Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24-04-2024, 20:09:05
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Winnaar Haringrace
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Winnaar Haringrace  (gelezen 60977 keer)
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 18-01-2009, 17:06:28 »

Was dit geintje niet gelijk het einde van de vlootrevue ??

K
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 19-01-2009, 12:16:08 »

dit was ook zo'n heerlijke water sinees.
zier
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #17 Gepost op: 12-02-2009, 10:30:32 »

Goeiemiddag Zeepaard ik kreeg bericht van Rinus dat als de server vol
was, er dan foto's af moest halen anders kon ik niet verder,maar dat
vond ik toch wel erg kort want het is toch de bedoeling dat iedereen
dat kan lezen met de foto''s erbij maar er kan misschien nog wat bij
als Rinus mij een seintje geeft als het tijd is om te stoppen, kan het
daarna nog wel even staan
gr.Cor

Cor als je de foto,s via Photo Bucke4t blijft plaatsen hebben wij er geen last van
 en raakt de site niet vol
 maar als jouw ruimte daar vol is verwijderen zij ze en daar kan ik niets aan doen
 dus gewoon door gaan zo
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
zeepaard
Schipper
*****
Berichten: 534


Wat is 't toch fijn om 'n Scheveninger te zijn!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 12-02-2009, 14:42:16 »

Mijn eerste reis op de Noordster de SCH 236.

Ik was 14 jaar en ging toen voor het eerst varen als reepschieter, had nog nooit op een schip gezeten. We vertrokken vanuit de eerste haven en ik zwaaide helemaal boven in de mast vol trots naar mijn ouders, die met een beangst gevoel mij zagen vertrekken.

We waren de haven nog niet uit of ik was al zeeziek, ik hield mijn hart vast want zo'n reisje duurde wel een paar weken.
Ben 2 dagen erg ziek geweest, kan me niets meer herinneren al zouden ze me overboord hebben gegooid dan had ik het niet eens wat tegen kunnen doen, zo ziek was ik. Daarna ging het met de dag beter.

De schipper was Claar Klein en zijn broer was stuurman Jacob Klein, beste mensen waren het.


We voeren in combinatie en wij waren de eerste die terug gingen met de Hollandse Nieuwe.
Het was wel 2 dagen voluit varen naar Scheveningen, opeens werden de luiken vergrendeld, dit was de hele reis was dit nog niet gebeurd, daarom vroeg ik aan de stuurman waarvoor is dat nodig, hij sprak "we krijgen storm en als we dat niet redden kunnen we met ze allen in het ruim". Ik scheet in mijn broek mijn eerste reis en dan al een storm.
Als bij zware storm de golven tegen de boulevard aan slaan is dit wel een mooi gezicht, maar ja dan sta je wel veilig op het droge.

En ja hoor de stuurman had gelijk de wind stak op en de golven werden steeds hoger en hoger en zeker in het donker was het een angstig gezicht. Ik vergeet deze beelden nooit meer, hoe we lagen voorin, onder de kap, dan ging de punt omhoog en dan weer als een speer naar beneden tot dat hij de volgende golf raakte en dan sloeg met donderend geraas het water over het schip.


Toen we eindelijk bij de haven van Scheveningen aan kwamen, lagen er diverse schepen te wachten op hoog water om de haven binnen te lopen.


Na enigen tijd met radio Scheveningen te hebben overlegd zei Claar Klein "we gaan het proberen" ik dacht nog, waarom wij als eerste.

We gingen recht op het groene licht aan al slingeren en stampend bereikte we ook het rode licht, dit was wel zo spannend dat ik toen ik weer veilig in de haven was, me nog steed stevig aan de reling vast hield en naar boven keek naar onze schipper waar is best wel trots was om toch maar als eerste naar binnen te varen.

De flinke besomming was het die alle ellende snel weer deed vergeten.


Dat was mijn eerste reis, en ondanks deze slechte ervaring ben ik blijven varen tot mijn 21e, zomer en winter, klasse was dat een hele leuke tijd.


Ik heb nog één wens, zou best nog één keer als prenter mee willen op zo,n schitterende Hektrailer.


Een belevenis die je nooit meer vergeet, Kees Roos

 


 
Gelogd

Wie wat waar,ik hou mijn kiezen op elkaar
zeepaard
Schipper
*****
Berichten: 534


Wat is 't toch fijn om 'n Scheveninger te zijn!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 12-02-2009, 14:50:26 »

Cees Roos ben je al ziek  Cheesy Cheesy Cheesy


* storm_1.jpg (55.44 KB, 600x398 - bekeken 1730 keer.)
Gelogd

Wie wat waar,ik hou mijn kiezen op elkaar
viking
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 14-02-2009, 00:03:15 »

goh..volgens mij heb jij een hele bibliotheek ergens Cor

gr.rob
Gelogd
A.K. Pronk
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 14-02-2009, 17:26:29 »

Je ziet de prijs voor een nieuwe haring al aardig oplopen,
van 2 kwartjes zitten we nu al op 2 gulden per stuk.
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 14-02-2009, 17:28:42 »

In 1969 heeft de KW 74 gewonnnen.   Ik ga kranten artikel opzoreken.

aat taal
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 15-02-2009, 20:02:56 »

Cor mooie  foto van de Sch 123 m´n zwager heeft er destijds nog opgevaren. Als je er nog meer hebt van deze 123 hou ik me aanbevolen helaas moet ik deze week m´n PC terug brengen naar de winkel heb steeds problemen. Ben hem ± 2 á 3 weken kwijt.


Witkwast (Aad)
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 17-02-2009, 17:39:05 »

Hallo Cor,

ik heb 30 plakboeken liggen (1958-1987) over de visserij (voornamelijk scheveningen) Ik ga op zoek naar aanvullende informatie

groet aat
Gelogd
zeepaard
Schipper
*****
Berichten: 534


Wat is 't toch fijn om 'n Scheveninger te zijn!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 18-02-2009, 01:09:33 »

Hoi aat bedankt voor de aanvulling van de haringrace 1969 Cheesy Cheesy
Hij is voor zijn roodkopere blaas instrument Cheesy Cheesy Cheesy
« Laatste verandering: 18-02-2009, 01:12:15 door zeepaard » Gelogd

Wie wat waar,ik hou mijn kiezen op elkaar
minkk
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 19-02-2009, 14:34:48 »

Effe een reactie op de haringrace van 1966. Dat was het begin van de haringworm. Ik vaarde toen op de KW 159 Marian Ellen. Een aantal van de bemanningsleden, waaronder ik zelf hebben ons na de eerste trek van de eerste haringreis tegoed gedaan aan de groene haring. Ziek dat we geweest zijn, hoge koorts en zo slap als een vaatdoek. de vangsten waren overigens ook slecht. De Sack besloot toen de noord in te gaan en we zijn op koolvis gaan vissen. Binnen een paar dagen gooiden we het schip vol. Kwamen aan ons merk aan de mart in IJmuiden. Stonden de mensen wel raar te kijken.

gr

Mink
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 19-02-2009, 15:29:53 »

nou mink ik weet niet waar jij toen gevist heb bij pernis misschien er was niet een scheveninger die last had van onze nieuwe haring of het moest wezen dat we er zo veel van gegeten hadden dat we aan de poep verdaagden maar ziek dat was alleen dat mokkel die in rotterdam een haring had gegeten wij niet o nee we zaten op de last de haring die wij s morgens gevangen haddenheerlijk opte eten er was geen beter medicijn voor de zeeziekte dus ik weet niet waar jij ziek van ben geweest lag je beetje soms onder je kussen groet van een haring liefhebber
Gelogd
minkk
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 19-02-2009, 15:53:17 »

Hallo Spienet,
Nee we viste niet bij pernis, moeilijk draaien daar bij het uitzetten.We viste bij Lerwick. we aten de harinkies de eerstvolgende dag zo uit de ton, inderdaad heerlijk. ik lag ook niet met mijn hoofd onder een kussen, kreeg je de kans niet voor. En ik was niet de enigste die er last van had. Zeker we hadden er flink wat op want ze waren zo lekker dat je er niet van af kon blijven. Of ben jij van mening dat dat hele gedoe van de haringworm indertijd overdreven en niet waar was ?

mink
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 19-02-2009, 17:31:09 »

is het niet zo dat de haringworm altijd al bestaan heeft.
in de jaren '50 werd de haring gezouten 12 uit de ton met de vleetloggers en dat noemde we groenen,maar in de jaren '60 moesten ze zo nodig 30 tot 35 uit de ton gezouten worden licht was nog niet licht genoeg.
bij 12 uit de ton ging dat wurumpie misschien kapot,en vrat je hem gewoon op.
zier
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!