Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20-04-2024, 00:04:36
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Historie
| |-+  Portret Foto's
| | |-+  Aagje van der Marel (1836-?)?
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Aagje van der Marel (1836-?)?  (gelezen 43171 keer)
reiniervdo
Gast
« Gepost op: 08-02-2011, 22:27:49 »

Wie herkent deze foto? Mijn opa Jacobus Wilhelmus van den Oever schreef erop dat dit een bet-bet-overgrootmoeder zou zijn maar dat kan niet, want toen maakten ze nog geen foto's. Het is dan mogelijk Aagje van der Marel (1836-?) afkomstig uit Katwijk, die in ieder geval twee zoons had: Cornelis (1863-1948) en Dirk Cornelis (1882-?). Ze was gehuwd met Rhijn van den Oever en rond hun trouwen naar Scheveningen verhuisd.


* Aagje_v.d._Marel_vraagteken.jpg (78.77 KB, 464x768 - bekeken 3198 keer.)
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 09-02-2011, 04:01:22 »

Ik schat haar op een jaar of 40, als haar geboortejaar correct is, zou de foto genomen kunnen zijn in 1876, toen werden er al foto`s gemaakt.

Een gemeenschappelijke vriend bracht Daguerre en Niépce met elkaar in contact. De donkere kamer van Daguerre zou de fototechnieken van Niépce verbeteren. Samen maakten ze de eerste houdbare foto rond 1827.

Onderstaand stukje is van Wikipedia.

1837

In 1837 ontdekte Daguerre bij toeval de mogelijkheid van ontwikkeling van het latente beeld. Hij had een gejodeerde verzilverde koperplaat kort belicht en hierna blootgesteld aan kwikdamp. Hierop bleek zich een beeld te hebben gevormd. Hij noemde dit proces Daguerreotypie.

De 'uitvinding van de fotografie' werd in januari 1839 bijna gelijktijdig in Parijs en in Londen aangekondigd. Overigens staat in het Franse plaatsje Saint-Loup-de-Varennes - de plaats waar Joseph Nicephore Niépce zijn eerste proeven deed - een monument met de tekst "DANS CE VILLAGE NICÉPHORE NIÉPCE INVENTA la PHOTOGRAPHIE en 1822"

 1850

Omstreeks 1850 verving men de papieren drager door glas en hechtte men de zilverhalogeniden met behulp van een collodiumlaag op deze doorzichtige basis. Deze glasplaten moesten terwijl ze nat waren worden belicht en meteen worden afgewerkt.

1861

In 1861 maakte James Maxwell met drie kleurfilters de eerste echte kleurenfoto.

1871

In 1871 vond de Engelse arts Richard Maddox een droge methode uit, hij gebruikte een glasplaat waarop zilverbromide in een gelatine laag ingebed werd. Dit is in feite de oervorm van de huidige fotografische films.

Succes met je zoektocht. Knip oog
« Laatste verandering: 09-02-2011, 04:03:53 door Schub » Gelogd
reiniervdo
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 09-02-2011, 10:51:30 »

Dank voor het bericht. Ik schat haar ietsje ouder, rond 45, dus de foto zou rond 1880 gemaakt kunnen zijn. Blijft de vraag: is het Aagje van der Marel, mijn bet-overgrootmoeder? Mijn mogelijke bet-bet-overgrootmoeder aan de v.d.Oeverskant zou Elisabeth Bloot uit 1817 zijn, maar dan zou de foto omstreeks 1860 gemaakt zijn. Elisabeth Bloot was een Katwijkse. Dan vraag ik aan de kenners: welke dracht heeft de vrouw op de foto: Scheveningse dracht of Katwijkse?

