Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
02-12-2024, 12:10:04
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 25 26 27 28 [29] 30 31 32 33 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1026399 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #420 Gepost op: 22-12-2012, 10:30:50 »

GY 257 Vanessa

De stoomtrawler  Vanessa is onder bouwnr 843 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 10 juli 1952 te water gelaten en kwam in oktober datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 661  bruto ton
Lengte: 181,4 ft (55,3 m)
Breedte: 31,1 ft (9,5 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1100 ipk waarmee een max. snelheid van 12,4 knopen kon worden behaald.

De Vanessa is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby .

In 1975 is het schip gesloopt.

Prettige kerstdagen

Jan


* GY257-Vanessa_150kb.jpg (149.31 KB, 800x638 - bekeken 2958 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #421 Gepost op: 29-12-2012, 15:26:50 »

KW171 Jan Maria

Deze zijtrawler is in 1963 gebouwd in Alphen aan de Rijn  bij scheepsbouwwerf De Industrie onder bouwnr 1309 voor rekening van rederij De Samenwerking uit Katwijk aan Zee.  Het was voor de rederij het tweede schip met dit nummer en naam.

Het schip kwam op 11 mei 1967 in de vaart.

Inhoud: 326 bruto ton
Lengte: 44,21 m
Breedte: 7,34 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 1000 pk.

In 1972 is het schip verkocht aan A. van der Knaap uit Texel en als TX10 Neptunus ingericht voor de boomkorvisserij.  In 1973 kreeg het schip de naam Benjamin Jan . In 1977 is het schip gesaneerd en onder Deense vlag gaan varen als Marlene Sofie VE244. In 1983 is het schip vervolgens verkocht aan Griekenland en is daar met veel problemen uiteindelijk terecht gekomen (zie bericht verderop).

Prettige jaarwisseling.

Jan


* KW171-Jan-Maria_150kb.jpg (136.59 KB, 800x670 - bekeken 2759 keer.)
« Laatste verandering: 27-01-2013, 10:59:47 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #422 Gepost op: 30-12-2012, 10:31:01 »

Weer prachtig gedaan Jan en de historie staat ook netjes er bij, ook een prettige jaarwisseling

Maart
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #423 Gepost op: 05-01-2013, 12:26:32 »

KW170 Annie Hillina

Deze hektrawler is in 1967 gebouwd in Woubrugge bij scheepsbouwwerf De Dageraad onder bouwnr 515 voor rekening van rederij De Samenwerking uit Katwijk aan Zee.

Het schip kwam op 17 juni 1967 in de vaart.

Inhoud: 375 bruto ton
Lengte: 49,15 m
Breedte: 8,52 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 1200 pk.

In 1980 is het schip gesaneerd en uitgeschreven en in 1982 is het weer in gebruik genomen als haringtransportschip. Opgelegd in 1982 en in 1984 verkocht aan Egypte onder de naam Alaa Eldin.

Jan


* KW170-Annie-Hillina_150kb.jpg (144.13 KB, 800x628 - bekeken 2771 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #424 Gepost op: 12-01-2013, 16:28:53 »

SCH19 Wouter

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 4876 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen als SCH370 Clyvia voor C. v.d. Toorn Jr.

Inhoud: 172,67 brt  netto 87,80 ton
Afmetingen: 32,78 x 6,75 x 3,08 m
Motor: 240 pk Deutz bouwjaar 1935

1916 SCH370 Clyvia eig. C. v.d. Toorn Jr
1935 SCH19 Wouter eig. W. v.d. Toorn
1938 SCH19 Wouter eig.  J.J. v.d. Toorn
1952 SCH19 Wouter Eig. Verre Visserij Mij.
1969  verkocht voor de sloop


SCH40 Castor

Deze motorlogger is als Anthonia Hubrechta  in 1919 gebouwd bij Figge te Vlaardingen voor rekening van de ZeeVisserij Mij te Scheveningen.

Inhoud: 119,96 brt na verlenging in 1947 153,66 brt
Afmetingen: 33,39 x 6,68 x 2,78 m
Motor :  210 pk 6 cyl. Benz. motor

1919 SCH 40 Anthonia Hubrechta Eig. ZeeVisserij Mij Scheveningen
1928 SCH 40 Castor Eig Avd Toorn
1941 SCH 40 Castor gevorderd, M 3838 / M 4507
1945 vrijgegeven te IJmuiden
1962 SCH 40 Castor Eig. Verre Visserij MIJ
1970 SCH 40 Castor Eig. J Groen word gebruikt voor Sportvissen

Jan


* SCH19-Wouter--SCH40-Castor.jpg (144.71 KB, 800x590 - bekeken 2538 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #425 Gepost op: 12-01-2013, 19:00:34 »

Het is weer een pracht Jan

Maart
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #426 Gepost op: 20-01-2013, 11:28:42 »

FD88 Lord Nuffield

Deze stoomtrawler is  in 1937 gebouwd te Selby  voor rekening van de rederij Lord Line Ltd uit Hull  als H473 Lord Nuffield.  Het was de laatste van de vooroorlogse ‘Lord’ klasse trawlers. In 1964 is het schip overgegaan naar Wyre Trawlers Ltd uit Fleetwood als FD88 onder dezelfde naam.

