Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 16:57:14
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  Zier Toet
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Zier Toet  (gelezen 1804 keer)
marttoet
Scheepsjongen
**
Berichten: 21



Bekijk profiel E-mail
« Gepost op: 06-02-2022, 22:49:51 »

Ik ben bezig met twee mensen die Zier Toet heetten en waarvan ik me afvraag of het dezelfde persoon is. Wie helpt?

1. De eerste Zier Toet was getrouwd met Elisabeth Bartnik. Zij woonden in Duisburg (Duitsland). Elsiabeth kwam om tijdens een bombardement in de stad. Daarvan is een "Duitse Akte" beschikbaar. De akte vermeld geen verdere gegevens van Zier.

2. De tweede Zier Toet is geboren op 5-4-1886 (Scheveningen), zoon van Zier Toet en Krijntje Plug. Bij hun huwelijk op 5-1-1887 erkenden zij hun zoon. Bij de geboorte heette hij Zier Plug. Zier is in 1910 met de noorderzon vertrokken.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Mart Toet
Gelogd
reiger
Schipper
*****
Berichten: 2109


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 07-02-2022, 11:46:33 »

Is dit misschien de 1e Zier?

Zier Toet, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 31 okt. 1919, zn. van Cornelis en Maria Spaans.
Gelogd
reiger
Schipper
*****
Berichten: 2109


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 07-02-2022, 14:16:58 »

Mooi stukje onderzoek, Koost. Cool
Gelogd
jdctoorn
Schipper
*****
Berichten: 467


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: 08-02-2022, 16:48:44 »

Mart,

Ikzelf twijfel er niet aan dat het om dezelfde Zier Toet gaat. Er zijn niet zoveel personen met die naam en alle die ik in mijn bestand heb kan ik thuisbrengen, behalve deze. Er bestaat ook geen gezinskaart van hem in Den Haag, dus moet hij voor 1913 vertrokken zijn, hetgeen past bij jouw verklaring dat hij in 1910 vertrokken zou zijn. Als laatste kan ik nog aandragen dat Zier en Elisabeth ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Dat laatste is natuurlijk geen garantie, gegeven dat zijn moeder zo'n 22 jaar ouder was dan zijn vader.

Van Zier heb ik ook nog een inschrijving in het register van de Nationale Militie gevonden:
https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.13.09/invnr/4260/file/NL-HaNA_2.13.09_4260_0045
Hieronder een fragment van de inschrijving (lichting 1906). Hij werd op 30 october 1909 ontslagen uit de militie vanwege 'lichaamsgebreken'.

De eerder vermelde Duitse overlijdensakte is erg interessant omdat op 1 velletje papier een heel leven beschreven wordt. Elisabeth Bratnik wordt geboren op 29 juni 1885 in een klein gehucht in Oost-Pruissen, nu Polen. Elisabeth zal naar Duisburg in het Ruhrgebied getrokken zijn om werk te vinden. Op de overlijdensakte staat vermeld dat ze op 8 december 1923 te Duisburg trouwde (akte 1003), ik neem aan met Zier. Op dat moment lag de economie van de Weimar Republiek op zijn gat en hielden Franse en Belgische troepen het Ruhrgebied bezet omdat Duitland niet meer kon voldoen aan de vereiste herstelbetalingen. Dan komt de Tweede Wereldoorlog met aan het eind het bombardement van Duisburg door de RAF on zaterdag/zondag 14/15 oktober 1944. In 24 uur worden zo'n 10,000 ton aan bommen op de stad uitgestort. 2500 burgers vinden de dood. Elisabeth overlijdt om 9 uur 's morgens in de schuilkelder van de broodfabriek waar 50 mensen de dood vonden. Of ze daar werkte is niet helemaal duidelijk. Ze woonde namelijk met Zier in dezelfde straat als de broodfabriek en het is goed mogelijk dat de schuilkelder van de broodfabriek door de hele straat gebruikt is.

Ik vermoed dat de huwelijksakte nog wel te vinden is in het stadsarchief van Duisburg of het archief van Nordrhein-Westfalen. Dat zou definitief uitsluitsel kunnen geven.

Jaap


* Zier_Toet_Nationale_Militie_NL-HaNA_2.13.09_4260_0045_fragment_s.jpg (78.81 KB, 1300x313 - bekeken 276 keer.)
« Laatste verandering: 09-02-2022, 16:30:32 door jdctoorn » Gelogd
reiger
Schipper
*****
Berichten: 2109


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 09-02-2022, 15:27:34 »

Jaap, jij weet het iedere keer wel weer op te sporen.

Geweldig.
Gelogd
marttoet
Scheepsjongen
**
Berichten: 21



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 19-02-2022, 17:35:06 »

Je hebt er een hoop werk van gemaakt Jaap. Veel dank! Ik ga ermee aan de slag en mocht ik nieuwe dingen ontdekken dan laat ik het weten!
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!