Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26-04-2024, 14:55:09
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Oude en nieuwe reddingboten
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 ... 37 Omlaag Print
Auteur Topic: Oude en nieuwe reddingboten  (gelezen 398403 keer)
schubbereet
Gast
« Antwoord #390 Gepost op: 22-08-2011, 22:41:31 »

Dit schoot me direct te binnen Vierboet Knip oog

http://vorige.nrc.nl/article2516142.ece
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #391 Gepost op: 26-08-2011, 02:32:15 »

Cheesy Cheesy Grin
reuzekee
Gast
« Antwoord #392 Gepost op: 26-08-2011, 10:16:35 »

Ik zal mijn dolletjes verwijderen.

Xou ze laten staan als ik jou was, als je maar niet te lang dóórzanikt!

het geeft vaak wat jeu of is het jus of sju of toch maar sjeu aan gortdroge opsommingen!

... Goh ... Piet-ien dat deze reply nu net van jou moet komen ... ik lach me rot!!.. Grin Grin Grin Grin..
« Laatste verandering: 26-08-2011, 19:41:43 door T.Visser » Gelogd
Venomous
Gast
« Antwoord #393 Gepost op: 26-08-2011, 23:03:34 »

Apologies for the delay in responding.

Have you read Loet Velman's wonderful book?

Terug naar de River Kwai, Herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog (Walburg Pers, 2005)

A new English language edition will be published in the USA next month.

Loet was a 17 year old high school student living in Scheveningen with his parents when he and his cousin, Dick Speijer, cycled to the harbour to try and get to Zeeland to continue the fight against the invaders.

Instead they decided to join the students on the ZEEMANSHOOP and go to England.

He described in his book how the lifeboat man guarding the ZEEMANSHOOP refused to allow them to take it but then changed his mind. But they would not have got the engine started without the help of the lifeboat engineer who was fetched to help them. They did not hijack the lifeboat.

So there are good reasons for submitting this story to this Forum quite apart from the earlier postings on the same subject which first persuaded me to do so.

Wim Belafonte also lived in Scheveningen and left a bequest to pay for a new lifeboat at BRESKENS which was also named the ZEEMANSHOOP. I would very much like to know more about him.

My interest was sparked by the involvement of HMS VENOMOUS, my father's old destroyer and the subject of the book I published. I am therefor less concerned with how Engelandvaarders are defined in the Netherlands. But it's certainly true that the older men and the women even if they wished would not be eligible to join the fight against Germany. And many of them were Jewish and some came originally from Germany or Austria. Of those of an age to fight did try and enlist though most, inbcluding gthe students, were initially only able to get jobs on merchant ships.

There was no careful selection process - anybody wanting to go jumped aboard.

Fortunately, it was a flat calm sea or many would have been washed over board during the voyage.

I am not - yet - in a position to say how many of the passengers were Dutch and how many of them were Jewish and what % of the men under the age of, say, 40 joined the fight against Germany after arrival aboard HMS VENOMOUS at Dover.

But, with the help of members of this Forum - or their grand parents! - I might soon be in a position to do so, please take a look at: http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Zeemanshoop.html

Bill Forster

Bill, with all respect to your research, I wish to make the following remarks;

I feel you are making your request on the wrong forum. This site is about Scheveningen and their original locals. The fact that the “Zeemanshoop” left from Scheveningen does not mean that these locals had any prior personal relation to any of the refugees. I can unhesitantly state, giving the names and background of the refugees this was indeed the case.

You are making your request on the topic “Old and new lifeboats”. According to her owners, the “Zeemanshoop” did not sail with their approval. In the May 14 1940 chaos 4 students seized it and nobody knows which criteria where in place to select who was given the privilege to join. Consequently it is very unlikely that anyone connected to lifeboats has any knowledge of the identity and fate of the refugees.

Your site qualifies all 46 persons as “Engelandvaarder”. The Dutch National Archive describes (short translation) an Engelandvaarder as follows:

“a then Dutch or Dutch national who, after the capitulation of The Netherlands on May 14, 1940 against the will of the enemy left from any occupied territory with the intention to give a personal contribution to the allied war”.

All of the 4 students indeed joined the armed forces/merchant navy and put their lives at risk for their country. They can truly be called Engelandvaarders, not refugees. However all but two of the refugees who’s fate is known carried on their business elsewhere just as they did before the outbreak of the war in The Netherlands and thus clearly do not qualify to be named Engelandvaarders.

Nevertheless, I wish you well in your research.

Wybe-M2
Gast
« Antwoord #394 Gepost op: 27-09-2011, 13:08:37 »

Ook een vormalige Scheveningse reddingboot, de mrb Brandaris [II]:

Geplukt van de Telegraaf-WEBstek:

di 27 sep 2011, 10:36
WATERSPORTNIEUWS

Restauratie Reddingboot 'Brandaris'
TERSCHELLING -  De motorreddingboot ‘Brandaris’ die van 1923 tot 1960 voor de KNRM op Terschelling dienst heeft gedaan, zal worden gerestaureerd.

In oktober hoopt Scheepswerf J. Talsma in Franeker met de werkzaamheden te beginnen. Deze reddingboot behoort tot een generatie waarmee de zwaarste reddingen uit de geschiedenis van de KNRM zijn uitgevoerd.

Op Terschelling wordt deze boot als cultureel erfgoed beschouwd. De Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld op Terschelling heeft in 2010 het initiatief tot restauratie genomen en een financieringscampagne met een begroting van een dikke twee ton opgezet.

