Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
11-12-2024, 22:36:27
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  ik heb een vraag
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 ... 112 Omlaag Print
Auteur Topic: ik heb een vraag  (gelezen 1431247 keer)
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2793


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #540 Gepost op: 21-10-2012, 14:43:44 »

IJm-21,,Erica''
geb.1902 Schofield Meeuweoord & Co te Grimsby
 1916 nummer wijz. IJm-384,,Erica''
Later ,,Erica'' bij Oceaan Viss.Mij.
1934 IJm-384,,Uiver'' Mij.,,Batavia''
40-45 in Engeland
7-11-1947 aangevaren door de IJm-117,,Prinses Beatrix'' en gezonken


mijn vraag is heeft iemand een foto van de IJM 117

even naar boven halen wie o wie heef er iets over de IJM 117 de Prinses Beatrix
 van welke Rederij  bij voor beeld
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2793


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #541 Gepost op: 21-10-2012, 14:59:47 »

hier een stukje uit de krant
,uitDagblad de waarheid van 8 Nov 1947
IJmuider trawler
in volle zee
overvaren
Eén opvarende gedood
(Van onze correspondent.)
Hedenmorgen om half zes liep te
IJmuiden de stoomtrawlerIJM
117 binnen met aan boord de bemanning van de stoomtrawler
IJM 384, de Uiver. Het bleek,
dat zich reeds Vrijdagmorgen om
half acht in volle zee een ernstig
ongeluk had voorgedaan, waarbij
de Uiver in drie minuten tijds
zonk en een Md der bemanning
werd gedood.
aanvankelijk veronderstelde men
dat de trawler op een mijn was
gelopen, doch later bleek, dat er
een botsing heeft plaats gevonden
tussen de IJM 384 en de stoomtrawler IJm. 117. de „Prinses
Beatrix". De laatste schijnt de ten
onder gegane boot overvaren te
hebben. De Uiver werd midscheeps
getroffen en begon vrijwel onmiddellijk te zinken.
Bii de aanvaring werd de IJmuider
kok M. Blok gedood en de twee
andere opvarenden werden gewond.
De politie stelt een onderzoek in
« Laatste verandering: 21-10-2012, 15:10:07 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Doggersbank
Gast
« Antwoord #542 Gepost op: 21-10-2012, 19:07:39 »

NV. Stoomvisserij Mij. MERCURIUS      ( Rederij Nationale Stoonvisscherij NV. )
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2793


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #543 Gepost op: 22-10-2012, 09:36:39 »

bedankt Doggersbank ik ga verder zoeken naar foto van de 117
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
K DAK
Schipper
*****
Berichten: 399


koos


Bekijk profiel
« Antwoord #544 Gepost op: 22-10-2012, 15:58:34 »


 was dat soms een soort rondvaart  op scheveningen


* wyck.jpg (58.67 KB, 850x507 - bekeken 1588 keer.)
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #545 Gepost op: 22-10-2012, 16:25:05 »

Ja, eind jaren veertig begin jaren vijftig kon je met dit schip een paar uur de zee op. Ik ben ook een keer meegeweest. As een voormalige veerboot enkhuizen.stavoren. Is later omgebouwd en door Spido met de naam Erasmus gebruikt in havens van Rotterdam

aat taal
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2793


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #546 Gepost op: 25-10-2012, 11:09:03 »

heeft ook dienst gedaan als directie schip bij de aan leg van de zuiderzee polders
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2793


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #547 Gepost op: 26-10-2012, 11:23:55 »

IJm-21,,Erica''
geb.1902 Schofield Meeuweoord & Co te Grimsby
 1916 nummer wijz. IJm-384,,Erica''
Later ,,Erica'' bij Oceaan Viss.Mij.
1934 IJm-384,,Uiver'' Mij.,,Batavia''
40-45 in Engeland
7-11-1947 aangevaren door de IJm-117,,Prinses Beatrix'' en gezonken


mijn vraag is heeft iemand een foto van de IJM 117

even naar boven halen wie o wie heef er iets over de IJM 117 de Prinses Beatrix
 van welke Rederij  bij voor beeld





Rinus,

De IJM 117 Prinses Beatrix is in 1940 onder schipper P. van Leeuwen uitgeweken
naar Engeland. Heeft daar de oorlog doorgevist en is in 1945 terug gekeerd
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #548 Gepost op: 31-10-2012, 13:28:15 »

Bij mij aan de muur in mijn zgn. werkamer hangen 2 kalender, uitgegeven door  de
Christelijk Gemengde Zangvereniging Immanuel Scheveningen.

Altijd weer leuk om de oude foto's te zien en zeker in deze twee uitgaven, waar ik op  twee foto's familieleden te zien krijg.

Eén van de kalenders is een uitgave 2012 en de andere is de uitgave voor 2013.
In beide kalenders is een foto van de Sch.107 geplaatst en waarschijnlijk is een van de samenstellers van deze kalenders een oud opvarende van dit schip.!
Bij de foto van de maand Juni 2012 staat vermeld.... Sch.107 Uitvarend.
Bij de foto van December 2013 staat vermeld .... Sch.107 Uitgaande met 220 pk Brons,Viszeil en stagfok. Op deze “linkse  logger “ zat het kluisgat aan BB en de blazenkrebbe aan SB.

Wat wil het woordje “zat “ zeggen ?  Betekend  het dat op de beide foto's het schip een “rechtse logger “is , want op beide foto's is de blazenkrebbe aan BB.
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #549 Gepost op: 31-10-2012, 14:55:19 »

Zie

http://www.scheveningen-haven.nl/info/schepen/index.php?nummer=107&lijst=100&af=SCH

Extra info:

De SCH 107 was een 'omgekeerde logger". Het was normaal dat de vleet over stuurboord werd gehaald, maar bij dit schip kon alleen over bakboord gehaald worden. Het kluisgat had de SCH 107 aan bakboordzijde, terwijl het voorroer aan stuurboordzijde was bevestigd.Ook de breels- en blazenkrebbe, die 'normaal' op de voorplecht aan bakboordzijde was geplaatst, stond bij deze logger aan stuurboord. Op Scheveningen werd deze logger dan dan ook de "Linkse logger" genoemd.
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #550 Gepost op: 31-10-2012, 15:33:32 »

Knorhaan,
Op beide foto's in de blazenkrebbe aan BB.
gr.
Cor
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #551 Gepost op: 31-10-2012, 15:50:58 »

SCH-107 de blazenkrebbe aan BB



de blazenkrebbe aan SB


1949 SCH 107 Scheveningen verlengt en hermeten.
Mogelijk is het in die periode omgegooid

K
« Laatste verandering: 31-10-2012, 15:53:29 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
K DAK
Schipper
*****
Berichten: 399


koos


Bekijk profiel
« Antwoord #552 Gepost op: 31-10-2012, 16:01:40 »


 vond er ook nog een


* sch-107-05.jpg (70.17 KB, 800x556 - bekeken 1200 keer.)
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #553 Gepost op: 31-10-2012, 17:44:53 »

Wat wil het woordje "zat"zeggen.?
---------------------------------------

Ik ben geen profesor maar zat is verleden tijd en zit tegewoordigen tijd.

Het is een linkse logger ,dat wil zeggen dat die over bb. Schiet, het haalen wordt bepaald hoe de vleet in zee staat ten opzichten van de wind.
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #554 Gepost op: 31-10-2012, 17:55:23 »

Bij een goeie vangst,en overdadige leggers,gingen we ook wel is over naar bakboord,
dan waren het hangers.
Scheelde een slok op een borrel.
Gerard.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 ... 112 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!