Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18-04-2024, 19:23:49
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  ik heb een vraag
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 ... 112 Omlaag Print
Auteur Topic: ik heb een vraag  (gelezen 1275562 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #90 Gepost op: 06-09-2010, 09:14:34 »

Jan Canuch en Schub,
Mooie en leuke info.
Komen al een stapje dichter bij.
Maar de dichter van de psalm zal zijn gedicht niet in het Grieks hebben geschreven.
Wat zou er in die oorspronkelijke taal hebben gestaan ?

cor
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #91 Gepost op: 06-09-2010, 09:35:06 »

Dat wordt een hele uitzoekerij Vreemdeling, ik meen eens ergens gelezen te hebben, dat in het midden oosten van toen, verschillende talen werden gesproken.
Misschien dat de onderstaande link je aanspreekt.

http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article1423323.ece
Gelogd
Jan Canuck
Gast
« Antwoord #92 Gepost op: 06-09-2010, 14:37:51 »

Ik leerde altijd dat de bijbel in het Aramees was geschreven

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aramees

Het verband met het Hebreeuws snap ik nog niet na het lezen van de site die Schub erop zette hierboven...
Dacht altijd dat sommige Apostelen zoals Paul in het Grieks en Romeins/Latijns schreven om zo het woord te verbreiden. Is inderdaad moeilijk Cor.
Jaren geleden had ik het aan mijn vader kunnen vragen want zijn hobby was om talen uit die tijd te bestuderen. Hij is er mee gestopt toen hij erdoor leerde dat veel van de nu gebruikte uitleggingen van de nederlandse bijbel totaal niet klopte met de oorspronkelijke taal waarin de tekst was geschreven.
« Laatste verandering: 06-09-2010, 16:24:07 door Jan Canuck » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #93 Gepost op: 06-09-2010, 15:46:12 »

Jan en Schub,

Ik zal bij mijn kleinzoon in Jerusalem eens informeren of hij of zijn Rabijn hierover uitsluitsel kunnen geven.
Hij komt uit een nog al orthodoxse familie.
Bij zijn Bar Mitzwa en de toespraak welke ik hield en welke  in het hebreeuws was vertaald, kreeg ik van de rabijn een "pluimpje "en vertelde  mij na afloop. dat ik een "Jewisch Heart " had.
Misschien helpt het ?

Cor
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #94 Gepost op: 06-09-2010, 23:39:07 »

Ik heb jullie diskussie niet helemaal gevolgd. Nu gaat het over de talen waarin de bijbel(delen) zijn geschreven.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelvertaling vond ik:
De Bijbel is in verschillende talen geschreven: het Oude Testament in het Hebreeuws (en een klein stukje in het Aramees) en het Nieuwe Testament in het Grieks.
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #95 Gepost op: 06-09-2010, 23:56:23 »

Ik ben eens op http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl gaan kijken (verschillende bijbelvertalingen on-line met zoekmogleijkheid) en heb daar een aantal vertalingen (ook duits, engels, frans e.d. Helaas zat er geen fries bij ;-( ) aangekruist voor Ps  148:7.

Je krijgt dan inderdaad walvissen, zeemonsters en div. andere omschrijvingen.
Het meeste (in allerlei talen) kom je toch zeemonsters tegen.

De USAsies maken zich er het gemakkelijkst vanaf: 'All creatures on earth, ..'
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #96 Gepost op: 08-09-2010, 11:45:01 »


Tijdens mijn vacantie in Wimereux heb ik daar op een rommelmarkt een boek gekocht.
De titel van dit boek is......
                                                     Holland in close up.

                                                               BV. Uitgeversmaatschappij   Tirion   Baarn
                                                               ISBN 90-5121-0582 ( CIP )
                                                                                1979

Dit schitterende boek vol prachtige foto's en platen en de omschrijving van de foto's in 4 talen ( Nederland, Frans, Duits en Engels),
kostte mij de somma van € 2.-..

Op blz. 179 in dit boek vond ik een schitterende foto van de Sch. 6  ( Alida ) en Sch. 22 ( Magnolia ).
De getoonde foto is de hektrawler Sch. 6 gelegen langs de kade in de oude haven van Scheveningen, met haar steven naar het noorden.
De zijtrawler Sch. 22 ligt bij haar langszij en met de steven naar het zuiden.
Van de Sch. 22 is alleen het achterschip zichtbaar met een deel haar naam. Wat gezien wordt is Mag.......
Met dit gegeven was de naam Magnolia gemakkelijk was te recontrueren.
De achtergrond laat een gedeelte van het gebouw van de visafslag  zien.