De huidige eigenaar, de heer J. Jaarsma, was bereid om het schip voor een symbolische prijs in te brengen. Inmiddels heeft de Stichting van de provincie Fryslân, van diverse goede doelen fondsen en van particulieren toezeggingen voor de financiering gekregen. Nadat het ijzerwerk gereed is zal het schip worden gestraald, gecoat en geverfd. Daarna volgt het interieur en de machinekamer.

Het bestuur van de Stichting hoopt dat de “Brandaris” in de zomer van 2012 op Terschelling als een monument op de wal zal komen te staan. Aan boord zullen in samenwerking met het museum ’t Behouden Huys verhaal- en vertelavonden voor de jeugd over reddingen, bergingen en de zee worden georganiseerd.

De Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld heeft de oudste motorreddingboot ter wereld gerestaureerd en onder de vlag van het museum ’t Behouden Huys te West Terschelling in de vaart.

Dat is de “Jhr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg” uit 1907. Ze maakt educatieve tochten, voornamelijk met jeugd onder de vlag van het museum ’t Behouden Huys.

Daarnaast heeft de stichting de enige nog varende roeireddingboot, de “Secretaris Schumacher” uit 1900 gerestaureerd. Hiermee worden enkele demonstraties per jaar gegeven door de boot op de lanceerwagen met 10 paarden over de duinen en het strand te trekken en vervolgens in zee te lanceren. Daarna moeten 12 bemanningsleden in de riemen!

De drie demonstraties trokken afgelopen zomer gezamenlijk zo’n 10.000 kijkers.
Iggypop
Gast
« Antwoord #395 Gepost op: 04-10-2011, 22:16:39 »

Misschien al gezien,maar ik post hem toch maar even. Knip oog

http://www.youtube.com/watch?v=9DMfV8XLE00&feature=related
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #396 Gepost op: 23-10-2011, 16:32:26 »

Men is begonnen aan de Brandaris [II].

Meer foto's na het uit het water halen: HIER

Beide foto's gemaakt door Jan Heuff (Terschelling)

* dr_20111006_brandaris_in_franeker_uitsn_700_br_.jpg (133.92 KB, 700x576 - bekeken 1408 keer.)

* brandaris_op_het_droge_low_0895_800_br.jpg (136.4 KB, 800x536 - bekeken 1354 keer.)
« Laatste verandering: 23-10-2011, 18:03:22 door Wybe-M2 » Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #397 Gepost op: 01-11-2011, 13:50:56 »

Heb ff de 55Pagina,s bekeken,maar deuze stonden er nog niet op. Grin

* De_Bernard_van_Leer_1.JPG (34.42 KB, 530x520 - bekeken 1295 keer.)

* De_Bernard_van_Leer_2.JPG (38.57 KB, 525x526 - bekeken 1299 keer.)
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #398 Gepost op: 01-11-2011, 13:51:31 »

Nog ientje

* De_Bernard_van_Leer_3.JPG (36.56 KB, 525x531 - bekeken 1323 keer.)
Venomous
Gast
« Antwoord #399 Gepost op: 27-11-2011, 14:19:16 »

I am still following in the wake of the ZEEMANSHOOP, the Scheveningen lifeboat in May 1940.

After its 47 passengers boarded HMS VENOMOUS in the Channel it was taken to Ramsgate.

Two weeks later the lifeboats of the Royal National Lifeboat Institution, the RNLI, helped evacuate the British troops from Dunkirk as described in:

Storm on the Waters: The Story of the Life-boat Service in the War of 1939-1945, by Charles Vince (Hodder and Staughton, 1946)

The Ramsgate lifeboat brought 2,800 men from the beaches of Dunkirk to the larger ships waiting offshore. Loet Velmans believed the Scheveningen lifeboat also helped in the rescue.

I now know exactly what the ZEEMANSHOOP did during that dramatic week, see:  http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Zeemanshoop2.html

And I know a lot more about the contribution made by the four man student crew of the ZEEMANSHOOP to winning the war.

They were true Engelandvaarders!

Karel Dahmen: http://www.holywellhousepublishing.co.uk/KarelRDahmen.html

Jo Bongaerts: http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Engelandvaarders.html#Bongaerts

Lou Meijers: http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Engelandvaarders.html#Meijers

Harry Hack: http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Engelandvaarders.html#Harry_Hack

But please get in touch if you can add further details.

Bill Forster

HD191
Gast
« Antwoord #400 Gepost op: 10-12-2011, 20:53:04 »

Mooie foto's Willem met het zonnetje erbij  Kiss
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #401 Gepost op: 10-12-2011, 22:57:08 »

Prachtfoto's!!
B@rtW.
Schipper

SUPERIOR-TRADER

Bekijk profiel
« Antwoord #402 Gepost op: 11-12-2011, 22:48:16 »

Ze deden Scheveningen ook nog even aan maar voor dat ik ze in de gaten kreeg en daarbij nog even tijd nodig had om mijn camera uit te pakken waren ze er al vandoor. Sad Sad Boos Grin

Zoekt en gij zult vinden!
schubbereet
Gast
« Antwoord #403 Gepost op: 12-12-2011, 18:30:21 »

Prachtige foto`s Willem, je mag blijven Grin Grin
witkwast
Schipper

Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag

Bekijk profiel
« Antwoord #404 Gepost op: 12-12-2011, 19:32:49 »

Weer eens ouwerwets gabber. Je laat je weinig zien de laatste tijd.  Als de weerberichten juist zijn kunnen alle fotograven hun hart ophalen. Kijken of ikzelf ook v/d partij kan. 
Pagina's: 1 ... 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 ... 37 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte