Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 05:55:08
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Werkverruimingskamp Twilhaar
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Werkverruimingskamp Twilhaar  (gelezen 33260 keer)
kootje33
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 13-10-2012, 00:09:26 »

Dat was toch de werkverschaffing! mannen die geen werk hadden werden te werk gesteld, mijn vader heeft ook in Nijverdal gewerkt dat was voor 1943 want in 1943  moesten wij evacueren. nel
Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 13-10-2012, 00:27:34 »

Dag Nel,

Hartelijk dank voor uw reactie! Zou u nog eens willen rondvragen in de familie of iemand nog iets meer weet uit die tijd [met name 1941/42] en of er nog oude foto's in een album in een la of op zolder liggen?

Met vriendelijke groet,
Geert
PILGRIMSPLAZA

- http://www.scheveningen-haven.nl/yabbse/index.php?topic=633.msg226935#msg226935
- http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1257.msg17212#msg17212
- http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/index.php?topic=2540.msg113783#msg113783

Er is meer nieuws met namen onderweg vanuit Dalfsen; zie www.scheveningen-nu.nl/yabbse/index.php?topic=2540.0
« Laatste verandering: 14-10-2012, 13:13:05 door PILGRIMSPLAZA » Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 13-10-2012, 23:55:38 »

Reactie uit Canada
Reactie uit Nijverdal
Signaal uit Dalfsen

Vervolg op Signaal  uit  Dalfsen

Nieuwe  signalen  uit  Dalfsen:

"Scheveningers aan de Vecht in 1941?
In Rondom Dalfsen 74 is over het Rijkswerkkamp de Vecht een hoofdstuk gewijd aan ‘evacuees uit het westen van het land’. Waren daaronder ook Scheveningers en zijn dezen wellicht via kamp Twilhaar gekomen? Ondanks naarstig zoeken hebben we met name de groep van 96 vissers die al in 1941 naar Nijverdal ging nog niet kunnen traceren. Enig signaal wordt zeer op prijs gesteld!"


We zijn meteen op onze wenken bediend met een lange bijdrage van een nieuwe contactman, Ben Kloosterman, “geboren en getogen in Dalfsen en nog van 'voor de oorlog' (1936)”. Hier volgt zijn verhaal van 12-10-12:

"Dag Geert,

Via de Historische Kring Dalfsen ontving ik je mail m.b.t. Scheveningse vissers die mogelijk in Dalfsen in kamp de Vecht verbleven tijdens/tot na de oorlog.
Ik heb de lijst van alle gezinnen/personen die in het kamp waren gehuisvest.
Dat was van februari 1943, nadat op 3 oktober 1942 de dan aanwezige 192 Joden waren afgevoerd naar Westerbork en vervolgens naar hoofdzakelijk Sobibor.
Ik heb enkele namen van gezinnen/personen uit Den Haag, mogelijk hetzelfde als Scheveningen?
Het zijn:

Louisa Johanna Maria Kok – 20 maart 1943; 20 juni 1944 vertrokken naar Breda
Johannes Plugge - 25 november 1943; overleden 25 november 1943
Johannes den Dulk - 25 maart 1943; 31 oktober 1945 vertrokken naar Katwijk
Maria Bal, wed. van J. Plugge - 25 november 1943; 17 april 1944 vertrokken naar Heino
Theodorus Wilhelmus Hage - 4 december 1943; 20 december 1946 vertrokken naar Wijhe
Dat waren de namen.

In het nabij het kamp gelegen kasteel Rechteren zijn in de periode 1943 tot na de bevrijding evacuees ondergebracht, circa 60. Ik heb daar geen namen van. Ik zou kunnen proberen die namen te achterhalen. Misschien kun je wat meer informatie verstrekken.

