Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-01-2023, 23:42:54
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 64 65 66 67 [68] Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 853742 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 571


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1005 Gepost op: 25-12-2022, 12:17:51 »

SCH54 Franziska & SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawlers SCH54 Franziska en SCH302 Willem van der Zwan werden in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen gebouwd bij T. van Duijvendijk?s Scheepwerf te Lekkerkerk. De SCH302 werd in 1973 afgeleverd en de SCH54 in 1974.

De afmetingen van de schepen waren: lengte 54,45/50,79 meter, breedte 10,02 meter en holte 5,74 meter. De inhoud bedroeg 477 BRT. De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werden beide schepen verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de schepen werd daarmee vergroot tot 557 BRT (SCH54) resp. 565 BRT (SCH302).

In 1987 zijn beide schepen verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg de naam AZANGAR met dezelfde thuishaven.

SCH6 Alida

De SCH6 ?Alida? werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk?s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ?Alida? bij Scheepswerf ?Welgelegen? te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ?Johanna?. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ?Kalypso?.

Jan


* SCH302546_150kB.jpg (154.24 KB, 1000x959 - bekeken 116 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 571


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1006 Gepost op: 27-12-2022, 15:58:33 »

H118 Cape Columbia

De stoomtrawler H118 Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De H118 Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd.  Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk.  Hiermee kon een max. snelheid van 13,5  knopen  worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.

Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* H118-Cape-Columbia3_150kB.jpg (140.58 KB, 1000x785 - bekeken 109 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 571


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1007 Gepost op: 06-01-2023, 11:15:35 »

IJs laden te Hull


* IJsladen-Hull_150kB.jpg (158.14 KB, 1000x789 - bekeken 60 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 571


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1008 Gepost op: 19-01-2023, 12:57:41 »

BX591 Sonne

De Duitse stoomtrawler BX591 Sonne is in 1950 onder bouwnr. 346 gebouwd bij de Schiffbaugesellschaft Unterweser Brhv.  voor rekening van reederei Hochfischerei Nordstern uit Bremerhaven.

Afmetingen: 55,98 x 8,56 x 4,33 m.
Inhoud: 512,79 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine.
Totaal vermogen: 830 pk
Max. snelheid: 11,8 knopen
Aantal bemanningsleden: 22

Geschiedenis:
Het schip is in 1964 gesloopt.

Jan


* BX591-Sonne_150kB.jpg (152.82 KB, 1000x799 - bekeken 42 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 571


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1009 Gepost op: 25-01-2023, 16:10:36 »

SCH 21 Arie van der Zwan

De motorlogger SCH21 Arie van der Zwan  is in 1949 gebouwd bij Scheepswerf ?De Industrie? te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH24 Oceaan III.

Inhoud: 207 BRT
Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk

In 1959 is het schip overgegaan naar Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Op 11 december 1960 is de Arie van der Zwan bij binnenkomst tijdens stormweer op het Zuiderhoofd van de haven van Scheveningen gestrand waarbij de 16-jarige reepschieter is verdronken. De overige bemanningsleden konden worden gered. Het schip is op 18 december 1960 gelicht maar was onherstelbaar beschadigd en is derhalve voor de sloop verkocht.

Jan


* SCH21-Arie-van-der-Zwan4_15.jpg (153.42 KB, 1000x828 - bekeken 17 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 64 65 66 67 [68] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!