Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 21:58:22
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Historie
| |-+  Historische gebeurtenissen
| | |-+  WOII, Ik zoek een Van der Toorn, uit 1941, die in Nijverdal zat
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: WOII, Ik zoek een Van der Toorn, uit 1941, die in Nijverdal zat  (gelezen 57435 keer)
alexalferink
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 29-01-2012, 11:39:35 »

Beste Vierboet,

hartelijk dank voor dit antwoord! Dit betekent dat we voor de eerste maal namen leren kennen vanuit de Scheveninger gemeenschap van mannen, die in 1941 vanwege de Werkverruiming naar de kampen in het oosten van het land zijn gezonden.

Wij, in het oosten, wisten al langer, dat de mannen van de Werkverruiming uit Den Haag en Scheveningen kwamen - het stond immers hier gewoon in de kranten en de plaatselijke bevolking van Nijverdal was begaan met deze Scheveningers en organiseerde in 1941 ontspanningsavonden, om hun verblijf te veraangenamen - maar in en rond Scheveningen is hier kennelijk geen ruchtbaarheid aan gegeven. En later is dit kleine verhaal vergeten of ondergesneeuwd in het grote verhaal van de ontruiming/evacuatie ivm Atlantikwal in 1942/1943.

Overigens: weet u ook de beroepen die deze Vrolijk en Vink in Scheveningen hadden, voordat ze werkloos raakten?

Ik dank u hartelijk, dat u deze gegevens toch uit uw geheugen weet op te rakelen en ik hoop dat u wilt blijven nadenken over deze, door mij gezochte, eerste periode van 1940/1941. Misschien dat er nog meer namen opduiken of van iemand die in Nijverdal heeft gewerkt.

Groet,

Alex

Onderzoeker Werkkamp Twilhaar
alexalferink@gmail.com
http://www.werkkamptwilhaar.nl/zeelieden.html

« Laatste verandering: 29-01-2012, 11:57:42 door alexalferink » Gelogd
Vierboet
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 29-01-2012, 12:56:12 »

Beste Alex,

Geen dank. Ik heb het graag gedaan.

Dat er op Scheveningen hierover weinig ophef is gemaakt is niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat de scheveningse vissers en/of zeelui vanwege hun beroep altijd al lang van huis waren.
Als visser tot 4 weken en als zeeman op kustvaart of koopvaardij vaak vele maanden ẗot zelfs 1 à 2 jaar op schepen zonder vaste dienstregeling (de zg. "wilde vaart").

Het beroep van deze Vrolijk was zeevisser en dat van Vink hoogstwaarschijnlijk ook. Dat laatste weet ik dus niet zeker.

Gr. Vierboet.
« Laatste verandering: 29-01-2012, 13:42:23 door Vierboet » Gelogd
garrent
Opper-stuurman
****
Berichten: 140


Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 29-01-2012, 15:28:17 »

Beste Alex

Dat boertje wat ik in Arriën gesproken heeft kwam uit Kloosterhaar en heette Cramer of Kramer zoiets en die vertelde dat zijn vader na de oorlog 10 Scheveningse visssers in de kost op de boerderij had gehad die daar greppels en dergelijke graafden.Voor zo ver u dat nog niet gedaan heeft mogelijk een oproep in dat plaatselijke krantje.

Karel

Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 29-01-2012, 21:41:37 »

Beste Vierboet,

dank u wel voor uw heldere verklaring van hoe de afwezigheid van een manspersoon ivm werkzaamheden in de gemeenschap werd ervaren. U heeft mij duidelijk gemaakt dat ook die beleving een verklaring kan zijn voor het vergeten zijn van deze gebeurtenissen.

Ik heb, teruglezend, nog een vraag: in het begin was u vrij voorzichtig wat betreft het waarheidsgehalte van uw geheugen: u vroeg zich af, was het feit of was het gekleurde fictie?

Ik merk nu , dat u na 70 jaar, haast zonder twijfel namen en adressen kunt opnoemen. Ik vind dit opmerkelijk, maar tegelijkertijd vraag ik me af: wat is er met u gebeurd, ben u zich gaandeweg onze email-wisseling meer gaan herinneren? Of staat u heel dicht bij de mensen die u noemt?

Ik herinner me, dat ik 10 jaar geleden een ansicht van mijn oma onder ogen kreeg, uit 1942, gestuurd naar iemand in Deventer. Ik herinner me nu nog wel de naam van de geadresseerde, maar niet meer het adres. U lijkt me vrij zeker in het benoemen van een adres van 70 jaar geleden, heeft u zo'n goed geheugen, of staat u dicht bij deze mensen?

Ik ben echt benieuwd.

Groet,

Alex

Onderzoeker Werkkamp Twilhaar
alexalferink@gmail.com
http://www.werkkamptwilhaar.nl/zeelieden.html

Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 29-01-2012, 21:43:19 »

@ Karel: We gaan dit zeer zeker verder uitspitten. Bedankt voor deze informatie!

Groet,

Alex
Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 30-01-2012, 16:37:26 »

Beste Vierboet,

ik wilde graag weten hoe zeker mijn bron was, maar dat is nu helder.

Nogmaals dank voor uw bijdrage aan wat wij onderzoeken. U heeft ons weer een stuk verder geholpen. Wanneer u omtrent mannen, die in 1941 naar de Werkverruiming in Overijssel gingen, nog iets te binnen schiet, hou ik me aanbevolen.

Vriendelijke groet,

Alex Alferink
Onderzoeker Werkkamp Twilhaar
alexalferink@gmail.com
http://www.werkkamptwilhaar.nl/zeelieden.html

Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 31-01-2012, 08:41:23 »

Beste Vierboet,

mag ik nog even op het verhaal terugkomen? Het is nog niet af in die zin, dat wat we nu konkluderen uit de informatie die u mij geeft misschien toch nog iets anders in elkaar steekt, of aanvulling behoeft.

De informatie komt uit de brief van 13 december 1942. Ik neem aan, dat dit de enige brief is, als u het heeft over correspondentie tussen Scheveningen en deze De Boer uit Kloosterhaar.

U vertelde me, dat de mannen zonder gezin daar aan het werk waren, waarop we konkludeerden, dat het de Werkverruiming moest zijn en dat uw vader, en wellicht ook Vink, waarschijnlijk in werkkamp Balderhaar hebben gezeten.

Tot zover allemaal geen punt.

Nu is het zo, dat Werkverruimingskampen als Balderhaar en Kloosterhaar (beide in Kloosterhaar) en Twilhaar (bij Nijverdal), waar in eerste instantie in 1941 mannen uit de kuststreken zaten, in 1942 een andere bestemming kregen. De Scheveningers en Hagenezen zouden (vanaf half april 1942) niet meer komen, deze kampen moesten worden vrijgehouden om joodse medeburgers in op te kunnen nemen.

Wat we weten is, dat de Scheveningers en Hagenezen met kerst 1941 thuis verbleven en de eerste week van januari 1942 opnieuw in de werkkampen aankwamen, maar dat de barre winter van 1942 verhinderde om aan het werk te kunnen. De arbeiders konden met verlet naar huis.  De grond bleef tot ver in maart 1942 bevroren.

In deze drie kampen hebben van juli-oktober 1942 joodse mannen uit Groningen gezeten.

Grote vraag voor ons is: waar zijn de Scheveninger en Haagse mannen van de Werkverruiming naar toe gegaan? Zijn ze in andere kampen overgeplaatst, waar geen joden zaten? Of zijn ze bij particulieren ondergebracht om toch het werk in de Werkverruiming te kunnen blijven uitvoeren?

Zat uw vader in de periode half april 1942 tot december 1942 nog in Kloosterhaar/Balderhaar (wellicht partculier bij H. de Boer) in de Werkverruiming? Of was hij ergens anders naar toe gegaan?

En is uit de brief op te maken wat de u onbekende Scheveninger Dirk Vink (ik ben er van uitgegaan, dat ook hij een arbeider in de Werkverruiming was) met uw vader te maken had?

Ik hoop dat u mijn vraagtekens begrijpt en mij nog wat meer duidelijkheid kunt verschaffen in dit Werkveruimingskamp-verhaal.

Groet,

Alex Alferink
Onderzoeker Werkkamp Twilhaar
alexalferink@gmail.com
http://www.werkkamptwilhaar.nl/zeelieden.html
« Laatste verandering: 31-01-2012, 09:48:44 door alexalferink » Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 18-02-2012, 10:35:07 »

Beste Vierboet,

we weten inmiddels wat meer over deze H. de Boer, Kloosterhaar E80, die de brief in december 1942 heeft gestuurd. Het adres is niet wat u veronderstelt, maar komt overeen met het huidige adres Groenedijk 17 in Kloosterhaar.