In de speciale uitgave van Rondom Dalfsen heb ik de geschiedenis van het werkkamp de Vecht beschreven:
- werklozen (het doel waarvoor het kamp eind 1940/begin 1942 was gebouwd
- de periode dat er Joden waren geïnterneerd (van 8 april 1942 tot 3 oktober 1942. Het overgrote deel van de uitgave is daaraan gewijd.
- evacuees, van februari 1943 tot ver in 1946 (er overleden er vier)
- huisvesting voor woningzoekende gezinnen uit Dalfsen.

Ik hoor graag nader.
Vriendelijke groet,

Ben Kloosterman
(o.a. oud-redacteur Dalfser Courant; 1959 - 1975 en sinds 2000 regelmatig 'leverancier' van artikelen over Dalfsens verleden)"

Naschrift van Ben Kloosterman van 12-10-12:
"Ik vond nog een krantenknipsel over de evacuees op kasteel Rechteren. Daarin staat dat ze kwamen uit de kuststreek, o.a. uit Katwijk,  Noordwijk en SCHEVENINGEN. Het artikel is geschreven door mevr. L. Houtman-Ennik, die er ook was gehuisvest en herinneringen ophaalt aan die periode. Ze heeft het o.a. over een visser die ooit op zee een been had verloren en later met een wagentje zijn vis ging verkopen en later had hij een bloeiende viszaak in Scheveningen. Ze heeft het ook over een zeeman die meereisde op  'de Bounty' en vertelde over de muiterij aan boord.

w.g.
Ben Kloosterman, geboren en getogen in Dalfsen en nog van 'voor de oorlog' (1936). Was redacteur van de Dalfser Courant en hoofdredacteur van 'de Molenaar' , een wekelijks verschijnend  vakblad voor de  veevoederindustrie in Nederland en België. Ik schrijf regelmatig in het 3 x per jaar verschijnende orgaan Rondom Dalfsen van de Historische Kring Dalfsen over Dalfsens verleden. In een komend nummer ga ik schrijven over het stelen door de Duitsers van de twee bronzen klokken uit de kerk op 12 april 1943."

----------------------------
 
PS:
Bens bijdrage betreft 1943 en later; hopelijk leidt dit spoor ook naar 1941.
Hierboven staan de namen Plugge en Den Dulk die al eerder opdoken.
Wilt u svp nog eens rondvragen in uw familie? Dank voor uw moeite!
Er dreigt een stukje Scheveningse visserijhistorie verloren te gaan.
Geert

Dit bericht staat op [met achteraan de bezoekersaantallen tot vandaag]:
- http://www.scheveningen-haven.nl/yabbse/index.php?topic=633.0 – 310
- http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1257.0 – 253
- http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/index.php?topic=2540.0 – 565 

Top view hits
www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.0 – bijna 2000
http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/index.php?topic=2430.0 - ruim 2700 
http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/index.php?topic=2449.0 - ruim 3600


* Rijkswerkkamp_de_Vecht_Rondom_Dalfsen_74a.jpg (65.85 KB, 600x823 - bekeken 1271 keer.)
« Laatste verandering: 14-10-2012, 23:45:35 door PILGRIMSPLAZA » Gelogd
kootje33
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 15-10-2012, 11:22:23 »

Beste Geert.
Ik zou dat heel graag willen doen maar......... er is nog 1 Tante in leven en die is 99 jaar, zelf ben ik 79 jaar , mijn Moeder is kort voor de bevrijding overleden en mijn Vader is jaren geleden overleden, verder is er geen familie meer, Helaas kan ik je niet helpen. Hartelijke groet van Nel.
Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 15-10-2012, 16:24:50 »

Helaas kan ik je niet helpen.

Beste Nel,

Dank voor je vriendelijke en persoonlijke reactie! Ja, zo is het leven en we komen allemaal eens aan de beurt en inmiddels raken we op een leeftijd dat onze geliefden om ons heen wegvallen.
Veel sterkte daar mee!

Als ik mag, toch nog even over het citaat. Dat horen wij wel meer, maar in kleine kring vermoeden we ook dat er genoeg Scheveningers zijn die meer weten, maar dat om hen moverende redenen, zoals dat deftig heet - en die wij uiteraard zeer respecteren- onder elkaar houden. Wat zwijgzaamheid betreft ontlopen Scheveningers er Sallanders en Twentenaren elkaar niet zoveel.

Ook is het mij door een zeer bekende Scheveninger recht in m'n gezicht gezegd: "Geert, dat gaat jou niet lukken, al was het alleen maar omdat je een Hagenees bent." Nou ben ik toevallig een 'Stadjer' uit Groningen, met de bijbehorende harde kop, dus daar trek ik me niet zo veel van aan. Een andere nog bekendere dorpsgenoot zei me, ook heel direct: "Dit verhaal kan niet waar zijn, want dan was het inmiddels al wel bekend geweest!", of woorden van gelijke strekking. Toch waag ik het allemaal te betwijfelen...

Overigens is de gestelde vraag mijn probleem dus niet. Geheel toevallig ben ik er op vakantie op de Lemelerberg [in de buurt van Nijverdal] tegenaan geblunderd, maar ik heb wel een eindeloze nieuwsgierigheid, die wordt aangewakkerd door het steeds dichter bij een antwoord en de kern van het verhaal te komen.

Wat mij ronduit spijt -met wellicht plaatsvervangende emotie- is dat er zo een stukje memorabele geschiedenis verloren gaat. [Dat geldt helaas ook voor het Englandspiel dat vooral in Den Haag speelde, doch nabij Ommen z'n prelude beleefde, maar dat is weer een heel ander verhaal.]

Bij de recente symbolische heropening van Twilhaar had een Scheveninger tussen de andere genodigden zeker niet misstaan, omdat er -op slechts 3 maanden na- de hele oorlog door en misschien ook nog wel daarna Scheveningers hebben geleefd. Als ik het goed heb, dan zijn er zelfs in Nijverdal liefdes opgebloeid...

In antwoord op jouw zo persoonlijke reactie, die ik bijzonder waardeer en die me tot deze ontboezeming verleidde, wil ik hier ook nog even een wat gewaagde veronderstelling prijsgeven, die in kleine kring leeft.

Wij verbazen ons inmiddels niet meer over de zwijgzaamheid die we ontmoeten, omdat er misschien, onverhoopt en zeer ten onrechte over dit hele verhaal een zweem van de dood ligt; van nare dingen die in andere kampen zijn gebeurd, van twijfel over de 'vrijwilligheid' waarmee men huis en haard verliet en misschien ook nog wel van de niet al te gastvrije ontvangst van hen die terugkeerden. Nogmaals, ten onrechte, maar desalniettemin misschien ook heel reëel in het besef van de Scheveningers van nu.

Voor zover ons in kleine kring bekend is, hebben de Scheveningers van toen in Twilhaar geen bijzondere, nare ervaringen gehad. Het was er in 1941/42 wel heel koud en ze waren het werk in het bos en op die gure hei niet gewend, maar het waren kerels die gewend waren om de handen uit de mouwen te steken. Ook gingen ze geregeld [soms zelfs met vorstverlet] naar huis en werden er op verzoek van de burgemeester muziekuitvoeringen voor ze georganiseerd. Op enkele websites staan kleine annonces uit de plaatselijke courant in die tijd.

Wij maken ons sterk dat er in de Scheveningse verzorgingshuizen nog familieleden wonen die van de hoed en de rand weten. Misschien hebben die een duwtje nodig om te vertellen wat ze nog weten. Wat mij betreft is het enige werkelijke belang dat dit verhaal niet in de zee van vergetelheid zakt.

Vergeef me m'n uitweidingen!

Met hartelijke groet en beste wensen voor uw gezondheid,
Geert
Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 18-11-2012, 18:56:27 »

Scheveningers in kasteel Rechteren te Dalfsen in 1943?

