudeerd ben als Mijnbouwkundig ingenieur en ook voor Shell ben gaan werken. Ik weet dus hoe het voelt. Het echtpaar vertrekt op 18 december 1919 richting Batavia en komt pas weer definitief terug op 4 augustus 1938, vanuit Palembang (Sumatra). Bij Palembang heeft de B.P..M. dan de grootste raffinaderij van Asie, Ik heb van het echtpaar geen kinderen kunnen vinden, maar ik vermoed dat er wel kinderen geboren zijn terwijl ze in Nederlands Indie woonden. In de overlijdensadvertentie van de moeder van Willem Hermanus in 1941 worden 'kleinkinderen' genoemd (niet bij naam).

Achter het bruidspaar staan (vermoedelijk) de ouders van de bruidegom, Willem Hermanus Oosten (1864-1928), predikant van de gereformeerde kerk van 06-08-1905 tot 31-10-1925, en zijn vrouw Maria Albertina Johanna Kors (1863-1941), beiden in Amsterdam geboren.

Vooraan zit waarschijnlijk de jongere zus van Willem Hermanus, Hendrika Adriana Maria, geboren te Enkhuizen 23 juni 1898. Zij trouwt op 10 augustus 1920 met Jan Boender (geb. 1895 Puttershoek). Hij woont en werkt in Tjepoe (Midden-Java) en is niet aanwezig tijdens het huwelijk. Zij trouwt 'met de handschoen'. Het is aannemelijk dat ook deze 'Oosten' naar de Oost vertrekt...

Zoals eerder vermeld, de stiefbroer en reder Pieter Jacobus de Mos (1886-1952) staat vermoedelijk geheel links op de foto (eerder schreef ik 'rechts', maar bedoelde links Smiley). Kijkende naar de lijnen van de mond, vermoed ik dat broer Daniel de Mos (1891-1966) achter hem staat.  Pieter Jacobus heeft zijn handen op de schouders van zijn vrouw Maria Adriana Jol (1887-1975), dochter van de reder Dirk Jol (1862-1931). Broer Daniel trouwt later (1921) met haar zuster Clasina Jol (1895-1966) en ik vraag me af of zij niet naast haar zuster zit. Zij draagt geen corsage en dat zou er op kunnen wijzen dat zij (nog) geen familie is.

Er blijven dan nog twee paren en drie dames over die ik niet kan plaatsen. Een paar dat er bij zou moeten zijn bestaat uit de zus van Wilhelmina Frederika Louise, Margarethe Maria de Mos (1883-1969) en Bastiaan van der Zwan (1882-1960), zoon van reder Bastiaan van der Zwan (1855-1931).

Een lang verhaal, maar ik wilde het toch maar hier neerzetten.

Jaap
Gelogd
marion
Scheepsjongen
**
Berichten: 43


Dit forum is het helemaal !


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 26-06-2022, 21:02:00 »

Jaap,

Bedankt voor de info zijn weer een stukje verder.

Pieter staat helemaal achter in de deuropening denk samen met z`n vrouw Maria Adriana Jol{weet ik nog niet zeker}

Marion
Gelogd
marion
Scheepsjongen
**
Berichten: 43


Dit forum is het helemaal !


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 26-06-2022, 21:17:36 »

Hoi Koost,

Bedankt een aantal kinderen had ik niet


Groet,

Marion
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!