Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 15:17:32
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  ik heb een vraag
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 ... 112 Omlaag Print
Auteur Topic: ik heb een vraag  (gelezen 1266589 keer)
viking
Gast
« Antwoord #75 Gepost op: 20-07-2010, 22:02:30 »

vraagje : kan/mag men bij de eendevijver nog vrij even picknicken met de kinderen,zonder een juut op je nek te hebben of zoiets?

vr.gr. Rob
Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #76 Gepost op: 20-07-2010, 23:15:17 »

Ja hoor rob ik zie ze vaak zitten is best gezellig daar
was je van plan om daar naar toe te gaan dan
Gr Arie
Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #77 Gepost op: 20-07-2010, 23:17:24 »

rob waar woon jij ergens op urk?
gr
Gelogd
viking
Gast
« Antwoord #78 Gepost op: 21-07-2010, 22:22:04 »

oh mooi.
Was van plan zaterdag,als we het een beetje droog mogen houden,even met het gezin
ouderwets te picknicken daar. Zullen beetje de oude straten doorwandelen en nog iets.
Als we tijd over hebben,ook even Duindorp opzoeken.
Ik woon waar eerst het land van boer Roos was Knip oog

gr.Rob
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #79 Gepost op: 24-07-2010, 23:14:09 »

In principe is het geen probleem maar 14 dagen geleden was er in heel Nederland code rood. Dit i.v.m. de droogte en brand gevaar maar dat is inmiddels al voorbij. Dus voor zover ik het weet mag en kan je weer naar harrtelust in de buitenlacht bar be knoeien !
« Laatste verandering: 25-07-2010, 16:53:13 door witkwast » Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #80 Gepost op: 24-07-2010, 23:23:27 »

Ja hoor,het mag.
Zag hun vanmiddag ook zitten Grin Grin Grin


* Eendjesvijver-21953.JPG (54.64 KB, 680x509 - bekeken 2112 keer.)
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #81 Gepost op: 25-07-2010, 16:56:31 »

Ja hoor,het mag.
Zag hun vanmiddag ook zitten  

Dat was dan zeker een heel lang geleden gisterenmiddag. Volgens mij droegen wij toen nog een korte broek.
Foutje in de tekst tegenwoordig als het warm is draag ik ook weer een korte broek worden m'n benen lekker bruin.
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #82 Gepost op: 25-07-2010, 17:03:20 »

Ja hoor,het mag.
Zag hun vanmiddag ook zitten  

Dat was dan zeker een heel lang geleden gisterenmiddag. Volgens mij droegen wij toen nog een korte broek.
Foutje in de tekst tegenwoordig als het warm is draag ik ook weer een korte broek worden m'n benen lekker bruin.

Ja dat was een pikheetje eleje Aad (1953)Grin Grin
« Laatste verandering: 25-07-2010, 22:12:27 door GerardKnoester » Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #83 Gepost op: 31-07-2010, 17:28:32 »

In de wandelgangen hoorde ik vertellen dat Rederij Jaczon overgenomen word door Rederij Vrolijk. ?
Gelogd
JaapvD
Gast
« Antwoord #84 Gepost op: 01-08-2010, 20:51:58 »


 Dat is volgens mij al gebeurd ,alleen de naam is gebleven.

                    grts Jaap
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #85 Gepost op: 02-08-2010, 23:19:54 »


 Dat is volgens mij al gebeurd ,alleen de naam is gebleven.

                    grts Jaap
O.K Jaap ik hoorde het ook maar, wist het niet.

gr Cor
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #86 Gepost op: 03-08-2010, 11:45:10 »

klopt is al eentijd geleden gebeurt hoor Cor
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #87 Gepost op: 01-09-2010, 18:00:48 »

Zou de mogelijkheid bestaan dat er in de oud testamentische tijd walvissen in de Middellandse zee hebben gezwommen ?

In de geschiedschrijving door de eeuwen heen komen we veel verhalen tegen over de ontmoetingen met walvissen.
B.V. De oud Hollanse walvisvaart bij Nova Zembla.
Of.  De nog vrij kort geleden in de geschiedenis van de naoorlogs walvisvaart met het fabrieksschip de "WILLEM BARENTZ ".

In het boek over de geschiedenis van de Katwijkse walvisvaarders aan boord van de "Willem Barentz" wordt ook melding gemaakt over diverse strandingen  van walvissen op de Nederlandse kust in de Middel Eeuwen.

En een kopergravure  laat zien dat in 1682  een walvis werd gevangen op de Oosterschelde in de buurt van de plaatsen St.Annaland en Bruinisse.
In de Scheveningse geschiedschrijving door dhr. A.Coenen wordt ook over walvissen gesproken.n.l. bij de kustplaats Monster en in juli 1577 op de Wester Schelde bij de plaats Saeftinghe.
De plaats Saeftinghe bestond toen al niet meer, want tussen de 14e en 16e eeuw gingen grote stukken ingepolderd land door stormen verloren en in 1570 ging de plaats Saeftinghe verloren door de zgn. Allerheiligen vloed

In een boekje over de Vlaamse visserij is sprake van de vangst van een walvis in het jaar 1123 in de buurt van de IJzermonding.
Hetzelfde boekje verteld over een "bestendige standplaats voor de walvischvangst " in het jaar 832 op het schiereiland Cotentin in Normandie.

