Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 14:21:17
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  Cornelis Johannes Vrolijk
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Cornelis Johannes Vrolijk  (gelezen 5239 keer)
tineketap
Gast
« Gepost op: 05-02-2014, 19:25:41 »

Hallo Allemaal,

Ik heb op “familysearch” bemanningslijsten gevonden van de vrachtschepen waarop Cornelis Johannes Vrolijk geboren 21-01-1885 (mijn overgrootvader) heeft gevaren. Dit waren onder andere de Bahia, de Sheaf Mead, de Tarsian en de Soestdijk. Zijn functie werd met afkortingen weergegeven. Is er misschien iemand die mij kan vertellen wat de functieafkortingen O.S. en A.B. betekenen? Ik weet niet of er veel verschil is met functies op vissersschepen.

Is er verder misschien iemand die meer weet over zijn leven?
Ik vroeg me af waar of bij wie zijn kinderen zijn opgegroeid/verzorgd. Hij is namelijk gaan varen  op vrachtschepen vanaf  ongeveer 1920. Zijn eerste vrouw Clasina Jol geboren 27-01-1909 (mijn overgrootmoeder) is overleden in 1919 en in 1923 is hij van zijn 2e vrouw Arendje de Jong gescheiden. Zijn kinderen Klaartje (mijn oma), Martina en Clasina waren toen 14, 10 en 6. Iemand moet ze toen toch hebben verzorgd als hij maanden van huis was.

Is er iemand die misschien iets kan vertellen hierover en hun leven,waar ze woonden, en of er nog nazaten zijn van Martina en Clasina? Ik hoop ook dat er misschien iemand nog foto's heeft van mijn overgrootouders, grootmoeder Klaartje (ik heb niets van haar, zelfs geen trouwfoto) en haar zussen/nazaten

Ook heb ik in een krant een oproep voor Cornelis Johannes Vrolijk gevonden omdat zijn dochter Klaartje (mijn oma) ging trouwen in 1935 en hij onvindbaar was.

Waar heeft hij nog gewoond na zijn pensioen en wanneer en waar is hij overleden (hij komt tot 1956 op bemanningslijsten voor, hij was toen 66 jaar)


m.vr.gr.
Tineke
Gelogd
shipwis
Scheepsjongen
**
Berichten: 26


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 06-02-2014, 06:05:37 »

Tineke:

OS is Ordinairy Seaman  ( licht matroos of matroos onder de gage)
AB is Able Bodyed seaman (vol matroos, cq, gediplomeerde matroos,en/of één met veel ervaring)
grtzzz, pete
Gelogd

als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder
tineketap
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 07-02-2014, 13:29:39 »

Hallo Pete "shipwis",
Dank je wel voor je snelle reactie op de vraag over de afkortingen. Ik weet nu een beetje wat Cornelis Johannes Vrolijk heeft gedaan.
Ik hoop nog een antwoord te vinden op de rest van mijn vragen door misschien nog mede forum leden.
groetjes, Tineke
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!