Reinier van den Oever
Gelogd
Anneke
Schipper
*****
Berichten: 166



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 09-02-2011, 14:25:32 »

Kattikse dracht.
Gelogd
reiniervdo
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 09-02-2011, 15:13:07 »

Anneke dank je wel. Inmiddels heb ik via één van de gebruikers van deze website geleerd hoe ik de gegevens bij het Haagse Gemeentearchief kan inzien. Ik heb daar de huwelijksacte gevonden van Rein van den Oever en Huibertje van der Toorn. De ouders van Rein zijn inderdaad Rhijn van den Oever en Aagje van der Marel uit Katwijk. Rhijn was al overleden (na 1881) toen zijn zoon Rein op 8 juni 1887 trouwde met Huibertje van der Toorn. Rein was in Katwijk geboren. Aagje moet hier een jaar of 45 zijn geweest, dus toch al jaren in Scheveningen hebben gewoond. Toch Scheveningse dracht? Ik heb een soortgelijke dracht gezien op een foto van rond 1870.
Reinier.
Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 12-02-2011, 08:45:08 »

Als je in het boek Schevenings bezit ( Nel Noordervliet - jol ) kijkt kom je de muts tegen . Zowel met ronde als vierkante ijzers . De muts werd gedragen rond 1870 .
Gelogd
reiniervdo
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 14-02-2011, 09:26:29 »

Dank voor de beschrijving van de muts. Het zou dus Scheveningse dracht kunnen zijn. Ter aanvulling wat recent werd teruggevonden: Aagje van der Marel geboren 6 november 1836 kwam uit Katwijk, verhuisde rond 1875 met haar man en kinderen naar Scheveningen, kreeg in 1882 in Scheveningen nog een zoon (Dirk Cornelis) en werd in 1884 weduwe toen naar man Rhijn van den Oever (zeilmaker) op 47-jarige leeftijd overleed. Mogelijk is aan de kleding te zien of ze in de rouw was?

Reinier van den Oever
Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 14-02-2011, 19:58:48 »

Volgens mij was dit de zondagse dracht . Maar ik kan de plank mis slaan .
Gelogd
nettenboetster
Scheepsjongen
**
Berichten: 38


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 19-04-2016, 00:19:21 »

Ik herken haar niet maar aan haar doorleefde gelaat, diepliggende oogleden en mondhoeken te zien  schat ik haar toch wat ouder in dan door sommigen vermoedt wordt. 
« Laatste verandering: 19-04-2016, 00:23:52 door nettenboetster » Gelogd
reiniervdo
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 19-04-2016, 10:09:47 »

Leuk alsnog bericht op mijn oorspronkelijke vraag. Inmiddels is nog steeds niet zeker of de vrouw op de foto inderdaad Aagje van der Marel is, al is het de meest waarschijnlijke als ik de opmerkingen van mijn opa volg en de hele stamboom overzie. Aagje van der Marel, dochter van Jan Ariens van der Marel en Engeltje van den Oever, geboren 6 november 1836 in Katwijk aan Zee, overleden 12 mei 1892 in Scheveningen is dus 55 jaar oud geworden en als de foto van haar is zal zij daarop 50 jaar oud kunnen zijn. Ze was 10 mei 1862 in Katwijk aan Zee gehuwd met Reijn / Rhijn van den Oever, zoon van Cornelis van den Oever en Elisabeth Bloot, geboren 7 oktober 1837 Katwijk aan Zee, overleden 30 april 1884 te Scheveningen. Hij was zeilmaker van beroep. Ze kregen zeker 9 kinderen, van wie drie jong overleden. Cornelis, Jan, Rein, IJda, Arie en Dirk Cornelis waren achtereenvolgens de kinderen van het gezin. Elisabeth geboren in Katwijk in 1871 (overleden in 1872 in Katwijk) en het volgende kind Elisabeth Engeltje geboren in Scheveningen in 1877 (overleden in 1880 in Scheveningen) geven indicatie dat het gezin rond 1875 naar Scheveningen is verhuisd. Uit het Bevolkingsregister van Katwijk is te lezen dan het gezin op 23 november 1875 naar Scheveningen is vertrokken.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!