Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 06:07:30
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 2
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 34 35 36 37 [38] 39 40 41 42 ... 108 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 2  (gelezen 1140686 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #555 Gepost op: 29-10-2013, 11:35:51 »

Antwoord 553.
Op BB verschansing net voor de krebben is de plaats van de Tibi te zien.
en halverwege de krebbe de geleiderol voor de reep.

Naam Tibi..
Is nergens terug te vinden. Heeft dus aan boord een bepaalde betekenis.
Dit weekend was in in een BB in de buurt van Gouda.
Deze BB had de mooie naam Pax Tibi,
De vroegere bewoners van deze verbouwde boerderij waren katholiek.
De echtgenoot van de beheerster was toevallig ook een Scheveninger met de naam Toet.
De betekenis van Pax Tibi is
 Vrede zij met U
 of ook wel
Ga in Vrede.
Zou Tibi hiervan afkomstig kunnen zijn ?
Bij het schieten wordt ook een zegen spreuk uitgesproken, met een katholieke achtergrond.

De Tibi is het laatste stukje van het schip voor de hele vleet is geschoten.
Misschien heeft het wel dezelfde betekenis als
Geschoten met Vlijt en Gods zegen op onze arbeid.

 Zier,
In het boekje wordt maar een manier van ``schieten ` beschreven.
en dat was van een zinkvleet.
Ik ben het met je eens dat een drijfvleet waarschijnlijk meer naar achteren  zou worden geschoten.
Of de Tibi dan ook wordt gebruikt, is niet waarschijnlijk.
In het vervolg van het verhaal wordt voor de visserij in het Kanaal de vleet verwisseld., dus voorafgaande aan  de Kanaal visserij, zal waarschijnlijk een drijfvleet zijn gebruikt
Cor


Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #556 Gepost op: 30-10-2013, 07:11:10 »

Maar dat bij het begin van de kust visserij de vleet werd gewisseld, zou er op kunnen duiden, dat er bij de noord visserij een drijfvleet werd gebruikt.
Het schip werd geballast, want bij de kust visserij werd geen zout meegenomen ( 250 vaten ). en ook minder kolen.
IJzeren broodjes en rotsblokken werden in de ruimen voor de tonnen geplaatst, zodat de drifter weer een goede ligging en stabiliteit kreeg.
De uitoefening van de visserij bleef hetzelfde, met slechts enkele kleine wijzigingen.
Het halen in het Kanaal begon om 12 uur 's-nachts en bij de noord visserij om 2 uur in de morgen.
Zowel om de Noord als bij de kustvisserij, werd er 7 nachten per week gevist,

Visserij verslagen.     Noord Campagne
4e voyage
Sorti de Fécamp le 8 Septenbre à 2.30
Tendu les filets le 9 Septembre
le 10 pris  106 b.                        lat. 52.32 N  long. 1.18 E
le 11 pris    70 b
le 12 pris  154 b
le 13 pris  264 b
le 14 pris    49 b
le 15 pris    79 b
le 16 pris  130 b                         lat.52.28  N  long. 1.20 E
jeté 80 b à la mer      bateau trop lourd.
Total 670 b et 80 b. vrac
Route Boulogne.
Vendu les salés  42 fr.

4e reis
Vertrokken uit Fécamp de 8e September om 2.30 uur
De vleet geschoten op 9 September.
Vangst 10 Sept.  106 kantjes                Lengte 52.32 Noord   Breedte 1.18 Oost
  ,,        11   ,,        70     ,,
  ,,        12   ,,      154     ,,
  ,,        13   ,,      164     ,,
  ,,        14   ,,        49     ,,
  ,,        15   ,,        79     ,,
  ,,        16   ,,       130    ,,                      Lengte  52.28 Noord   Breedte  1.20  Oost 
80 kantjes in zee gestort                       schip te zwaar
Totaal 670 kantjes en 80 kantjes los.
Op weg naar Boulogne.
Verkocht gezouten haring 42 fr.


7e voyage
Sorti de Fécamp le 1e Octobre à 11.30.  Route pêche
Tendu les filets le 3 Octobre
le 4 pris  314 b                     54.37 N   1.15 E
le 5 pris  400 b                    chez les chalutiers
Route Boulogne 15.15
livre 665 b à 40
le vrac 50 b à 18.50

7e reis.
Vertrokken uit Fécamp de 1e October om 11. 30 uur
Uitstomend naar de visserij.
De vleet geschoten op 3 October.
Vangst 4 Oct.  314  kantjes     54.37 N    1. 15 O
  ,,        5   ,,     400     ,,                                           bij de trawlers
Thuis stomend naar Boulogne om 15.15 uur
gelost 665 kantjes à 40 fr.
los        50      ,,     à  18.50 fr.

Het bestek waar hier is gevist is aan de ZW kant van de Doggersbank op de hoogte van Whitby.


Het opgegeven bestek van reis 4 klopt niet.
Is waarschijnlijk een fout van de schipper.
De breedte graad had 54 i.p.v. 52 moeten zijn.
De in reis 4 opgegeven positie ligt op de wal.
Het is ook al vreemd dat op reis 4 zuiderlijker wordt gevist als op reis 7.

Merkwaardige is de notitie dat het schip viste , waar ook de trawlers visten.

8e voyage
Sorti de Boulogne le 9 Octobre a 5h. du matin
Route de pêche
tendu les filets le 10 Octobre
le 11 pris 203 b                              lat. 52.33 N   long.1.32 E
le 12 pris   23 b                        même mer
le 13 pris 161 b                             lat.52.44 N    long,1.27 E
le 14 pris   79 b
le 15 pris   30 b
le 16 pris     4 b                        même mer
le 17 pris     1 b                            lat.54.30 N     long. 2.50 E
le 18 pris   83 b                             ,,  53.32 N        ,,    2.57 E
le 19    P.N.                                   ,,  53.11 N        ,,    3.02 E
vervolg onbekend


8e reis
Vertrokken uit Boulogne de 9e October om 5 uur in de morgen.
Uitstomend naar de visserij.
De vleet geschoten op 10 October.
Vangst 11 Okt.  203 kantjes        lengte 52.33 N  breedte 1.32 O
    ,,      12  ,,       23     ,,             rustige zee
    ,,      13  ,,      161    ,,              lengte 52.44 N  breedte 1.27 O
    ,,      14  ,,       79     ,,
    ,,      15  ,,       30     ,,
    ,,      16  ,,         4     ,,             rustige zee
    ,,      17  ,,         1     ,,              lengte 54.30 N  breedte  2.50 O
    ,,      18 ,,         83    ,,                  ,,     53.33 N      ,,        2.57 O
    ,,      19 ,,       P.N.                       ,,     53. 11 N      ,,       3.02 O
Het vervolg van dit visserij bericht is niet in het boek afgedrukt.
De afkorting  P.N. is nergens terug te vinden. Na veel zoeken en vragen zijn we aan de volgende oplossing gekomen.
Waarschijnlijk betekend het....   Pêche Néant.... ( geen vangst )
Het kan ook mogelijk zijn dat er niet werd gevist door slecht weer.
In een ander reis rapport kom ik deze afkorting  3 dagen na elkaar tegen.

Een last haring vers of gezouten  is in Fécamp 12 kantjes
In Boulogne is het 13 kantjes.

Bij de visserij in het Kanaal, werd de haring niet gezouten, naar werd  vers opgeslagen in de krebben en werd vervolgens op de thuisreis naar Boulogne, Dieppe of Fécamp, in de vaten gedaan.
De matrozen rolden dan de vaten in de gang paden naast de opbouw.
In ieder vat ging 5 maten haring,
Een maat haring was ongeveer 120 tot 150 haringen en een vol vat woog rond de  100 KG.
Deze  haringmaat is een soort schep van ijzer gaaswerk , waarmee de haring met de hand kon worden opgeschept of met zo'n  haringmaat aan een steel bevestigd.

Pêche Fraiche.
Sortie Fécamp le 9 novembre à 4.45 le matin.
Tendu Alpreck Large Bassure                      12,13 14 br.
Le 10        27 b  sales
le   11      P.N.
Le 12      P.N.
Le 13      P.N.    Large Bassure
Le 14      200 b.  à  Boulogne
Le 15      280 b           ,,
Le 16        12 b  route aval
Le 17        17 b  NNE Ailly  NW Treport        16-18 br.
Le 18        24 b  repos equipage
Le 19        39 b  N ½NE Dieppe
Le 20      121 b
Le 21      122 b                                                sonde 16 br.
Le 22      115 b
Le 23      227 b
Le 24        36 b
Le 25        22 b
Le 26      262 b                                                sonde 14-15 br. Corrail
Le 27        23 b.   NNQ Dieppe                       16.17 18 br.
Le 28       Repos equipage
Le 29        29 b    NNQ¼N Ailly                     17.18.19 br
Le 30      100 b    N ¼ NQ Ailly                      15,16, 18 br.
Etc
Decembre
Le   6     Repos equipage
Le 13      255 b
Le 14        93 b      tendu ¼ quartier
Le 15        96 b

b= baril=vat
br= brasse= vadem

Verse Haring.
9 Novenber vertrokken uit Fécamp, om 4.45 in de morgen.
Geschoten  ter hoogte van Alpreck Large Bassure.  Diepte 12, 13 en 14 vadem
De 10e    27 kantjes          gezouten.
,,    11e    Geen vangst
,,    12e    Geen vangst
,,    13e    Geen vangst        ter hoogte van Large Bassure
,,    14e    200 kantjes    naar Boulogne
,,    15e    280    ,,            ,,         ,,
,,    16e      12    ,,           stroom afwaarts
,,    17e      17    ,,           N½NW Ailly  NW Treport     diepte 16 -18 vadem
,,    18e      24   ,,            rustdag voor de bemanningsleden
,,    19e      39   ,,           N ½NW    Dieppe
,,    20e     121  ,,
,,    21e     122  ,,          gelood 16 vadem
,,    22e      115 ,,           N ¼NW  Dieppe
,,    23e      227 ,,                 ,,            ,,   
,,    24e       36  ,,                 ,,            ,,           stroom opwaarts
,,    25e       22  ,,                 ,,            ,,
,,    26e      262 ,,                   ,,           ,,         gelood 14 a 15 vadem  koraal.
,,    27e       23  ,,           NNW Dieppe            diepte 16,17,18 vadem
,,    28e                          Rustdag voor bemanningsleden
,,    29e       29  ,,           NNW ½ N    Ailly    diepte 17,18, 19 vadem
,,    30e     100  ,,           N¼NW         Ailly    diepte  15,16,18 vadem

Op 6 December weer een rustdag voor de bemanning
De   13e   255  kantjes
,,      14e    93       ,,         Een kwart van de vleet geschoten
,,      15e    96       ,,

Deze visserij berichten waren in het boek op minimaal formaat afgedrukt.
De notities heb ik en anderen met mij, met een vergrootglas moeten bekijken wat er werkelijk was geschreven en hebben hier ook wel eens moeten gissen wat er was geschreven.
Wat onleesbaar was of niet kon worden vertaald heb ik weg gelaten

De Kanaal of kust visserij begon dus al vroeg n.l. op 9 November.
Of het ieder jaar zo vroeg begon wordt niet vermeld.

Het verlof tussen de reizen is maar kort, want het schip schiet dezelfde dag nog de vleet.
De 28e  is een uitzondering, waarschijnlijk is het schip in de haven gebleven voor slecht weer.
Bij weinig vangst zal de haring waarschijnlijk worden gesteurd en zal de drifter op zee blijven.


De lengte van de seizing en breeltouw worden aangegeven in 'Brasse “.
Dit is een lengte maat van 1.60 meter .
Voor anderen is de “brasse “gelijk aan  een vadem, dus 1.83 meter.
In het woord ''brasse'” vinden we het woord “bras “ terug,  wat arm betekend.
Twee gestrekte armen geeft ongeveer de lengte van een vadem aan.


Als de drifter om de Noord vissende was,  konden de schipper of de stuurman de bemanning wel wat  kapotte netten laten repareren.
Als dit niet het geval was , werden de kapotte netten bij binnenkomst aan de wal gebracht om te worden gerepareerd door de boetsters.
Voor de kapotte netten werd een nieuw stel netten aan boord gebracht.


