Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18-04-2024, 23:12:03
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  Dirkje Minzoeter
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Dirkje Minzoeter  (gelezen 1297 keer)
reiger
Schipper
*****
Berichten: 2145


Bekijk profiel
« Gepost op: 23-10-2021, 13:03:24 »

Krijn Benjamins Harteveld, ged. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 11 april 1717, begr. ald. 15 dec. 1787, zn. van Benjamin Arijensz en Kniertje Arrisse van der Pol,

tr. 4 juli 1762

Dirkje Frankense Minzoeter, ged. Schev. HuhHuhHuh??(Gemeente ?s-Gravenhage), begr. ald. 7 febr. 1810.

Wie is toch die Dirkje?

Info afkomstig van Genealogie Katwijk.

m.i.z. foutieve vermelding gegevens

Jaap
« Laatste verandering: 23-10-2021, 13:54:19 door reiger » Gelogd
jdctoorn
Schipper
*****
Berichten: 475


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 23-10-2021, 22:58:20 »

Weer zo'n intrigerende vraag.

Dirkje Frankens Minzoeter staat verlmeld in het werk van A.W.E. Dek ("De Bevolking van Sceveningen"), als tweede vrouw van Crijn Benjaminse Harteveld (Dek nr 682). Ik vermoed dat deze vermelding de bron is van de vermelding bij Genealogie Katwijk. Er wordt door Dek niets gezegd over een doop in Scheveningen.  Het enige dat door Dek vermeld wordt is de huwelijksdatum, de begafenisdatum, en dat ze 68 jaar was bij overlijden.

Crijn's eerste vrouw was Crijntje Minnekusse de Mos, dochter van Dominicus de Mos, een voorvader van mij via de mannelijke lijn van mijn overgrootmoeder Maria de Mos (1884-1965). Toen Crijntje in december 1760 op 38-jarige leeftijd overleed bleef hij achter met twee zoons van 9 en 12 jaar. Hoogstens een jaar later ontmoet hij Dirkje Franken, toen 19 of 20 jaar oud (ze krijgt een kind van hem dat op 8 november 1762 is begraven). Ze trouwen 4 juli 1762. Hij is dan zelf 45 jaar oud.

Dek vermeldt nog een Grietje Minzoeter, doopgetuige bij de doop van Kornelis de Zoete (ged. 6 september 1750), zoon van Samuel de Zoete (Dek 987) en Jannetje Teunise Blok. Grietje zou mogelijk Margarita de Zoete (ged. Oud-Beijerland 25 juli 1723) kunnen zijn, een zus van Samuel en dus een tante van de dopeling. Het is de vraag of er wel een verband is tussen Grietje en Dirkje.

Dus wie is deze Dirkje Frankens, die op 19/20-jarige leeftijd trouwt met een man die meer dan twee keer zo oud is als zijzelf? Mischien is "Minzoeter" meer een aanduiding van haar rol dan een werkelijke familienaam. Misschien heette ze wel Dirkje Franken van de Zwan. Ik verzin maar wat.

Jaap
Gelogd
reiger
Schipper
*****
Berichten: 2145


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 24-10-2021, 09:22:08 »

Jaap, bedankt voor de info.

Jaap
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!