Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-04-2024, 00:25:08
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  hoe je visssoorten schoon maakt en hoe je verder kan verwerken
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: hoe je visssoorten schoon maakt en hoe je verder kan verwerken  (gelezen 11180 keer)
boegstate
Schipper
*****
Berichten: 159


Bekijk profiel WWW E-mail
« Gepost op: 07-08-2010, 17:29:54 »


Het zou heel interresant zijn voor deze site dat er recepten voor vis en andere lekkere dingen beschreven konden worden. zoals, kijk maar.


* 174px-Buckling.jpg (7.29 KB, 174x131 - bekeken 1594 keer.)
Gelogd
j.d.
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 23-08-2010, 19:55:14 »

Weet iet wat buckling is...... de vraag....
"hoe je visssoorten schoon maakt en hoe je verder kan verwerken"

Die buckling ligt op een maagdelijk wit bord...
Mot toch iet zo moeilijk weze...
Sneetje wit erbij, velletje eraf, glaasje Hooghoudt dubbel moutwijn
uit de vriezer....

Eerdaags rook ik m'n visjes zelf....
Heb belangstelling voor een  http://www.biggreenegg.nl/
Benne iet goedkoop...

Morgen op het menu : Ruitertjes te Paard.
Wie wat hiermee bedoeld wordt ?

Gr.:
j.d.
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 25-08-2010, 16:47:06 »

Weet iet wat buckling is......
Ik weet het ook niet. Maar zijn wel rare vissies, zonder kop!


Citaat
Eerdaags rook ik m'n visjes zelf....
Heb belangstelling voor een  http://www.biggreenegg.nl/

Is geen rokerij maar een BBQ.

Citaat
Morgen op het menu : Ruitertjes te Paard.
Wie wat hiermee bedoeld wordt ?

Even Googlen:
- Ruitertjes te paard staan voor de twee naturen van Christus; het paard verbeeldt de menselijke- en de ruiter de goddelijke natuur.
- ‘Engeltjes te paard’. “Dat zijn rolletjes spek met kaas erin”, vertellen ze. Ze verwarmen de rolletjes in een klein pannetje op een gasbrander. Als de kaas gesmolten is, prikken ze er een
roodwildblauw vlaggetje in,... “In Noord-Holland noemen we dit ‘Ruitertjes te paard’, vertelt iemand uit Castricum.
- Op het eiland Schouwen (Zierikzee enz.) kent men zoogenaamde aeremstokjes, d.i. ruitertjes te paard van brooddeeg, die op een stokje door de kinderen worden rondgedragen, óok op Palmzondag, en dan zijn er palmtakjes in gestoken. Daarbij wordt gezongen:

Aerem stokje
 
Turf in je rokje,
 
Turf in je staart,
 
Aerem stokje is geen oortje meer waard.
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 25-08-2010, 17:45:02 »

Buckling nooit van gehoord maar ik grill nog wel is een pelster ( noeme ze hier sardien) en dan ziet die er ook zo uit Grin

gr Maart
Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 16-05-2011, 20:13:33 »

Platvis bakken. Van mijn vader weet ik nog dat ik nooit zijn koekepan mocht gebruiken om aardappels in te bakken want dan bleef zijn vis plakken. Ik herinner mij ook nog dat hij de pan ook nooit in het sop zette. Na het bakken van de vis liet hij het gewoon in het schuurtje staan. Wanneer hij weer ging bakken, dan verhitte hij de pan en maakte hem met een oude krant schoon. Er waren destijds natuurlijk geen pannen met een anti-aanbaklaag zoals teflon. Het was ook geen dure RVS pan maar gewoon van ijzer, het ging roesten als je het een tijd niet gebruikte.

Verder nog een vraag. Door een papje van melk en bloem halen? Zout erbij? Sla-olie? Wie heeft hier tips vis te bakken zoals mijn vader deed. Tegenwoordig is alles frituur.
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 16-05-2011, 20:43:38 »

Buckling nooit van gehoord maar ik grill nog wel is een pelster ( noeme ze hier sardien) en dan ziet die er ook zo uit Grin

gr Maart

A buckling is a form of hot-smoked herring similar to the kipper and the bloater. The head and guts are removed but the roe remain. They may be eaten hot or cold.

Misschien komt ons woord, bokking hier vandaan, of zij hebben het van ons gepikt. Grin

Grt.

Hans
« Laatste verandering: 16-05-2011, 23:07:16 door Schub » Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 16-05-2011, 22:29:13 »

Gegrilde zalmfilet met pesto en tomaat

Ingrediënten

    4 verse zalmfilets (à 100 gram)
    2 tomaten
    50 gram (verse) groene pesto
    50 gram vers geraspte parmezaanse kaas
    versgemalen peper

Bereiding

Verwarm de grill voor. Was de tomaten, halveer ze en schep de zaadjes eruit. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Leg de zalmfilets op een ingevette bakplaat en bestrijk ze royaal met de pesto. Verdeel de tomaatblokjes en Parmezaanse kaas erover. Schuif de bakplaat 15 cm onder de hete grill en laat de zalmfilets in ongeveer 5 minuten gaar worden.

Lekker met pasta en sugar snaps op smaak gebracht met kruidenolie.

Wijntip: Bij dit pittige gerecht past een kruidige wijn als Pinot Gris.
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 17-05-2011, 09:58:24 »

Hans weet wel van bloater dat noemen ze met jullie harderwijkers zo ver ik weet
de kipper is niet heet gerookt dat is net een bokkum wij bakken ze dan altijd
« Laatste verandering: 17-05-2011, 10:01:36 door maart » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 31-05-2011, 17:36:48 »

Metser,
In mijn jeugd,  bij mij thuis , hetzelfde ritueel als bij jou thuis, bij het vis bakken.
Mijn vader gebruikte dan het 4 pits petroleum stel en liet het bakken op gas achterwege.
Het bakken op een petroleum stel verliep regelmatiger dan bij het gebruik van gas.
De gebakken vis was veel mooier van kleur.
Na 1945 waren de petroleum stellen bijna niet meer ingebruik en werd er op gas visgebakken.
Cor
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!