Op de kade voor deze schepen zo'n 50 tal tonnen in liggende positie en één staande ton waarvan het deksel is verwijderd.
De staande ton is niet geheel gevuld. Waarschijnlijk is de inhoud geslonken en moet de ton worden bijgevuld.
Naast de staande ton ligt de uitgenomen "bôôm " en een kluw "werk ".
Er moet dus schijnbaar nog iets met deze partij tonnen gebeuren.
Of de ton is geopend om de inhoud te laten zien, of om de inhoud te laten keuren, of om nog bij te pakken .

De tonnen zijn allen gemerkt met een cirkel.
Boven in  cirkel staat F V. en onder in de cirkel een nummer van 4 cijfers beginnend met 19 en de rest is onduidelijk te lezen.
Deze cijfers hebben veel weg van een registratie- of een serie nummer !
Beslist geen jaartal.
19 zou kunnen maar de volgende cijfers, ofschoon onduidelijk, wijzen daar niet op.
Het lijkt er op dat deze partij afkomstig is van de rederij F(rank) V(rolijk) en gereed ligt of klaar gemaakt wordt voor verzending.?

Wanneer deze foto is gemaakt is niet vermeld.
De hektrawler Sch 6  op de foto heeft de nog de zwarte romp kleur en is niet verlengd,  dus in de periode 1967 -1983.
En de Sch 22 met de naam Magnolia dus uit de periode 1962 -1973 want hierna wordt zij de Sch 1 met als naam Johanna.
Het boven genoemde boek komt werd 1979 uitgegeven.
Dus met een beetje puzzelwerk moet de foto zijn genomen in de periode 1967-1979.

De Hollandse tekst van de ondertiteling bij de foto luidt als volgt.
Sinds de vroegste tijden hebben Nederlandse vissers haring gevangen op de Noordzee, doorgaans met primitieve scheepjes, die bij hoogwater op het strand werden gezet. Vis is nog altijd een belagrijk exportartikel en bij de haring hebben zich gevoegd de kabeljauw, de schelvis, de wijting, de tong , de makreel. Scheveningen is nu naast IJmuiden een der grootste vissershavens van het land.

De Franse en Duitse tekst van de ondertiteling is een identieke vertaling van het bovenstaande..
Bij het lezen van deze tekst krijg je de indruk dat het hier over haring gaat.
Eerst zou je kunnen denken dat  de inhoud van deze tonnen ook haring zou zijn.
Bekijk je de foto goed en ook de inhoud van de geopende ton dan bestaat deze uit makreel.

De Engelse tekst is echter afwijkend.
International fishing owes much to methods developed by the Dutch, from the first hazardous attempts at drifting for herring from primitive open beach boats, to the sophisticated, kilometres-long seine nets in use today.
Ironically, the problem of the '80's is that the methods are too good; the "Alida's " catch of mackerel on Scheveningen quay may well be one of the last big hauls.

Hierin wordt geheel niet over haring gesproken, maar hier gaat het over makreel !.


Vraag ?
Werd er op de Sch. 6 ook met tonnen gewerkt of werd de gehele vangst in pakken ingevroren.?
Gebeurde het vaak dat makreel in zo'n grote hoeveelheid in tonnen werd gezouten?
En werd de makreel dan gestript of ging zij ongestript in de tonnen ?
Gelogd
johan
Gast
« Antwoord #97 Gepost op: 08-09-2010, 20:08:47 »

in de periode dat ik op zyloggers van kwakkelstein [vl 112-vl 34]voer gingen we in de nazomer  naar de westkust om makreel te vissen .die werden gestript en gezouten en daarna in tonnen [kantjes] aangevoerd in ymuiden.vrgr johanh.
Gelogd
JaapvD
Gast
« Antwoord #98 Gepost op: 08-09-2010, 20:55:24 »


 Ja drie kisten in een kantje  Grin Grin

             grts Jaap
Gelogd
zeepaard
Schipper
*****
Berichten: 534


Wat is 't toch fijn om 'n Scheveninger te zijn!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #99 Gepost op: 27-09-2010, 02:27:28 »

-------- Originele bericht --------
Onderwerp:    WAARSCHUWING over telefoon- en GSM criminaliteit
   
   
   


Even een waarschuwing voor iedereen!
Vaste en mobiele telefoon....
Ik geef dit wel door, omdat veel mensen al gebeld zijn met nummer: 0044141455114   
LET OP !!!!
 

Er wordt gebeld op een vaste telefoon, waarop een man vraagt:
”Met wie spreek ik?” zodat je duidelijk nogmaals je naam zegt.

Dan vertelt de man dat je een grote prijs hebt gewonnen.

Maar hij vertelt dat heel snel achter elkaar en laat soms pauzes vallen in dit gesprek.

Het is een ingesproken bandje. Je moet de verbinding verbreken.

Het zijn oplichters die als volgt te werk gaan :

Zij vragen nogmaals naar je naam omdat ze die heel duidelijk uitgesproken willen

hebben, daarna stellen ze gerichte vragen waarop jij met ja moet antwoorden en ze

laten hier ook pauzes in het gesprek vallen.

