Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 23:15:25
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  'Jodenstrand'
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 6 7 8 9 [10] 11 Omlaag Print
Auteur Topic: 'Jodenstrand'  (gelezen 151587 keer)
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #135 Gepost op: 01-08-2010, 15:26:53 »

Als ik het verhaal goed leest beste Pieterman is het éénmalig geweest en dat ter viering van het 100 jarig bestaan  v/d onafhankelijkheid. En dat werd gelijktijdig met de verjaardag van Hare Majesteit Koningin Wilhelmina gevierd op 31 augustus 1913. Een zeer lange tijd voor ons. Het veldje werd gebruikt door Woonwagen bewoners Welke naderhand ook moesten verdwijnen. Ik denk dat daar eerder die zinken centen vandaan kwamen.
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #136 Gepost op: 01-08-2010, 15:30:18 »

Dat is door ons uitgevonden, maar door jullie verbeterd, bij het slopen van Duindorp, hebben ze onder de winkels extra stalen balken gevonden.
Die waren er, omdat op die plekken de kasten stonden waar de pofboeken inlagen.


 
Hans ik geef me over . 
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #137 Gepost op: 01-08-2010, 15:42:58 »

Als ik het verhaal goed leest beste Pieterman is het éénmalig geweest en dat ter viering van het 100 jarig bestaan  v/d onafhankelijkheid. En dat werd gelijktijdig met de verjaardag van Hare Majesteit Koningin Wilhelmina gevierd op 31 augustus 1913. Een zeer lange tijd voor ons. Het veldje werd gebruikt door Woonwagen bewoners Welke naderhand ook moesten verdwijnen. Ik denk dat daar eerder die zinken centen vandaan kwamen.

Aad, die zinken centen zijn echt iets van de 2e wereldoorlog.

De muntmeester had vernomen, dat de bezetter de metaalvoorraad van de Munt in beslag wilde nemen. Onder het voorwendsel dat hij wilde voldoen aan de zeer grote vraag van het publiek naar munten, slaagde hij erin de volledige voorraad om te zetten in geldstukken en die te doen verdwijnen in de circulatie.
Op 1 april 1941 besloten de Duitse autoriteiten, dat Duitse munten en bankbiljetten voortaan onbeperkt in Nederland mochten circuleren. In datzelfde jaar werd zinken kleingeld ingevoerd.




* zinkenmuntenwo2.jpg (20.2 KB, 294x311 - bekeken 1348 keer.)
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #138 Gepost op: 01-08-2010, 15:43:45 »

Hans ik geef me over . 

Jammer Grin Grin
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #139 Gepost op: 01-08-2010, 17:49:39 »

breek me de bek niet open..........
zier


Stond er nog een kluitje van je in dat boek dan Zier toen je wegging Grin Grin
« Laatste verandering: 01-08-2010, 19:08:46 door Schub » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #140 Gepost op: 01-08-2010, 19:22:42 »

of mensen die van de visserij zo rijk waren geworden, dat we in grote vrijstaande huizen konden wonen.?
===============================================================================

nee......die boeken bestonden niet in duindorp,die tijd was dat een schande as dat gebeurde,tegenwoordig is dat noormaal.

maar het slaat meer op die zin van rijk geworden van de visserij dat kunnen hooguit de goosianten uit het eerste gedeelte van de menninkstraat geweest zijn.

en na 50 jaar zijn ze nog die streken niet verleerd,je koopt voor 5 euro vis en je vraag er 25 euro voor,sommige mensen noemen dat handelaren andere mensen noemen dat oplichters.

maar de kermis heb tog echt naast de houtrust gestaan.
zier
Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #141 Gepost op: 01-08-2010, 21:05:57 »

je koopt voor 5 euro vis en je vraag er 25 euro voor,sommige mensen noemen dat handelaren andere mensen noemen dat oplichters.

Mercurius, de god van de handel is ook de god van de dieven
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #142 Gepost op: 01-08-2010, 22:26:09 »

Beste Zier,  jij als één van de oudere onder ons weet jij nog wanneer dat dan voor het laatst geweest is ik kan me er totaal niets van herinneren.
De bootjes schommel en de zweefmolen op het Tesselsseplein staan mij zeer in het geheugen gegrift. Bamboe wandelstokjes en ballen aan een elastiekje bij Voshart halen, Tja die tijd ( een grandioze tijd ) Roept weer veel herinneringen naar boven.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #143 Gepost op: 02-08-2010, 16:53:05 »

aad,de kermis bij houtrust weet ik me te herineren door die opblazer dat blijf je dan je hele leven bij.
net als de kermis in de korbootstraat dat is me bij gebleven door dat er een kraam stond met race auto's die op een rails in de rondte gingen,hoe harder je draaiden hoe harder die auto van je ging, maar als je nu weer te hard draaide ging die weer langzamer,me'n broer die wist precies hoe hard die moest draaien en won die altijd,maar op een gegeven ogenblik als ze zagen dat die mee ging doen bleef iedereen weg ,dus werd die ieder ogenblik weg gestuurd door die uitbater,en daarom heriner ik me de kermis in de korboot straat.
de kermis van het tesselseplein heriner ik me weer niet misschien nooit wat voor gevallen .
nu zijnwe wel ik denk in '54 verhuisd van achter in de markense straat naar de zeezwaluwstraat .
ik weet wel in '53 woonde we nog in de markense want in'53 met het paasrapport werd ik van school afgeschopt en heriner ik me dat toen ik in huis kwam was er niemand thuis .ik heb me'n rapport met gesloten brief op tafel gelegd en heb me'n hengel gepakt en ben gaan vissen in de verversing en toen ik om 6 uur in huis kwam was de brief al open gemaakt en was het windkracht 10.
2 dagen later kwam me vader binnen die waren met de vleet om de noord en toen was het windkracht 12
en 2 dagen later zat ik in zee voor afhouder en gingen we kotsend heen.
zier

p/s de verhuizing was tog in '53 naar de zeezwaluwstraat,want de machtiging dat ik varen mocht was van de markensestraat en me'n monsterboekje is van de zeezwaluwstraat maar die kreeg ik pas in september.
« Laatste verandering: 02-08-2010, 16:58:23 door zier » Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #144 Gepost op: 02-08-2010, 21:17:31 »

De bootjes schommel en de zweefmolen op het Tesselsseplein staan mij zeer in het geheugen gegrift.
Tuurlijk Aad. Tesselseplein, altijd die bootjes en zweefmolen, zolang ik mij kan heugen. Vreemd dat Zier dat niet weet. Als je te hoog ging met die bootjes (tegen het zeil), dan remden ze je af, dan had je de pest in. Ook het Fredrik Hendrikplein kan ik mij goed herinneren. De kermis bij Houtrust hebben jij en ik nooit meegemaakt. Maar ik kan mij herinneren dat Arie en Joop mij vertelden dat ze die centen daar  op het veldje vonden omdat daar vroeger een kermis was. Na een windje was de buit weer groot. Arie wist mij ook te vertellen dat er ook kogelhulzen in het zandje bij de Wieringsestraat werden gevonden. Dat kan best zijn omdat om te oefenen( De Duitsers?), je een zandheuvel nodig hebt.
« Laatste verandering: 02-08-2010, 21:25:38 door Metser » Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #145 Gepost op: 03-08-2010, 20:34:01 »

Reactie op Martin,

Ja Martin die boot schommels en het zeil, Ik weet me nog teherinneren dat één van die gasten destijds een jaar of achtien door het zeil ging. En daar had Zier toch bij moeten zijn was zijn leeftijd generatie want er ontstond ook enige onenigheid. Martin Kan jij je ook nog dat treintje herinneren. En de duinen ja daar vond je heel veel maar de generatie die ons voor ging hebben daar meer weg weten tehalen dan wij.  
« Laatste verandering: 03-08-2010, 20:36:00 door witkwast » Gelogd
Anneke
Schipper
*****
Berichten: 166



Bekijk profiel
« Antwoord #146 Gepost op: 09-08-2010, 12:23:01 »

Effe weer over het Jodenstrandje. Cheesy Tongue

Ik hoorde van de week van Wim Dijkhuizen dat de naam Jodenstrandje
is ontstaan doordat vlak na de oorlog vaak een bus kwam met Joodse
weeskinderen voor een dagje strand.

Dit lijkt me héél aannemelijk...!!!!
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #147 Gepost op: 09-08-2010, 17:12:57 »

anneke ,was tog iet al een gay bus.
zier
Gelogd
Anneke
Schipper
*****
Berichten: 166



Bekijk profiel
« Antwoord #148 Gepost op: 09-08-2010, 17:37:24 »

Toen ook al....!!!!!!!!!! Shocked Shocked Grin

Jij bent ook gek hoor Zier.! Grin

Maar het was algemeen bekend dat die bus daar kwam, zeit tie.

Al met al.....er is een jodenstrandje en niemand die precies weet waar die
naam nou vandaan komt.
Dus die bus komt er het dichtst in de buurt. Smiley
Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #149 Gepost op: 09-08-2010, 18:09:43 »

Martin Kan jij je ook nog dat treintje herinneren. 

Vaag. Treintje op de kermis? Ging heel Duindorp door?. Was te duur voor mij denk ik. Kan mij niet goed herinneren. Maar wel van die ballen aan het elastiekje bij Voshart. Ik was het altijd  al snel kwijt als ik op een meisje mikte.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 6 7 8 9 [10] 11 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!