Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24-04-2024, 10:03:52
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 38 39 40 41 [42] 43 44 45 46 ... 105 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 688000 keer)
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #615 Gepost op: 31-03-2018, 23:11:34 »

H-476-Persian Empire-


* H_476-Persian_Empire-a.jpg (54.88 KB, 801x534 - bekeken 558 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #616 Gepost op: 01-04-2018, 02:11:50 »

H-479-Grecian Empire


* H_479-Grecian_Empire-a.jpg (60.67 KB, 801x502 - bekeken 559 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #617 Gepost op: 01-04-2018, 02:24:20 »

H-957-Indian Empire-


* H_957-Indian_Empire-a.jpg (71.86 KB, 801x534 - bekeken 550 keer.)
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #618 Gepost op: 01-04-2018, 10:19:10 »

Hallo Maart.
Ja aan de westkust kom ik ook wel. Ullapool, Lochinver ,Kinlochbervie,  dat kan je ook in 1 dag doen, de rest is te ver, ben je verplicht te overnachten,
 We zijn 2 jaar terug (augustus)  nog in Oban geweest voor een dag of 8 , in  de Albany Apartments, in Albany Street no-15, als je eenmaal boven was dan zat je goed  maar voor je daar was moest je eerst een trap of 8 op , mooi uitzicht over de haven en vlakbij de restaurants aan de haven. Goeie tijd gehad, alleen het parkeren was hopeloos, s' morgen vroeg me nest uit om die meter op te vullen, anders kreeg je een prent en het regent daar nogal eens, dus was ik gelijk klaar wakker,  ik liet de auto ook vaak bij Tesco staan maar daar kon je ook weggesleept worden, het ging niet om die paar pound maar ik moest naar buiten en daar had ik weinig trek in, al die trappen, regen., je kan niet winnen maar we hebben het overleefd.
Gr.
Jan.
Goeie middag Jan jammer dat ik je gemist heb ,je heb vlak bij Tesco een vrij parkeerplaats ,ik weet van die trappen daar was er ook een paar keer binnen geweest
Ullapool en die konterije komme we ook vaak met de camper prachtig vertoeven daar ,jammer van het weer Jan de voorzomers zijn hier over het algemeen vrij goed al hoewel het de laatste paar dagen hier naatje is zijn de voorjaars hier goed vooral April en Mei
Gr Maart

Hallo Maart,
Ja, dat Ullapool is altijd leuk, van Wick langs de Pentland naar Ullapool en dan over Lairg en A-9 weer terug, dit duurt wel even langer dan over Dingwal maar is een mooiere weg, we hebben de tijd niettan, en als ze nog open zijn dan altijd even stoppen in Helmsdale bij de La Mirage, excellente maaltijden, een fish & chips dat kan haast niet op je bord en eet je ook niet allemaal op, het zijn de 2 zijde van een grote schelvis.  Als alles meezit dan ga ik eind mei weer naar Wick, waarschijnlijk met een stop in Buckie voor een 2-3 dagen, tijdje niet geweest. Kom je ook iedereen tegen, een paar jaar geleden raak ik aan de praat met een ex marconist van trawlers, die gaf in zijn tijd fototoestellen en filmrolletjes mee aan trawlers en moesten die mannen  dan uiteraard foto's maken , schiet maar een end weg was het motto, en zodoende had die man een enorme collectie opgebouwd maar wat wil nou het verhaal hij vroeg mij of ik ook die foto's had , ik zei nee die heb ik natuurlijk niet , hij zei ik ook niet, Shocked hij had die hele handel met z'n dronken kop Proost weggegeven maar hij wist niet meer aan wie, moet een  sterk borreltje zijn geweest, misschien niet zo voor de kwaliteit maar toch zeker voor de kwantiteit ,  hij gaf me 3  boeken , Fishing Industrie Handbook For Britain & Ireland,1-2-3,  had hij zelf geschreven.
Vr.gr.
Jan.
Goeie murrege Jan denke wij ook die kant weer opgaan oostkust en dan rond via Wick Pentland Cape wrath en dan weer zakke via de Westkust ,weet allien de datums nog niet we hebben hier met zn beitjes nogal wat Hospital appointments dat mot eest uit de weg  Grin
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #619 Gepost op: 01-04-2018, 11:55:02 »

Hallo Maart.
Ja aan de westkust kom ik ook wel. Ullapool, Lochinver ,Kinlochbervie,  dat kan je ook in 1 dag doen, de rest is te ver, ben je verplicht te overnachten,
 We zijn 2 jaar terug (augustus)  nog in Oban geweest voor een dag of 8 , in  de Albany Apartments, in Albany Street no-15, als je eenmaal boven was dan zat je goed  maar voor je daar was moest je eerst een trap of 8 op , mooi uitzicht over de haven en vlakbij de restaurants aan de haven. Goeie tijd gehad, alleen het parkeren was hopeloos, s' morgen vroeg me nest uit om die meter op te vullen, anders kreeg je een prent en het regent daar nogal eens, dus was ik gelijk klaar wakker,  ik liet de auto ook vaak bij Tesco staan maar daar kon je ook weggesleept worden, het ging niet om die paar pound maar ik moest naar buiten en daar had ik weinig trek in, al die trappen, regen., je kan niet winnen maar we hebben het overleefd.
Gr.
Jan.
Goeie middag Jan jammer dat ik je gemist heb ,je heb vlak bij Tesco een vrij parkeerplaats ,ik weet van die trappen daar was er ook een paar keer binnen geweest
Ullapool en die konterije komme we ook vaak met de camper prachtig vertoeven daar ,jammer van het weer Jan de voorzomers zijn hier over het algemeen vrij goed al hoewel het de laatste paar dagen hier naatje is zijn de voorjaars hier goed vooral April en Mei
Gr Maart

Hallo Maart,
Ja, dat Ullapool is altijd leuk, van Wick langs de Pentland naar Ullapool en dan over Lairg en A-9 weer terug, dit duurt wel even langer dan over Dingwal maar is een mooiere weg, we hebben de tijd niettan, en als ze nog open zijn dan altijd even stoppen in Helmsdale bij de La Mirage, excellente maaltijden, een fish & chips dat kan haast niet op je bord en eet je ook niet allemaal op, het zijn de 2 zijde van een grote schelvis.  Als alles meezit dan ga ik eind mei weer naar Wick, waarschijnlijk met een stop in Buckie voor een 2-3 dagen, tijdje niet geweest. Kom je ook iedereen tegen, een paar jaar geleden raak ik aan de praat met een ex marconist van trawlers, die gaf in zijn tijd fototoestellen en filmrolletjes mee aan trawlers en moesten die mannen  dan uiteraard foto's maken , schiet maar een end weg was het motto, en zodoende had die man een enorme collectie opgebouwd maar wat wil nou het verhaal hij vroeg mij of ik ook die foto's had , ik zei nee die heb ik natuurlijk niet , hij zei ik ook niet, Shocked hij had die hele handel met z'n dronken kop Proost weggegeven maar hij wist niet meer aan wie, moet een  sterk borreltje zijn geweest, misschien niet zo voor de kwaliteit maar toch zeker voor de kwantiteit ,  hij gaf me 3  boeken , Fishing Industrie Handbook For Britain & Ireland,1-2-3,  had hij zelf geschreven.
Vr.gr.
Jan.
Goeie murrege Jan denke wij ook die kant weer opgaan oostkust en dan rond via Wick Pentland Cape wrath en dan weer zakke via de Westkust ,weet allien de datums nog niet we hebben hier met zn beitjes nogal wat Hospital appointments dat mot eest uit de weg  Grin
.
Ook goeie morgen Maart.
Ja , dat is een leuke rit Maart, ik zal je een nummer sturen en als je weet wanner je in Wick bent dan geef je me even een belletje. Ik lig ook nog niet vrij van de chirurg daar moet ik in mei weer verschijnen en dan gaat hij me weer testen en weer zeggen dat ik er niet onder uitkom of hij lig me gelijk neer, we zien wel, als hij niets te verdienen hebt dan zal hij wel gaan beginnen , want zijn beurs moet toch gevuld blijven. Nou en  "moeder overste " wacht ook voor een oproep die moet geholpen worden aan staar dus we wachten maar af Maart, wat er gaat gebeuren komen we gauw genoeg achter.
vr.
gr.
Jan
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #620 Gepost op: 01-04-2018, 13:13:32 »

Jan en Maart,
Niet zo triestig.
Misschien valt het wel mee.
Prettige dagen
Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #621 Gepost op: 02-04-2018, 07:50:38 »

Aanvaring tussen s.t. Cape Matapan en de s.t. Lord Runciman.                    No.1

De stoomtrawler Cape Matapan, was een stalen stoomtrawler, ketch getuigd en gebouwd bij Messrs.Cochrane & Zn, Ltd. in Selby, in het jaar 1925.
Haar tonnage was 321,25 bruto en 131,47 netto.
Zij was uitgerust  met een triple expansie machine, een direct werkende machine met vertikale omkerende cylinders van 96,25 NHP en een stalen ketel met een druk van 200 lbs.
De machine en ketel werden gebouwd door  Messrs C.D.Holmes en Co Ltd te Hull.
De vaart van het schip was 11 knopen.
Haar geregistreerde afmetingen waren,lengte 140,2 voet, breedte 24 voet en de diepte van het ruim 13,35 voet.
Zij was uitgerust met vijf waterdichte schotten.
Zij was uitgerust met een reddingsboot  en reddingsmiddelen gebruikelijk op de schepen van haar klasse..

Haar eigenaars waren de Hudson Steam Fishing Co Ltd, uit het St.Adrew's Dock in Hull.

Op haar reis in kwestie had zij een bemanning van 15 koppen aan boord, de schipper hierbij inbegrepen, n.l. Urban Harling.

Het stuurkompas van het schip was in het stuurhuis,  met een tweede kompas in de kaartenkamer van ht schip en het derde kompas, een standaard kompas.  op de omloop  buiten het stuurhuis.

Het schip verliet Hull op de 4e Maart 1937 voor een reis naar de Andenes visgronden bij de NW kust van Noorwegen en kwam daar aan op de 9e Maart, toen zij met vissen begon..
Zij liep  later Harstad binnen, omdat zij een zieke man aan boord had, waar naar gekeken moest worden en wat problemen had aan het electrische licht installatie en bleef daar  ongeveer 4 uur.
Zij hervatte de visserij op een bestek ongeveer 15 mijl WNW van Andenes Vuurtoren.
Er waren daar ongeveer 70 tot 80 trawlers in de omgeving.

De schipper ging om 10.50 uur n.m.rusten op de 15e Maart en het weer was toen goed en het was helder met een vlakke zee..
Hij viste op de uiterste rand van de Bank. Op dat moment verliet hij de stuurman, Prederick Townsend, en een matroos, en liet het commando over het schip, over aan deze twee mensen.
De schipper gaf de stuurman orders, dat hij om middernacht moest worden geroepen en hem dan ook de diepte van het water moest rapporteren..
Dit werd gedaan en 200 vadem werd gerapporteerd.
De schipper besloot toen nog 15 minuten door te vissen en om 12.15 uur v.m. op de 16e Maart,  om nog eens 10 minuten door te vissen..
De schipper kwam in het stuurhuis on 12,30 uur v.m. er gaf order aan de bemanning om stand-by te zijn, voor het halen van de trawl..
Hij was toen, alleen in het stuurhuis..
Drie ramen aan de voorkant van het stuurhuis en een raam aan SB van het stuurhuis waren geopend.

Op dat moment,om 12.30 uur v.m. werd de Vuurtoren van Andenes  gepeild op ZO bij O op een afstand van 13 mijl en de s.t. Cape Matapan voer in een NO lijke richting. en hij tij stroomde in dezelfde richting.
De tejlgraaf stond op volle kracht vooruit en de trawler maakte een snelheid van 4 knopen , terwijl zij ook nog de trawl voortsleepte..
Deze snelheid werd noodzakelijk verminderd , daar de operatie van het halen werd uitgevoerd en het schip in een ZO lijke richting was gedraaid.

Het vaartuig toonde de gebruikelijke  wettelijk voorgeschreven lichten voor een  schip van haar klasse, terwijl zij met de trawl visserij bezig was.

Toen de trawler Cape Matapan begon te halen om 12.30 uur v.m., nam zij een trawler waar, wat naderhand de stoomtrawler Lord Runciman bleek tezijn, op ongeveer twee streken aan SB. op een afstand van ongeveer een mijl, maar nam geen speciale notitie van haar.
Kort hierna  begon de schipper van de Cape Matapan speciale  notitie van de Lord Runciman te nemen, die nog steeds in een NO lijke richting zich verplaatste in een richting van ongeveer 2 streken voor haar  SB dwars zijde en naderde nog steeds.
De  Cape Matapan gaf geen speciaal signaal  met haar morse lamp die zij wel toonde, dat zij aan het halen was..Dit bleek te worden gezien als een onofficieel signaal voor de visserlui die in dat gebied de trawl aan het halen waren..
Toen de Lord Runciman op ongeveer drie tot vier scheepslengten van de Cape Matapan verwijderd was, begon de schipper van de Cape Matapan erg bang te worden, toen ongeveer twee scheepslengten van haar vandaan, hij besloot dat het nodig was om actie te gaan ondernemen om een aanvaring te voorkomen..
De schipper van de Cape Matapan  gooide toen het stuurwiel hard SB, met het oog op, om kort rond  te draaien en BB op BB te passeren, terwijl hij de machine op volle kracht vooruit, liet werken..

Om 12.40 uur v.m. liep de Cape Matapan op de Lord Runciman achter op haar zijkant aan BB , onder een hoek van 60 graden.

De Raad vindt dat de manoeuvre van de schipper van de Cape Matapan een ernstige beoordelings  fout was  daar de schepen te dicht bij elkaar waren en dit mee werkte aan de aanvaring.
De Raad  vindt ook, dat de schipper  van de Cape Matapan zijn machine had moeten stoppen,
Dit had waarschijnlijk succesvol kunnen zijn bij de afwenteling van de aanvaring.. Ook, toen de Cape Matapan hard  naar SB uitweek, had de schipper dit moeten signaleren aan de Lord Rubciman, met het geven van een korte stoot op de stoomfluit.

Na de aanvaring, de schipper denkende,  dat het slecht een lichte aanraking was, ging direct door met de vislijnen  op te winden en kapte de trawl af en begaf zich naar de Lord Runciman, met de bedoeling assistentie te verlenen,wat misschien wel nodig mocht zijn..

Ondertussen had de stoomtrawler Filey Bay zich naar de Lord Runciman begeven, om haar assistentie te verlenen.
De schipper van de  Cape Matapan bood ook zijn hulp aan bij  de Lord Runciman, maar dit werd afgewezen , daar de trawler Filey Bay  al  doende was , met alles wat nodig was..

Wordt vervolgd

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #622 Gepost op: 02-04-2018, 07:52:10 »


Aanvaring tussen de s.t. Cape Matapan en de s.t. Lord Runciman.         No.2

De stoomtrawler Lord Runciman was een  stalen, ketch getuigde trawler, welke gebouwd was bij Messrs Cochrane & Sons Ltd. uit Selby in het jaar 1935.
Haar tonnage was 444,05 ton bruto  en 179,28 ton netto.
Zij was uitgerust met de triple expansie machine met een vermogen van 101 NHP en een stalen ketel met een druk van  210 lbs.
De machine en ketel waren gebouwd door Messrs  C.D.Holmes en Co Ltd in Hull.
Haar snelheid was 11¼ knopen.
Haar geregistreerde afmetingen waren, lengte 155,8 voet, breedte 26,15 voet en de diepte in het ruim 14,215 voet.
Zij had vijf schotten. Zij was uitgerust met een reddingsboot en met de reddingsmiddelen,  gewoonlijk gangbaar voor een schip van haar klasse en afmeting.

Haar eigenaars waren de Messrs.Pickering & Haldane's Steam Trawling Co, Ltd. uit de St.Andrew's Dock in Hull.

Op haar laatste reis had zij een bemanning van 18 koppen aan boord, met inbegrip van de schipper Robert Pettman.

Het stuurkompas was in het plafond van het stuurhuis, met een tweede kompas in de kaarten kamer en een derde  kompas , op een stanaard op de omloop buiten het stuurhuis.
Zij had ook een 300 watt zend apparaat en twee marconisten aan boord.

Het schip vertrok uit Hull op de 6e Maart 1937 om te gaan vissen op de Andenes gronden en kwam daar aan  op de 10e Maart, toen zij met vissen begon bij de Vuurtoren van Ando,, welke gepeild werd in de richting N en ½ streek O op een afstand van 19 mijl.

De trawl werd weer uit gezet om 11.20 uur n.m. op de 15e Maart en werd in een NO bij O lijke richting gesleept en het tij stoomde in dezelfde richting.
De schipper was op dat momrent alleen in het stuurhuis met een raam open aan elke kant van het stuurhuis.
Het weer was prachtig en helder en met een kalme zee.
De marconist was op wacht en de rest van de bemanning was aan dek bezig om na het halen van de trawl, de vis te verwerken.
Om middernacht op de 15e naar de 16e Maart, kwam de derde man op wacht bij de schipper.
Op dat moment, waren er ongeveer 70 trawlers zichtbaar, allemaal vissende in dezelfde richting.
De dichts bijzijnde  trawler bij de Lord Runciman, op dat moment, wat naderhand zou blijken.de Cape Matapan te zijn,  was twee streken op BB boeg , op een afstand van minder dan een mijl.
De Lord Runciman bleef in dezelfde richting door vissen en om 00.30 uur v.m,  na langzaam ingelopen te zijn op de Cape Matapan, zag hij dat de Cape Matapan van koers veranderde in Oostlijke richting en stoom ziende van haar uitlaat, wisten ze op de Lord Runciman, dat de andere trawler zou gaan halen. en de Lord Runciman veranderde van koers. naar SB , om uit de weg te gaan, met op hetzelfde moment een korte stoot gevend op de stoomfluit.
De schipper van de Lord Runciman had plenty ruimte om te manoeuvreren naar SB.
De schipper van de Lord Runciman zag eerst niet de morselamp van de Cape Matapan, maar bemerkte het later wel..

Om 00.33 uur v.m. gooide de schipper van de Lord Runciman zijn roer hard SB en gaf een korte stoot op de stoomfluit.
Toen de Lord Runciman ongeveer 6 scheepslengten  van de Cape Matapan verwijderd was, gaf de schipper van de Lord Runciman nog eens een korte stoot op de stoomfluit..
Toen deze schipper zag, dat de Cape Matapan nog steeds naar SB uit week en een aanvaring onontkoombaar was, gooide hij het roer hard BB, om de botsing te miniseren.
Blijkbaar werden er op de Cape Matapan geen fluitsignalen van de Lord Runcoman gehoord, tengevolge  van de herrie van haar eigen werkende winch,

Om 00.40 uur v.m vond de aanvaring plaats.

De schipper van de Lord Runciman gaf orders om de trawl scheep te halen en op hetzelfde moment vertelde de hoofdmachinist, Tom Beaumont, dat hij een inspectie ronde wou gaan maken.
Maar binnen een minuut rapporteerde hij, dat het schip water maakte en dat de vloerplaten in de machinekamer al reeds onderwater stonden.
De schipper stopte de machine en ging de machine kamer in om te kijken en constateerde  dat het water reeds 1½ voet boven de vloerplaten van de stookplaat stond.
Hij keerde terug naar het stuurhuis en verzocht de marconist om verbinding te zoeken met de Cape Matapan en wat later om met andere schepen verbinding te zoeken.
De schipper vond daarna 2 voet water boven de vloerplaten van de machine kamer en een van de machinisten liet hem weren, dat er gevaar bestond van een ketel ontploffing en gaf hem orders om de druk op de ketel te verminderen.

In minder dan een half uur tijd kwam de trawler Filey Bay bij haar en nam de helft van de bemanning over bij haaraan boord en kort hierna de overblijvers..
Een vislijn  werd op de Filey Bay in gereedheid gebracht en overgebracht naar de Lord Rumciman en de sleepreis was begonnen.. In de tussen tijd had de Filey Bay geprobeerd om verbinding te krijgen  met een Noors bergings vaartuig, echter zonder succes..
De Filey Bay, bleef de Lord Runciman slepen tot 04.30 uur v.m , toen de Lord Runciman  ten onder ging op een breedte van 69.26 Noord en lengte van 15.48 Oost.
De betrokken bemanning werd door de Filey Bay naar Hull gebracht.

De Raad is van mening, dat de Lord Runciman een oplopend schip was en moest, alvorens ergens in de buurt  te komen bij de Cape Mataras, zijn koers voldoende veranderd hebben  naar SB en  dan, zo vrij zou blijven van het opgelopen vaartuig.
Door dicht bij de Cape Matapan te zij gekomen en ziende dat er een mogelijkheid was van een aanvaring, had de schipper  van de Lord Runciman  een nood oplossing moeten nemen en zijn vislijnen verder had moeten uitvieren, toen hij zag, dat hij nog  125 vadem vislijn op beide trommels van de winch had.
Als deze actie zou zijn uitgevoerd, had misschien de aanvaring voorkomen kunnen worden.

De Raad,zorgvuldig hebbende onderzocht naar de omstandigheden met betrekking tot de boven genoemde  scheepsongeval vindt, voor de reden zoals vertolkt is in de annex, dat het bovengenoemde  scheeps ongeval veroorzaakt was door een verkeerde daad van Robert Pettman, de schipper van de stoomtrawler Lord Runciman en er ook toe werd  bijgedragen,  door een verkeerde daad van Urban Harling, de schipper van de stoomtrawler Cape Matapan.

De Raad vindt dat Urban Harling, de schipper van de stoomtrawler Cape Matapan in gebreken is gebleken en vordert zijn schippers certificaat in voor een periode van 3 maanden,  vanaf  de datum van het onderzoek en vindt dat Robert Pettman, schipper van de stoomtrawler Lord Runciman grove fouten heeft gemaakt en vordert zijn schippers certificaat in voor een periode van 9 maanden,ingaande de datum van het onderzoek.

Wordt vervolgd
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #623 Gepost op: 02-04-2018, 07:53:48 »


Aanvaring tussen de s.t Cape Matapan en de s.t. Lord Runciman                No.3

Op de conclusie van de bewijsvoering, aangevoerd door de  Kamer van Koophandel, stelde dhr. Saxelbye  vragen,  over de mening van de Onderzoek Raad.

Dr. Jackson, namens de verzekeraars,
Mr. C.H. Loncaster namens de  schipper van de stoomtrawler Cape Matapan.en
Mr.H.h.Lambert, namens de schipper van de stoomtrawler  Lord Runciman, respectievelijk gericht  aan de Raad
en Mr. Saxelbye, geantwoord hebbend  voor de Kamer van Koophandel, geef de Raad oordeel en antwoord op de Vragen van de Kamer van Koophandel.

V 1
Hoe was de staat van (a ) het weer,( b ) de wind, (c ) het tij en ( d )  het zicht, in de omgeving van de trawler Cape Matapan en de trawler. Lord Runciman  om ongeveer 00.30 uur v.m. op de 16e Maart 1937.?

A.
De staat van het weer ( a ) was prachtig, de wind ( b )  was zwak uit een ZO lijke richting, het tij (c )  liep in een NO lijke koers en het zicht ( d )  was goed in de omgeving van de Cape Matapan en de Lord Runciman om ongeveer 00.30 uur v.m. op de 16e Maart 1937.

V.2
Deden er zich veranderingen voor en zo ja in zowel a, b, c, of d, tussen dat tijdstip en het tijdstip van het ongeval ?

A. Geen veranderingen deden zich voor in a, b, c, of d,  tussen dat tijdstip en het tijdstip  van het ongeval.

V.3
Waar was de Cape Matapan om ongeveer dat tijdstip op de 16e Maart .?
Wat was zij aan het doen, tussen dat tijdstip en het tijdstip dat het ongeval plaats vond ?

A.
De Cape Matapan was rond dat tijdstip op de 16e Maart op 15 mijl WNW van Andenes Vuurtoren.
Zij was aan het vissen met de trawl tussen dat tijdstip en het tijdstip dat het ongeval plaats vond.

V.4
Toonde het schip enige verlichting ?
Zo ja, wat waren zij en op welke afstand was het schip zichtbaar. ?

A.
Zij toonde verlichting.
Het was de gebruikelijke  gereguleerde verlichting voor een schip van haar klasse, bezig  met de uitoefening van de trawl visserij.
Zij was zichtbaar op een afstand van minstens twee mijl.

V.5
Wie was er belast met de navigatie van het schip op dat moment ?
Bleef deze persoon belast met de navigatie, tot het tijdstip van het ongeval ?

A. Urban Harling, de schipper van de Cape Matapan, was belast met de navigatie van het schip
op dat moment en bleef belast met de navigatie tot het tijdstip van het ongeval..

V. 6
Was er iemand anders, en zo ja wie, bij de persoon die belast was met de navigatie, in het stuurhuis tussen dat tijdstip en het tijdstip van  het ongeval ?

A.
Er was niemand in het stuurhuis, bij de persoon die belast was met de navigatie, tussen dat tijdstip en het tijdstip van het ongeval.

V.7
Waar was de bemanning mee bezig rond dat tijdstip ?
Waren er andere schepen in de omgeving van de Cape Matapan ?
Zo ja, hoeveel schepen ongeveer ?

A.
De stuurman was bezig  met de werkzaanheden voor het halen van de trawl. en  één van de matrozen was bezig de bemanning te porren,die nog beneden in hun hut aan het rusten waren.
Op dat moment waren er ongeveer zo'n 70  andere vaartuigen in de buurt van de Cape Matapen.

V.8
Waren er ramen en welke, open in het stuurhuis ?

A. Drie van de vier voor ramen  en een SB raam van het stuurhuis, waren geopend.

V.9
Op welke koers en met welke snelheid , bewoon het schip zich voort ?
Waren er veranderingen, en indien zo, welke veranderingen in de vaart of koers waren er  tussen 00.30 uur v.m  en het tijdstip van het ongeval ?

A.
Het schip bewoog zich voort in een  NO lijke richting met een vaart van 3 a 4 knopen.
De vaart van het schip werd  terug gebracht tot een vaart van ongeveer 1 knoop en de koers veranderde in een ZO lijke richting.

V.10.
Wanneer zag de schipper van de Cape Matapan voor het eerst de trawler Lord Runciman. ?
Hoever waren op dat moment de schepen van elkaar verwijderd ?

A.
 De schipper van de Cape Matapan zag voor het eerst de Lord Runciman rond 00.30 uur v.m op de 16e Maart 1937.
De schepen waren op dat moment minder dan een mijl van elkaar verwijderd.

V.11
Hield de schipper van de Cape Matapan, de Lord Runciman in observatie, vanaf dat tijdstip toen hij het schip  voor het eerst had verkend,  tot het tijdstip  van het ongeval ?

A.
De schipper van de Cape Matapan hield de Lord Runciman in observatie vanaf  het moment van de  eerste observatie tot het tijdstip van het ongeval.

V.12
Deed de schipper van de Cape Matapan iets en indien zo , wat, om de aandacht te trekken van de Lord Runciman ?
Zo niet, zou hij iets gedaan hebben en indien ja, wat ?

A.De schipper van de Cape Matapan deed niets  om de aandacht te trekken van de Lord Runciman.
Er was bij hem geen verplichting dit te moeten doen

V.13
Nam de schipper van de Cape Matapan enige, en indien ja, welke stappen om een ongeval te voorkomen ?
Waren deze stappen  voldoende en goed ?

A.
De schipper van de Cape Matapan draaide het schip  hard naar SB om een ongeval te voorkomen.
Zulke stappen waren nog voldoende of goed.

V.14
Waar was de Lord Runciman om ongeveer 00.30 uur v.m. op de 16e Maart 1937 /
Wat was zij aan het doen tussen dat tijdstip en het tijdstip van het ongeval ?

A.
Om onveere 00.30 uur v.m op de 16e Maart 1937 was de Lord Runciman twee streken aan SB van de Cape Matapan op een afstand van ongeveer een mijl.
Zij was aan het vissen met een trawlnet, tussen dat tijdstip en het tijdstip, dat het ongeval plaats vond.

V.15
Wie was er op wacht aan boord van de Lord Rumciman ?

A.
De schipper Robert Pettman, was op wacht  aan boord van de Lord Runciman.

V.16
Toonde het schip enige verlichtng ?
Zo ja, welke verlichting en voor ongeveer  welke afstand was het schip zichtbaa ?

A.
Ze voerde verlichting.
De verlichting was de gebruikelijke gereguleerde verlichting voor schepen van haar klasse die bezig waren met de trawl visserij.
Zij was zichtbaar  op een afstand van minstens 2 mijl.

V. 17
Waren er, en zo ja, wat ramen geopend in het stuurhuis ?

A.
Een raam was open aan weerszijden aan de voorkant van het stuurhuis.

V.18
Waar was de bemanning mee bezig op dat moment ?

A.
Met uitzondering van Leslie Hazel, de derde man, was de bemanning aan het rusten.

V.19
Wat was de vaart van het schip en welke koers lag zij voor ?
Waren er, en zo ja, welke veranderingen waren er in de koers en de vaart van het schip tussen 00.30 uur v.m. en het tijdstip van het ongeval ?

A.
Het schip lag een NO lijke koers voor en maakte een vaart van ongeveer 4 knopen.
De koers werd twee maal naar SB veranderd en de vaart werd opgevoerd.

V.20
Wanneer zagen zij aan boord van de Lord Runciman voor het eerst de Cape Matapan ?
Werd zij constant geobserveert vanaf dat moment tot aan het tijdstip van het ongeval ?
Hoever waren de twee schepen van elkaar verwijderd toen zij aan boord van de Lord Runciman voor het eerst de Cape Matapan waarnamen ?

A.
Aan boord van de Lord Runciman, werd de Cape Matapan voor het eerst gezien rond middernacht van de 15e op de 16e Maarrt 1937.
Zij werd in observatie gehouden vanaf dat tijdstip tot het tijdstip van het ongeval..
Toen zij aan boord van de Lord Runciman voor het eerst de Cape Matapan in zicht kregen, waren zij ongeveer een mijl van elkaar verwijderd.

V.21
Deed de schipper van de Lord Runciman iets en zo ja wat, om de aandacht te trekken van de Cape Matapan ?

A.
De schipper van de Lord Runciman gaf  op drie ogenblikken een korte stoot met  de stoomfluit , om de aandacht te trekken van de Cape Matapan.

V.22
Deed iemand aan boord van de Lord Runciman  iets en zo ja  wat, stappen om het ongeval te voorkomen ?
Waren deze stappen voldoende en goed ?

A.
De schipper van de Lord Runciman gooide het roer  naar SB , om het ongeval te voorkomen.
Dit was niet voldoende  en goed.

V.23
Werd er aan boord van de schepen  Lord Runciman en  de Caoe Matapan voldoende en goede uitkijk gehouden ?

A.
Zowel op de Cape Matapan als op de Lord Runciman werd er voldoende en goed uitkijk gehouden.

Vr.24
Werd de Cape Matapan  met goede en zeemansachtige zorg genavigeerd ?

A.
De Cape Matapan werd  met goede en met  zeemansachtige  zorg genavigeerd.

V.25
Werd de Lord Rumciman met goede en zeemansachtige zorg genavigerd ?

A
De Lord Rumciman werd met goede en zeemansachtige zorg genavigeerd.

Vr.26
Gaven zij aan boord van de Cape Matapan enige en zo ja, welke hulp aan de Lord Runciman na het ongeval ?
Waren de stappen die genomen werden voldoende en goed ?

A.
Door de Cape Matapan, werd geen enkele hulp aan de Lord Runciman verleend, na het ongeval.

V.27
Werden aan boord van de Lord Rumciman  voldoende stappen ondernomen, om  hun schip te redden ?
Zo niet, welke bijkomende stappen hadden ondernomen moeten worden ?

A.
Alle mogelijke stappen werden er ondernomen  aan boord van de Lord Runciman om het schip te redden.

V.28
Wanneer en waar   vond de botsing plaats tussen de twee schepen ?

A.
De botsing vond plaats tussen de twee schepen  op 69.26 Noorder breedte en 15.48 Ooster lengte.

V.29
Werd de aanvaring veroorzaakt  of heeft het er aan meegewerkt, door, indien zo, door wie van hen ?
de verkeerde actie of fout van Urban Harling, de schipper van de Cape Matapan en Robert Pettman, de schipper van de Lord Runciman of anders. zo ja, door wie van hen ?

A.
De aanvaring werd veroorzaakt door een verkeerde daad van Robert Pettman, de schipper  van de Lord Runciman en de verkererde actie van Urban Harling, de schipper van de Cape Matapan, heeft daar toe bijgedragen.

*
Ook moet in ogenschouw worden genomen, dat het ongeval in de duisternis van de nachtelijke uren plaats vond.


Einde


.






Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #624 Gepost op: 02-04-2018, 17:15:50 »

H-238-Cape Matapan
1925-Cape Matapan
1939-Punnet, Pennant nr Z-04,Royal Navy,
1941-Erdek, uitgeleend aan Turkse Marine.
1947-A-80-Cape Matapan.
1950-Cta-382 Cape Matapan, verkocht naar Zuid Afrika ( Kaapstad)
20-04-1960-gezonken na aanvaring met trawler Cta-52 Bulby , ex Fd-147-Bulby, 1946-1953


* H_238-Cape_Matapan-a.jpg (60.34 KB, 801x534 - bekeken 524 keer.)
« Laatste verandering: 02-04-2018, 17:49:42 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #625 Gepost op: 02-04-2018, 17:39:48 »

CTA-382-Cape Matapan-


* H_238-Cape_Matapan_als_CTA-382-Cape_Matapan_x_PunnetErdek-25_Cochrane.1960-gez._na_aanv_met_CTA-52_Bulby-.jpg (75.32 KB, 801x534 - bekeken 506 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #626 Gepost op: 02-04-2018, 17:43:02 »

1946-FD-147-Bulby.
1953-CTA-52-Bulby., Kaapstad
12-1968 laten zinken in False Bay, Kaapstad.


* Cta-052-Bulby.jpg (74.93 KB, 801x534 - bekeken 449 keer.)
« Laatste verandering: 02-04-2018, 19:43:27 door J.H. » Gelogd
dekzwabber
Schipper
*****
Berichten: 403

radio maken is een Virus


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #627 Gepost op: 02-04-2018, 17:44:44 »

  Cor Hartelijk bedankt voor het plaatsen van deze speciale Paas Editie namens alle Loners en al die anderen die jou artikelen volgen. Cool.

j.h. Hartelijk bedankt voor het plaatsen v/d foto's Cool.
 Gr.
Adje.
Gelogd

J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #628 Gepost op: 02-04-2018, 17:45:20 »

H-165-Lord Runciman.
Sorry geen betere foto.


* H_165-Lord_Runciman.jpg (76.52 KB, 801x534 - bekeken 511 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #629 Gepost op: 02-04-2018, 17:46:07 »

Gy-135-Filey Bay
1931-GY-329-Ross.
1934-H-27-FileyBay
1939-Mijnenveger, Royal Navy, Pennant nr FY-679.
1945-GY-135-Filey bay
1956 gesloopt


* GY-135-Filey_Bay-.jpg (63.54 KB, 801x534 - bekeken 494 keer.)
« Laatste verandering: 02-04-2018, 21:38:48 door J.H. » Gelogd
Pagina's: 1 ... 38 39 40 41 [42] 43 44 45 46 ... 105 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!