Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 11:13:13
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  Wat zou hier uitgebeeld worden?
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Wat zou hier uitgebeeld worden?  (gelezen 22723 keer)
VL.73
Gast
« Gepost op: 06-06-2011, 14:07:00 »

Kwam bij een kennis onderstaand schilderstukje tegen van de bomschuit SCH.165. Tuurlijk foto'tje gemaakt en nu hoorde ik van een echte Noordwijker&Katteker kenner, dat het vreemd is dat er nog een andere mast achter de bom te zien is.Hij wist dat er 3 stuks SCH.165  zijn geweest. Voor 1899 was dat de "Antonia Adriana van B. Pronk" en van 1899 tot 1910 de "Twee gebroeders van A. v.d. Zwan Wz." en van 1913 tot 1916 de "Maria Johanna van C. Koof". Mogelijk beeld dit schilderij een gebeurtenis uit, of was dit gewoon ff praaien. De persoon in de sloep ziet het volgens mij niet meer zo zitten. Wie weet hier iets over te vertellen?
Gr. VL.73 - Flevo III


* SCH.165.JPG (50.16 KB, 892x646 - bekeken 2373 keer.)
« Laatste verandering: 08-06-2011, 14:23:05 door VL.73 » Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 07-06-2011, 09:26:25 »

ik zie hem wel hoor mooie foto
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 07-06-2011, 11:22:03 »

Visserijinspectie, ze komen de mazen controleren.
Of is het de dominee?
B@rtW.
Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
zeepaard
Schipper
*****
Berichten: 534


Wat is 't toch fijn om 'n Scheveninger te zijn!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 07-06-2011, 17:23:28 »

Haring aan het overnemen Cheesy Cheesy Cheesy
Gelogd

Wie wat waar,ik hou mijn kiezen op elkaar
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 07-06-2011, 17:31:08 »

Piraten Grin
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 07-06-2011, 18:39:55 »

Die VL 73 bedenkt zich de volgende keer, voordat hij hier weer een vraag stelt Grin
Gelogd
VL.73
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 07-06-2011, 20:14:23 »

Nou dat zijn wel heel aardige (soms toch wel wat vreemde) idee'tjes maar gelukkig ziet Rinus.N het toch nog wel zitten, nou dan zie ik er ook wel een paar van zitten. Behalve piraterij voor de kust van Scheveningen!!? Maar haring overnemen door een "jager"zou best kunnen Zeepaard.
Ook B@rtW. met de dominee of dokter aan boord brengen zou zeker kunnen, omdat mijn vader rond 1927 op het zeilende HKS De Hoop samen met Jan de Hartog o.a. de roeiers waren (foto's van hen zal ik nog plaatsen). Alleen snap ik echt niet waarom die ééne roeier naar beneden kijk, het zal toch niet zo'n glasbodem boot zijn om de scholen vis op te sporen?
Al met al ben ik best blij met jullie reacties, dus bedankt en het blijft waarschijnlijk een raadsel. Maar dat is met veel schilderstukken, wat de 1 ziet Roll Eyes, ziet de ander Shocked niet.
Ik vermoed ook dat ik misschien als jongste reepschieter en assie wipper op een verkeerd forum deel mijn vraag stelde en had ik misschien naar de afdeling; scheveningse schilderijen/aquarellen
moeten gaan. Maar dat kan toch nog, misschien weten ze daar meer over de scheeps archieven?
 
« Laatste verandering: 07-06-2011, 22:05:25 door VL.73 » Gelogd
zeepaard
Schipper
*****
Berichten: 534


Wat is 't toch fijn om 'n Scheveninger te zijn!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 07-06-2011, 23:37:48 »

Hoi VL  73
Ja Vl.73 Ik heb ook naar de man met witte kiel en pet gekeken.
Ik vind die roeiboot in verhouding te groot.
Maar wordt er ook niet veel wijzer van.

Dat speelt volgens mijn persoontje geen ene rol wie die vragensteller ook is Huh
Gelogd

Wie wat waar,ik hou mijn kiezen op elkaar
garrent
Opper-stuurman
****
Berichten: 140


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 08-06-2011, 09:34:42 »

De verhoudingen kloppen niet maar dat is niet erg.Ik zou denken dat ze wat problemen hebben met de vleet kijk maar de man achterop heeft volgens mij de reep vast of de beuglijn.In de sloep hebben ze de spaanen liggen en de man in het wit is ook met een lijn bezig.Mogelijk is het schilderij vuil en moet het schoon gemaakt worden.Maar als je naar de verhoudingen kijkt die niet kloppen zou het kunnen zijn dat de man in het wit eigelijk zijn handen overboord heeft.De 2e schuit erachter is misschien te hulp gekomen.  Karel
Gelogd
VL.73
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 08-06-2011, 14:16:59 »

Zeepaard & Garrent, fijn dat jullie met kritische blik gekeken hebben. De sloep is inderdaad erg groot in verhoudingen tot de afstand naar de bom toe. Nu zie ik ook dat er aan boord een reep te zien is, het schilderij zou na schoonmaak best duidelijker kunnen worden, ik zie nu ook geen duidelijke signatuur van een (brood)schilder. bedankt voor deze tips. Ik kan ook eens langs gaan bij museum Mesdag, ik hoorde namelijk dat ze daar maandelijks allerlei dingen kostenloos beoordelen.
Ik weet ook niet of men vroeger (1880-1916) verslagen (couranten?) bij hield over evt. gebeur-tenissen op zee? Een schilder zal toch niet zomaar iets in scene gezet hebben, hier moet hij volgens mij een achter liggen gebeurtenis uitgebeeld hebben. Want een bom en de zee schilderen had volgens mij mooi genoeg geweest voor een snelle brood schilder. Hartelijk dank voor jullie 3-dimensionale inzicht!
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #10 Gepost op: 08-06-2011, 14:32:43 »

ik ga voor het uit zetten van het vistuig
en denk dat het uit het hooft is geschildert of door iemand die het heeft mee gemaakt
en daar toen een schets van heeft gemaakt
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
VL.73
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 08-06-2011, 18:17:12 »

Vandaag kreeg ik het Vlaarings krantje met een artikel van Frans Assenberg. Ik moest gelijk denken aan het schilderij, er gebeurde meer op zee dan vissen alleen!! Gerard...zouden het toch vis-piraten zijn geweeest? Probeer onderstaande link maar eens ;
 http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarchief/GV/20110608/GV_GV-1-51_110608_1.pdf
« Laatste verandering: 08-06-2011, 18:21:34 door VL.73 » Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 07-07-2011, 22:16:10 »

VL - 73 

Ik zou me maar vast houden aan Garrent z'n antwoord, dat is het meest logische.  Daarnaast moet je ook rekening houden met de fantasie van de schilder.  Meerdere schilderijen heeft menigeen hoofd brekens gekost.
Voorbeeld, een boerderij met sloot terwijl er geen sloot in de hele omtrek te bekennen viel. Of een zeilschip in een storm met volle zeilen tegen de wind in ik bedoel maar.

Witkwast 
Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 08-07-2011, 10:24:05 »

Kwam bij een kennis onderstaand schilderstukje tegen van de bomschuit SCH.165. Tuurlijk foto'tje gemaakt en nu hoorde ik van een echte Noordwijker&Katteker kenner, dat het vreemd is dat er nog een andere mast achter de bom te zien is.Hij wist dat er 3 stuks SCH.165  zijn geweest. Voor 1899 was dat de "Antonia Adriana van B. Pronk" en van 1899 tot 1910 de "Twee gebroeders van A. v.d. Zwan Wz." en van 1913 tot 1916 de "Maria Johanna van C. Koof". Mogelijk beeld dit schilderij een gebeurtenis uit, of was dit gewoon ff praaien. De persoon in de sloep ziet het volgens mij niet meer zo zitten. Wie weet hier iets over te vertellen?
Gr. VL.73 - Flevo III

... als men goed kijkt naar de verschansing van de bomschuit aan SB zijde waar die man staat .. kan men een lijn zien naar beneden .... en aan BB van de sloep zie je vaag ook een lijn lopen .. vermoedelijk , dat is mijn visie, Shocked Shocked .. wordt er iets vastgemaakt aan die lijn door die voorovergebogen man in de sloep...misschien een litertje Blankeheym ..    Grin Grin
« Laatste verandering: 08-07-2011, 10:26:15 door T.Visser » Gelogd
JaapvD
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 08-07-2011, 12:01:43 »


  Grin Grin

           grts Jaap
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!