Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
07-12-2022, 14:21:50
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  bastiaan pronk en jannetje den heijer
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: bastiaan pronk en jannetje den heijer  (gelezen 4957 keer)
koost
Schipper

Boetnaalden

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #15 Gepost op: 13-02-2022, 10:34:04 »

Geneanet

V  Jannetje den Heijer
Geboren in 1741 - Scheveningen
Overleden

Relaties en kinderen
Gehuwd in 1760 met Bastiaan Pronk 1741- en hun kinderen
V Trijntje Bastiaansdr Pronk 1761-1843

Overzicht van de stamboom
Stamboom nakomelingen Afdrukbare stambomen

Eigenaar van deze stamboom : Arjan LUCAS (trupileo)

koost

Er wordt wel heel veel op internet klakkeloos van elkaar overgenomen blijkt nu ik verder ging zoeken.
Mijn bescheiden mening is: Alleen aktes tellen als we dit serieus willen doen.

Laat er geen misverstand ontstaan. Het betreft hetgeen ik op bv. Geneanet en Genealogieonline tegenkom.

« Laatste verandering: 13-02-2022, 11:03:34 door koost » Gelogd
jdctoorn
Schipper

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #16 Gepost op: 13-02-2022, 12:46:11 »

Bedankt Koost,

Ik heb al die vermeldingen ook gezien, maar zoals jij als zegt, alleen aktes gelden. In dit geval is de naam Jannetje den Heijer gevonden op de overlijdensakte van Trijntje Pronk (1843, akte 543). Ouderdom bij overlijden is 82 jaar, dus is ze rond 1761 geboren. Iemand is gaan terugrekenen en kwam met een huwelijksdatum van (voor) 1760. Met het idee dat de ouders ouder dan 20 jaar geweest moeten zijn kwam er een geboortejaar van (voor) 1741 uit. Dit is natuurlijk ook fictie.

Ik ben op het ogenblik bezig met het uitzoeken van overlijdensaktes van Scheveningers van de periode 1830-1840 en het gebeurd regelmatig dat de naam van beide ouders of de (familie)naam van de moeder onbekend zijn. Kenmerkend is dan dat de overledene voor 1811 geboren is en de ambtenaar van de burgelijke stand moet afgaan op de informatie die hij tijdens de aangifte krijgt. In het geval van Trijntje wordt de aangifte gedaan door haar schoonzoon, Cornelis Franke, en haar kleinzoon, Johannes Kuijper (kan zijn naam niet schrijven). Of die geweten hebben wie de moeder van hun resp. schoonmoeder / grootmoeder was, is de vraag. Daar komt nog bij dat Cornelia Tuit, volgens mij de moeder, drie keer getrouwd is, waarvan de tweede keer met een Jacob den Heijer. Als laatste kan ik nog toevoegen dat er geen doopaangifte te vinden is voor een in 1761 levende Jannetje den Heijer en ook geen vermelding in het trouwboek voor een huwelijk tussen Bastiaan Pronk en Jannetje den Heijer.

Een lang verhaal, maar het illustreerd een beetje hoe ik het aanpak,

Jaap

Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte