Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20-04-2024, 09:32:12
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 2
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 76 77 78 79 [80] 81 82 83 84 ... 108 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 2  (gelezen 1146054 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1185 Gepost op: 15-05-2015, 10:32:41 »




De Afrekening.


Naam:                            J.Ellerington                                  14/ 4/ 72
Functie:
Schip:                            Trafalger
Kits :                               1250                                    Besomming  £  12.506 ____________________________________________________________________

Basis procenten van besomming                                                   £         82,53
Lever geld                                                                                      £           4.49
                                                                                                             ______
                                                                                                       £        87.02

Contribtie vakbond                     4.42
Chr, zeeman societeit                  0.03
Bonded stores                             4.72
Radio Telegram
Humber pensioenen                    1.15
Gedipomeerde pensioenen         1.30
Voorschotten                               0.96
Uitrusting stores                         1.87                                             
Inkomsten belasting                _____                                             £     48.80   
                                                                                                                                                                                                                       
                                                                                                                                                                         
                                                                                                         
Opdracht van schipperr / stuurman
Voedsel                            38.17
N.L.S.P.                           18.15
Voorschot buitenland
                                    ________

                                         56.32                                                         _________ 
                                                                                Debet Saldo     £       38.22
                                                                                                          ========
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1186 Gepost op: 15-05-2015, 10:47:02 »

De afrekening was het einde van het verhaal..

In verband met andere dringende werkzaamheden zal ik de eerste paar maanden geen herinneringen meer plaatsen.

Ik hoop U over enkele maanden weer terug te zien.
Ik wens U allen een prettige zomer toe en mooi weer op uw tocht met de jaarlijkse reis voor de oud vissers.

Cor Spaans
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #1187 Gepost op: 15-05-2015, 13:20:15 »

Cor bedankt voor de stukjes,en een goede reis of wat je ook gaat doen.
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #1188 Gepost op: 15-05-2015, 14:13:34 »

Cor, ook bedankt het was interessant deze stukjes te lezen. Succes verder.

aat taal
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #1189 Gepost op: 19-05-2015, 19:20:42 »

Bedankt Cor
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1190 Gepost op: 24-05-2015, 13:45:35 »

ja Cor bedankt voor je bijdragen aan deze site
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1191 Gepost op: 06-06-2015, 04:47:06 »

Polen 1


* Polen-1.jpg (172.1 KB, 847x675 - bekeken 828 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1192 Gepost op: 06-06-2015, 04:47:48 »

Polen 2


* Polen-2.jpg (135.48 KB, 526x759 - bekeken 871 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1193 Gepost op: 06-06-2015, 04:48:27 »

Polen 3


* Polen-3.jpg (225.19 KB, 801x959 - bekeken 885 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1194 Gepost op: 06-06-2015, 11:12:08 »

Jan,
Ik 1948 had rederij A.T. toch ook Delfin  loggers varen.
Cor
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #1195 Gepost op: 06-06-2015, 12:23:35 »

In 1961 was de gage op ijmuiden 255 dfl in de maand en 8.50 van de 1000 ,het eten was er enigsinds beter dan op scheveningen en dan spreek ik over de groote loggers,en dat had ook te maken van of je een vaste kok had.
Ik kan me niet herinneren dat we een koelkast hadden op de 196 of de 210 of de 249, maar die had je ook niet nodig voor die 2 maaltjes vang wat er mee ging.
Op de 249 hadden we wel iedere dag vlees maar dat kwam door de kok,die ging iedere reis naar het slachthuis voor vlees,maar daar had je het weer deze man had iets verder gekeken dan zen neus lang was,deze man herinner ik me altijd met een witte trawler trui aan,gerit de kiet.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1196 Gepost op: 06-06-2015, 15:26:44 »

Mewa toch
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #1197 Gepost op: 06-06-2015, 15:53:42 »

AT heeft Mewa en Delfin loggers gehad. De Mewa loggers waren Scheveningse loggers en de Delfin loggers waren eind 30 in Polen gebouwde schepen. AT had er 2.
Zeker 1 Delfin logger heeft nog kort na de oorlog  nog vanuit nederland gevaren. De mewa loggers zijn na de oorlog weer omgenummerd naar SCH.
Er zijn ook Korab loggers geweest. De sch167 was een oude Korab logger (zie het boekje Gdynia loggers 1925-1940 van M. Vrolijk, januari 2000)

aat taal
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1198 Gepost op: 01-09-2015, 15:35:05 »

                                    Drijftil.

Het wordt weer eens tijd, om weer eens wat belevenissen te gaan uitwisselen. Meer als twee maanden heb ik geen berichten meer geplaatst.
Mijn oude computer is vervangen, een nieuw programma is geïnstallereerd, de na weëen van een verhuizing zijn nu wel zo'n beetje achter de rug en wij voelen ons weer helemaal thuis op ons nieuwe stekje.
Eerlijk gezegd was het  wel een grote overgang vanuit een vrij staand huis met een voor en achter tuin en garage, in het rustige Zeeuws Vlaanderen , naar een drie kamer flat, vijf hoog,  in het voor ons zo rumoerige randstad gebied, aan de rand van de stad  Gouda. en waar je de auto op het parkeer terrein mag plaatsen. Het zal dan van de winter wel veel ijskrabben worden.
In onze oude vestiging in Zeeuws Vlaanderen, hadden wij geen overburen en ook hier al eveneens niet.
Nu hebben we hier, vanuit de huiskamer en het balkon, een ruim uitzicht over het Gouwe kanaal  en de aangrensende Juliana sluizen en polderland en het, vooral in de vakantie perioden, drukke scheepvaartverkeer, van de beroeps- en plezier vaart, wat voor ons enigsinds het gezicht op het scheepvaart verkeer compenseert van de Wester Schelde, met zijn binnen vaart schepen en haar koopvaardij vloot,op weg naar de havens van Vlissingen Terneuzen en Antwerpen, waar wij op onze dagelijkse fiets tochtjes langs de oevers van Schelde, van konden genieten.
En ik heb het idee dat diverse gebruikers van deze site, wonende langs de Nieuwe Waterweg, op een bepaald moment ook naar schepen zitten te kijken, die ik misschien enkele uren later  of eerder vanuit de hoogte, ook te zien krijg en dat zijn dan in het algemeen, de binnenvaart container schepen. En niet te vergeten de grote hoeveelheid binnenvaart schepen met een lading zand. Maar die zijn afkomstig van andere laad plaatsen.
Steeds dezelfde schepen, varend met een vaste regelmaat en als de losplaats op een bepaald moment niet vrij is, meren zij , in afwachting tot de losplaats vrij is, bij mij als het waren, voor de deur, voor een tijdelijke meerplaats
Schepen zoals de "Domino ", En Avant ", "Meta Maria" en de "Muquet"  zien wij dagelijk voorbij varen en vaak twee maal per dag.
Door steeds naar het water van het Gouwe kanaal te kijken, zie je ook dingen, die je er niet zou verwachten.Op een morgen, bij het wakker worden, zag ik in het kanaal grote plakken drijven, die ik niet thuis kon brengen. Met de kijker bestuderend, gaf het mij ook geen uitsluitsel en bij navraag bij de mede bewoners, bleken het drijvende kluiten veengrond te zijn. Sommige plakken waren zelfs wel 10 vierkante meters in oppervlakte groot.
De grotere schepen zullen hier niet zo veel hinder van hebben , maar voor de pleziervaart lijkt het mij niet erg gewenst. In de twee maanden dat ik hier nu woon, heb ik dit verschijnsel al drie maal zien gebeuren. Met de meeste spoed wordt het drijvende veen dan ook verwijderd. Gisteravond waren zij zelfs nog om 10 uur 's-avonds, in het donker,  bezig om met een speciaal schip, uitgerust met een hijskraan en knijper, het veen te verwijderen.
Bij navraag, wat de oorzaak hiervan was, werd mij verteld dat de druk op de grond aan de wal, door de bouw van huizen in de directe omgeving, deze druk het veen in de water oppervlakten, omhoog doet komen. Of dat werkelijk de oorzaak is, lijkt mijwel aannemelijk.Het verschijnsel wordt "drijftil "genoemd. Maar het verbaasd mij wel, dat iets wat eeuwen onder water heeft gelegen, nu kan drijven. Het lijkt mij dan ook, dat in dit drijvende veen, gassen aanwezig moeten zijn om het veen een drijfvermogen te geven.
Maar na onderzoek bij Google, blijkt, dat de Romijnen, in ver vervlogen jaren, hier ook al last van hadden in de omgeving van de  toenmalige Zuiderzee.Hun nietige scheepjes uit die tijd hadden vaak hinder van drijvende eilandjes , waarop zelfs eikenbomen groeiden en konden zij mede hierdoor hun taken niet naar behoren, uitoefenen.
Ik ben erg benieuwd of collega Post Boy, varend op de Zuid Hollandse plassen, hier ook hinder van heeft
.Ik hoor het nog wel eens!

Vreemdeling


/
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #1199 Gepost op: 02-09-2015, 12:35:47 »

Beste Cor.

Het fenomeen wat jij hier beschrijft ben ik nog niet tegen gekomen altans niet in die groote,je komt soms wel eens kluit tegen met begroeing er boven op maar die zijn hoog uit 1,5 a 2 meter doorsnee,dus daar kun je makkelijk om heen manouvreren.
Ik moet zeggen dat ik dit jaar niet die kant op ben geweest althans omgeving Gouda,maar ook in voorgaande jaren nog nooit gezien.
Ik zal is navragen bij ons in de jachthaven of zij ook iets dergelijks zijn tegen gekomen in het Gouwe kanaal.


gr.Dirk.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 76 77 78 79 [80] 81 82 83 84 ... 108 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!