Op vakantie op de Lemelerberg was ik ook bij de Historische Kring te Dalfsen voor het hieronder vermelde themanummer over werkkamp De Vecht. Kort na vertrek aldaar belde de auteur Ben Kloosterman. Inmiddels zond hij een 30-tal nieuwe namen van meest Scheveningers die Ben vond in het bevolkingsregister van de gemeente Dalfsen.

We laten Ben aan het woord:

"Daar bevindt zich nog een lijst met de namen van de personen die tijdens de oorlog waren ondergebracht in kasteel Rechteren.
Ik maakte al melding van een krantenartikel waarin melding werd gemaakt van Scheveningers.
Wel, op de lijst komen bijna 30 namen uit Den Haag/Scheveningen(?) voor. Er overleden er nogal wat in Dalfsen.
De in kasteel Rechteren ondergebrachte gezinnen/personen (evacuees) zijn:

                                                                Ingeschreven:            Uitgeschreven:
Anna Catharina van Oosten                30 april 1943              6 december 1946 (naar Goor)
Dirk Meurs                                            20 april 1943            16 oktober 1945 (Den Haag)
Trijntje Mos, wed. van G. D. Meijer    22 april 1943           11 dec. 1945             "         
Martina A. de Niet                                21 april 1943           17 aug. 1945             "
Elisabeth Klinkenberg                           3 mei 1943                6 december 1946 (Goor)
Jacobus Pronk                                       5 mei 1943               31 juli 1945 (Den Haag)
Johanna Pronk                                      5 mei 1943               31 dec. 1945 (Beilen)
Maaike Roozenbeek                             8 mei 1943               28 aug. 1943 (Renswoude)
Johanna C. Spaans                               14 mei 1943               8 maart 1945 Den Haag, overleden)
Cornelis Albertus Tuijt                        22 mei 1943                4 dec. 1945 (Den Haag)
Jansje Franke                                        30 juni 1943              17 febr. 1944 (Den Haag, overleden)
Gerhardus J. de Jong                            8 maart 1943            20 juni 1943 (Den Haag, overleden)
Cornelus Batenburg                             22 maart 1943           1 dec. 1945 (Den Haag)
Dingeman Bos                                      24 maart 1943            6 juli 1946 (Den Haag, overleden)
Maria Sophia Louisa Boelhouwer      24 maart 1943         19 oktober 1943 (Renswoude)
Alida den Dulk (en Elisabeth)             30 maart 1943         27 dec. 1945 (Den Haag)
Maria Dane                                          27 maart 1943            6 dec. 1945 (Goor)
Antonia Corving                                  27 maart 1943            9 september 1946 (Den Haag)
Arie. L. de Bles                                     24 maart 1943          11 dec. 1945 (Den Haag)
wed. Oosterbroek, geb. Middelraad   20 april 1943          18 september 1944 (Den Haag, overleden)
Maria Kromsigt                                   15 april 1943             29 maart 1945 (Den Haag, overleden)
Cornelis de Jong                         `        14 april 1943              6 dec. 1946 (Goor)
Maria A.F.B. van der Kwast                13 april 1943             21 maart 1945 (Den Haag, overleden)
Arie Cornelis Toet                                24 juni 1943                18 juli 1944 (Zevenaar)
Maria Jannetje Baak                           18 aug. 1943                24 oktober 1944 (Den Haag, overleden)
Martina Baak                                       18 aug.1943                19 september 1945 (Den Haag)
Arie Bal                                                 18 aug. 1943               3 febr. 1944 (Den Haag, overleden)".