Wordt vervolgd






Gelogd
dekzwabber
Schipper
*****
Berichten: 403

radio maken is een Virus


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #557 Gepost op: 30-10-2013, 18:00:21 »

F-664-Jeanne d'Arc II.
Radiohutje gesjord, het stuurhuis trouwens ook, sloep ondersteboven dus is het vaartuig zeer zeker voldoende zeeklaar
Foto: Jack Daussy.
Radiohutje gesjord(oftewel 2,5 kattukse strand cabines aan elkaar,bij een rotklap water is het:Vaarwel aan allen,als de marconist nog tijd had om een S.O.S Uit te zenden(niet te geloven,dat,dat toen allemaal kon.
Adje.
Gelogd

vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #558 Gepost op: 01-11-2013, 07:18:28 »

Ongevallen op de visserij.
Soms gebeurde het, dat de netten van een andere drifter,  die op het zelfde bestek vissende was, verward raakten met de eigen netten, wat veroorzaakt werd door verandering van de wind richting,
Er moest worden gewacht tot het schip volledig gedraaid was, om te kunnen beginnen met halen.,
Vaak was er geen schade, maar de vangst was meestal nihil..
Het bovenwindse schip moest de voormast opzetten en maakte gebruik van de laadboom .
Als de verwarde netten door de reep naar het schip waren toegetrokken, werden de netten met behulp van de laadboom, aan dek gehesen.
Na te zijn ontward, konden zij door het andere schip weer aan boord worden genomen.

Bij de Kanaal visserij en bij een naar het zuiden draaiende wind, zou de wachtsman de bemanning eerder roepen om te halen, om het risico van zwermen haring voor te zijn. En aan de andere kant voor het risico van verwarring van de vleet. door de aanwezigheid van kleine scheepjes van de kust visserij, die ook op haring vissen.

De geschiedenis van de grote vangsten.

Het record aantal was 1100 vaten haring om de Noord en 700 tot 800 vaten bij de Kanaal visserij in één vangst.
Léon zelf had eens een  vangst gehad van 740 vaten, wat bijna 70 ton haring was en wat een enorme arbeid inzet van de bemanning had betekend.
Meer malen had hij vangsten gehad van 500 of 600 vaten..
Op de drifter Charles Vaillant, vissende tussen September en Oktober ( 20 zeedagen ) bij de Doggersbank op een diepte van 27 meter, heeft hij 5 maal vangsten gehad van 550 tot 580 vaten., waarvan er 4 op hetzelfde bestek waren.
De haring werd in Fécamp aangevoerd.
Er wordt niet vermeld hoeveel reizen er in deze 20 dagen werden gemaakt.

De diepte van 27 meter lijkt mij niet zo aannemelijk.
Breel touw is 6 vadem x 1.83 m.        =  11.00 meter
Hoogte net                                           =    9.00   ,,
Seizing  4½ vadem x  1.83 m              =    8.20   ,,
                                    Totaal                   28.20 meter
Bij een drijf- of zinkvleet  zou de bodem worden geraakt.

De verhouding met de andere schippers.

Verschillende schippers spraken niet met elkaar om diverse redenen.
Léon kon het goed vinden met de groep collega schippers.
Het waren echter niet veel schippers meer, die de haring visserij beoefenden  met drijfnetten,
De trawl schepen hadden het karwei overgenomen.
In 1949 en 1950 waren de laatste vier drifters de......
1.De Emmanuella, rederij André Ledun.
2 De Ile de France, rederij Harenguiers fécampoise, schipper Charles Benard.
3 De Paul en Jeannine , rederij Prentout, schipper Léon Bénard.
4.De Charles Vaillant, rederij Soublin, schipper René Monnier.

De verhouding met de reders.

De vangst berichten werden 2 maal per week aan de reder doorgegeven.
Aan de thuisreis mocht pas worden begonnen met de toestemming van de reder, behalve als de vangst voorspoedig was geweest en er zo'n 700 vaten aan boord waren of de reder het initiatief nam om het schip naar huis te laten komen.
Tot 1939 waren het de bemanningsleden die het schip losten..
Vanaf 1945 werd dit door bootwerkers ( losploeg ) gedaan.
Na de 2e Wereld Oorlog werd de verlof regeling voor de bemanning verbeterd..
De matrozen hadden recht op een gelijke hoeveelheid uren  verlof als vergoeding voor hetzelfde aantal dagen op zee.
Vroeger hadden zij recht op 24 uur verlof tussen de aankomst en vertrek bij de visserij om de Noord.
Bij de visserij in het Kanaal waren de verlof perioden variabel en waren afhankelijk van de weersverwachting en het succes van de visserij.

De carrière van schipper Léon Bénard.
Van 1926 tot 1963.

Vimy F.611
Makreel en haring visserij.
Rederij André Ledun.
Aan boord gekomen Juli 1926 tot 1933. 
Dekjongen en later matroos.

Charlotte F.612
Haring visserij
Rederij André Ledun.
1935 tot 23 januari 1936
Matroos bij schipper Pierre Ebran.
Visschipper Jean Langanay.

Vimy F. 611
Makreel en haring visserij.
Rederij André Ledun
9 Maart 1936 tot 22 Januari 1937
Visschipper
Schipper Joseph Malandain  bijgenaamd de Tijger
2 Augustus 1937 tot 29 Januari 1938
 Schipper Adolphe Desjardins
4 Juli 1938 tot 16 Januari 1939
10 Juli 1939 tot 2 September 1939.

Militaire dienst, zeeman tijdens de oorlog, gebeurtenissen en hulpverlening.

Militaire dienst.
Bij deze gelegenheid, duurde de militaire dienst voor hem, 24 maanden.
Van 1933 tot 1935 diende hij zijn vaderland in Noord Africa..
Na zijn opleiding werd hij matroos  aan boord van het schip Sentinelle.
Het was een groep van 3 schepen ( Beautemps, Beaupré en Sentinelle ) die zich bezig hielden met cartografische onderzoeken van de kusten van Marocco en Tunesie.
Hij vervulde ook nog de taak van kok voor een gedeelte van de bemanning van het schip.
Het was net voor de visserij campagne 1935-1936 met de drijfnet visserij. dat hij uit militaire dienst terug keerde.
Hij monsterde  op de drifter Charlotte van rederij Ledun uit Fécamp met als visschipper Pierre Ebran en schipper Jean Langanay.
De Oorlog.
Op 3 Mei 1939 werd Léon, net gehuwd, opgeroepen voor de militaire dienst.
Hij moest zich in Cherbourg melden, waar hij zich moest inschepen op een schip met bestemming Narvik in Noorwegen.
Zijn diploma als “schipper visserij “ kwam hem goed van pas en gaf hem de mogelijkheid om als 2e stuurman op het schip dienst te doen.
Het schip waarop hij was geplaatst was de trawler Le Cid.
Het was een stalen schip, die ook was uitgerust met een oliestook installatie, wat het schip een snelheid gaf van 12 mijl.
Bijna de gehele bemanning was afkomstig uit Boulogne-sur-Mer en de marconist had  zelfs vroeger bij hem op een van de drifters als marconist dienst gedaan.
Alleen de kapitein was een marine man.
Vervolgens vinden we de Le Cid terug in de Middellandse zee.
Vertrokken uit Cherbourg, met een tussen stop in Brest in konvooi naar Casablanca en vervolgens naar Toulon waar het schip werd bewapend om als mijnen veger dienst te doen in een zone rond de eilanden groep Sanquinaires en Ajaccio.
Het doel was te zorgen voor veilig scheepvaart verkeer.
In deze periode was het schip ook werkzaam in de Golf van Bonifacio.
De Le Cid begeleidde ook Franse watervliegtuigen bij het opstijgen.
Later voerde het schip patrouilles uit voor de Franse kust om de haven van Port de Bouc te beschermen tegen mijnen.
Het was ook in dit gebied dat Léon getuigen was van een schipbreuk van een Franse sleepboot, die slachtoffer werd van de door het schip zelf gelegde mijnen.
Een deel van de bemanning van de sleepboot werd gered door de plaatselijke kustvissers.
Na de oorlog nam Léon uiteindelijk zijn visserij activiteiten weer op..
Op 1 December 1945 was hij te vinden aan boord van de trawler L' Esturgeon uit Dieppe, van de rederij Mallet met schipper Charles Duboci.
En zo keerde hij weer terug bij zijn grote passie.... de visserij.

Na de oorlog 1939 -1945.
L 'Esturgeon.
 Trawler uit Dieppe
Schipper Charles Duboc
1 December 1945 tot 19 Februari 1946  Matroos

Eglantine F.1932
Trawl visserij
 Rederij Pcêhe française.
10 September 1946 tot 29 Novembrer 1946
7 Januari 1947 tot 10 Februari 1947 
Als visschipper.
Schipper Léon Robert, bijgenaamd Kerstman Robert.

Paul en Jeannine  F.583
Makreel en haring visserij. Rederij Jean Prentout
5 Maart 1947 tot 11 Januari 1951 
Schipper
( behalve de periode 5 Juli 1948 tot 28 Juli 1948.
Deze drifter wordt definitief uit de vaart genomen op 11 Januari 1951

Charles Vaillant F.563
Haring visserij. Rederij Léopold Soublin.
2 Juli 1951 tot 15 Januari 1952
Schipper
18 Oktober 1952 tot 27 Januari 1953
 Schipper
7 Oktober 1953 tot 21 April 1954
Schipper en afwisselend als visschipper op een trawler

Rubens. B.55
ex. Marcel Louis uit Boulogne-sur-Mer.
Rederij Marcel Louis.
De rederij Soublin bemande dit schip om de bemanning te behouden om de
drifter Charles Vaillant te bemannen voor de haring visserij.

Notre-Dame des Anges. B.2435 
Trawl visserij Rederij Léoplod Soublin
18 Augustus 1954 tot 31 Maart 1960     
Schipper.

Notre-Dames de Salut  F. 1171   
Trawl visserij. Rederij Léopold Soublin
1960 tot 1962
Schipper

Les Barges  LR 4219       
Trawl visserij. Rederij Léopold Soublin
2 Juli 1962 tot 15 Augustus 1963   
Schipper.
Einde van zijn carrière als visser op 15 December 1963

Onderscheiden met de l'Ordre du Mérite maritime.
De medailles in goud en zilver voor de redding pogingen met zijn bemanning.

1 December 1959.
Twee leden van de bemanning van de trawler Gris Brumaire uit Dieppe  gered, als gevolg van een aanvaring in volle zee bij kaap d'Ailly met de trawler Montesquieu uit Boulogne.

11 Maart 1959.
In volle zee bij Start Point ( Z.W.Engeland )
Acht bemanningsleden gered van het brandende Duitse vrachtschip Worman Bass.

Wordt vervolgd
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #559 Gepost op: 02-11-2013, 14:00:15 »

F-612-Charlotte

Geb.bij Earle's & Co Ltd,  Hull.
38,40 x 6,70 x 3,38.
Brt 239 x Ntr 91.
Triple exp. 470 pk.
Bemanning-28-29.
1900-B-2315 Charlotte.
1927-F-612-Charlotte.
04-04-1937 samen met de F-805 Pierre et Marguerite door de slbt Seine naar Holland gesleept om te worden gesloopt.
Foto: Jack Daussy


* F-612-Charlotte-a.jpg (64.49 KB, 702x468 - bekeken 1881 keer.)
« Laatste verandering: 03-11-2013, 09:20:37 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #560 Gepost op: 02-11-2013, 17:55:58 »

F-1931-Eglantine.

Geb. bij Ateliers et Chantiers de France, Duinkerken.
43,30 x 7,04 x 3,56.
Brt 306 x Ntr 121.
Triple Exp. 480 pk.
Bemanning-28-30-
1906-F-1931-REglantine.
Viste als trawler o.a ook bij Newfoundland.
Dienst  in de 1e w.o. Middellandse Zee kusten
Dienst w.o. 2 op Franse, Belgische ,Ned. en  Duitse kust als V.1525 en V.1817., terug gevonden te Kiel.
15 maart-1955 samen met F-822-Ile de France door slbt Dexterous naar Antwerpen gesleept om te worden gesloopt.
Foto :Jack Daussy


* F-1931-Eglantine-Eig.L.Soublin_J.Malandain_V.Capon.1905_1955_slp_Belgie-a.jpg (83.95 KB, 702x498 - bekeken 1814 keer.)
« Laatste verandering: 03-11-2013, 09:21:08 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #561 Gepost op: 02-11-2013, 18:15:25 »

B-55-Rubens Gebouwd bij De La Brosse & Fouché , Nantes.
43,30 x 6,88 x 4,16.
Brt 284,4 x Nrt 93, 5
Triple exps.-500 pk.
Bemanning-als trawler 20, als drifter 28-29 .
1907-B-55-Andre & Louise.
1915-1919 in de Franse Marine.
1939-1940-in de Franse Marine als mijnenveger-AD 29
03-07-1940 in beslag genomen te Plymouth ,in de Royal Navy als mijnenveger ,Pennant nr FY-1798,
03-04-1945- terug naar eigenaar.
1952-B-55-Rubens.
1954-R-21 SE-Rubens., Noorwegen, purse seiner
1955-verbouwd tot motorschip,
1958-R-57-H-Rubens.
09-Frebr.1966 tijdens het uitoefenen van de visserij gekapseisd en gezonken .
Foto: Jack Daussy


* B-055-Rubens.jpg (42.71 KB, 702x468 - bekeken 1724 keer.)
« Laatste verandering: 03-11-2013, 11:16:23 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #562 Gepost op: 02-11-2013, 18:28:18 »

B-2435-Notre Dame des Anges

Gebouwd bij Maritime Industries, Sorel, Canada.
Brt-272, 5.
600 pk.
1948-B-2435-N.D. des Anges,  rederij te Boulogne
1955-B-2435-N.D. des Anges   rederij te  Fecamp
1961-Zephyros III, Griekenland.
Huh?
Foto's: Jack Daussy


* B-2435-Notre_Dame_des_Anges.jpg (112.45 KB, 702x789 - bekeken 1623 keer.)
« Laatste verandering: 03-11-2013, 11:55:24 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #563 Gepost op: 02-11-2013, 18:52:51 »

F-1171-Notre-Dame de Salut
1e Foto: Jack Daussy ,
2e Foto:  Dulk,


* F-1171-Nd._de_Salut.jpg (104.95 KB, 700x829 - bekeken 1865 keer.)
« Laatste verandering: 03-11-2013, 09:22:58 door J.H. » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #564 Gepost op: 04-11-2013, 07:22:19 »

Hulp op zee

De bemanningen van de drifters verleenden onderling elkaar hulp in geval van moeilijkheden..
Maar ook aan andere schepen werd hulp verleend.
Met de trawler Notre Dame des Anges verleende Léon hulp aan een ander schip.
Op 1 December 1957 om 10.15 in de morgen, tijdens de visserij op haring met de trawl., assisteerde hij bij de hulp aan de schepen Gris Brumaire uit Dieppe en de Montesquiec uit Boulogne, die met elkaar in aanvaring waren. Ondanks met het risico schade op te lopen aan de trawl.
Hij redde 2 man van het eerste schip voor dat zij ten onder ging.
Om 11.45 voer de Notre Dame des Anges naar Dieppe en tijdens de reis stierf er een van de schipbreukelingen..
Bij het binnen lopen van de haven liep het schip zelf schade op aan de galg aan SB en beschadigde het schip Gai Floréal.
Ondanks deze schade moest het schip 20 uur binnen blijven om te repareren , alvorens zij weer terug kon keren naar de visserij.

Op 11 Maart 1959 om 11.20 , bevond hij zich met de trawler op 3 mijl van Start Point in het ZW van Engeland in een zware storm met windkracht 8 a 9 Beaufort.
De bemanning signaleerde een Duits vrachtschip dwars van hen. Het schip stond in brand en de bemanning liet door middel van noodsignalen weten dat zij het schip wilden verlaten.
Léon manoeuvreerde om de acht man van het brandende schip Worman Bass van boord te halen en het was 11.55 uur dat het gelukt was.
De marconist stuurde een telegram naar Land's End, om te vragen, de schipbreukelingen van boord te halen.
Dit bleek niet mogelijk te zijn door het weer en de zeegang  De trawler zette om 15.15 uur, koers naar Brixham.
De Duitsers werden om 17.45 uur aan land gezet en de Notre Dame des Anges vertrok weer om 19.15 uur naar de visserij.

De vader van Léon, Forentin Bénard, was schipper op het zeil vissersschip La France., en was in 1917op de terug weg van Poole in Engeland naar Boulogne.
Het schip werd nu als  vrachtvaarder gebruikt en had een lading kolen aan boord.
Hij redde 16 drenkelingen van het hospitaalschip Lanfranc, die getorpedeerd was door een Duitse onderzeeër.
Het is 17 April 1917.
Florentin Bénard ontvangst de felicitaties van de Britse regering voor zijn heldendaad en ook een prachtige zilveren beker met de volgende inscriptie.

PRESENTED BY THE BRITISCH GOVERNMENT TO FLORENTIN  BENARD MASTER OF THE SAILING VESSEL FRANCE IN ACKNOWLEDGMENT OF HIS SERVICES IN RESCUING 16 WOUNDED SOLDIERS FROM THE BRITISCH HOSPITAL SHIP LANFRANC WICH WAS TORPECED BY AN ENNEMY SUBMARINE ON THE 17 TH APRIL 1917.
Gegeven door de Britse Regering aan Florentin Bénard voor zij diensten bij het redden van 16 gewonden soldaten van het Britse hospitaal schip Lanfranc die was getorpedeerd door een vijandige onderzeeër op de 17e April 1917..


Allen waren werkzaam op de drifters van Fécamp, wat meestal permanent was.
Vaak alleen tijdens het makreel seizoen of tijdens het haring seizoen.
Of tijdelijk op de Kanaal visserij na binnenkomst in November van de visserij bij New Foundland.

Gebeurtenissen op zee.

In 1927 liep de drifter Marquerite-Marie in een zware storm.
Het schip verloor zijn antenne mast en de achtermast brak.
In de bunker was de kolen naar een zijde geschoven en veroorzaakte een zware slagzij.
De schipper gaf orders om het schip weer recht zien te krijgen, door de kolen in de bunker te verplaatsen.
De schipper, Jean Berthot, was gewond en moest uiteindelijk het commando over het schip overlaten aan de stuurman.
 De schipper van de Venus, de vader van Jean Berthot, kwam de Marquerite-Marie te hulp en begeleidde het schip, om waarschijnlijk in Penzance of Dieppe binnen te lopen.
Bij deze gelegenheid was Léon leerjongen aan boord van de Venus.

Op 4 Januari 1948 toen Léon schipper was op de drifter Paul en Jeannine en vissende was in de buurt van Dieppe, moet Léon 120 netten opofferen, waarin drijvende mijnen waren terecht gekomen.
Het was de forcibleman die waarschuwde voor het gevaar en de gehele bemanning  hield zich bezig om de netten weer in zee te gooien.
De vangst was slechts 2 kantjes.
Léon gaf orders om meerdere tonnetjes aan de reep te bevestigen en de reep door te snijden.
Hij waarschuwde ook de schipper van de drifter La France , die slechts enkele scheepslengten van hun schip was verwijderd.
Door het mooie weer op die dag, was het mogelijk om de mijnen te zien bij het binnen halen van de vleet.
Bij een woelige zee zou dat niet mogelijk zijn geweest.
De beide schepen keerden uiteindelijk naar Fécamp terug en maakten een rapport op voor de marine autoriteiten.
De mijnen werden niet meer terug gevonden.
Of de vleet is terug gevonden, wordt niet vermeld.

Léon was een van de laatste schippers van de drifters.
Hij was afkomstig uit Saint Pierre- en - Port, een dorpje dicht bij Fécamp.
Visser van 1926 tot 1963, behalve de tijd in militaire dienst tijdens de 2e wereld oorlog.
Hij was op de hoogte van alle bezigheden van de visserman, zoals die op de schepen werden uitgevoerd in de functies van dekjongen, leerling, matroos, schipper en visschipper.
Hij ging op 13 jarige leeftijd naar zee.
Naar zee gaan was voor Léon heel normaal.
Monsteren was een normaal verschijnsel bij de jongeren van zijn leeftijd.
In het dorp waar hij woonde, waren geen vaders, geen broers of een oom te vinden omdat zij visserman waren en op de drifters en andere schepen waren aangemonsterd.

Na de Drifters.

Het einde van de drifters luidde het einde in van de drijfnet visserij en het is natuurlijk van zelf sprekend dat we Léon terug vonden op de loopbrug van een trawler.
De eerste trawler waarop hij het commando voerde, was de Rubens, een stoom trawler en dat in afwisseling met de drifter Charles Vaillant, die nog eens een keer werd gebruikt voor de drijfnet visserij, tussen Juli 1951 en April 1954.
Vanaf deze datum kreeg hij het commando over de trawler Notre Dame des Anges, een schip van 39 meter lengte.
Het was voor hem een heel ander beroep, waar aan hij nu begonnen was met de visserij met de trawl op makreel, haring en verse vis voor de industrie in Fécamp.
In 1960 kreeg hij het commando over een geheel nieuw en veel groter schip.
Het was de Notre Dame de Salut van de rederij Léopold Soublin.
Léon was erg trots zich terug te vinden op een trawler met deze naam, maar hij noemde dit schip voortaan de Notre Dames des Anges no.2.
Dit schip beleefde bloeiende jaren onder de kleuren van de rederij SAF Legarde uit Fécamp onder directeur Paul Bellkamyl.
Het schip was diverse keren kampioen van Frankrijk in zijn categorie voor de aanlanding van vis en de besommingen er van.
Léon beëindigde zijn carrière als schipper aan boord van de trawler Les Barges., waarover hij het commando voerde van Juli 1962 tot December 1963.

Léon was ook nog president van de vereniging Saint Pierre de Marin, ( verenig van vissers ) van het plaatsje Saint Pierre-en-Port van 1965 tot 1975 en was beheerder  in Fécamp van de  “ Gevaren kas voor de zeelui “  ( Zee Risico )  gedurende een periode van 29 jaar.
Hij was ook voorzitter van de vereniging van Oud Strijders uit zijn dorp  Saint Pierre- en- Port en was hier ook lid van de  gemeenteraad.


Hoe kwamen zij aan boord.

De vader van Leon wist nog van de periode dat zij  met een rijtuig of te voet van het dorp waar zij woonden naar Fécamp gingen om met het schip te gaan vissen.
Later werd de heen en terug weg met de auto of per fiets gedaan.
In het midden van de jaren 50 huurde de reder vervoer voor de vissers om hen in staat te stellen naar huis te gaan om van de 48 uur rust tussen de reizen gebruik te maken.
Deze tijdstippen waren dus toen  geaccepteerd bij de aankomst en vertrek van de schepen in de haven.

Soms, in een latere periode, toen hij schipper was op de trawlers  Notre Dame des Angers, Notre Dame des Salut en Les Barges, kwam de vrouw van Léon hem wel ophalen met de auto
Weers omstandigheden konden wel eens veroorzaken dat het reis traject, tussen Boulogne en het dorp bij Fécamp, weleens lang duurde.  Soms wel 6 uur bij sneeuwval of ijzel.
De afstand van Boulogne naar Fécamp zou in die periode over de route nationaal ongeveer 225 KM zijn geweest,
Boulogne naar Dieppe was ongeveer 140 KM.
Dieppe naar Fécamp ongeveer 65 KM.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de vrije dagen bij de Kanaal visserij zo ongeregeld waren.
Waarschijnlijk werden dan de verlof dagen toe gekend als het schip zijn haring in Fécamp loste.


Voor de verzamelaars.  Rederij kenmerken.

Rederij André en Henri Ledun.
Een wit Klaverblad met 4 bladeren  waarin  zwarte letters A & H en L. op de
zwarte schoorsteen met groene band.
Rederij vlag  met hetzelfde merkteken op een groene vlag.

Rederij Jean Prentout.
Zwarte schoorsteen met een gele band
Rederij vlag . Gele vlag met zwarte letters J.P.& Cie.

Einde.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #565 Gepost op: 06-11-2013, 07:14:53 »


      Brand aan boord.

