Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26-04-2024, 00:17:01
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  'Jodenstrand'
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 11 Omlaag Print
Auteur Topic: 'Jodenstrand'  (gelezen 152175 keer)
Aby
Gast
« Gepost op: 18-07-2006, 22:35:33 »

Vandaag hoorde ik in Duindorp weer eens over het vroegere 'Jodenstrandje' praten. kan iemand mij vertellen waar deze naam vandaan komt? hoe is deze ontstaan?
Gelogd
m.taal
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 20-07-2006, 20:58:43 »

Was dat iet het strandje tussen de koppes en het verversingskanaal ?
Gelogd
Aby
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21-07-2006, 21:55:48 »

Dat dacht ik wel, het begin van het zuiderstrand. maar waar komt die naam vandaan? ik hoop dat iemand dit mysterie voor mij kan oplossen. Huh
Gelogd
klaas
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 22-07-2006, 15:02:11 »

Jodenstrand?Nooit van gehoord.Misschien bij Haifa?
Het strandje tussen de koppes en het verversingskanaal was "Het Dikje".

Bij de uitmonding van het verversingskanaal stonden borden "Gevaarlijk Drijfzand".
Wij liepen toch over naar het "Stille Strang".
Daar zaten allemaal Duindorperers.
Ja Zier,dat waren scheitlijsters,die durrefde dat niet!


Trouwens,weer over het Jodenstrand gesproken...................


* joden.jpg (46.04 KB, 432x600 - bekeken 2722 keer.)
« Laatste verandering: 22-07-2006, 15:02:59 door klaas » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 22-07-2006, 17:38:36 »

nou ik zie et al weer je weet er ok gien moer van.

het dikje was voor et palmuisje, en aan de over kant, ze zeeje voorniks iet et schuine dikje.

dat stikje strang tussen de vervorsing en et oofd weet ik de naem iet van,as et al een naem a.

en et strang bezuije de vervorsing was ons strang ,en et strang benoorde de vervorsing en bij et dikje was van et eiland,net as et strangetje voor et palmuisje van de magneet was,

en jullie in de meninkstraet ane gien pest as je naer et strang wou mos je an de eilanders vraege ef je der naer toe mocht,want met ons kwam je der iet op want we schopte je der bedien of.

en et jode strang is voor et eirst dat ik er van oor.

maer et zou et stikje tusse et vervorsing en et oofd kenne weze,dan ebbe die eilanders dat e daen ebbe ze ezeit we laen dat soort uit de koppelstok en de menninkstraet er op en dan noeme we et de joode strang.

de scheveninger in de vreemden.
Gelogd
klaas
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 22-07-2006, 19:10:32 »

Nou,ik zien tat je un echte Ter-Eijeneer ben.

Ut Dikje was weer non de windmoles steen.Deer aa je un strang voor de beetere lui zoals wij.
De Eilant Vlookers kwamme an ons vreege offe ze neest ons mogge zitte.Die durrefde ook over ut dreifzand te lope!

As je non prezies wul weete of tur un Jodestrang besting,mot je tat an Post_Boy vreege,IJ is tur ien van de Jood eb tie ezeit.
         
     Un Scheveninger op ofstant.                    
Gelogd
Aby
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 22-07-2006, 19:25:37 »

Ut dikje ken ik wel, daer staene non lui te zuipe, en de ouwe lui wille d'r iet mer komme. 't ken verkère! Laet dat strang mar zitte! We komme d'r iet ût.
Gelogd
SCH-7
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 26-07-2006, 17:29:13 »

Ut dikje ken ik wel, daer staene non lui te zuipe, en de ouwe lui wille d'r iet mer komme. 't ken verkère! Laet dat strang mar zitte! We komme d'r iet ût.

... ik zal jullie uit de dromen helpen... inderdaad was het " Joden" strandje tussen de vurveursing en de zuider koppes.

Vrooger werden daar ook nog mensen van eien of arre geloof ondergedompeld Shocked

Wij kwamen daar destijds veel op onze puchies met, Piet zal ze wel kennen, Dick Roos, Jan Toet, Simon Pronk en uiteraart de meiden uit duindorp. Wij zaten niet op het "Jodestrandje maar tussen de keien welke lagen opgeslagen voor evt. aanvulling voor de golfbrekers boven aan het zuide dikje ....
Grin Grin
« Laatste verandering: 26-07-2006, 17:35:59 door SCH-7 » Gelogd
m.taal
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 30-07-2006, 19:24:35 »

"tussen de keien welke lagen opgeslagen voor evt. aanvulling voor de golfbrekers" volgens mij waren dat gesloopte bunkers ?
Gelogd
m.taal
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 30-07-2006, 19:26:07 »

Wij noemde dat strandje tussen de koppes en het verversingskanaal "het kleine strandje"
Gelogd
Snappedekar
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 31-07-2006, 14:46:01 »

Als je voor het Zuiderhavenhoofd staat, gezicht richting zee, dan....is het strandje rechts naast de koppes het Jodenstrandje, links van de koppes "het kleine strandje", dan/of toen het Verversingskanaal en dan Het Stille Strand.

Maar....nu weten we nog stééds niet hoe het Jodenstrandje aan z'n naam komt. Cheesy

Eén van m'n broers zegt dat het ook gesloopte bunkers waren en m'n andere broer zegt weer dat het keien waren voor de nieuwe havenhoofd.
Hoe lang is het eigenlijk geleden dat de havenhoofden werden verlengd?? Huh

Ik was een jaar of 9 à 10 ( dus 1958 - '59) toen wij daar tussen die keien of stukken beton speelden, dus toen lag dat spul er al.
Gelogd
klaas
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 31-07-2006, 15:35:47 »

Snap,ik zal je op je wenken bedienen!

In mijn tijd was het Dikje èn het strandje èn het "weggetje"van de verversing tot wat officieel de buitenhaven heet,de overkant van ut pallemuisje zo ezeit!
Er stond toen een beschoeing van betonnen planken.Deze foto is van 1947 en die bunker was  kort daarna weg.   Klaas


* dikje_5.jpg (69.48 KB, 600x424 - bekeken 2811 keer.)
Gelogd
klaas
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 31-07-2006, 15:39:07 »

Dit stukje strang tusse de koppes liep steil af.Na een paar meter was je al kopje onder,maar dat zal nog wel zo zijn.En van een Jodenstrand heb ik nog nooit gehoord.

Die ijzeren ruiters waren na de oorlog al snel weg.           Klaas


* dikje_1.jpg (77.14 KB, 390x600 - bekeken 2749 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #13 Gepost op: 31-07-2006, 19:19:51 »

Hoe lang is het eigenlijk geleden dat de havenhoofden werden verlengd?? vraagt Anneke

daar is in 1968 mee begonnen
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 01-08-2006, 17:52:56 »

Als je voor het Zuiderhavenhoofd staat, gezicht richting zee, dan....

anneke daar kan je niet staan ,want dan verdrink je het is er nog al diep.
en van het joode strandje had ik ook nog nooit van gehoord.
en die steene die maart taal bedoeld ,bedoel je die groote vierkante die op de oude sleep lagen vlak na de oorlog.Huh

zier
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 11 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!