Op mijn vraag of onder kasteel Rechteren hetzelfde moet worden verstaan als kamp De Vecht antwoordde Ben:

"Met evacuees op kasteel Rechteren bedoel ik ook wel degelijk het kasteel dat daarvoor door de graaf en gravin werd opengesteld (de Graaf van Rechteren was een zeer sociaal man; voorzitter van de afd. Dalfsen van het Rode Kruis, lid van de gemeenteraad voor Gemeentebelangen).  Vanaf 1944 was er zelfs een noodhospitaal ingericht voor gewonde (duitse) soldaten.
Op de geschiedenis van het werkkamp Rechteren komen nog steeds reacties binnen. Recentelijk nog van de directeur van kamp Vught die op zoek is naar informatie over drie Vughtse Joden die in augustus 1942 in het kamp tewerkgesteld werden.
Als je vragen of nieuws hebt, laat het even weten."

Waarvan akte. - Geert

Dit bericht staat op:
http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/index.php?topic=2430.msg117717#msg117717 – [3216]
http://www.scheveningen-haven.nl/yabbse/index.php?topic=633.msg227991#msg227991 – [496]
http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.msg17675#msg17675 – [2765]
Zie ook http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/index.php?topic=2449.0 [23-11-12 ruim 4100 views] 

Bijgaande foto 2012 vakantie 102026.jpg - bijschrift 21-11-2012:

Dag Geert,

Bijgaand de foto die in 1944 in kasteel Rechteren werd gemaakt van een aantal evacuees.
Zou mooi zijn als daarop Scheveningers worden herkend.
Groet,

Ben Kloosterman

--------------------

De vraag blijft: Wie weet van Scheveningers in Overijssel in 1941? - gb


* 102026.jpg (39.59 KB, 454x768 - bekeken 1092 keer.)
« Laatste verandering: 23-11-2012, 15:02:07 door PILGRIMSPLAZA » Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 01-12-2012, 12:02:21 »

Citaat
Waar staat Twilhaar voor?
Reactie uit Canada
Reactie uit Nijverdal [ansichtkaart uit 1944 uit kamp Twilhaar]
Signaal uit Dalfsen
Nieuwe  signalen  uit  Dalfsen
Scheveningers in kasteel Rechteren te Dalfsen in 1943? [foto uit het kasteel Rechteren]

Kranteknipsel uit Dalfsen

Aansluitend ontvingen we van Ben Kloosterman het hieronder in ‘Nieuwe signalen uit Dalfsen’ genoemde knipsel ‘Kasteel Rechteren was onderkomen van evacuees uit de kuststreek’ en een desbetreffende notitie uit juli 2000.

We citeren uit het knipsel: “Om al deze mensen, ongeveer 65 personen, te kunnen onderbrengen, waren de begane grond en de 1e etage in gebruik, alsook de grote keukens beneden. De graaf en gravin van Rechteren Limpurg hadden met de kleine Freule en haar gouvernante, hun intrek genomen in een van de bijgebouwen!”

Op http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010314259%3Ampeg21%3Ap001%3Aa0010 vonden we nog het artikel “Een nieuw werkkamp bij Dalfsen” uit Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant : staats-, handels-, nieuws- en advertentieblad van 30-11-1940 met twee foto’s die ook in het hieronder genoemde themanummer van schrijver Ben Kloosterman over Rijkswerkkamp "de Vecht" staan.

Voor de goede orde:
Wij zoeken vooral de 96 Scheveningers die al in 1941/42 naar kamp Twilhaar gingen. Bovenstaande en eerdergenoemde berichten gaan vooral over latere lichtingen evacuees uit 1943/44. Van die eerste lichting hebben wij nog geen Scheveninger teruggevonden en ook van hun familie hebben wij merkwaardig genoeg nog niets gehoord.

Inmiddels staan op http://www.werkkamptwilhaar.nl/nieuws5.html onder Eerste ansichtkaarten van werkverruimingsarbeiders uit Twilhaar al wel enkele namen uit 1941 uit Den Haag: H. v.d. Heide, H.v.d.Heide-Bodart en Dirk Munnik.

Dit bericht staat op [met de kijkcijfers]:
http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?topic=2430.0 – [3285] - 4 reacties
http://www.scheveningen-haven.nl/yabbse/index.php?topic=633.0 – [525]
http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.0 – [2833] 


* MAIL0036.JPG (96.26 KB, 620x877 - bekeken 1205 keer.)

* MAIL0035.JPG (87.94 KB, 620x877 - bekeken 1147 keer.)
« Laatste verandering: 11-12-2012, 18:53:34 door Hans » Gelogd
kootje33
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 01-12-2012, 13:02:13 »

Goedemorgen!
 Leuk  om te lezen, wij waren geen evacuees die naar het binnenland moesten, wij moesten van de Jacob pronkstraat naar de Arnhemsestraat, na 14 dagen moesten wij weer vetrekken naar Groenenstein aan de Loosduinseweg daar hebben alleen mijn ouders en kleine zusje gewoond, mijn broertje en ik zijn toen onder gebracht bijj onze Opa en Opoe die ook geevacueerd waren naar den Haag, deze mensen  moesten in een hofwoningkje met 1 kamer en keukentje wonen   , toen moesten mijn broertje en ik daar nog bij, men zal het NU niet geloven maar wij sliepen aan het voeteneinde van mijn Grootouders hun bed. Na weken kregen wij een huis in Delft mijn Moeder vond het allemaal verschrikkelijk!! De hele Familie was uiteen gerukt en want ze was een echte Scheveningse . Na een Jaar moest mijn Vader naar Duitsland en dat is mijn Moeder nooit van bovenop gekomen  plus de honger winter, en 24 maart 1945 is zij overleden. Daar zat ik al 12 jarig meisje met een broertje van 8 en een zusje van bijna 2 jaar, niemand in de omgeving, geen vervoer, geen treinen, de enigste die kon helpen was een zuster van mijn Moeder die woonden op de Kolenwagenslag maar....... die had zelf 4 kinderen man naar Duitsland en geen vervoer en die is na dagen komen lopen naar Delft, heeft ons later ook mee genomen naar scheveningen dat was spergebied , hoe ze ons daar door heeft geloosd weet ik niet, dat zou ik nog eens kunnen vragen, ze woont in Uiterjoon en wordt over een half jaar  als ze het mag beleven 100 jaar , Die Tante zolang ik nog leef zal ik nooit vergeten want ik kan zoveel schrijven wat wij hebben beleefd op de Kolenwagenslag. ik hoop dat U het niet vervelend vindt dat ik dat heb geschreven, is het wel zo dan hoor ik dat graag. met een Hartelijke Groet van Nel Kalsbeel- Plugge.
« Laatste verandering: 01-12-2012, 13:04:19 door kootje33 » Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 01-12-2012, 13:36:14 »

ik hoop dat U het niet vervelend vindt dat ik dat heb geschreven, is het wel zo dan hoor ik dat graag. met een Hartelijke Groet van Nel Kalsbeel- Plugge.
Beste mevrouw Kalsbeek,
Lieve Nel [als ik zo vrij mag zijn om u zo aan te spreken],
U bezorgt mij een hele fijne dag! Het is voor ons heel enerverend om een levensteken uit de familie Plugge te krijgen, want we zoeken al jaren [zie elders op deze fora] naar Engel Plugge die vermoedelijk een der eersten was die al in 1941 naar werkkamp Twilhaar, niet ver van Dalfsen, ging.
Zou u nog eens in de familie willen navragen of men nog iets van hem weet? Of van collega's of anderen uit zijn familie- of werkkring?
Met heel veel dank en heel hartelijke groeten,
Geert
Gelogd
kootje33
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 01-12-2012, 14:19:46 »

