Koopvaardijschepen en Coasters verleden

<< < (15/95) > >>

Tina:
CONFID
IMO nr. 5044609
Gebouwd in 1931 bij G.J. van der Werf - Hoogezand (--)
BRT = 249 DWT = 330 Loa x br. x holte = 39,22 x 6,95 x 2,75
4T 3 cil. App.Brons (240x360) 150 rpk bij 8 knopen.
Te water als GIER.(NTMD)
In 1933 KALBA (PFGP), H.Bakker.
In 1935 CONFID (PDLF), H.Kajuiter.
In 1937 nieuwe motor: 2TE 4 cil. App.Brons (240x360) 195 rpk bij 9 knopen.
In WO II in geallieerde dienst.
In 1952 COMBINATIE (PDLD).
In 1953 METRANS (PFZA).
In 1955 MARIE LOUISE (PFUT), Vorstenberg-Delfzijl.
In 1957 naar Duitsland als BINA.
In 1966 PETER WILFRIED.
In 1972 in Hamburg gesloopt.

Tina:
Kroonborg Delfzijl binnenloopt met een lading houtpakketten, dan kun je stellen dat Holwerda hem weer in 'ere' heeft hersteld.

Tina:
Cascade 1937

In de oorlog door de Duitsers gevorderd en in de vaart gebracht als SAT 11, 25-8-1944 tot zinken gebracht in de rivier Gironde en later gelicht en hersteld. In 1961 wekenlang in Milford Haven gelegen met machineschade. Begin mei door de Engelse sleepboot "Neylandia" naar Rotterdam gesleept, en zal bij de firma Olthoff te Capelle a/d IJssel worden gerepareerd.
1961 voorzien van een nieuwe hoofdmotor nl.: 300 pk GB N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam.
1967 onder Panamese vlag gebracht, en opgelegd te Dublin. 1969 vekocht aan Vissen Buitengaats,
rederijcombinatie "Cascade", Vlaardingen, en verbouwd bij Werf Figee, Vlaardingen als sportvisser.
Later verkocht aan H.P. van het Slot, Zierikzee, voor trips van uit Burghsluis en later vanuit Vlissingen. 1981 verkocht aan Compania Suplidora y de Navegacion S.A., Panama, 1983 verkocht aan Kitson Vickers, Ltd., Plymouth, en opgelegd te Exmouth. 1984 verkocht aan P. Goodliffe, Exmouth, en Sea Mill Salvage voor sloop.


Tina:
Eigenlijk een wonder dat de Forto van Pilon in 1971 ontkwam aan de slopershamer, dat lot trof immers toen veel kustertjes. Weliswaar mooie schepen, maar door schaalvergroting en de snelle opkomst van het houtpakkettenvervoer, vroegtijdig uitgerangeerd. Economisch afgeschreven, technisch nog lang niet. Al wil ik niet beweren dat dit ook voor de Forto gold. In 1927 als Batavier VII gebouwd had het schip er al dik veertig jaar opzitten en dan mag je ook van technisch afgeschreven spreken. De laatste jaren van zijn bestaan had de Forto niet het fijnste werk gedaan. Kolen van Emden naar de centrale in Itzehoe en ongebluste kalk terug. Ik vond het een imposant schip zoals het met leeg getrokken ballasttanks in Delfzijl opgelegd lag. En dan zie je ineens 'volk' aan dek en schroefwater 'aan de kont'. Wat is daar loos? Gelukkig heb ik toevallig mijn Agfa Clackje bij me en kan ik het vertrek van de Forto vastleggen. Mijn 'piratenbootje' want dat vond ik, die uitstraling had de zwarte Forto. Dat het schip nog een kortstondig tweede leven als sportvisser in Belgie tegemoet ging hoorde ik pas later. Achteraf denk ik wel eens was dit toch niet zo'n handig schip voor dat doel. Er stond een langzaamlopende motor in die alleen beneden kon worden bediend. Maar wie ben ik. De Quiet Waters is in 1978 in Gent gesloopt.
In elk geval een 'oldie', mooi of niet, dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken.

Tina:
De 'haringjager' Gerda Maria van Parlevliet & v.d. Plas uit Katwijk.


 2e Gerda Maria, die van 1972 de ex Bamse

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina