Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
02-08-2021, 17:13:48
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  Koopvaardijschepen en Coasters verleden
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 13 14 15 16 [17] 18 19 20 21 ... 32 Omlaag Print
Auteur Topic: Koopvaardijschepen en Coasters verleden  (gelezen 372826 keer)
Tina
Gast
« Antwoord #240 Gepost op: 21-11-2012, 17:17:06 »

.


* Aallotar-01.jpg (84.09 KB, 900x582 - bekeken 2863 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #241 Gepost op: 21-11-2012, 17:20:12 »

.


* Abda-03.jpg (65.63 KB, 900x565 - bekeken 2260 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #242 Gepost op: 22-11-2012, 17:10:52 »

Werf Harland and Wolff
Kiellegging 31 maart 1909
Tewaterlating 31 mei 1911
In de vaart genomen 10 april 1912
In dienst 10 april 1912
Uit dienst 15 april 1912
Status Gezonken
Thuishaven Liverpool
Passagiers 1912 - totaal 2223. Eerste klasse: 329, Tweede klasse: 285 Derde klasse: 710
Vlag Verenigd Koninkrijk
Lengte 269 meter
Breedte 28 meter
Diepgang 10,5 meter
Voortstuwing en vermogen 24 double-ended en 5 single-ended Scotch ketels op 215 psi, twee viercilinder stoommachine-zuigermotoren van elk 16.000 pk (12 MW) voor de twee buitenste schroeven en één lagedrukturbine (ongeveer 7psi absoluut) met 18.000 pk (13,5 MW) voor de middelste schroef. Totaal 50.000 pk (37 MW).
Snelheid 21 knopen (38 km/h)
Eigenaar White Star Line
Type Passagiersschip
Bemanning 899 
Motto 'Unsinkable' (Onzinkbaar) 
52.310 longton
Tonnage 46.328 brt

Opmerkingen Royal Mail Ship
 


* 800px-RMS_Titanic_3.jpg (60.77 KB, 800x588 - bekeken 2032 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #243 Gepost op: 23-11-2012, 01:05:26 »

1922, 2907grt

Kon. Maats. 'De Schelde', Vlissingen (170) for the Zeeland Stoomvaart Maats.

Built for the Vlissingen-Folkestone service

Transferred to Hoek van Holland - Harwich from 1927

Served as an Accommodation Ship and then as an Infantry Assault Ship in the Normandy invasion
 
Post war, revived a Vlissingen-Folkestone day service

Relief ship for Harwich from 1953

Broken up at Ghent 5/1960


* mecklenburg1922yw4.jpg (80.51 KB, 770x474 - bekeken 2383 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #244 Gepost op: 23-11-2012, 01:08:38 »

1909, 2885grt

Fairfield, Glasgow (462) for Stoom. Maats. Zeeland

Vlissingen to Queenborough service

Transferred to Folkestone from 1911

Laid up 1914-1918

Transferred to Harwich in 1927

Escaped to UK 5/1940, served as a depot ship for the Royal Dutch Navy

Resumed service 1946, Harwich to Hoek van Holland

Chartered to Batavier Line 1949-1952, Rotterdam-London

Broken up at Hendrik-Ido-Ambacht in 1954


* oranjenassau1909zw3.jpg (82.36 KB, 801x514 - bekeken 2226 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #245 Gepost op: 23-11-2012, 06:05:10 »

.


* rembrandt1906wj1.jpg (156.13 KB, 820x519 - bekeken 2242 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #246 Gepost op: 23-11-2012, 13:56:55 »

ALBERTVILLE 1948


* s-sAlbertvillegeb1948CMB.jpg (75.87 KB, 1024x660 - bekeken 2651 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #247 Gepost op: 23-11-2012, 15:59:35 »

