Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 02:47:51
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  aktes
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: aktes  (gelezen 3851 keer)
nel
Gast
« Gepost op: 21-12-2011, 17:44:36 »

Hallo allemaal

Er heeft een verschrijving plaats gevonden in Delft.
de persoon is als ; Van der Rassel uit R'dam vertrokken met haar man Michiel Brouwer Waarheen stond niet vermeld. Onlangs stuitte ik op een trouwakte
in Delft en daar komt zij voor als; Van der Essel. Na een bericht van mijn zijde of er een aantekening bij gezet kon worden werd er in 2e instantie zeer afwijzend op gereageerd.
Het staat zo in de akte en de naam is zo.
Heeft men hier ook meer ervaring met dit gegeven opgedaan? Het komt dus meer voor. Zie het onderstaande stuk uit het hoge Ned. noorden.

En dan ook nog de volgende bevinding: bij 1 van de teruggestuurde correcties bleef het RHC bij hun lezing van een acte, terwijl ik zeker wist dat er wat anders stond. Blijken er ook nog handgeschreven kopieën te
bestaan van alle actes, ontstaan in de tijd waar de originelen zijn gemaakt. LDS en Alle Groningers kunnen dus ook nog afwijkende gegevens bevatten!

De akten van de burgerlijke stand werden en worden in dubbel opgemaakt, ook de handgeschrevene. Een exemplaar van alle akten van geboorten, huwelijksen en echtscheidingen en overlijden blijft bij de gemeente,
de dubbelen werden in het verleden ter beschikking gesteld van de Officier van Justitie bij de Arrondissementsrechtbank. Net als de in enkelvoud opgemaakte registers van huwelijksaangiften en huwelijkstoestemmingen.

De Officier was immers belast met het toezicht op de ambtenaren van de burgerlijke stand. Deze liet niet na negatieve bevindingen te melden aan de ABS en het college van B&W dat hem/haar had aangesteld. Deze dubbelen werden op het Archief van de Rechtbank bewaard en werden later overgebracht naar het Rijksarchief. De bewaarder van de archieven was belast met het plaatsen van kantmeldingen welke hem door de ABS-en werden toegestuurd.

Van deze dubbelen nu, zijn de scans die op Alle Groningers zijn geplaatst. De originelen bevinden zich noch steeds in de gemeentelijke archiefbewaarplaatsen. Zijn het geschreven akten, dan zal het origineel altijd afwijken van het dubbel. De akten werden niet gekopieerd met carbon papier, maar werden afzonderlijk ingeschreven. Mijn niet zo denderend handschrift is derhalve terug te vinden in de registers van de BS van Termunten, waar tussen 1963 en 1969 toen ik daar werkte alles nog werd geschreven in vooraf ingebonden registers.

Toen ik 1969 naar Oude Pekela kwam, werd ik geconfronteerd met losbladige akten welke op de schrijfmachine werden vervaardigd en nu wel in doorslag met carbonpapier. Deze beide exemplaren van deze akten horen dus gelijk te zijn, behalve als er knoeiwerk was gemaakt. Slechtste fout was die met
carbonpapier tussen de akten waarbij het carbonpapier verkeerd om werd ingelegd, met name als de achterkant van het origineel al (een) akte (n) bevatte. In het geval van geboorte- en overlijdensakten was de
schade wel te repareren. Door het carbon onleesbaar geworden akten konden opnieuw worden gemaakt, de aangevers waren makkelijke te traceren en een nieuwe handtekening was zo gezet.

Dat ging moeilijk of eigenlijk helemaal niet bij huwelijksakten, bruid en bruidegom waren soms naar een ander landsdeel verhuisd, toestemming verlenende ouders woonden honderden kilometers ver weg, getuigen
kwamen uit alle windstreken, dus even een nieuwe akte maken was bijkans onmogelijk.
Een "vermoord" exemplaar werd daarom zo goed en kwaad als het ging gerestaureerd met gom en het overtikken van onduidelijke letters. Daarvoor moest je een artiest op je schrijfmachine zijn, nauwkeurig op de millimeter. Uiteraard bleef de beschadigde akte bij de gemeente, het goede exemplaar werd aan de O v J geleverd, want alles wat fout ging werd na het einde van het jaar aan je baas gerapporteerd.

Nu alle (staat) akten met behulp van GBA bestanden en MS-Word worden gemaakt mag je er van uitgaan dat beide exemplaren foutloos en qua tekst gelijk aan elkaar zijn.

DAT het vroeger niet alleen fout ging bij het inschrijven van de akten bewijzen wel de verschillende schrijfwijzen van de familienamen die in de loop der eeuwen in heel veel families zijn ontstaan. Kapper en Kappen zijn bekende voorbeelden. Of Jansen, Janszen of Janssen.

Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Nu is mijn vraag werd er in de gemeente ''s-Gravenhage  dit ook gedaan.
De naam "van der Rassel komt ook voor in verschillende gedaantes.

Met vriendelijke groeten en prettige feestdagen
Nel Kleinstra
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!