Dit huis is tezamen met andere percelen grond rond 1937 aangekocht door de heer H.H. Reijers uit Den Haag. Op de ontgonnen gronden liet hij een tweetal boerderijen bouwen met daarop een bedrijfsleider en personeel. Tevens liet hij een landhuis bouwen en een bos aanleggen welk hij als vakantieverblijf gebruikte. Dat landhuis was Old Horst, Groenedijk 15 (E 79), en daar gingen Mr. H.H. Reijers en zijn echtgenote M.P. Reijers- Beelaerts van Emmichoven wonen.

De arbeiders die in het werkkamp voor de Werkverruiming Kloosterhaar zaten, hebben misschien direct of indirect voor deze Mr. H.H. Reijers gewerkt. De te ontginnen gronden rondom Kloosterhaar werden aangekocht van de Veenderij Erven Mr. I. A. Van Royen, de grootste opdrachtgever in de omgeving. De heer Reijers raakte betrokken bij dit gebied doordat hij werkzaam was voor de Nutsspaarbank. De boeren die zich wilden vestigen hadden financiële middelen nodig.

Terugkomend op het adres Kloosterhaar E80: dat was het land-/veenarbeidershuisje, door Reijers aangekocht (vanaf dat adres heeft H. de Boer op 13 december 1942 die brief geschreven aan uw moeder in Scheveningen), E 79 was de villa van Reijers en E78 één van de boerderijen.

We weten alleen nog niet, wie deze H. de Boer is. Wel, dat hij een Dirk Vink kent.

Veel van deze informatie is me aangedragen door mede-onderzoeker Freddie Ekkel uit Kloosterhaar.

Groet,

Alex
Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 19-02-2012, 17:28:07 »

Beste mensen,

terwijl de zoektocht naar deze H. de Boer uit Kloosterhaar doorgaat, zou ik de focus van mijn beginvraag toch graag ook weer op het Nijverdalse werkkamp willen richten.

Scheveningers waren in 1941 de eerste bewoners van het Werkverruimingskamp Twilhaar en begin mei 2012 zal het nieuw ingerichte werkkampterrein geopend worden.

Wij zoeken informatie over deze eerste Scheveningers om ook hun verhaal goed weer te kunnen geven. Zie:

http://werkkamptwilhaar.nl/oproep.html

Wij hebben uw hulp hierbij nodig!

Alex Alferink
onderzoeker Werkkamp Twilhaar
alexalferink@gmail.com
Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 06-05-2012, 11:16:52 »

Inmiddels is het opnieuw heringerichte werkkamp Twilhaar door burgemeester Raven van Hellendoorn geopend. Een klein fotoverslagje hiervan is te zien op:

http://www.werkkamptwilhaar.nl/nieuws3.html

Wat namen van eerste werkverruimingsarbeiders in 1941 uit Scheveningen en Den Haag betreft zijn we op dit moment bekend met: Van Toorn uit Scheveningen, Engel Plugge uit Scheveningen en Dirk Munnink, die vanuit het kamp een kaart heeft gestuurd naar zijn zuster(?) in De Haag.

We kennen alleen deze namen, geen verhaal van wie deze mensen waren, wat voor beroep ze hadden. Wie kan ons hieraan helpen? Wie weet meer namen?

Groet,

Alex
alexalferink@gmail.com
Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 14-05-2012, 21:07:33 »

Ik heb vandaag een reactie gekregen van een mevrouw uit Rijssen (naast Nijverdal), die de naam Plugge op onze website www.werkkamptwilhaar.nl ziet staan.

De moeder van deze mevrouw, die destijds in Nijverdal woonde, heeft in de oorlog een relatie gekregen met een zekere Maarten Plugge uit Scheveningen. Hij was een zeeman op de grote vaart. Deze Maarten Plugge was als arbeider tewerkgesteld in werkkamp Twilhaar, maar hij is daar om redenen die wij niet kennen weggegaan en is ondergedoken bij de grootouders van de mevrouw die reageerde, dus bij de ouders van haar moeder, in Nijverdal. Ze hebben jarenlang verkering gehad, maar tot een huwelijk is het nooit gekomen: Maarten Plugge is op 31-12-1951 verdronken, het schip de “ Gemma” is omgeslagen en niemand heeft het overleefd.

Tot zover het relaas van deze mevrouw, waarvan ik ook een reactie vond op de site:

http://www.allesoverscheveningen.nl/verhalen/view-verhaal.php?id=11

Weet iemand meer over deze Maarten Plugge? Is hij familie van die ander, Engel Plugge?

Wie kan mij meer vertellen?

Groet,

Alex Alferink
alexalferink@gmail.com
Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 16-05-2012, 09:30:02 »

Goedenmorgen beste lezers,

ik zie dat er nu ruim 1400 keer naar deze berichten is gekeken maar dat mensen terughoudend zijn om te reageren. Ik probeer dat te begrijpen en ik denk, dat ik misschien iets meer moet uitleggen.

Dit werkkamp Twilhaar had niets met de Duitsers te maken. Mensen werden daar ook niet naar toegestuurd in het kader van de Arbeitseinsatz.

Twilhaar was geen kamp in de zin van een strafkamp, maar in de betekenis van huisvesting; de mannen hadden het daar naar omstandigheden redelijk goed, de Nijverdalse bevolking was met hen begaan, elke twee weken gingen de mensen naar huis.

Het werk bestond uit ontginning van bosgrond: er werd later bos geplant voor houtproductie voor de mijnen in Limburg.

Twilhaar bood werkgelegenheid via de Werkverruiming. In 1941 was dat voor veel werkloos geworden vissers en zeelieden een mogelijkheid om hun kostje te verdienen en om bv niet in Duitsland te werk te worden gesteld.

Maarten Plugge uit Scheveningen (zie ook de topic van Hetty Fuit) dacht waarschijnlijk ook, dat Twilhaar iets met de Duitsers te maken had en is gaan onderduiken bij een Nijverdalse familie. Maar hij heeft zich daarin vergist.

De namen, die tot nu toe zijn opgedoken i.v.m. de werkverruiming in 1941 (dat later DUW werd genoemd) zijn:
1. Van der Toorn uit Scheveningen
2. Engel Plugge uit Scheveningen
3. Dirk Munnik, die een ansicht stuurde naar Mej. Munnik, Van Ravensteinstraat
Den Haag
4. Maarten Plugge uit Scheveningen
5. H. v.d. Heide, die een ansicht stuurde aan zijn gezin 'Aan Vrouw en kinder
H.v.d. Heide-Bodart, V. Leeuwenhoekstraat 20 te 's Gravenhage'

Wie kan ons meer over deze mensen vertellen of wie weet meer namen uit 1941?

Vriendelijke groet,

Alex Alferink
onderzoeker werkkamp Twilhaar
www.werkkamptwilhaar.nl

alexalferink@gmail.com
Gelogd
koffie
Volmatroos
***
Berichten: 59



Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 16-05-2012, 17:17:52 »

Beste Alex
Ik heb met een Engel Plugge gevaren op de haringvisserij 1958/59?
Toen was hij schipper op Sch 186.
Volgens mijn persoontje had hij daarvoor op de kottervisserij gevaren
Als schipper eigenaar.

Rond 2000 lag hij begraven op de kerkhoflaan.
Groet Kluismat.
P.S.hier op de site is ook over een Engel Plugge geschreven.
Ik weet niet wat voor onderdeel.
Gelogd
alexalferink
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 16-05-2012, 17:41:06 »

Dank je wel Kluismat voor je reactie,

misschien is hij dezelfde als die in het Nijverdalse bos heeft gewerkt. Heeft hij ooit iets over die oorlogsperiode verteld?

Je schrijft, dat elders hier ook sprake is van een Engel Plugge. Klopt, hier:

http://www.allesoverscheveningen.nl/verhalen/view-verhaal.php?id=172

Weet je misschien, of dit dezelfde Engel Plugge is, die jij bedoelt?

Groet,

Alex
« Laatste verandering: 16-05-2012, 17:59:30 door alexalferink » Gelogd
koffie
Volmatroos
***
Berichten: 59



Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 21-05-2012, 00:27:25 »

Hoi Alex

Nummer Naam Jaar Model Reder.
 
SCH 68 Clasina ex Femmetje 1952 kotter E.Plugge& L.Smit
Misschien heb je hier wat meer aan 

Engel plugge is ook schipper geweest op de sch 78.
Groet kluismat.
Toen ik met Engel Plugge heeft gevaren op de Sch 186 schatten ik zijn
leeftijd tussen 40/50 jaar.
De stuurman van Engel Plugge Leen Knoester was goed  thuis in de kotterwereld..
Ik heb zelf met stuurman Jochem Knoester gevaren.
Misschien heb je wat aan de linken.Helaas is Leen Knoester een aantal jaren geleden
overleden.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!