Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 12:16:05
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Gegevens en foto's van SCH 379 gevraagd
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Gegevens en foto's van SCH 379 gevraagd  (gelezen 14105 keer)
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 21-02-2019, 23:14:30 »

Hallo Cor.
Dat was hoe Adrie het mij vertelde , dat heb ik ook niet uitgevonden, en ik dacht dat de hr Pronk van de Kistenfabriek, ( hij was ook in Polen) , nu Eurovis, dus Karel Pronk zijn vader er bij was , maar dat weet ik niet zeker. Kunnen we misschien aan Karel vragen, ga morgen wel even bij me ouwe vriend kijken , misschien dat ze op die Poolse loggers ook bezig waren, ik weet ook niet wat ze daar uitspookte , misschien waren ze iets aan het repareren in een of andere loods. Het was een smederij, die hebben alle soorten werk, toen ik een jaar of 10 was hebben ze zelfs me fietsstang gelast in een minuut, rije maar weer zeun.  In ieder geval is Adrie daar vandaan gevlucht voordat hij achter het prikkeldraad verdaagde, of erger,  ergens in Polen.
Jammer dat er een hoop van die gegevens verloren zijn gegaan, speciaal van de neven bedrijven voor de visserij aldaar.
Vr.gr.
Jan

« Laatste verandering: 22-02-2019, 01:43:04 door J.H. » Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 28-02-2019, 14:17:52 »

Hallo Cor.
Dat was hoe Adrie het mij vertelde , dat heb ik ook niet uitgevonden, en ik dacht dat de hr Pronk van de Kistenfabriek, ( hij was ook in Polen) , nu Eurovis, dus Karel Pronk zijn vader er bij was , maar dat weet ik niet zeker. Kunnen we misschien aan Karel vragen, ga morgen wel even bij me ouwe vriend kijken , misschien dat ze op die Poolse loggers ook bezig waren, ik weet ook niet wat ze daar uitspookte , misschien waren ze iets aan het repareren in een of andere loods. Het was een smederij, die hebben alle soorten werk, toen ik een jaar of 10 was hebben ze zelfs me fietsstang gelast in een minuut, rije maar weer zeun.  In ieder geval is Adrie daar vandaan gevlucht voordat hij achter het prikkeldraad verdaagde, of erger,  ergens in Polen.
Jammer dat er een hoop van die gegevens verloren zijn gegaan, speciaal van de neven bedrijven voor de visserij aldaar.
Vr.gr.
Jan




In het boek "Bouwe teelt" van Piet Spaans toch veel informatie en foto's terug te vinden over de Gdynia geschiedenis.
K
« Laatste verandering: 28-02-2019, 14:21:29 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Roelof
Hooploper
*
Berichten: 9


Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 04-03-2019, 10:55:58 »

Er is een boekje verschenen van M. Vrolijk genaamd: Polen - Nederland / Nederland - Polen
Met informatie over de Gdynia loggers 1925-1940
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 04-03-2019, 23:11:10 »

Er zijn ook Poolse boeken met gegevens over het reilen en zeilen uit die tijd en over de gehele vloot, Ned en Poolse vissersvaartuigen. Ze bouwden zelf ook schepen maar het leest zo rottig. Over de maten, motoren , verkoop, sloop  der schepen is wel te volgen maar verder kom je niet.
Gelogd
Roelof
Hooploper
*
Berichten: 9


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 10-03-2019, 12:19:04 »

Mijn grootvader Kees (Cornelis) de Mos is in die periode, als afgevaardigde van rederij JJ v.d. Toorn, werkzaam geweest in Polen. Op één van de foto's herken ik zelf mijn grootvader. Ik ben erg geïnteresseerd in alle informatie die over die periode is gepubliceerd. Wist trouwens ook niet van het wrak en de stranding.   
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 10-03-2019, 16:15:25 »

Mijn grootvader Kees (Cornelis) de Mos is in die periode, als afgevaardigde van rederij JJ v.d. Toorn, werkzaam geweest in Polen. Op één van de foto's herken ik zelf mijn grootvader. Ik ben erg geïnteresseerd in alle informatie die over die periode is gepubliceerd. Wist trouwens ook niet van het wrak en de stranding.   

De zoon van Kees de Mos: Jacob de Mos was baas in de zeilmakerij van Mewa te Scheveningen. Allemaal te lezen in het boek "Bouwe teelt"van Piet Spaans.

K


* Knipsel.JPG (102.46 KB, 870x416 - bekeken 734 keer.)

* Kees_de_Mos.JPG (27 KB, 400x659 - bekeken 833 keer.)
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Roelof
Hooploper
*
Berichten: 9


Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 13-03-2019, 17:08:19 »

Knorhaan,

Bedankt voor de foto en aanvullende informatie!! Als ik op Scheveningen kom zal ik zeker proberen het boek Bouwe Teelt op te sporen.

Met vriendelijke groet,
Roel de Mos
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 08-06-2019, 01:16:11 »

Ik heb gehoord dat Piet Spaans al geruime tijd contacten met de duikers onderhoud en leuke documentatie heeft ontvangen over de GDY-379 (Mewa XV)
Niet uitgesloten dat er een boekje over komt.

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #23 Gepost op: 09-06-2019, 15:19:56 »

heb een bericht gehad van hem hier over maar mag niet hier geplaatst worden helaas
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!