Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-04-2024, 10:52:13
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 45 46 47 48 [49] 50 51 52 53 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 914421 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #720 Gepost op: 26-07-2011, 08:00:30 »

Metser,
Jij hebt gelijk.
Ik heb te vlug gereageerd.
Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #721 Gepost op: 22-08-2011, 13:34:43 »

Het raadsel omtrent de keizersvis is opgelost.
Zie antwoorden 662,675 en 679
Ik heb bericht ontvangen van bureau van toerisme in Etaples

Ik plaats achtereen volgens de betreffende folder, de antvangen brief en de Nederlandse vertaling van de betreffende brief


* folder_1_Large.jpg (135.13 KB, 1024x727 - bekeken 1763 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #722 Gepost op: 22-08-2011, 13:37:11 »

1e deel vande folder


* folder_2_Custom.jpg (120.24 KB, 900x592 - bekeken 1691 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #723 Gepost op: 22-08-2011, 13:39:40 »

De ontvangen brief deel 1


* brief_pag_1_Custom.jpg (96.61 KB, 730x1024 - bekeken 1754 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #724 Gepost op: 22-08-2011, 13:40:26 »

deel 2


* brief_pag_2_Custom.jpg (86.29 KB, 732x1024 - bekeken 1756 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #725 Gepost op: 22-08-2011, 13:45:25 »

De Nederlandse vertaling

Geachte Meneer C. Spaans,

Juli j.l hebben wij van U een schrijven ontvangen met betrekking tot de Nederlandse vertaling van onze brochure. Met een welgemeend ( groot) interesse hebben wij Uw vraag behandeld en zijn vandaag  in staat U enkele antwoorden op Uw vraag te kunnen geven.

Voordat we dit doen, hechten wij eraan U te bedanken voor het door U getoonde interesse m.b.t. onze instelling. Vele  bezoekers uit het buitenland bezoeken jaarlijks Mareis en vertrekken daarna opgetogen.  Om de Nederlandse bezoekers te voorzien van additionele informatie, stellen wij hen , zoals U hebt kunnen constateren , ter ondersteuning bij hun bezoek,een bochure ter beschikking.

Dankzij Uw medewerking, zijn wij vandaag in de gelegenheid in deze brochure een fout te herstellen  met betrekking tot de soort „ Keizervis“

Zoals U vermeldt in Uw brief, komt de hierboven genoemde vissoort niet in de noordelijke zeeën van Europa voor en wordt dus ook niet  door de industriële trawlervissers bevist. De industriële visvangst van Boulogne- sur- mer is verdeeld over drie verschillende zones:

De wateren rond de Faroer Eilanden, ten westen van Schotland en ten westen van Ierland waar men op de vissoorten van die op grote diepte voorkomen vist. Hier betreft het de grenadier, de zwarte zwaardvis, siki,  of ook nog de blauwe lingue. Deze soorten zijn bedoeld voor de vismarkt voor vers gevangen vis, in de vorm van visfilet en dus voorbehouden aan de trawlers voor de verse visvangst.

De Noordzee,  waar de zwarte plaats bevist wordt, l’eglefin, le merlan. Deze soorten worden bevist door zowel de trawlers voor de verse visvangst als de bevroren vis.

De zee rond Noorwegen en de wateren rond Spitsbergen waarbij de rederijen van Boulongne een gedeelte van de franse quota voor kabeljauw controleren.  De grote afstand tot deze  zone schakelt de trawlers voor de verse visvangst uit en het zijn dus de trawlers voor de bevroren vis die deze quota elk jaar vangen.

Met betrekking tot het aan de bezoekers ter beschikking gestelde document  is de echte bedoelde vissoort, zoals U dat reeds vermeld in Uw brief, van de familie van de scorpaeniden, die men terugvindt op het continentale plat van de noordoostelijke Atlantische oceaan ( op een diepte van 100 tot 600 meter, in water van ongeveer 2 tot 6 graden) . Het gaat hier inderdaad onder andere om de rascasse en meer in detail om vertegenwoordigers van het soort Sebaste ( Perca marina, Sebastes norvegicus)

Wij bedanken U zeer hartelijk voor Uw interesse en hopen  een antwoord gegeven te hebben op al Uw vragen.

In de hoop U weer te mogen begroeten in onze mooie Stad van de Vissers en aan de Opale kust,

verblijven wij,  Meneer, met de meeste hoogachting,

                                                                       De Burgemeester van d’Etaples-sur-mer                                                                                Jean –Claude Baheux

Visa OMT

Vincent THEETEN

Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #726 Gepost op: 25-08-2011, 07:16:06 »

Dat is een duidelijk antwoord Vreemdeling, hier heb je meer aan dan het halfslachtige antwoord van het visserij museum van Oostende. Knip oog
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #727 Gepost op: 26-10-2011, 18:04:41 »

Geluk nummers.

Heel veel van onze plaatsgenoten hebben vaak geloof gehecht aan een geluks nummer.
En dan wel zeer speciaal het nummer 9.
Ook een samenstelling van diverse cijfers, met een totale waarde van 9 is hierop van toepassing.
Voorbeeld .....171 geeft als de 3 cijfers bij elkaar worden opgeteld een totale waarde van 9
Meerdere combinaties zijn mogelijk zoals 18, 27, 36, 45, 54 enz.

Als goede calvinisten zouden wij hierin niet moeten of mogen geloven, maar er waren meerdere zaken waar soms heel vaak “ geloof ” aan werd geschonken.
Als voorbeeld.....
Een bezem in de krebbes zou een slechte vangst betekenen, ook al was de vleet uitgezet met de woorden...... Geschoten met vlijt, Gods zegen op onze arbeid.

Of bij het vertrek van een logger bij het afscheid nemen van de bemanning een pastoor of nonnetjes langs de haven te zien lopen,
Dit zou een “misse” reis kunnen betekenen.
Maar vaak werd er wel “Zegen en Bewaring “gewenst.

Eveneens een paard te zien bij zo'n vertrek zou “bries “ tot gevolg hebben.
Maar dat scheen alleen van toepassing te zijn op een ruiter te paard, want aan de haven waren meerdere paarden te zien van o.a. de firma Thijssen, die boeren- nettenkarren verplaatsten vanaf de schepen naar het boetsterland en erf of  tegengesteld.

En voor Scheveningen had dan dit cijfer 9 veelal betrekking op de besommingen van schepen die aan dit criteria voldeden
En dit zeker in de naoorlogse jaren.
Hieruit volgt dan automatisch de verdienste voor  de opvarenden van deze schepen.

Ik ben het is gaan bekijken of dit werkelijk zo was zonder gebruik te maken van statistieken of rederij gegevens, en al heel snel kom je ook tot de conclusie dat hierin een zekere waarheid zich verschuilt.

Maar is dit wel zo ?
Reeds voor de oorlog waren er schippers die er bekend om stonden dat zij met hun schepen  goede en grote besommingen maakten.
Bekende namen zoals Baarthout Rog, Gouwe Giel ( Giel Pronk) , Kees de Bok ( Kees de Graaf), Kees de Schar en Bram Rog  waren voorbeelden hiervan.
Willem de Goudzak zal zonder twijfels zijn naam wel van zijn voorgeslacht hebben geërfd.
Maar geen van deze personen waren schippers op schepen waarvan het visserij nummer  9 of een combinatie van deze cijfers was.
In sommige gevallen was het motor vermogen van deze schepen groter dan normaal en waren zij uitgerust met een “zender “ ( Radio telefonie installatie).
Zoals de loggers Sch.15 ( Bep ). Sch.130 ( Clara ) en als nieuw gebouwd schip de Sch.118 ( Oceaan  V ).
Door het grotere motor vermogen kon meer snelheid worden gemaakt, gevolg hebbend in een snellere uit- en thuisvaart en zo mogelijk meer visdagen.
Ook naar zee te vertrekken bij slecht weer, als andere schepen dit niet aandurfden
En ook niet te vergeten dat er veelal langer gevist kon worden bij slecht weer, als de wat oudere  schepen hiertoe niet in staat waren.
En ook de mogelijkheid om op andere visgronden te opereren ( Het Kanaal ) en over te schakelen op andere vismethoden ( Trawlvisserij )
De totale besomming van de doorsnee logger was in 1938/39 was de 27 a 30 duizend gulden. ( dus schepen die niet aan het eind van het seizoen hun geluk beproefden met de Kanaal visserij )