Gebouwd in 1924 bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam
5.955 brt
134 passagiers 1e klasse
36 passagiers 2e klasse
2182 dekpassagiers
Bracht in januari 1942 geïnterneerde Duitsers naar Bombay en op 14 februari 1942 was het schip betrokken bij de evacuatie van de Nederlandse Kolonie uit Singapore.
Of deze evacués daar wat mee opgeschoten zijn is mij niet bekend. Kort daarop immers veroverden de Jappen Nederlands Oost Indië.
Op 16 februari 1942 was de Plancius betrokken bij de evacuatie van Nederlandse en Engelse personen van Tandjong Priok naar Australië.
In april 1942 fungeerde het schip als logementschip voor de onderzeeboot dienst te Trincomalee (op Sri Lanka, tot 1972 Ceylon) en nog wat later als hoofdkwartier van de Nederlandse strijdkrachten.
Op 2 oktober 1945 was het schip terug in Tandjong Priok en deed daar ook weer dienst als hoofdkwartier van luitenant admiraal Helfrich.
Vervolgens werd het weer gebruikt als logementschip voor de Koninklijke Marine.
In 1946 / 47 is het weer in oude glorie hersteld om weer dienst te doen als passagiersschip.
In 1947 werd de thuishaven gewijzigd van Batavia in Amsterdam.
In 1958 is het schip voor de sloop verkocht en is in Hong Kong gesloopt


* 2mg3u6f.jpg (48.91 KB, 798x489 - bekeken 2239 keer.)
« Laatste verandering: 23-11-2012, 16:08:27 door Tina » Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #248 Gepost op: 23-11-2012, 16:01:15 »

.


* 21dix6b.jpg (41.63 KB, 640x389 - bekeken 2210 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #249 Gepost op: 23-11-2012, 16:02:11 »

.


* 2patraskpmes0.jpg (141.93 KB, 800x537 - bekeken 2007 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #250 Gepost op: 23-11-2012, 16:03:15 »

.


* alcantara_1927.jpg (46.39 KB, 583x365 - bekeken 2242 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #251 Gepost op: 23-11-2012, 16:05:34 »

.


* zeelandij8.jpg (83.2 KB, 725x467 - bekeken 2142 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #252 Gepost op: 23-11-2012, 16:13:18 »

s.s. Bremen  NDL Hamburg


* 10yqj9h.jpg (53.8 KB, 799x550 - bekeken 2089 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #253 Gepost op: 23-11-2012, 16:23:24 »

ss DUCHESS OF RICHMOND
built by John Brown Clydebank,
Yard No 523
Last Name: EMPRESS OF CANADA
Propulsion: Twin Screw, 2 x 3 Parsons Turbine, 20, 000 SHP, 17.5 knots Cruising, 19 knots mAX
Launched: Monday, 18/06/1928
Built: 1928
Ship Type: Passenger Vessel
Ship's Role: Transatlantic passages to Canada
Tonnage: 20022 grt
Length: 600 feet
Breadth: 75 feet
Owner History:
Canadian Pacific Steamship Company
Status: Arrived for Scrapping - 10/10/1954
Remarks: Collided with Cunard's ALAUNIA, off Sorel, Quebec in November 1932

Requisitioned for trooping 14th February 1940
Refurbished May 1946 at Fairfield's, Govan

Entered peacetime service again on 12th July 1947 as the EMPRESS OF CANADA

On 25th January 1953 she caught fire in the Gladstone Dock, Liverpool.

In an effort to put out the fire, the volume of water pumped into her caused her her to list and she sunk in the dock where she remained until March 1954 when she was righted. The salvage operation coast a whopping half a million pounds, an incredible sum in the fifties, but to no avail. She was declared a total loss and was towed to La Spezia later that year and scrapped.



* duchessofrichmond.jpg (146.29 KB, 1024x651 - bekeken 2241 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #254 Gepost op: 23-11-2012, 16:26:24 »

SS Empress of Britain was a British Ocean Liner steamer of 42,348 tons built in 1931 by John Brown, Clydebank, Scotland, Yard No 530. She was powered by a steam turbine, Parson Type.

She was owned by the CANADIAN PACIFIC STEAMSHIPS LTD. CANADIAN PACIFIC RAILWAY CO.

On the 28th October 1940 when on route from TABLE BAY for LIVERPOOL carrying a cargo of 300 tons sugar & 300 tons of general stores she was torpedoed without warning by German submarine U-32 and sunk. 45 persons were lost from total of 623.

On 26th October 1940 she was spotted by a German bomber north west of the Irish coast. Attacked and bombed she burned ferociously for two days.

Most of the troops she was carrying were picked up by escort ships. Having been taken in tow, she was torpedoed by German submarine U-32 on 28th October 1940 and sunk.

The wreck now lies upside down in 160m of water of the N.W coast of Ireland


* empressofbritain.jpg (154.75 KB, 1024x659 - bekeken 2269 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 ... 13 14 15 16 [17] 18 19 20 21 ... 32 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!