Beste Geert.
Ik zou zo graag informatie willen inwinnen bij de Familie Plugge maar......... ze zijn allamaal overleden er zijn nog wel een neef en een nicht daar is helemaal geen contact mee en ik zou ook niet weten waar ze wonen.Mijn vader was Cor Plugge geb. 1908  , zijn broer Arie Plugge was wat jonger.,  of mijn Opa nog broers had en dat daar een zoon  Engel  is geweest Huh Huh, dat weet ik echt niet. wat ik ook weet dat die Tante in Uiterjoon haar man in Vugt te werk was gesteld , en dat was Dirk Toet.  Ik zou U graag willen helpen maar helaas! Fijne Zondag lieve groet Nel.
Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 01-12-2012, 17:33:27 »

Goeienavond Nel, ik heb u in een pm nog een handvol aanknopingspunten genoemd. Op hoop van zegen! Nogmaals dank en hartelijke groet, Geert

Bijschrift bij de foto: “Een nieuw werkkamp bij Dalfsen” in de Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant : staats-, handels-, nieuws- en advertentieblad van 30-11-1940 op http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010314259%3Ampeg21%3Ap001%3Aa0010 -


* 2012_december_klein.jpg (4.22 KB, 120x160 - bekeken 1072 keer.)
« Laatste verandering: 01-12-2012, 17:50:18 door PILGRIMSPLAZA » Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 12-12-2012, 21:50:59 »

Citaat
Waar staat Twilhaar voor?
Reactie uit Canada
Reactie uit Nijverdal [ansichtkaart uit 1944 uit kamp Twilhaar]
Signaal uit Dalfsen
Nieuwe  signalen  uit  Dalfsen
Scheveningers in kasteel Rechteren te Dalfsen in 1943? [foto uit het kasteel Rechteren]
Kranteknipsel uit Dalfsen
Woon- en gezinsoorden

Woon- en gezinsoorden in voormalige werkkampen
Werkkampen als Twilhaar en de Vecht zijn soms tot ver na de oorlog ook gebruikt als woon- en gezinsoorden.
De Koninklijke Bibliotheek heeft vele kranten uit die tijd via internet voor een ieder toegankelijk gemaakt.
Sommige verhalen zal niet iedereen willen lezen, vanwege een “verbijsterend hoofdstuk uit de sociale geschiedenis”:
http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010961672%3Ampeg21%3Ap019%3Aa0283
http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010961468%3Ampeg21%3Ap015%3Aa0010
http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A011239539%3Ampeg21%3Ap004%3Aa0078
http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010961677%3Ampeg21%3Ap020%3Aa0324

Dit bericht staat op
http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?topic=2430.0 –   
http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.0 –   
http://www.scheveningen-haven.nl/yabbse/index.php?topic=633.0 –   
http://www.scheveningen-nu.nl is om technische redenen opgeheven.
« Laatste verandering: 12-12-2012, 22:19:05 door PILGRIMSPLAZA » Gelogd
PILGRIMSPLAZA
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 11-01-2013, 11:38:12 »

Laatste nieuws: http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1270.msg18260#msg18260 -
----------------------------------------------------------------------------------------------

Gister hoorden we in de nieuwe ijssalon dat het kleine plastic logo van het toenmalige modewinkeltje de Faam van Engel Plugge ofwel Henk de Faam bij het vervangen van de winkelruit toch nog verloren is gegaan.
Symbolisch voor onze vergeefse zoektocht naar de 96 Scheveningers die in 1941 naar landgoed Twilhaar gingen.
Is er dus toch iets verdwenen in de vergetelheidszee...
Alle betrokkenen dank voor hulp, inzet en vooral gezelligheid hier en in het Havencafé en Zeemanshuis!
http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.msg17115#msg17115 -
http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.msg17116#msg17116 -

http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?topic=2430.msg118887#msg118887 -
http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.msg18070#msg18070
http://www.scheveningen-haven.nl/yabbse/index.php?topic=633.new#new -

http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.msg18074#msg18074

http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=1018.0


* 2012_augustus_681.jpg (5.63 KB, 160x120 - bekeken 938 keer.)
« Laatste verandering: 24-01-2013, 21:43:11 door PILGRIMSPLAZA » Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!