Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-04-2024, 09:02:12
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 2
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 108 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 2  (gelezen 1145952 keer)
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #45 Gepost op: 07-02-2013, 19:01:51 »

Ben nog aan het zoeken geweest voor een foto van de lorella of de roderico,maar niets kunnen vinden .

Wel voor de geene die interesse hebben en de site van FLEETWOOD MOTOR TRAWLING GALLERY  hebben.
Ga naar hull trawlers en vink de lancella H 290 aan en dan onder de vergroote foto TECNICAL DETAILS.
Daar vind je nog veel gegeven van wat er zich afgespeeld heeft met de lorella en de roderico.
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #46 Gepost op: 08-02-2013, 12:08:20 »

Zier.

 De trawlers Lorella en de Roderico.

 Met dank aan Schubbereet.


 Dirk.


* lorella_1947.jpg (65.71 KB, 599x323 - bekeken 1415 keer.)

* RODERIGO.jpg (44.16 KB, 454x267 - bekeken 1308 keer.)
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #47 Gepost op: 08-02-2013, 13:31:56 »

Dirk je moet aan schub vragen of die die sites naar me toe stuurt .
Je kan ook aan hem vragen als die met gasten in england in contact is waarom die trawlers der standaard kompas altijd voor de brug hebben en niet op het schavotje,maar dan moet die het niet aan mensen vragen die zeggen dat ze een dubbele brug hadden omdat die ouwe een grotere hut wou hebben want dat is een lachertje.
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #48 Gepost op: 08-02-2013, 14:17:37 »

Zal het vragen Zier hij heeft contact met die gasten op Face book.

Geef je E-mail adres maar effe in een pbtje stuur ik het wel naar hem.

Op Trawler Photo,s (google) kom je ook een end weg wat betreft foto,s van trawlers, je kan ook proberen The Busson Watsch ( Fleedwood), en ships nostalgia van J.H.


Dirk.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #49 Gepost op: 08-02-2013, 15:56:10 »

Dirk ik heb hem verstuurd,ik heb op het ogenblik FMTG en FMHT en BOSUN dus ik kan voorlopig voor uit.
Als je al die stukjes zo lees zijn der in die jaren toch ontigelijk veel gebleven.
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #50 Gepost op: 08-02-2013, 16:30:00 »

Zeg dat wel Zier,die gasten moesten toch wel onder zeer barre omstandigheden een visje boven water halen met soms de dood in der ogen.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #51 Gepost op: 09-02-2013, 09:39:51 »

