Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16-04-2024, 22:30:43
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Wie of wat is een echte Scheveninger ?
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Wie of wat is een echte Scheveninger ?  (gelezen 26306 keer)
K DAK
Schipper
*****
Berichten: 399


koos


Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 03-07-2011, 16:25:37 »

Tussen de Kalmukken?

 wat zijn kalmukken
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 03-07-2011, 17:21:33 »

Tussen de Kalmukken?

 wat zijn kalmukken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalmukken
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 04-07-2011, 15:42:03 »


Reactie van Pieterman

Als het een niet Scheveninger is die op Scheveningen woont dan moet dat ontstaan zijn vanuit de optiek van de  Tsjecho-Slowaken; een vreemde die in ons gebied woont.

Vera .
Zo ver als ik weet werd er een bewoner van Scheveningen mee bedoeld, van niet Scheveningse origine, welke zich wel als Scheveninger wilde voor doen.

Cor

 
 
Gelogd
Pieterman
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 04-07-2011, 21:32:09 »

Cor,

OK, ik voeg het toe aan mijn kennis.

Vera
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 05-07-2011, 19:13:20 »

Ik denk dat een echte Scheveninger of Scheveningse op Scheveningen geboren moet zijn, of dat zijn vader en moeder in ieder geval daar hun huis adres hadden te tijde van de bevalling.

Of zit ik er echt veel naast?  Undecided
Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 17-07-2011, 20:24:27 »

Weet u het?

Vierboet.


Ik heb nog geen volledige definitie gezien. Ik waag mij eraan en nodig uit tot aanvullling.

Een echte Scheveninger stamt in rechstreekse lijn af van de bevolking die in de 17de eeuw nog geen 1000 zielen telde, die met elkaar trouwden en nakomelingen hadden, klederdracht dragen, het Schevenings accent spreken, godvrezend zijn en 2 maal zondags ter kerke gaan, bij de maaltijd voorlezen uit de bijbel, de dominee, reders en artsen “de hoge heren noemen”, in kleine huisjes wonen, uit gezinnen met 10 kinderen komen waarvan de helft voor het 5e levensjaar overlijdt, op hun 12e jaar gaan werken, de jongens veelal naar zee, de meisjes netten boeten of in een dienstje, geen verdere scholing hebben, het huis van Oranje verafgoden....... (aanvulling aub).

Kortom: de echte Scheveninger is bestaat niet (meer).
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 18-07-2011, 10:46:10 »

U heeft misschien gedeeltelijk gelijk, maar dan slechts tot omstreeks 1920 /1940.
De evacuatie heeft bij velen verandering gebracht en ook hier weer gedeeltelijk ten goede.
Er zijn nog wel meer eigenschappen. maar dat moet iedereen persoonlijk maar invullen.

Cpr
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 23-07-2011, 13:50:39 »

Misschien werp dit een licht?

http://lukasbouwman.wordpress.com/2009/01/02/de-bevolking-van-scheveningen-deel-1/
Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 29-08-2011, 09:44:32 »

Zo ver als ik weet werd er een bewoner van Scheveningen mee bedoeld, van niet Scheveningse origine, welke zich wel als Scheveninger wilde voor doen.

Wat is een Sudeet?

Ik vroeg het aan het Mertens Instituut en zij antwoordden als volgt:

De precieze herkomst van bij- en spotnamen is niet te achterhalen. Er doen wel allerlei verklaringen de ronde, maar die berusten net zo vaak niet op waarheid.
Het zou mogelijk zijn dat de bijnaam Sudeet refereert aan de Sudeten-Duitsers, de Duitse bewoners van het noordelijk en westelijk grensgebied van Tsjechoslowakije (vóór 1938), die na de Tweede Wereldoorlog grotendeels naar Duitsland vluchtten. Zij en andere z.g. Heimatvertriebenen voelden zich  (en werden gezien als) buitenbeentjes.
Vriendelijke groeten,
M. van Zuijlen
Documentalist Nederlandse Etnologie
Meertens Instituut
Onderzoek en documentatie van Nederlandse taal en cultuur
« Laatste verandering: 29-08-2011, 09:46:13 door Metser » Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!