Vervolgens vragen ze naar je adresgegevens en als je die geeft monteren zij

een vals bandje waarop staat dat jij iets hebt gekocht in Zwitserland.

Op dat bandje is dan duidelijk te horen dat jij dat bevestigt, al je gegevens geeft

en er dus aan vast zit.

Bovendien kun je haast niet bewijzen dat het om een oplichting gaat.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe er je voordeel mee.
LET OP Doorsturen op verzoek van de politie (en ook doen!!)

Er wordt op de huistelefoon gebeld met de melding dat je een prijs gewonnen

hebt.

Of je een 9 wil toetsen om door te gaan!!!!

Gooi de hoorn er op.

Momenteel is er een bende actief die u belt op uw GSM en zich voordoet als iemand van de provider waar u bij bent aangesloten.

Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te toetsen ter controle van uw toestel.

DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK DE VERBINDING.

Deze bende beschikt over apparatuur om via de ingetoetste code het nummer van

uw SIM-kaart te lezen en nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer.
 Hierdoor kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten.
 
 Maak dit bericht s.v.p. bekend aan personen die in het bezit zijn van een GSM-toestel.

Een tweede methode die wordt toegepast is de volgende:

U ontvangt een bericht op uw GSM met het verzoek om nummer 0141 455114 te

bellen. Dit moet u dus NIET doen! Als u dit namelijk doet, kan degene die u dat

berichtje heeft gestuurd op uw kosten bellen.

Deze twee vormen van GSM-fraude zijn officieel bevestigd door de KPN en Vodafone.

PAS OP: Deze fraude wordt al op grote schaal toegepast !!!!!!!!!!!!!!

Als u dit bericht ontvangt, stuur het dan s.v.p. aan zoveel mogelijk mensen door!
 
 
Gelogd

Wie wat waar,ik hou mijn kiezen op elkaar
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #100 Gepost op: 27-09-2010, 09:24:54 »

0141 is de code voor glasgow die gaste moeten ze zo toch kunnen vinden?
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #101 Gepost op: 27-09-2010, 16:02:21 »

Het is een hoax Maart.
Deze tekst heb ik van visrusalert.

Het telefoonnummer 0141455114 kwam je al meer dan 3 jaar geleden tegen in
deze newsgroup, 09# en #09 kwam je in 1999 al tegen en de oorsprong van deze
hoax dateert uit januari 1998.
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #102 Gepost op: 27-09-2010, 18:53:40 »

Hans doch wel datte ut oere wasse ze lachte zoh Grin Grin
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #103 Gepost op: 28-09-2010, 07:36:22 »

 Grin Grin Grin Grin
Gelogd
Hans
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 995


Morgen is alles anders.


Bekijk profiel
« Antwoord #104 Gepost op: 28-09-2010, 07:44:38 »

Geachte Lezer,

Mijn naam is Auwert Dijkstra en woon op Schiermonnikoog. Al heel wat jaren houd ik mee bezig met onderzoek naar de vele scheepswrakken ten noorden van de wadden eilanden. Samen met een lokale duikteam hebben we al diverse raadsels omtrent scheepswrakken opgelost.

Ook dit jaar hebben we een wrak ontdekt dat hoogstwaarschijnlijk de VL-180 Augusta is. Een vislogger, gebouwd in 1899, tijdens WW2 door de Duitse bezetter in beslag genomen om vervolgens dienst te doen als V 1236. Op 18 april 1944 is het scheepje gezonken, tijdens een aanval van de RAF, gezonken ten noorden van Schiermonnikoog.

Er is echter een probleem. Het wrak is in slechte staat. Niet verwonderlijk na al die jaren. Ik heb de foto van uw site aan de duikers laten zien. Dat, samen met de technische beschrijving, de vermoedelijke positie door zowel de RAF als de Duitse bezetter destijds, leidde tot de conclusie dat het de VL-180 Augusta moest zijn. Om voor 100% zeker van identificatie te zijn, we zijn nu op 80% kans, zijn er enkele kenmerken nodig ter bevestiging. Als die nog aanwezig zijn. Wat zeer zou helpen zijn bouwtekeningen, registratie nummers van de ketel, stoommachine en een werfplaat en hun plek.

Er gaat weer op het wrak gedoken worden en met die informatie kunnen de duikers gericht gaan zoeken. Doordat het wrak tussen de 30 en 40 meter diep ligt, is de duiktijd beperkt en is alle informatie wat kan lijden tot een gerichte zoektocht welkom.


Hopelijk kunt u, of via een verwijzing, ons behulpzaam zijn.

Met vriendelijke groet,
Auwert Dijkstra.
Sinteblom 8
9166 RD Schiermonnikoog.
Gelogd

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
Pagina's: 1 ... 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 ... 112 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!