Bent U bijgelovig ? Gewoonlijk zijn veel zeelui het. Ik ook.
Na de begrafenis dienst vervolgde de Northern Princess haar reis naar de Groenlandse visgronden.
Op weg er heen maakte een van bemanning  een opmerking.
Ouwe Jim wilt nu een schip hebben met een bemanning. Dezelfde reis werd de trawler Norman en haar bemanning vermist.
Kort hierna braken de twee vislijnen van de Northern Princess en de trawl die gebruikt was door Jim op zijn laatste reis, was verloren.
Had Jim zijn spullen opgeëist ?
In een samenleving waar iedere reis een gok is en iedere winter enige spelers er van opeist, is het bijna verwonderlijk dat de visserlui zo'n bijgelovig stel waren en zij een hun vrouwen een hoop taboes hadden. Taboes, die al werden gebruikt van generatie op generatie vanaf de tijd van de smacks. En misschien wel vanaf de dagen dat de apostel Petrus zijn netten uitzette in het meer van Galilea.
Op de visgronden moet je nooit een bezem onbeheerd aan dek laten liggen. Je kunt het geluk er mee kwijt raken. Het is natuurlijk ook mogelijk dat iemand in de nacht er over struikelt en overboord spoelt.
Varkens en konijnen werden als ongeluks dieren gezien en als je iets over deze dieren wilde vertellen dan gebruikte je het woord krulstaart of langoor. Je keek nooit naar de nieuwe maan door glas. Zo'n onbezonnen daad bracht zeker ongeluk tijdens de maan cyclus en je floot nooit als de trawl beneden was, want dat zou wind oproepen.
Om uit te varen op Goede Vrijdag bracht ongeluk en uit te varen op de 13e van iedere maand roept ongeluk op. De trawlwer Howe vertrok op 13 november 1931 en kijk eens wat er met haar gebeurde ?
Wanneer je van een reis weer thuis komt, moet je altijd door dezelfde deur binnenkomen als waaruit je bent weggegaan. En om naar je schip te gaan moest je strak voor je blijven kijken richting haven en niet omkijken. Als je dat wel deed werd je nog niet in een zoutpilaar veranderd, maar iets onplezierig of een ongeluk zou er wel gebeuren. Als je dacht dat je iets vergeten was van je zee spullen, moest je voor geen prijs hier voor terug gaan, het vooruitzicht zou je kunnen verleiden !
Een jonge stuurman die ik kende ging onverwachts terug naar huis kort nadat hij van huis was vertrokken en vond de chauffeur van de taxi die hem naar het schip had gebracht, de liefde bedrijven met zijn vrouw. Wie er nou een ongeluk had is nog maar de vraag, de stuurman of de chauffeur, het blijft een kwestie van gokken.
Op weg naar de haven en een zwarte kat je weg kruist is dit een goed teken en de reis zal een succes zijn. Aan de andere kant, als je een non of een dominee of een schele vrouw tegen kwam was het slecht nieuws. De enige remedie hier tegen was langs een andere weg terug te keren en op nieuw te beginnen.
Onder geen voorwaarde moest je vrouw of moeder je vuile kleding wassen op de dag dat je moest varen. Als zij het wel deden, keerde je niet terug van de reis.
Er waren vele rituelen die je moest uitvoeren. Zonder twijfel, al deze dingen was een stom bijgeloof of oude vrouwen geklets. Niets is er van waar, niemand geloofde erin. Niet in deze tijd van elektronische navigatie en plaatsbepaling per computer.
De heksen en trollen en hun drankjes, toverspreuken en vervloekingen, horen thuis  in een eeuw die al heel lang voorbij is.
Maar wat moet je doen als er wel iets van waar was ?
Het kost niets om voorzichtig te zijn ingeval van.......
Niet als er zoveel op het spel staat. Beter safe als sorry.
Je weet maar nooit, is het niet ?

Einde
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #52 Gepost op: 09-02-2013, 12:51:30 »

Lorella


* H_455-Lorella_en_schipper_Steve_Blackshaw_8.jpg (24.61 KB, 800x260 - bekeken 1265 keer.)
« Laatste verandering: 09-02-2013, 13:55:59 door Rinus.N » Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #53 Gepost op: 09-02-2013, 12:52:22 »

Lorella


* H_455-Lorella_3.jpg (73.18 KB, 501x334 - bekeken 1289 keer.)
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #54 Gepost op: 09-02-2013, 13:21:05 »

Northern Princess


* GY-110-Northern_Princess-1-.jpg (66.55 KB, 450x300 - bekeken 1270 keer.)
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #55 Gepost op: 09-02-2013, 13:29:16 »

Northern Pricess


* GY-110-Northern_Princess-y-4.jpg (58.07 KB, 270x314 - bekeken 1280 keer.)
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #56 Gepost op: 09-02-2013, 13:30:29 »

De juiste maat Rinus
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #57 Gepost op: 09-02-2013, 13:50:11 »

alleen de eerste wat tegroot zal hem aanpassen
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #58 Gepost op: 09-02-2013, 13:52:31 »

Roderigo


* H_135-Roderigo-schipper_George_Coverdale_.jpg (24.39 KB, 800x296 - bekeken 1275 keer.)
« Laatste verandering: 09-02-2013, 13:58:27 door Rinus.N » Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #59 Gepost op: 09-02-2013, 13:53:25 »

Bedankt  Rinus
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 108 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!