Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21-10-2021, 23:08:02
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Draagvleugelboot in Scheveningen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Draagvleugelboot in Scheveningen  (gelezen 1478 keer)
koost
Schipper

De "Kometa"

Bekijk profiel E-mail
« Gepost op: 14-11-2020, 11:30:03 »

koost

* img074.jpg (85.82 KB, 552x382 - bekeken 367 keer.)

* img075.jpg (90.84 KB, 544x382 - bekeken 383 keer.)

* img076.jpg (83.22 KB, 548x382 - bekeken 347 keer.)
jdctoorn
Volmatroos

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 05-06-2021, 00:31:56 »

Nog een artikel gevonden over deze vleugelboot:

https://leiden.courant.nu/issue/LLC/1971-07-16/edition/0/page/1?query=
koost
Schipper

De "Kometa"

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 05-06-2021, 10:36:52 »

Jaap,

Hartelijk dank voor dit bericht. Ik ben hier heel blij mee.
Straks ga ik het negatief opzoeken en dit krantenbericht er bij doen.
1971 is wel een stukje terug in de tijd. Toen kon je nog makkelijk bij de haven komen met je auto met fotospullen.
Tegenwoordig je telefoon uit je kontzak en maar "kieken".
Nogmaals dank.
koost

Ik zie nu dat het niet Meopta maar Kometa moet zijn. Mijn russisch is niet meer wat het was. Huh

Dit stuk stond destijds 16-07-1971 in die Leidse Courant:

ENKELE DAGEN PROEFVAREN: SCHEVENINGEN De ruim 35 meter lange Russische draag vleugelboot ?Kometa" komt maandag naar Scheveningen. De ferry-maatschappij Norfolk- Lijn heeft laten weten belang stelling te hebben voor een dergelijk schip, dat om en nabij de anderhalf miljoen gulden moet kosten. Directeur L. Re- meeus heeft reeds met deze Zwarte Zee. Hij zal tot koop ervan overgaan als de Russen besluiten via zijn maatschappij Westlands groente en fruit af te nemen. Vanmiddag hadden de Russen V. P. Lovtchikov en V. V. Madzmarashvili van de Russische handelsdelegatie te Amsterdam een bespreking met de Norfolk-Lijn-directie in Scheveningen. Maandag zal de draagvleugelboot af meren in de eerste Scheveningse bin nenhaven. Het komt dan rechtstreeks uit Itali?, waar een andere ge?nteres seerde enkele proefvaarten mankte. De heer Remeeus wil de boot. waar mee 120 personen in vliegtuigstoelen vervoerd kunnen worden, tot en m?t volgende week woensdag of donder dag hier ..vasthouden". Zo snel mo gelijk wil hij dan pleziertochten or ganiseren naar onder meer Rotterdam langs de radiopiraten. Hiermee wil hij het publiek in de gelegenheid stel len een exclusief tochtje te maken. Ook belangrijke functionarissen en autoriteiten komen aan de beurt als j het aan hem ligt. Een en ander zou vanmiddag besproken worden. De draagvleugelboot heeft een bereik van 240 mijl, kan een snelheid van 60 km halen en trotseert met gemak Kolven van 1 Va m zonder dal de pas- Isagiers daar enige hinder van onder- Ivinden. Mocht de koop doorgaan dan M wil de Norfolk Lijn het schip inzetten op de dagelijkse dienst Scheveningcn- Great Yarmouth in Engeland, die: momenteel door de twee ferryboten 1 ?Duke of Holland" en de ?Nicarao" wordt gevaren.
« Laatste verandering: 05-06-2021, 11:45:31 door koost » Gelogd
dekzwabber
Schipper

radio maken is een Virus

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: 06-06-2021, 13:09:17 »

Er-schijnt-naderhand-nog-een-kleinere-gevaren-te-hebben-is-daar-nog-wat-van-bekend?

koost
Schipper

De "Kometa"

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 06-06-2021, 15:56:43 »

Destijds heb ik alleen van deze boot een paar foto's genomen.

Misschien geeft onderstaand stukje meer info.

Met draagvleugelboot in Scheveningen varen
Door een onzer redacteuren
SCHEVENINGEN, 4 aug. (1971)
Uit de Scheveningse haven zullen de komende veertien dagen viermaal per dag vaartochten van een uur kunnen worden gemaakt met de Russische draagvleugelboot Kometa M , die daartoe door de Norfolk Lijn NV naar deze badplaats is gehaald.
De zeereisjes, die bij de nieuwe visafslag beginnen, zullen zich met een snelheid van 70 km per uur uitstrekken tot Noordwijk, Katwijk, Zandvoort en Radio Veronica, belooft de folder. De 35 m lange boot kan 116 passagiers vervoeren. Zij kost 400.000 dollar (richtprijs). Een zusterschip heeft in 1968 in Rotterdam demonstratietochten gegeven. Vergeleken bij toen is de Kometa M belangrijk verbeterd, al blijft de boot ?rijden" en bonken op de golven. Bij enige windkracht zal dat voor mensen met een zwakke maag weieens een gevoel van zeeziekte kunnen veroorzaken.
De Kometa M heeft tot voor enkele dagen tochtjes in Antwerpen gemaakt, maar ze is van- daar eerder vertrokken dan de bedoeling was omdat de publieke belangstelling tegenviel.
De directie van de Norfolk Lijn zegt te overwegen een draagvleugelboot aan te schaffen voor een passagiersdienst van Scheveningen naar Great Yarmouth. Er zijn naar landen buiten Rusland 24 ?hydrofoils" verkocht.

koost
jdctoorn
Volmatroos

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 06-06-2021, 16:44:15 »

Hier is nog een 'Wikimedia' link met wat details over deze 'Kometa-M', plus nog een fraaie foto genomen in de Scheveningse haven:

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Kometa-M_(ship,_1971)

Groeten
Jaap
koost
Schipper

De "Kometa"

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #6 Gepost op: 06-06-2021, 17:30:30 »

Jaap bedankt voor je bericht.
Die foto heb ik. Maar omdat ik die niet zelf heb genomen heb ik die niet geplaatst.
Via Delper heb ik inmiddels ook veel oude krantenberichten gevonden. Inhoudelijk komen ze wel allemaal op het zelfde neer.
grt.
koost
« Laatste verandering: 06-06-2021, 17:32:10 door koost » Gelogd
koost
Schipper

De "Kometa"

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #7 Gepost op: 06-06-2021, 20:29:11 »

Van internet geplukt.

* Kometa_-Veronica.jpg (3.97 KB, 260x194 - bekeken 137 keer.)

* 800px-Russische_vleugelboot_in_haven_van_Scheveningen_Bestanddeelnr_924-7902---.jpg (106.73 KB, 800x528 - bekeken 130 keer.)
koost
Schipper

De "Kometa"

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #8 Gepost op: 07-06-2021, 09:39:16 »

Tekst bij de kleine foto:

Gegevens:
Objectnummer: 2000-371-1-102
?   Titel: De Russische draagvleugelboot Kometa M vaart langs de voor anker liggende IJslandtrawler Norderney (1949 - ).
?   Datering van: 1966
?   Datering tot: 1967
?   Vervaardiger:  Militaire Luchtvaartdienst (MLD) Kustwacht
?   Bijzonderheden: De Norderney was van november 1964 tot 31 augustus 1974 het schip van de voormalige zeezender Radio Veronica.
?   Trefwoorden:   Nederlandse strijdkrachten, Koninklijke Marine, Marine Luchtvaartdienst. materieel, schepen, scheepstypen, passagiersschepen vissersschepen
?   Plaats: Noordzee
?   Collectie: Losse Fotografische Objecten

koost
Knorhaan
Schipper

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 08-06-2021, 19:56:55 »

Tijdens de jaarlijkse roeiwedstrijden tussen de diverse zeevaartscholen in het verversingskanaal heeft ook eens een draagvleugelbootje gedemonstreerd, maar door de te zware lading van een grote hoeveelheid journalisten die aan boord kropen kwam het scheepje niet omhoog

K

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
koost
Schipper

De "Kometa"

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #10 Gepost op: 09-06-2021, 20:16:37 »

Van dit evenement heb ik (tot mijn spijt) nog nooit eerder gehoord of iets erover gelezen
Wel leuk om te weten.
koost
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte