Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-04-2024, 18:02:30
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Het mysterie van Flipper NIEUW "deel 6 "
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Het mysterie van Flipper NIEUW "deel 6 "  (gelezen 8849 keer)
kleine cees
Gast
« Gepost op: 27-03-2013, 10:52:12 »

Ja, we moeten er een nieuw topic van maken, de vorige zit vol, veel leesplezier.
Deel 6

We zijn er nog niet uit. Geen reacties gehad op het artikel in de Scheveningsche Courant en op het forum ook nog niet het gewenste resultaat.  Ook bericht gehad van de Pikkus, die had het nagevraagd bij diverse mensen in Scheveningen maar ook nog niet de oplossing.  Eindelijk op vrijdag 22 maart naar het Gemeente Archief in Den Haag. Heb de gegevens bij me die mij verwijzen naar de registernummers die ik heb gekregen van iemand binnen de gemeente.
Daarin staan de herstructueringsplannen van de boulevard in.
Eerst maar effe gebeld of de registernummers openbaar zijn. Ja dat waren ze.
Op weg naar het centrum, het ijspaleis.
Aldaar gekomen vroeg ik naar Studiezaal 1, nou daar moest ik niet zijn. Ik moet Studiezaal -1 hebben met de mijn corresponderende registernummers. Tja, echt waar.
In de kelders van het ijspaleis daar worden de documenten
bewaard. Het wordt echt spannend. Maar de receptioniste vertelde mij dat Studiezaal-1 geopend is van dinsdag tot en met donderdag. Ja, u leest het goed van dinsdag tot en donderdag, had die tuthola die ik ’s-morgens aan de telefoon had dit niet gelijk aan mij kunnen doorgeven.
Had toch wel handiger geweest. Nu effe onderweg geweest.
Het is dinsdag 26 maart, weer op weg naar het ijspaleis.
Buiten staat een gure oostenwind, maar binnen in het ijspaleis daar is het lekker, heerlijk warm, tropisch warm oosterse temperaturen ipv koude oostenwind. Het mag wat kosten het verwarmen van het gebouw. Zie nog net geen ambtenaren in korte broek. Wat me altijd wel opvalt in openbare gebouwen is dat er achter de balies volgens mij altijd teveel personeel zit. Ik weet me god niet waar ze mee bezig zijn. Maar ze zitten interessant te doen.
En dan naar beneden, spannend, naar de kelder van het ijspaleis. Ook weer twee achter de balie (buro) Daar aangekomen moet ik me legitimeren want anders kan je waarschijnlijk geen gebruik maken van de studiezaal.
Geef het bouwnummer en de registernummers aan de ambtenaar, waarschijnlijk een assistent van de assistent-archivaris. Kon plaatsnemen  en de ambtenaar zal er voor zorgen dat ik de dozen met de desbetreffende stukken op mijn tafel krijg. Er heerst een bijna angstwekkend aandoende stilte in de studiezaal, waar diverse mensen naar dingen speuren, misschien naar gegevens over hun roots of erger,
dingen die rieken naar misdaad. Het zijn denk ik allemaal Peter R.de Vriesjes in ontwikkeling. Niemand kijkt elkaar aan,
bang om op te vallen, zet mijn telefoon maar uit. Veronderstel dat ie afgaat, dan dondert waarschijnlijk het ijspaleis in elkaar.
Welnu, een kleine 10 minuten later krijg ik twee volle archiefdozen en twee aparte mappen met gegevens. Het duizelt me. Spit het een en ander door. Mensen die boulevard heeft in het verleden wat gekost en niet alleen de boulevard, maar ook de omliggende gebieden.
Het is gewoon een enorme papierberg. Hier heb ik tijd voor nodig.
Als ik weg wil gaan, krijg ik een opleving. Een klein aanknopingspunt. Een map van Gemeente werken.
Ruim voor dat de herstructuering plaats vond waren er al plannen. Zo zie ik de naam van een voormalig ingenieur die betrokken is geweest met de plannen.
Nou maar hopen dat ie nog leeft, daar hoort u nog van.
Ik zie een plan van 25 maart 1982, waarin eindelijk wordt gesproken over het vervoeren en verplaatsen van de Dolfijn
(Flipper) naar de speelvijver inclusief waterleiding tot waterput. Vermoedelijk is ie enkele tientallen meters ten Noorden van de Pier geplaatst. Maar verder staat er niets bij, ja weer een onduidelijk nummer. Daar ben ik nog niet verder mee.
Nu moet ik nog de stukken zien te vinden waarin uiteindelijk opdracht wordt gegeven door Gemeente Werken aan een derde die het beeld vervoerd en verplaatst heeft naar de nieuwe locatie op de boulevard. En daarna voorgoed uit het zicht is verdwenen. Van alles wordt er bijgehouden in de dossiers maar wie opdracht geeft aan wie en wanneer is echt onduidelijk.
En ik had al begrepen dat ie inderdaad een tijd op een andere locatie op de promenade heeft gestaan.
U zult begrijpen dat ik de nodige tijd nodig heb om weer verder te spitten. Want wat ik nu wel helder begin te krijgen is dat Flipper na 1986 nog een tijdje op de boulevard heeft gestaan. De een zegt een jaar, de ander zegt langer.
Ik heb het helaas niet meegekregen in die tijd, had het te druk met andere dingen. Ik had toen beter moeten opletten
wat er gebeurde met het straatmeubilair van de Scheveningers.
Het eind is nog lang niet in zicht dat zult u wel begrijpen.
Maar is er misschien iemand die foto’s heeft van de laatste locatie? Waar ben ik aan begonnen? Onderstaande foto's: foto 1 dat was de eerste locatie en volgens mij foto 2 de laatste locatie, zie de oranjeflat op de achtergrond.
Ik hou u op de hoogte.

Kleine Cees



* flipper6.jpg (50.6 KB, 736x490 - bekeken 2341 keer.)

* flipper8.jpg (35.47 KB, 500x375 - bekeken 2170 keer.)
Gelogd
K DAK
Schipper
*****
Berichten: 399


koos


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 31-05-2013, 17:44:35 »


  IK GELOOF DAT FLIPPER WEER BOVEN WATER IS


* FLIPPER2.jpg (59.33 KB, 469x621 - bekeken 1882 keer.)
Gelogd
G.Z.V.
Schipper
*****
Berichten: 517


Een "Eilander" blijf je voor altijd.


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 04-07-2014, 19:41:27 »


 Nee "Flipper"  is helaas nog niet terecht, maar ik kwam een leuke ansicht tegen uit die tijd.


                                                             gzv


* Flipper_2_.jpg (343.06 KB, 960x610 - bekeken 1677 keer.)

* Flipper__.jpg (60.29 KB, 333x267 - bekeken 1433 keer.)
Gelogd

IVMVEBWL
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!