Over de 22ste Augustus 1970 praat Otto Janssens niet graag.
De blik van de oude visserman kijkt , in gedachten verzonken, op het groene tafelkleed voor hem
Een groot drama, zegt hij langzaam.
Dan kijkt hij mij met treurige ogen aan en voegt er nog langzaam aan toe,,,, Zoiets vergeet je niet.
Acht leden van zijn bemanning verloor hij, toen er op de  uitreis naar de visgronden, in de monding van de  Weser, aan boord van de trawler Vest Recklinghausen, brand uit brak.
Otto Janssen was de schipper.
De hektrawler was op de uitreis naar IJsland.
De herinneringen aan deze gebeurtenis komen de  visser van de verre visserij, nu nog traag over de lippen.
Iemand kwam de brug op stormen en schreeuwde..... Brand....vertelt  schipper Janssens en zijn blik staart weer naar het tafelkleed.
Zijn matrozen herinneren zich  nog, hoe de schipper woedend, snel reageerde, om de bluswerkzaamheden te organiseren.
Van de daden dwang is niets meer over bij de 78 jarige  schipper.
Zijn haren zijn sneeuwwit, zijn baard is accuraat getrimd.
Aan de lange tafel met het groene tafelkleed zitten zijn vroeger bemanningsleden van de hektrawler van de rederij Busse.
Het is een mooie namiddag in het logement “Bruns Eck “in het plaatsje Langen.
De herinneringen aan  de catastrofe op de Vest Recklinghausen kwellen nog steeds  schipper Otto Janssens.
Een van de slachtoffers hing aan het einde van de brand met zijn lichaam half buiten een patrijspoort.
Het was de bestman *
Dat 30 cm. grote patrijspoort bleek te klein te zijn voor de vlucht voor de vlammen.
De bestman verbrande levend.
De schipper schudt langzaam het hoofd en zwijgt.
De politie arresteerde de 18 jarige koksmaat als de brandstichter.
Hij wilde niet naar zee vertrekken en probeerde met de brand de reis naar IJsland te verhinderen.
Op het kerkhof, bij de begrafenis van de slachtoffers, had hij al vreemde gezichten staan trekken, herinnert zich de schipper.
In Oktober 1970 werd de brandstichter tot 3 jaar jeugd detentie veroordeeld.
Gesproken had schipper Janssens  niet meer met hem over de dag die hij niet meer vergeten kan.

* Vergelijkbaar als 2e stuurman ( echter zonder diploma's )
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #566 Gepost op: 06-11-2013, 07:17:28 »


Wat was de oorzaak van de brand.?

De dader had acht mensen levens op zijn geweten.
Hij werd de rechtszaal van het jeugd gerechtshof in Bremerhaven binnen gebracht met een houding of het niets op zijn geweten had.
Aan de rechter kant was hij aan een cipier geketend, die hem zo de rechtszaal binnen brengt.
Maar de linker arm steekt hij in de deuropening omhoog en zwaait er mee heen en weer, als een boxer die de ring betreedt.
Edward Tapper, nu 18 jaar, had op 22 Augustus 1970 op de uitvarende hektrawler
“Vest Recklinghausen “ 984 BRT, een brand gesticht, waarbij 8 mensen het slachtoffer werden.
De cipier maakt Edward Tapper los van de keten en Edward laat zich in de beklaagden bank vallen.
Hij maakt verder grimassen en gebaren, wat voor de fotografen, aanwezig bij de rechtszitting, over deze overdreven binnenkomst, schitterend foto materiaal is.
En uiten dit door..... Bravo en Nog eens zo.... te roepen.
Op laatst neemt hij plaats......... en roept... Je kunt me de kl..... kussen.!
Het gerechtshof treedt binnen.
Iedereen staat op, alleen de aangeklaagde niet, die in de hoek van de beklaagden
bank duikt en zijn hoofd zo diep laat zakken, dat zijn hoofd achter de rand van de beklaagden bank is verdwenen.
Uit deze verdwijning keert  Edward Tapper weer terug in de werkelijkheid.
En de voorzitter begint met de ondervraging.
Hij vraagt om zijn ouders gepensioneerd zijn, waarop Edward Tapper antwoord...
Mijn ouders komen niet.
Ik heb het hun verboden.!
Na diep te hebben nagedacht, antwoordt Edward ook op de vragen die hem werden gesteld.
Wat is je beroep .. en prompt volgt het antwoord,,,, Ik ben een Hansworst.
De voorzitter echter vraagt nogmaals a.u.b. mijnheer Tapper, u heeft toch wel een beroep ?
En prompt volgt weer het antwoord... Ik heb geen beroep.!

Edward Tapper is..... als jeugdig persoon.... wegens brandstichting met dodelijke afloop en dood door schuld, aangeklaagd.
De Officier van Justitie leest de aanklacht voor.
De formule die hij hiervoor gebruik,,,, ( Een schip, wat als een woning voor mensen wordt gebruikt )..... maakt het proces nog onbegrijpelijker en verhoogde allereerst  het opvatting vermogen, van degenen die in de zaal aanwezig waren.

De voorzitter van de Raad stelde nog vragen aan de beklaagde, zonder op de aanklacht in te gaan., wat neer kwam op de volgende antwoorden.
Zeven school klassen had Edward Tapper doorlopen.
Tweemaal was hij blijven zitten, eenmaal terug gezet, voordat de 15 jarige op het leven werd losgelaten
Op vragen van de voorzitter ..... waarom ? ... geeft Edward Tapper als antwoord., met diep gezonken hoofd,....... Geen interesse gehad !
Hij zakt terug in de beklaagde bank en zegt dan nog, bijna onhoorbaar....... Waar ik nog steeds berouw over heb.
De vraag van de voorzitter of hij alles nog dacht in te halen, was begrijpelijk., maar Edward Tapper antwoord..... Dat heeft geen zin meer.

Hij wilde gaan varen.
Zijn vader was zelf visserman geweest, maar was er op tegen , dat hij zou gaan varen.
Edward, die bij iedereen bekend was als Eddie, was te klein, te mooi en te zwak.
De zeevaart is voor jou te gevaarlijk, was het antwoord van zijn vader.
Maar toch ging Edward Tapper in Augustus 1967 , 15 jaar oud, naar zee op de trawler Uranus, een trawler van de rederij waar ook zijn broer ook werkzaam was.
Hij wilde kok worden.
Blijkbaar vonden zij hem geschikt.!

Tevergeefs probeerde een bemanningslid zich te redden door een patrijspoort. !

Toen later eens de kok voor de Canadese kust, 's nachts en op zee, verdween, werd Edward Tapper voor de rest van de reis kok.
En hij deed het schijnbaar goed genoeg, want zij wilden hem in de toekomst wel aan boord hebben als kok.
Hij had veel geld verdiend, wat hij niet kon beheren.
Ik ben te lichtzinnig geweest, was zijn reactie.
Hij was nu waar hij zich wenste.
Alles was anders, dan wat hij in zijn voorstelling vermogen had gedacht.

