Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 13:01:01
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Historie
| |-+  Klederdracht
| | |-+  onderhoud muts en ijzer
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: onderhoud muts en ijzer  (gelezen 16067 keer)
Dicky Pronk
Gast
« Gepost op: 18-06-2012, 22:26:02 »

Heb van beide oma's ijzers geerfd, heb nog 1 muts. Zijn er nog mutsenwasters? En hoe onderhoud ik de - zilveren ijzers dan wel hey, we waren geen reders! -  zo goed mogelijk, ik wil ze graag doorgeven aan mijn dochter, weet nog dat mijn vader ze vroeger poetste, maar ik durf het zelf niet zo goed. Alle tips welkom! Groet, Dicky
Gelogd
woutje
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 18-06-2012, 22:35:45 »

Neem maar kontakt op met het Muzee, of beter ga er naar toe. Dan krijg je vast wel antwoord op je vragen.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 19-06-2012, 11:12:08 »

Ricky ik denk Anneke je dat kan vertellen,en ik denk ze je ook wel kan vertellen hoe je een muts wast en stijft.
Weest er maar zuinig op en doet ze nooit weg.
Gelogd
Dicky Pronk
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 19-06-2012, 16:29:32 »

dank voor reacties, ik ga op zoek naar Anneke of het Muzee. De laatste keer dat de muts gewassen is, was nog door een echte "mussenwaster", die mijn vader nog kende van vroeger. Maar dat is al zo'n 7 jaar geleden. Zelf stijven zou me ook nog wel lukken, maar de "sigarettenpijpjes", daar was toch een speciale tang voor nodig?
En nee, wegdoen zal ik ze nooit, heb ook nog een set vrouwenkleding, compleet met schoudermantel, jak, rok, zondagse schort en een doordeweeks schort, zelfs nog een witte zak. Van de mannen heb ik nog een korsjak, en ook die gaat niet weg. Veel te trots op mijn Scheveningse afkomst, en hoewel mijn kinderen geboren Amsterdammers zijn, vinden zij het gelukkig ook leuk!
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 19-06-2012, 17:04:02 »

Anneke vind je op café-PLUK DE DAG.
Gelogd
Anneke
Schipper
*****
Berichten: 166



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 20-06-2012, 11:07:34 »

Hier ben ik, joehoeeeeee...!!! Cheesy

Hallo Dicky, prachtig dat je de ijzers geërfd hebt. Bewaar ze goed want het is een kostbaar bezit, niet alleen de waarde van het edelmetaal maar het is ook een dierbaar bezit.
De vrouwen gingen daar vroeger zeer voorzichtig mee om en niemand mocht daar aan zitten, ten eerste omdat een ijzer veel geld kostte maar ook een muts "inspelden" was een secuur werkje en was daar dus even mee bezig.
Een schone muts moest ook zolang mogelijk schoon blijven omdat die paar gulden om het te laten wassen een hoop geld was.
Alhoewel, als je de schone muts ging ophalen bij de mutsenwaster kreeg je het mee in een halve krant..!!! Cheesy

Mutsenwasters zijn inmiddels uitgestorven. Je kunt het niet zelf doen. Wel het wassen, dat doe je in een lauw sopje met wit wasmiddel en uitspoelen.
Daarna een papje maken van glansstijfsel met nog wat water erbij en de muts hier in even laten staan.
Dan laten drogen en hiermee naar de mutsenwaster.
Zij gaat met tangen en garen in de weer, dat vergt ervaring en precisie.
De enige die ik nog ken is mevrouw De Jong uit de Menninckstraat, maar of zij voor "vreemde" de mutsen nog doet weet ik niet. Denk het haast niet want zij is ook al in de negentig.

Eigenlijk raar dat ze mutsenwasters genoemd worden want het wassen doe je zelf en zij gaan het plooien. Cheesy
Gelogd
garrent
Opper-stuurman
****
Berichten: 140


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 20-06-2012, 15:57:38 »

Hallo Dicky

Ga aanstaande zaterdag de 23e naar muzee Scheveningen dan is het Scheveningendag en heb je er demanstratie's oa mutsen plooien.   Karel
Gelogd
Dicky Pronk
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 22-06-2012, 22:14:46 »

Dag Anneke,
Dank voor je leuke reactie. Ik denk zelfs dat jouw mevrouw De Jong dezelfde is als waar ik indertijd met mijn vader de laatste keer de muts heb laten wassen/dan wel opmaken. En ja, jouw uitspraak: niet voor "vreemden" klinkt mij ook wel heel bekend in de oren. Mijn vader was geen vreemde voor deze mevrouw, hij bracht er ook altijd de mutsen van zijn moeder. Dat gegeven van die halve krant, herinner ik me ook nog uit mijn jeugd.
Heb daar toen samen met mijn vader een uiterst genoegelijke middag doorgebracht met deze bijzondere mevrouw, maar wist haar naam niet meer.
De muts die ik nog heb, is stoffig geworden, en is niet ingespeld op het ijzer. De draadjes garen waren bestemd voor het aantrekken rond het ijzer, ik zie het mijn oma's nog doen... Heb van beide ijzers ook de bijbehorende spelden, maar kan dat natuurlijk zelf echt niet.

Blijft voor mij ook nog de vraag hoe ik de ijzers zelf goed kan onderhouden. Zilver oxideert, en voor kleine zilveren sieraden heb ik daar wel een middeltje voor. Maar durf dat niet zo goed toe te passen op de ijzers. Het ene ijzer bewaar ik in mijn glazen vitrine met schatten uit het verleden, het andere zit nog in de originele doos van Van Willigen, Badhuisstraat. Beide vertonen vlekken, en ik wil ze niet beschadigen.

En Karel, ik zou dus morgen naar het Muzee moeten, maar dat lukt me helaas niet wegens andere afspraken. Ben wel op weg geholpen met jullie beider reacties, dus ga er iets mee doen! Dank, Dicky
Gelogd
jacobus
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 22-06-2012, 22:28:53 »

dicky, niet bang zijn gewoon poetsen met zilerpoets of op wrijven met een zilverdoek te koop bij een drogist.

                                                    gr jacobus.
Gelogd
jacobus
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 22-06-2012, 23:07:54 »

http://www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/huisraad/huisraad_detail.asp?id=539
                   een paar tips gr jac
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 23-06-2012, 09:42:23 »

de mensen roken niet zoveel meer anders was sigarettenas een heel goed poets middel mijn vrouw zaliger deed het altijd zo
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!