Inhoud 466 bruto ton
Lengte: 161 ft (49 m)
Breedte: 26,7 ft (8,13 m)
Vermogen stoommachine: ?
Oliegestookte ketel.

In 1967 is het schip gesloopt.

Jan


* FD88-Lord-Nuffield_150kB.jpg (149.78 KB, 800x730 - bekeken 2301 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
jutter
Gast
« Antwoord #427 Gepost op: 20-01-2013, 11:52:32 »

KW 171 / TX 10
Jan, dat laatste klopt niet, de trawler is niet vergaan. Het schip is door derden opgepikt en uiteindelijk toch naar Griekenland gegaan. Ik zal een in mijn administratie zoeken, want ik moet er nog iets van hebben.
« Laatste verandering: 20-01-2013, 11:54:22 door jutter » Gelogd
jutter
Gast
« Antwoord #428 Gepost op: 26-01-2013, 11:43:34 »

Naar aanleiding van mijn vorige reactie op de KW 171 ben ik gaan zoeken in mijn archief en vond daar onderstaan artikel;

De tweede ‘Jan Maria’ KW 171 zonk niet in Het Kanaal
In sommige visserijboeken staat dat de trawler ‘Jan Maria’ haar bestaan eindigde in het Engelse Kanaal. Wel ontsnapte de trawler daar ternauwernood aan de zee, maar werd binnengesleept.
Nadat in de zomer van 1962 de eerste trawler ‘Jan Maria’ was verkocht, werd bij de Scheepsbouwwerf De Industrie van D. & Joh Boot te Alphen a/d Rijn een nieuwe tweede ‘Jan Maria’ op stapel gezet. De bouw geschiedde in opdracht van Rederij Samenwerking uit Katwijk en werd op 16 maart l963 te water gelaten. Na de overdracht kwam de KW 171 op 9 mei 1963 voor ’t eerst te IJmuiden aan en vertrok de twee dagen later naar zee, onder bevel van Dirk van der Plas. Het was met haar bruto inhoud van 325,64 ton, een lengte van 44,21 meter en een machinevermogen van 1000 pk een grote zijtrawler. De laadcapaciteit was 650 kantjes en 2000 kisten verse vis. Als noviteit was het uitgerust met een diepvriesinstallatie. De invriescapaciteit was klein vergeleken bij de huidige generatie hektrawlers en was slechts 3 ton, op -28° Celsius, per dag. Had een diepvriesruim voor 40 ton opslag, wat ook kon dienen als kantjesruim. De ‘Jan Maria’ KW 171 maakte ook verre visreizen, want toen de regering subsidie verleende om de verre visserij opgang te helpen was  de KW 171 daarbij. In dat kader viste de trawler in 1964 bij IJsland en Bereneiland. Maakte van 19 maart tot 6 april 1964 een visreis naar Bereneiland en dat was een misse reis, want er werden slechts 450 kisten gelost voor f 12.450,--. Buiten dat de trawler viste, werden ook veel vrachtreizen met haring gemaakt. Zo ook zijn laatste reis, want op woensdag 20 december l972 liep de ‘Jan Maria’ KW 171 de haven van IJmuiden binnen met 1330 kantjes gekochte en gezouten steurharing en was verkocht naar Texel. Vertrok op 29 december l972 naar Zaandam en werd ingericht voor de boomkorvisserij. Het kreeg de naam ‘Neptunus’ TX.10, maar tijdens de verbouwing tot boomkorvisser werd in januari 1973 deze naam gewijzigd in ‘Benjamin Jan’ TX10 met A. van der Knaap uit Den Burg als eigenaar. Als boomkorvisser was deze voormalige haringvisser niet erg rendabel, want na slechts vier jaar als ‘Benjamin Jan’ TX 10 in het voorjaar van 1977 afgevoerd wegens saneringsmaatregelen. Door het ontvangen van deze saneringspremie mocht deze trawler niet meer in EU wateren vissen, maar via een aparte constructie kwam dezelfde TX 10, onder Deense vlag, weer in de vaart als ‘Marlene Sofie’ VE.244 uit het Deense Vejle. Officieel eigendom van YNF 312 A PS, maar in feite viste het schip met schipper eigenaar A. van der Knaap uit Texel. Maar ook deze maatregel was niet winstgevend, want in oktober 1981 kwam de Deense boomkorvisser in Oude Schild op Texel werkloos voor de kant. In maart 1983 kocht een Griekse rederij de trawler met de bedoeling om bij Senegal te gaan vissen. De Deense VE 244 werd onder Griekse vlag gebracht en kreeg de naam ‘George F’ met als thuishaven Pireus. Onderweg daarheen kreeg in het Engelse Kanaal de ex ‘Jan Maria’ op zondagavond 10 april 1983 een grote ‘klap’ water achterop. Een deel van het water kwam via de schoorsteen de machinekamer in. De trawler ging geheel op zijn kant, waardoor alle voorzieningen uitvielen. Het schip richtte zich weer op, maar had veel water in de hutten en de bemanning wilde van boord. De acht opvarenden werden gered door de Nederlandse coaster St. Michael en werden in Brixham aan land gezet. De eerste berichten waren dat de voormalige ‘Jan Maria’ gezonken was. Maar een Engelse visser vond de Griekse trawler drijvend aan en sleepte het twee dagen later binnen in een baai op het Engelse Kanaaleiland Jersey. De motor was intact, maar de rest was een chaos aan boord. Later weer naar Griekenland vertrokken, maar kreeg een andere naam en kwam daar in de vaart als ‘Panagia Malivi’ en was eigendom van Rederij Alieftiki Naftillaka Eteria Salamina in Pireus. Verder is er weinig bekend, maar de tweede ‘Jan Maria’ verdween eind vorige eeuw uit de scheepsregisters.
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #429 Gepost op: 27-01-2013, 10:58:16 »