De mensen waarmee hij aan boord moest omgaan, waren hard.
Ze dronken veel..
Zij hadden geen aard om de jongen te begrijpen.
De visreizen duurden weken, soms maanden.
De diepzee visserij heeft ook te maken met de rentabiliteit van het schip en aan boord sta je nu niet bepaald aan de oevers van het water.
Men staat ook aan het begin van een beroep, waarvan de toekomst duister is.

Edward Tapper kwam in een wereld terecht die hij niet had gewild.
Maar niemand hielp hem om het in die wereld uit te houden, toen hij er eenmaal in verdwaald was geraakt.
Geen scholing. Geen vak opleiding,
Het maakte niemand iets uit en er was niemand waarop hij zich kon oriënteren.
De thuiskomst was altijd mooi, maar het vertrek werd steeds erger.
Trouwens, geen enkele zeeman gaat graag naar zee, zo had iemand in Bremerhaven hem eens verteld en die persoon had zeker gelijk.
Maar Edward Tapper was een tiener, een bijzonder kinderlijke tiener.
Hij had zich aangepast, ingevoegd en had zich een plaats veroverd.
Maar voor niets,  krijgt hij het niet.
De prijs die Edward Tapper er voor betaalde, was de tegenzin van het vertrek en de uiteindelijke panische angst er voor.
De afschuw voor de verhoudingen aan boord, zich kwaad makend over hoe men aan boord met hem omsprong.
Het was een tegenzin die bij hem steeds sterker werd.
En ofschoon hij pas de 15 tot 17 jarige leeftijd had, door de lage drempel van zijn aanpassing vermogen, werd de manier om zich uit te drukken en zich te kunnen afreageren, steeds sterker.
Bij Edward Tapper ontstaat een tweestrijd..
Hij drinkt als hij aan de wal is.
Hij krijgt te maken met de jeugd justitie.
Het gebruik van een niet goed gekeurde bromfiets zonder rijbewijs en diefstal uit warenhuizen, werden eerst als domheid afgehandeld.
De jeugd detentie, die Edward Tapper op het laatst moet uitzitten, is zo ver van het
voorgaande verwijderd, dat hij noodgedwongen, als zijn invloed positief zou zijn geweest, hij zich er niet kan aan onttrekken.
Maar de jongen kan niet zover vooruit zien.
Hij zoek weer samenhang in zijn doen en laten.
Hij hechtte zich aan Brigitte, ondertussen een 15 jaar oude berekende leerling, die hij als getuige had uitgezocht.
Een meisje vol streken en zonder ruggengraat.
Voor hem is Brigitte de mens die hem steunt.
Te leren begrijpen, anderen te begrijpen, met Brigitte plannen maken.
Hij wil opnieuw gaan leren, zich oriënteren op zijn beroep.


In Augustus 1968 had Eduard Tapper de scholier Brigitte leren kennen en deze vriendschap maakt ook veel uit over de richting die Eduard Tapper wilde gaan.
Deze vriendschap begint echter niet nu om zijn onheilvolle aanpassing op te lossen.
Zij schept ook een nieuw conflict, want met een vlugge oplossing , kan de jongen Brigitte niet helpen.
En nu gaat het uitvaren hem nog meer tegen staan.

In Juni en Oktober 1969 veroorzaakt Eduard Tapper brand aan boord van een trawler bij het uitvaren.
Bij de eerste keer ontstaat er een schade van 100.000 DM en de tweede keer een schade van 300 DM.

Hij wilt zo het uitvaren verhinderen, wat te begrijpen is, omdat hij zo niet langer door wilt gaan.
Zich niet langer heilloos aanpassen wil, dat hij ook voor zich zelf en tegen anderen niet kan doorzetten.
In 1970 gaat hij in IJsland van boord.
Per vliegtuig keert hij terug naar Duitsland en geraakt door de prijs van zijn vliegticket, in de schuld bij de rederij.

Op 22 Augustus stuurt de rederij een taxi naar zijn woonadres.
De reder heeft voor een van de  trawlers een koksmaat nodig.
Edward Tapper moet komen.
Men wil hem zelfs het loon van een kok betalen en van dat loon zal een deel van zijn IJsland schuld worden afgelost.
Telefonisch probeert hij het Brigitte te verklaren.
Hij kan het niet goed verklaren. Waarom ?
Hij moet vrezen dat hij Brigitte zal verliezen.
Aan boord wordt hij meteen al door de kok beledigd.
Met deze kok wilt hij al helemaal geen reis maken, wat hij trouwens toch al niet wilde.

Eduard Tapper is sinds de 22 ste Augustus helemaal uit zijn doen.
Hij maakt in vertwijfeling gebaren, trekt gekke gezichten en gaat pochen.
Hij kan alleen maar agressief zijn en dat is zijn grootste vijand.
Hij moet iemand vinden, zoals de voorzitter van de rechtbank hem behandelt.
Een goede rechter moet ook de mens achter de gedaagde leren kennen.

Het was het oordeel van deze week, het oordeel van de voorgaande weken......!
Brigitte was uitgesproken en verliet de rechtszaal.
Het hoofd van de jongen zakte weg en hij verborg zich.
Maar toen drong het tot hem door...... Nooit meer ...... en het is voor altijd voorbij hier op aarde, voor hen samen.!
Hij richt zich op,  haastig en heimelijk, draaide zich om en zag de rug van het meisje nog eenmaal in de deuropening.

Edward Tapper had meer mensen op zijn geweten als de serie moordenaar Jürgen Bartsch.

Over een geweten kunnen we gemakkelijk praten, als het er om gaat, met waar een ander mee is opgescheept.




Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #567 Gepost op: 07-11-2013, 15:19:51 »

BX-678-Vest Recklinghausen


* BX-678-Vest_Recklinghausen-b.jpg (48.07 KB, 702x468 - bekeken 1402 keer.)
« Laatste verandering: 07-11-2013, 15:38:26 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #568 Gepost op: 07-11-2013, 15:29:00 »

BX-678-Vest Recklinghausen


* BX-678-Vest_Recklinghouse-b.jpg (64.33 KB, 702x468 - bekeken 1402 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #569 Gepost op: 07-11-2013, 15:36:33 »

BX-678-Vest Recklinghausen


* BX-678-Vest_Reckinghausen_2.jpg (62.94 KB, 702x468 - bekeken 1438 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 ... 34 35 36 37 [38] 39 40 41 42 ... 108 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!