En met de radio telefonie installatie kon men andere schepen beluisteren en als deze beluisterde schepen hogere vangsten wisten te melden, kon men als nog van visserij positie verwisselen of bij hun tocht naar de visgronden meteen naar een gunstige
positie opstomen om ook daar hun geluk te beproeven.
Ook een regelmatig contact met de reder was van toepassing, zodat ook een gunstiger markt in het vooruitzicht tot de mogelijk behoorde.
Was het gezegde niet...... Haring vangen is geen kunst, maar de markt mee varen,  dat is pas kunst !

Bekijken wij de naoorlogse periode dan zien we ook al gauw dat de grotere motoren
hogere besommingen maakten.
Sch. 118 en Sch. 225 waren gelijkwaardige schepen en overeenkomstig ook hun besommingen, maar alleen de Sch.225 valt in de categorie van het cijfer 9.
En misschien mogen we ook de Sch.23 en Sch.104 hierbij betrekken.

Wat later de Sch. 36 en Sch.9, maar hier hier gaat het om ex. trawlvisserij schepen met grotere motorvermogen en  beide schepen voldoen toevallig aan het cijfer 9.
Ook kan men in deze vergelijkingen de Sch. 6 en Sch.333 mee nemen en hierbij is er weer één die aan het cijfer 9 voldoet.
Hierna kwamen de Sch.21 en Sch.24, beide gelijk waardig, evenals de Sch.54 en Sch. 196 , waarvan alleen de Sch.54 aan het criterium voldoet.

Maar niet alleen deze schepen maakten grote besommingen.
Eén der niet moderne loggers had eens een zo grote eind besomming , dat één van de “geluk schippers” van dezelfde rederij door haar werd voorbij gestreefd en de  jaloerse collega de reder verzocht om met de vleet van zijn concurrent het volgende seizoen te mogen vissen.
Hier werd dus het geluk om haring te vangen toegerekend aan de gebruikte netten ofschoon die hetzelfde waren als hij zelf had gebruikt.

Niet allen bij de haring visserij schepen waren er verschillen, maar ook bij de kottervloot.
De Sch, 1, 18, 34 en 65 waren hier de koplopers. Ook hier waren het de modernere schepen met grotere motorvermogen, betere uitrusting en een  beter soort schepen.
Zij benutte dan ook de mogelijkheden om behalve in de kustwateren ook in de Sylt te vissen en in span haring te trekken bij de Sandettybank en in het Kanaal.
De overige kust vissers, zoals de Sch. 10, 11. 12. 62, 67, 71 en 74 , veel al van het schokker type,  hadden niet het vermogen om concurrentie te bieden aan de voorgaande groep.
Alleen de Sch. 18 van deze groep voldoet aan het geluksgetal.

Ook moet in ogenschouw worden genomen dat de “geluk schippers “ weinig of geen problemen hadden met het aanmonsteren van een dek bemanning en hadden dan ook de beste arbeidskrachten voor het uitzoeken.
Hieruit volgt dan ook weer een betere behandeling van de gevangen vis en een hogere opbrengsten van de verkochte haring of vis.

Gezien de hogere besommingen van de grote en modernere loggers werden al heel snel grotere en nog modernere loggers en kotters gebouwd.
En ook hier zien we dat deze schepen betere besommingen maakten als de ouderwetse schepen.
De schepen werden steeds beter uitgerust met moderne navigatie middelen en instrumenten voor de opsporing van vis of haring.
Nieuwe vismethoden werden toegepast en andere visgronden werden bezocht.
Maar slecht enkele schepen voldoen aan het criterium 9 en dat zijn alle schepen van de firma Vrolijk uit IJmuiden. Varend onder het Scheveningse  visserijnummer 27,117, 135., 153, 171 enz.
Maar ook deze schepen waren niet altijd even gelukkig.
Misschien wel in het vangen van vis, maar ook scheepsongevallen bleven deze schepen niet bespaard.

Maar ook hieraan kwam een einde.
De koek was op.
Veel schepen werden opgelegd en verkocht.
Slechts enkele schepen bleven over en hiervoor in de plaats  kwamen nog grotere en modernere schepen en werden als het ware drijvende “fabriek” schepen.

En nog steeds zijn er ook hiervan schepen die voldoen aan het cijfer 9,  maar of er momenteel een verschil in verdiensten is binnen deze categorie van schepen, is mij onbekend.

Is het geluksgetal dan toch een sprookje ?

Gelogd
Pieterman
Gast
« Antwoord #728 Gepost op: 26-10-2011, 21:45:58 »

Geluk nummers.

En een mooi cijfer van de juffrouw voor Uw opstel. Vooruit, een 9 en bij volgend opstel mag U met kleureninkt schrijven.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #729 Gepost op: 27-10-2011, 07:48:24 »

Vera,
Leuke combinatie van het cijfer 9
Cor
Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #730 Gepost op: 27-10-2011, 18:21:13 »

Beste Cor . Weer zo`n mooi stuk .
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #731 Gepost op: 02-11-2011, 07:42:05 »

Trouwfoto.

Gezien mijn leeftijd had ik het idee dat ik nu wel alles zo'n beetje had gezien wat er rond trouwerijen te zien zou zijn.
Maar afgelopen September tijdens een vakantie in Wimereux,  maakten mijn vrouw ik ik het volgende mee..

Iedere avond waren wij gewend om een wandeling langs het strand te maken.
Liefs langs de “naad “van het water, zoals we dat op z'n Schevenings plachten te zeggen.
En dat was op deze plaats alleen mogelijk bij afgaand tij of bij laag water, want bij hoogwater stond de zee tot aan de zeedijk met wandel boulevard.
Door het grote getij verschil is er bij laag water een groot stuk strand disponibel en aangezien het tijdstip van de wandeling bijna gelijk met het tijdstip van laagwater viel, moesten we al een heel eind lopen aleer we bij scheiding van zee en land waren.
We hoefden gelukkig niet een afstand door mul zand te sjouwen, want mul en droog
zand was er in deze badplaats niet.
Het was een prachtige dag, windstil, een spiegelgladde zee en een schitterende zonsondergang.
Door het vrij late uur was  het op het strand doodstil en voor de Franse badgasten op de wandel boulevard zo  langzamerhand tijd voor de avond maaltijd.
En de op deze boulevard geplaatste houten strand hokjes werden door de badgasten verlaten of er werd aanstalten gemaakt om verlaten te worden..

Richting zee lopend merkten wij niet dat een ander groepje personen, dat zo'n 300 meter van ons was verwijderd , vanaf een andere afgang naar het strand, parallel met ons ook richting zee liepen.

Eenmaal bij de zee aangekomen vervolgde wij onze wandeling langs en gedeeltelijk in het water  en merkten toen pas dat ook  anderen zich dicht bij de “naad van het water “ bevonden.
Dichter bijkomend bleek het een bruidspaar te zijn en een derde persoon.
Zonder enig oponthoud liep het bruidspaar de zee in en al spoedig stond het bruidspaar gekleed en wel tot ruim kniehoogte in het zeewater.
Wel had de bruid haar sluier op het natte zand achter gelaten en de bruidegom een meegebrachte citybag
De bruid gekleed in een prachtige lange witte strapless bruidsjapon en de bruidegom in een keurig donker kostuum met stropdas.
.
De eerste reactie van mijn vrouw was... zijn die gek geworden,.... zij kan die trouwjurk zo naar de stomerij brengen.
En mijn reactie was dan ook ..... en hij ook zijn donkere pak.
De onderzijde van de jurk was de eerste ogenblikken, als een witte krans drijvend op het water, nog rond de benen van de bruid, maar al heel snel was de stof van de jurk verzadigd van het zeewater en zakte naar beneden.

De derde persoon , een jonge vrouw, zat op het natte zand en was bezig haar schoenen en panty uit te trekken en al snel stond ook zij bij het bruidspaar in het water.
Niet zo diep als het bruidspaar, want anders werd schijnbaar haar rok nat.

Het bleek, dat zij de fotografe was en al direct gaf zij aanwijzingen hoe het bruidspaar moest gaan staan om de leukste foto 's te kunnen maken .
En al heel gauw zaten bruid en bruidegom op hun knieën in het water en werden andere capriolen voorgesteld en uitgevoerd en was er van bruidsjurk en kostuum weinig meer droog.

Na nog een paar honderd meter te hebben doorgelopen verhinderde een rots formatie op het strand onze doorgang en keerden wij terug naar ons uitgangspunt.
Het bruidspaar was ondertussen ook uit het water gekomen en de bruid stond in de kortste keren ontdaan van trouwjurk en andere kleding stukken, in haar “nakie”, te midden van het groepje van drie..
De galante bruidegom schermde wel met een grote badlaken zijn bruid af, zodat nieuwsgierige blikken van af de boulevard haar jeugdige lichaam niet konden begluren.
Eventuele gluurders zouden toch al weinig te zien hebben gekregen, want de afstand van bruidspaar tot aan de boulevard was ruim 200 a 300 meter.
De zeezijde waar wij liepen vond hij schijnbaar geen probleem. Wij waren waarschijnlijk volgens hem te oud om ons hierin te kunnen verlustigen.

Terug gekeerd zijnde op de boulevard zagen wij op afstand ook het bruidspaar aanstalten maken om het strand te verlaten.
De bruid gekleed in pantalon en truitje en de bruidegom nog steeds in zijn natte kostuum.
De bruid met haar sluier in haar handen, de bruidegom met een grote vuilniszak waar waarschijnlijk de kletsnatte bruidsjapon in zal hebben gezeten en de fotografe met de citybag.

Wat heeft dit bruidspaar er toe gebracht om zulke exclusieve foto's te laten maken ?
Is het een symbool verband houdend met het huwelijks bootje ( water ) of is het een nabootsing van een Griekse tragedie ?
Maar voor beide werd het met voorbedachte raden gedaan en het was zeker geen spontane opwelling , want anders had de bruid geen vervangende kleding meegebracht.
Een stunt of een opname voor een film kan het ook niet geweest zijn, anders waren er veel meer toeschouwers en bijbehorend personeel aanwezig geweest.

Dat de zee en de ondergaande zon een geliefde plaats is om bruidsfoto's te maken. bemerkten wij ook weer de volgende da, toen een ander bruidspaar eveneens  foto's liet maken.
Maar zij beperkten zich tot alleen maar tot de boulevard met de zee en ondergaande zon op de achtergrond.

Maar heb ik op deze site ook niet eens iets gelezen van een foto sessie op een der havenhoofden ?
Was het niet een bruidspaar waarvan de bruid in het rood was gekleed ?

Cor
Gelogd
koosje 1
Gast
« Antwoord #732 Gepost op: 06-11-2011, 15:58:47 »

cor
dit is een nieuwe trend
mensen vinden het zonde dat de bruidsjurk maar 1 keer gebruikt wordt en maken later(meestal in het water) een nieuwe reportage
groetjes koosje
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #733 Gepost op: 08-11-2011, 18:09:46 »

Koosje 1

Is het dan een "in het water gevallen huwelijk of wordt er dan pas bekeken of de huwelijks verbinding "" waterproof " is ?

Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #734 Gepost op: 09-11-2011, 17:57:19 »


Op het onderwerp "Geluk Nummers " kreeg ik per e-mail de  volgende leuke reactie  van een familielid .
Dus er zijn  meerdere mogelijkheden.
Dit was mij niet bekend.


Cor,
Met Jacob v d Zwan van Jaczon zat ik in klas 3 van de HBS.
Hij vertelde me ook dat zijn familie de voorkeur gaven aan een door 9, maar tenminste door 3 deelbare nummers (bv. 21, 24, 120) voor de schepen.
Een uitzondering maakten ze voor hergebruik van oude bestaande nummer (bv. 110, 118)

Cor

 

 
 
 
Gelogd
Pagina's: 1 ... 45 46 47 48 [49] 50 51 52 53 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!