Uit bovenstaande notities blijkt dus dat de walvissen in die tijd ver de zeearmen op zwommen en zich aan de kusten vertoonden.
De twee genoemde plaatsen aan de Ooster- en Westerschelde liggen zeker zo'n 50 km afstand van de mondingen.
Wel moet er bij worden vermeld dat deze zeearmen toen heel wat breder waren als tegenwoordig.

Wat brengt mij op de gestelde vraag  in de eerste regel van dit artikel.?
Bij mij thuis zijn wij gewend om na de hoofdmaaltijd een passage uit de bijbel te lezen en dit wordt mij dan aangerijkt uit de dagkalender Goede Moed.
De opgave was het lezen van  Psalm 148. 
In vers 7 staat het volgende.... Loof den Heere, van den aarde, gij walvissen en alle afgronden.

De bijbel welke ik op dat moment las was een zgn. Statenvertaling.
Dezelfde tekst heb ik opgezocht in een nieuwere bijbel vertaling.
Hier is echter het woord .. Walvis .. vervangen door het woord ..Grote vis

Hieraan denkend herinnerde ik het kinder springliedje... Toen Jona in de walvis zat, van je... één....twee....drie.
Eens gekeken wat er in het bijbelboek Jona van dezelfde statenbijbel hierover stond.
En in Jona 1 vers 17 staat...  De Heere nu beschikte een groten vis om Jona in te slokken; en .......

Ook eens gekeken wat er in de latere uitgegeven bijbelvertalingen hierover staat vermeld.
Steeds wordt er in beide gevallen gesproken van een  grote vis of grote zeedieren.

Mijn speurzin was nog niet gestild en ik sloeg de berijmde psalmen hierover op.
Hierin stond uit Psalm 148 vers 3                           Loof aarde, loof God's wonderdaân !
                                                                            Gij walvis, grondlooz oceaan,
Dit was een psalmberijming uit 1773.  Het psalmboek was een uitgave uit 1933.
In latere uitgaven van deze berijmde psalmen wordt in Psalm 148 vers 3 gesproken over monsters.

Zou de onbekende dichter van Psalm 148 werkelijk een walvis hebben gezien ?
Het is zo vreemd dat hij het beest specifiek een naam geeft !

Ik heb enkele reizen in de Middellandse zee gemaakt, maar nooit een walvis gezien !
Zijn er personen die ze wel hebben gezien ?

vreemdeling



Gelogd
Jan Canuck
Gast
« Antwoord #88 Gepost op: 02-09-2010, 17:17:11 »

Vreemdeling, zoals je weet is de bijbel uit het Grieks vertaald, ik zou dus naar het grieks woord zoeken voor walvis. Waarschijnlijk kan het ook een bruinvis zijn als je onder Google zoekt, b.v

Ceto (Κητώ(Kêtố), zeemonster, van Κῆτος(Kễtos), grote vis, enorm groot dier dat in het water leeft, in het bijzonder: walvis).
Het sterrenbeeld Walvis (Cetus) is naar Ceto vernoemd en is in de Griekse mythologie een zeemonster. Ze is de dochter van Gaia en Pontos.

Voor de Grieken personifieerde zij de gevaren van de zee en de monsters die erin huisden. Ceto was de echtgenote van haar broer Phorcys, met wie zij vele kinderen kreeg:

Tussen twee haakjes, vanuit Canada geniet ik van je verhalen, ook die hierboven over ervaringen in de Tweede Wereld Oorlog. Ben van 1940 maar heb natuurlijk thuis veel gehoord en ook kan ik met het eind van de oorlog herinneren en koken op een noodkacheltje bv.

Groeten, Jan
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #89 Gepost op: 04-09-2010, 21:50:57 »

Tijdens de warme zomermaanden kan de soort van de gewone vinvis (Balaenoptera physalus) regelmatig worden aangetroffen in het oosten van de Ionische Zee en er zijn ook rapporten van dat ze gezien zijn ten zuiden van de Peloponnesus, Zuid-Kreta en het eiland Karpathos, alle op de grens van de Egeïsche Boog, waarachter de diepte van het zeewater snel toeneemt. Hij kan tot wel 26 meter lang worden en weegt 30 tot 80 ton, maar gemiddeld als je ze ziet zijn ze veel kleiner.

Dit verhaal heb ik van deze site gehaald.

http://www.sfakia-kreta.nl/kreta-zeedieren.html

Klik vervolgens op Zeezoogdieren.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 ... 112 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!