Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-04-2024, 21:47:09
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Historie
| |-+  Klederdracht
| | |-+  Klederdracht
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 17 Omlaag Print
Auteur Topic: Klederdracht  (gelezen 286453 keer)
meutneel
Gast
« Antwoord #30 Gepost op: 11-06-2007, 22:04:45 »

Hallo Marretje,
Wat leuk, ik snap nu hoe het zit! Jouw vader is een echte neef van mij! Ik dacht dat je moeder Corry heette?
Ik ben een dochter van 'tante Jo'. Mijn moeder was een dochter van 'opoe en opa Pronk' .
Jouw grootouders,  voor mij dus Oom Tinus en Tante Mia, die herinner ik me heel goed!
Doe de groeten aan je ouders!
MeutNeel.
Gelogd
Marretje
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: 11-06-2007, 23:48:13 »

Hallo Marretje,
Wat leuk, ik snap nu hoe het zit! Jouw vader is een echte neef van mij! Ik dacht dat je moeder Corry heette?
Ik ben een dochter van 'tante Jo'. Mijn moeder was een dochter van 'opoe en opa Pronk' .
Jouw grootouders,  voor mij dus Oom Tinus en Tante Mia, die herinner ik me heel goed!
Doe de groeten aan je ouders!
MeutNeel.

Hallo Meutneel,

wat is je echte naam? En hoe oud ben jij nu? Wat leuk om jou hier op de site te zien. Had je deze oude foto al van jou oma en opa? Ik heb opoe Pronk als kind nog gekend. Zij woonde toch in de Bruinbankstraat?

Ja Tante Mia en Ome Tinus waren schatten. Ik mis hun nog steeds. Ik zal de groeten aan mijn ouders doorgeven. Mijn moeder heet inderdaad Corrie. Zij wonen nog steeds in Duindorp.

Doei


* doei00.gif (16.25 KB, 131x118 - bekeken 4954 keer.)
Gelogd
meutneel
Gast
« Antwoord #32 Gepost op: 12-06-2007, 18:35:43 »

mijn echte naam is Nel.
Opa en Opoe Pronk woonden niet in de Bruinbankstraat (daar woonde ik!)
Zij woonden in de Puttensestraat.
Ik ben 59.
Hoe oud ben jij?
Groeten Meutneel.
Gelogd
Marretje
Gast
« Antwoord #33 Gepost op: 13-06-2007, 00:02:39 »

mijn echte naam is Nel.
Opa en Opoe Pronk woonden niet in de Bruinbankstraat (daar woonde ik!)
Zij woonden in de Puttensestraat.
Ik ben 59.
Hoe oud ben jij?
Groeten Meutneel.

Hallo Meutneel (Nel)

Ja dat is waar zij woonden inderdaad in de Puttensestraat. Woonde jij beneden of op de 1e etage. Hoeveel kinderen heb jij? Ik ken wel Nellie van tante Nel en ome Jan. Haar oudere broer (weet zijn naam niet) spreken mijn ouders weleens.

Ik ben 55 jaar en heb 2 kinderen en 3 kleinkinderen.


Groet  Smiley
Gelogd
meutneel
Gast
« Antwoord #34 Gepost op: 13-06-2007, 12:25:07 »

Hallo Marretje,
Wij woonden op de 1e etage.
Beneden woonden een Oom  en Tante van mij (ook familie van je vader!)
Wij hebben 2 kinderen en 2 kleinkinderen.
Die kleinkinderen zijn van onze oudste dochter, onze zoon is in 1994 verongelukt op zee.
Hij was toen 20 jaar.
Misschien herinner je je dit nog wel: ook mijn broer Jan kwam om op zee in 1973.
groeten, MeutNeel
Gelogd
Marretje
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: 14-06-2007, 00:14:34 »

Hallo Marretje,
Wij woonden op de 1e etage.
Beneden woonden een Oom  en Tante van mij (ook familie van je vader!)
Wij hebben 2 kinderen en 2 kleinkinderen.
Die kleinkinderen zijn van onze oudste dochter, onze zoon is in 1994 verongelukt op zee.
Hij was toen 20 jaar.
Misschien herinner je je dit nog wel: ook mijn broer Jan kwam om op zee in 1973.
groeten, MeutNeel

Hallo MeutNeel,

Ja ik herinner mij wel dat je broer op zee omgekomen is. Hij had volgens mij veel krullen. Jeetje wat erg dat je ook je zoon bent kwijtgeraakt op zee. Ging hij naar zee ipv zijn vader? Ik kan mij dat nog herinneren dat hij een reisje ging maken. Ik denk dat ik weet wie jij nu bent. Had je vroeger donker krullend haar?

Er is alleen nog een jongere broer van mijn opa Tinus over. De enigste die nog in leven is van de de familie. Heb jij nog contact met andere neven en nichten?

Groetjes  Knip oog
Gelogd
meutneel
Gast
« Antwoord #36 Gepost op: 04-07-2007, 21:54:33 »

Hallo Marretje,
Ik was er even niet (op vakantie).
Ik denk, dat je mijn zus bedoelt, die had inderdaad donker krullend haar (grijs nu!)
Ik had ook krullend haar, maar meer blond.  Ik had dus 3 broers, zij leven helaas niet meer, gelukkig heb ik m'n zus Ank nog!
Onze zoon wou graag varen, en in juli 1994 ging hij (na de visserijschool) dus naar zee.
In november al gebeurde dat ongeluk: de kotter werd overvaren door een grote tanker bij Schiermonnikoog.
Die jongere broer van je opa, woonde beneden in de Bruinbankstraat, met zijn kinderen heb ik niet zoveel contact (ik woon niet meer in Scheveningen!)
Groeten, MeutNeel.
Gelogd
Marretje
Gast
« Antwoord #37 Gepost op: 06-07-2007, 00:07:00 »

Hallo Marretje,
Ik was er even niet (op vakantie).
Ik denk, dat je mijn zus bedoelt, die had inderdaad donker krullend haar (grijs nu!)
Ik had ook krullend haar, maar meer blond.  Ik had dus 3 broers, zij leven helaas niet meer, gelukkig heb ik m'n zus Ank nog!
Onze zoon wou graag varen, en in juli 1994 ging hij (na de visserijschool) dus naar zee.
In november al gebeurde dat ongeluk: de kotter werd overvaren door een grote tanker bij Schiermonnikoog.
Die jongere broer van je opa, woonde beneden in de Bruinbankstraat, met zijn kinderen heb ik niet zoveel contact (ik woon niet meer in Scheveningen!)
Groeten, MeutNeel.

Hallo Meutneel, heb je een fijne vakantie gehad? Is Ank een jongere zus? Ik woon ook niet meer in Scheveningen. Al vanaf mijn 17e jaar. Wat triest zeg dat je zoon op zo'n manier is omgekomen. Cry Heb je nog contact met Nelleke van tante Nel? Zij woonde in een zijstraat van de Bruinbankstraat. In het huis van de ouders van mijn opa Tinus. Mijn ouders, zus en broer wonen nog steeds in Duindorp. 
Op de site van Cafe aan de Haven heb ik oude foto's van opa Tinus en Oma Mia geplaatst op oude kiekjes. Ga ook daar eens een kijkje nemen. Je kan jezelf aanmelden net zo als op deze topic.

Groetjes Marretje
  Knip oog
Gelogd
Marretje
Gast
« Antwoord #38 Gepost op: 07-07-2007, 22:42:54 »

Hallo Meutneel,

dit onderstaande schrijven vond ik bij de topic Stamboom en genealogie hier op deze site. Ik heb een stukje geschreven. Misschien kan jij ook nog reagageren.

Groet Marretje
   Knip oog

Willem Pronk, arbeider, geboren op 12 juni 1875 te Schev., wonende te Schev.: Puttensestraat, overleden op 20 mei 1957 te Schev., 81 jaar en 342 dagen oud, zoon van Arie Pronk en Trijn Buis.
Hij is getrouwd op 6 juni 1900 te Den Haag met Neeltje van der Kruk, geboren op 2 februari 1875 te Monster, dochter van Martinus van der Kruk (landbouwer) en Johanna Cornelia Hofland.

Uit dit huwelijk:

1 Martinus Pronk ook genaamd Tinus, huisschilder, geboren op 7 oktober 1902 te Schev. (GA 4755), overleden in oktober 2000 aldaar, 98 jaar oud, zoon van Willem Pronk (I) en Neeltje van der Kruk.
Hij is getrouwd op 17 juli 1929 te Den Haag (HA A936) (getuigen waren Leendert Knoester 32jr, fabrieksarbeider en Johannes van der Harst 23jr fabrieksarbeider) met Maria Anna Josepha Brands ook genaamd Mia, geboren rond 1901 te Bocholt in Pruisen, dochter van Bernhard Brands (werkmeester) en Gertrud Wilhelmina Schreiber.

2 Johanna Helena Pronk, geboren op 30 oktober 1905 te Schev., overleden op 7 augustus 1983 aldaar, 77 jaar en 281 dagen oud, dochter van Willem Pronk (I) en Neeltje van der Kruk.
Zij is getrouwd op 3 augustus 1927 te Den Haag met Johannes Zier van der Harst, geboren op 23 augustus 1905 te Schev., wonende te Schev.: Bruinbankstraat, overleden op 31 januari 1974 te Schev., 68 jaar en 161 dagen oud, zoon van Leendert Jacobus van der Harst en Antje Vrolijk.
Gelogd
boomer
Gast
« Antwoord #39 Gepost op: 03-08-2007, 22:04:42 »

Hallo marretje
Ben jij soms Marrie Kuiper dan heb je bij mij in de klas gezeten op de Colijnschool en staat er een schoolfoto op schoolbank.nl
Ik ben Ria Weites
Gelogd
Marretje
Gast
« Antwoord #40 Gepost op: 08-08-2007, 23:14:37 »

Hallo marretje
Ben jij soms Marrie Kuiper dan heb je bij mij in de klas gezeten op de Colijnschool en staat er een schoolfoto op schoolbank.nl
Ik ben Ria Weites

Nee ik ben niet Marrie Kuiper. Ik zat op de OBLS in de Tesselsestraat. Misschien leest iemand dit berichtje en herkent je naam.

Groetjes Marretje
Gelogd
Gina
Opper-stuurman
****
Berichten: 129


Pluk de dag!!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #41 Gepost op: 08-11-2007, 14:50:48 »

'ze dreegd'n ijzer'




Het hoofdijzer komt overeen met een zilveren beugel die om het hoofd
klemt. Aan de voorzijde ervan zitten gouden sierknoppen die 'boeken'
worden genoemd. In tegenstelling tot wat men verwacht, gaat het bij een
hoofdijzer niet om een aangepast element, maar om een mate van
confectie.

 Over dit hoofdijzer wordt een witte muts gespannen die,
afhankelijk van de situatie, van een verschillende soort textiel is
vervaardigd. De doordeweekse muts is van een fijnere effen witte stof.
In geval van rouw wordt een muts gedragen van een dikkere witte stof.

De zondagse muts is vervaardigd van wit kant met fraai ingewerkte
patronen als bloemen en dergelijke. Vaak wordt voor dergelijke mutsen
de naam 'blonde muts' gehanteerd waarbij wordt gesteld dat 'blonde' een
verbastering zou zijn van 'gebloemde' of 'geblomde'. Dit is niet juist:
het gaat om een bepaalde soort kant dat de naam 'blonde' draagt. In het
metalen overgangsgedeelte van het ijzer naar de boeken komen kleine
gaatjes voor. Daarin wordt aan de beide zijden van het ijzer een gouden
sierspeld gestoken.

 Dergelijke spelden zijn aan hun bovenzijde voorzien
van een parel. Een muts moet uiteraard, na enige tijd te zijn gedragen,
worden gewassen. Een zogeheten mutsenwaster stijft daarna deze muts,
strijkt haar en brengt vervolgens de plooien aan die aan de beide
voorzijden van een muts zichtbaar zijn.

nl.wikipedia.org/wiki/Scheveningse_klederdracht
« Laatste verandering: 19-03-2009, 19:21:09 door Hans » Gelogd

Wie de wereld wil verwarmen
moet een groot vuur in zich hebben
antonnella
Gast
« Antwoord #42 Gepost op: 11-11-2007, 18:51:07 »

hallo marretje het zijn ook mijn opoe en opa ik woonde op bruinbankstraat 15  en ik heet ook nelly en ik ben de dochter van jouw opa zijn broer mijn vader is willem pronk en is 91 jaar en zit in uiterjoon volgens mij moet je mij ook kenne want ik kwam ook wel eensbij  jullie thuis ik ben 56 jaar mijn man was aan het kijken op de site zie ik eeneens mijn opoe en opa op de foto
Gelogd
tonellen
Gast
« Antwoord #43 Gepost op: 18-11-2007, 21:19:31 »

Marretje

 Ik ben Ton Pronk (58) de jongste zoon van Willem Pronk een broer (de jongste van het gezin) van je Opa hij is inmiddels 91 jaar en zit in het bejaarde tehuis Uiterjoon.

Wij woonde in de Bruinbankstraat 15 en boven ons woonde de familie van de Harst. Tante Jo en Ome Jan en de kinderen. Meut Neel woonde dus boven ons.

Ik ken jou wel als Marian? Jullie kwamen wel eens bij ons op bezoek.

Ik heb drie broers en een zus.

Willem Pronk  66
Jos Pronk        63
Rinus Pronk     60
Nel (Neeltje) Pronk 56

Ik vind de foto van mijn opa en opoe en de reacties heel leuk
Gelogd
Marretje
Gast
« Antwoord #44 Gepost op: 21-11-2007, 13:53:05 »

hallo marretje het zijn ook mijn opoe en opa ik woonde op bruinbankstraat 15  en ik heet ook nelly en ik ben de dochter van jouw opa zijn broer mijn vader is willem pronk en is 91 jaar en zit in uiterjoon volgens mij moet je mij ook kenne want ik kwam ook wel eensbij  jullie thuis ik ben 56 jaar mijn man was aan het kijken op de site zie ik eeneens mijn opoe en opa op de foto

Hallo Nelly volgens mij ken ik jou nog wel. Ik kan mij herinneren dat ik je zag in het Postkantoor op de Dierenselaan. Wel een aantal jaren geleden hoor. Ik woon nu in het Bezuidenhout. Ja de jongste broer van mijn opa ken ik ook nog wel. Opa is 98 jaar geworden en ik mis mijn oma en opa nog iedere dag. We hadden een hele goede band. Weet je wie nu in het huisje van tante Annie woont? De dochter van mijn jongste zus. Wat en toeval hé. Op dit moment ligt mijn vader (naamgenoot van jou opa) met een gebroken kuitbeen. Hij is gelukkig al wat aan het opknappen. Mijn ouders wonen nog steeds in Duindorp. Leuk om nog iets van je te horen. Geef me je mailadres dan kunnen we eens mailen.

Groetjes Marretje
« Laatste verandering: 19-03-2009, 19:21:37 door Hans » Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 17 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!