Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 12:57:50
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  ik heb een vraag
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 38 39 40 41 [42] 43 44 45 46 ... 112 Omlaag Print
Auteur Topic: ik heb een vraag  (gelezen 1266951 keer)
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #615 Gepost op: 06-11-2012, 21:13:43 »

Zo te zien heeft Wikipedia de info gehaald van de site Visserijschepen Seheveningen

aat taal
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #616 Gepost op: 07-11-2012, 09:33:58 »

Maar hoe betrouwbaar is wikipedia.??
Zo te zien heeft Wikipedia de info gehaald van de site Visserijschepen Seheveningen

Inderdaad.
Uit betrouwbare bron vernomen dat het verhaal uit Wikipedia is geschreven door een wat oudere Haagse mevrouw, die zich bezig houd met Engelandvaarders en zodoende bij de SCH-107 kwam.
Het stukje over de oorlogsjaren zou kunnen kloppen, maar het gedeelte van het verhaal over de Linkse logger heeft ze van deze site gepikt.

Het verhaal in Wikipedia zal aangepast of verwijderd worden.
De doelstelling van de beheerders van Wikipedia is dat wat er beschreven staat, ook betrouwbaar is.

Blijft de vraag dus overeind staan:
Was de 107 vanaf de bouw links, of is dat gebeurt bij de verlenging in 1949 Grin Grin

K
« Laatste verandering: 07-11-2012, 10:05:49 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #617 Gepost op: 07-11-2012, 10:48:45 »

Had al een donkerbruin vermoeden dat het geen visserman was die dat neergezet had.
Want een logger van 35 meter in 1916 lijk me sterk,toen was zon beetje 25 mtr de maat die langzaam op ging lopen naar 30 mtr ,en zal die 35 mtr wel van 1949 wezen.
Maar waar is nu de verlenging in 49 nu gedaan is dat in sch of vlaardigen door de jong.
En dat verhaaltje van enkeld halen over bb,dat moet dan wezen enkeld schieten over bb,dat halen maakt onze lieve heer wel uit met de wind.
En dan de motor als die der voor de oorlog in gezet is zou kenne want die kattekers trawlde graag vooral de eigenaars,maar dan is de eerste foto van de 169 het niet want ik zie geen galg op het potdeksel en die waaren niet demontabel die stonden er opgelast.
Dus moeten we tog in het argief van de heling wezen bij buis of bij de jong in vlaardingen als dat er nog is.
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #618 Gepost op: 07-11-2012, 13:27:56 »

Had al een donkerbruin vermoeden dat het geen visserman was die dat neergezet had.
Want een logger van 35 meter in 1916 lijk me sterk,toen was zon beetje 25 mtr de maat die langzaam op ging lopen naar 30 mtr ,en zal die 35 mtr wel van 1949 wezen.
Maar waar is nu de verlenging in 49 nu gedaan is dat in sch of vlaardigen door de jong.
En dat verhaaltje van enkeld halen over bb,dat moet dan wezen enkeld schieten over bb,dat halen maakt onze lieve heer wel uit met de wind.En dan de motor als die der voor de oorlog in gezet is zou kenne want die kattekers trawlde graag vooral de eigenaars,maar dan is de eerste foto van de 169 het niet want ik zie geen galg op het potdeksel en die waaren niet demontabel die stonden er opgelast.
Dus moeten we tog in het argief van de heling wezen bij buis of bij de jong in vlaardingen als dat er nog is.

Zo zie je maar Zier.
Iemand schrijft wat op (wat al niet klopt) en iedereen neemt het klakkeloos over.

Ik ben net door Piet Spaans benaderd, die de oplossing van links en rechts uit de doeken doet
Op blz. 112 van het boek "Vol en Zoet"  geschreven door M.P.Zuydgeest en J.Borstboom staat een foto van de Sch-107 van voor de verlenging met het visserijnummer duidelijk zichtbaar, maar met de blazenkrebbe over BB.
Een 2e foto zonder blazenkrebbe en nieuwe brug; dus blijkbaar aan het trawlen, of proefvaart zoals hieronder omschreven.
Betekend dus dat hij met de laatste verlenging een linkse logger werd.

VOL EN ZOET  Een geschiedenis in woord en beeld van de Nederlandse Noordzeevisserij tussen 1900 en 1979 

Door M.P. Zuydgeest/J. Borsboom

blz 112, 2de alinea

[…] De in 1949 geheel gemoderniseerde SCH 107 “Scheveningen” tijdens de proefvaart op de Nieuwe Waterweg. Het schip werd verlengd en het kreeg een geheel nieuwe stuurhut. De SCH 107 was een “omgekeerde logger”. Het was normaal dat over stuurboord werd gehaald, maar bij dit schip kon alleen over bakboord gehaald worden. Het kluisgat had de SCH 107 aan bakboordzijde, terwijl het voorroer aan stuurboordzijde was bevestigd. Ook de breels- en blazenkrebbe, die normaal op de voorplecht  aan bakboordzijde was geplaatst, stond bij deze logger aan stuurboord. Volgens het artikel over de SCH 107, geschreven door de heer M. Vrolijk, werd de “Scheveningen”de “linkse logger” genoemd. Op 20 november 1957 werd de SCH 107 aan de firma Boelen te Antwerpen voor f 26.000,- voor de sloop verkocht,


Ik ben niet in het bezit van dat boek. mogelijk heeft iemand het wel.
Kan hij gelijk de foto's even op de site zetten Grin Grin

K
« Laatste verandering: 07-11-2012, 13:50:03 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #619 Gepost op: 07-11-2012, 16:44:34 »

Die logger was gebouwd met de reepkee aan bakboord en met een kaapstander geplaatst in het midden v/h schip voor de motorkamer kap, net zoals bij veel " fietsen" die hadden ook een kaapstander voor de brug . Er kwam een trawlwinch op toen het na de oorlog werd verbouwd dus met de reepkee aan bakboord werden de kluis en voorroer daarop aangepast en de linkse logger was geboren.
Gr.
Jan.
« Laatste verandering: 07-11-2012, 16:59:36 door J.H. » Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #620 Gepost op: 08-11-2012, 09:54:11 »

bij het archief van de sleephelling Schevening is niets bekent over de 107
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #621 Gepost op: 08-11-2012, 10:02:15 »

Dat kan rinus,de 107 is verbouwd bij de jong in vlaardingen,karel zal vandaag wel met de uitkomst komen want die heeft vandaag contact met zuidgeest.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #622 Gepost op: 08-11-2012, 10:07:39 »

dan wachten we op karel
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #623 Gepost op: 08-11-2012, 10:45:15 »

Dat kan rinus,de 107 is verbouwd bij de jong in vlaardingen,karel zal vandaag wel met de uitkomst komen want die heeft vandaag contact met zuidgeest.

Effe geduld. Ik kreeg van de Jong een a'dams telefoonnummer op, maar dat moet een R' Dams nummer zijn.
De man is even niet thuis.
In antwoord 623 geeft J.H. een goed verhaal wat de oplossing wel eens zou kunnen zijn.  Shocked Shocked

K
« Laatste verandering: 08-11-2012, 10:47:30 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #624 Gepost op: 08-11-2012, 22:15:15 »

Gebakken Bokking heeft voor dat ze als haring in de pan worden gebakken een lichte rook procedure ondergaan en worden daarna als 'blanke bokking' verkocht aan de handel. De lichte rooksmaak van de gebakken haring is heerlijk om te proeven en ik ervaar het iedere keer weer als fantastisch.
Voor zover ik weet worden de blanke bokkingen gekocht door Amsterdamse en Volendamse Vishandelaren die ze gebakken aan hun klanten verkopen.
Op allerlei maritieme manifestaties staat Rene haring te roken. Soms bakt hij licht geroken haring als 'spauwtjes' (dit schijnt een Urker term te wezen). Die is heerlijk.
Het laatst zag ik hem in Enkhuizen bij de beurs 'Klassieke Schepen', maar ook in NW-Frankrijk (Boulogne) vond ikk hem wel.
Gelogd
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #625 Gepost op: 09-11-2012, 00:54:09 »

Een tijdje geleden op de Haagse markt, vroeg ik een simpele visbakker die voor mij op een te hoge kraamvloer stond waarom hij gebakken haring verkocht als gebakken bokking en waarom hij deze aanduiding in de reklame voor dat produkt gebruikte. De man begon ineens pirouettes te draaien op z'n bakolie vette vloer voor dat hij met een antwoord kwam. Ja, zei hij: 'die hagenaars weten het verschil niet, dus waarom zou ik het dan niet zo neer zetten.' Waarom verkoopt u ze die echte gebakken bokking niet, vroeg ik aan hem terwijl ik zag dat hij van kleur verschoot. De hagenaars lusten het niet en dan blijf ik er mee zitten, wimpelde hij af.
Het lijkt mij sterk, zei ik dat uw klanten geen kennis hebben van een goede smaak en merkte gelijkertijd dat enkele mensen die rondom mij stonden ook mee luisterden. Ik gaf hem aan dat het waarom toch waarschijnlijk anders in elkaar stak dan hij vertelde.
De verse haring (dus niet gekaakt) die hij bewerkt om ze te kunnen bakken is veel goedkoper dan dat de zelfde haring eerst een kortstondige rookprocedure moet ondergaan om dan als 'blanke bokking/droog gerookte haring' een zelfde bewerking te geven alvorens ze als gebakken bokking te verkopen. Je maakt op een smakelijker produkt gewoon minder winst en dat is het hele verhaal.
De visbakker gooide met kwade blikken naar omstanders een lading hete kibbeling in een grote schaal en ik vroeg me stil af wat voor kwaliteit hij de hagenaars ging verkopen.
« Laatste verandering: 09-11-2012, 17:19:19 door B@rtW. » Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #626 Gepost op: 09-11-2012, 11:28:38 »

Bij mij is Marinetraffic.com uit de lucht dus onbereikbaar. Is dat bij jullie ook het geval?
Zou het veroorzaakt worden door de Griekse bezuinigingen?
B@rtW.
Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #627 Gepost op: 09-11-2012, 11:38:09 »

ja werkt niet
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #628 Gepost op: 09-11-2012, 12:14:01 »

ja werkt niet
Non weer wel. Grin
Gelogd
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #629 Gepost op: 09-11-2012, 13:08:48 »

Okay, ik zel gelik ff kikke Sad Sad Grin

Zo te zien is het behoorlijk kreupel.
Geregistreerde aankomst en vertrek op Scheveningen staat op 31.10.2012.
Dus is er een hele hoop weg!
« Laatste verandering: 09-11-2012, 20:50:04 door B@rtW. » Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
Pagina's: 1 ... 38 39 40 41 [42] 43 44 45 46 ... 112 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!