H52 Marbella

De stoomtrawler H52 Marbella is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 185,11 ft (56,4 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)

In 1975 is het schip verkocht naar België voor de sloop.

Jan


* H52-Marbella_150kB.jpg (143.99 KB, 800x625 - bekeken 2242 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
JaapvD
Gast
« Antwoord #430 Gepost op: 27-01-2013, 15:22:30 »


De tweede ‘Jan Maria’ KW 171 zonk niet in Het Kanaal.

ik moet nog ergens een foto hebben waarop te zien is dat hij onder Griekse vlag voer .

                     grts Jaap
Gelogd
JaapvD
Gast
« Antwoord #431 Gepost op: 27-01-2013, 15:45:20 »




   grts Jaap Grin
Gelogd
jutter
Gast
« Antwoord #432 Gepost op: 28-01-2013, 10:54:38 »

Mooie foto Jaap, bedankt voor het plaatsen.
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #433 Gepost op: 02-02-2013, 12:16:09 »

TH10 Dirkje (I)

De kotter TH10 Dirkje is in 1970 als UK43 Deo Volente gebouwd bij Veldhuis Zuidbroek (casco) en Maaskant Shipyards BV Stellendam (afbouw) voor rekening van A. de Vries & Zn uit Urk.

Lengte : 28.50 m
Breedte : 7.03 m
Holte : 2.85 m
Tonnage : 139.70 BRT
Motor : 1150 PK Stork 6.FEHD.240
Casco : Veldhuis Zuidbroek bouwnr : 228
Afbouw : Maaskant Shipyards BV Stellendam

1974 OD43 “Drie Gebroeders” van Visserijbedrijf J. Sperling;
1974 OD4 “Op Hoop Van Zegen” van Visserijbedrijf J. Sperling;
1980 TH10 “Dirkje” van A.P. Baay; nieuwe motor 1150 PK Stork 6.FEHD.240;
1989 naar Chili als CB4212 “Walrus” van Vd Valk concern.

Jan


* TH10-Dirkje-I_150kB.jpg (147.54 KB, 800x624 - bekeken 2821 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #434 Gepost op: 09-02-2013, 12:25:26 »

TH10 Dirkje (II)

De Eurokotter TH10 Dirkje is in 1990 gebouwd bij scheepswerf Van Santen uit Sliedrecht (romp). De afbouw vond plaats bij Padmos uit Stellendam. Eigenaar is Zeevisserijbedrijf P. A. Baaij en zn uit Tholen. De kotter is uitgerust voor de twinrig visserij.

Inhoud: 86 ton
Afmetingen: 24 x 6 x2,60 m
Motor: 
•   2008 Mitsubishi - 300 pk / 221 kW uit 2001
•   1990 Mitsubishi - 300 pk / 221 kW uit 1990
•   1995 Mitsubishi - 300 pk / 221 kW uit 1995
•   1998 Mitsubishi - 300 pk / 221 kW uit 1998
Hulpvermogen: 120 kW

Jan


* TH10-Dirkje-II_150kbjpg.jpg (144.97 KB, 800x622 - bekeken 2574 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 25 26 27 28 [29] 30 31 32 33 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!