Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20-10-2020, 01:27:09
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 10

 21 
 Gepost op: 07-10-2020, 22:26:45 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
H-530-Queen Alexandra-

 22 
 Gepost op: 07-10-2020, 22:25:39 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
William Harker

 23 
 Gepost op: 07-10-2020, 16:09:38 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door dekzwabber
  Hallo Jan.
 Top  Cool,dat je dit artikel geplaatst hebt.
Misschien een voortzetting?van het werk,(al of niet tijdelijk)het werk van vreemeling wil laten doorgaan,en bij deze,de site weer een beetje Leven wil Inblazen Cool.
Hopelijk,dat er wat meer gereageerd wordt,sucses met de eventueele voortzetting.
 All the best.
   Adje.

 24 
 Gepost op: 07-10-2020, 10:54:35 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Gezellig feestje,
Het was 5 oktober 1905 dat de tremmer James Carlill 27 jaar en de stuurman William Harker 28 jaar ruzie kregen, met tragische afloop.
6 dagen later arriveerde de trawler H-530-Queen Alexander met aan boord het stoffelijk overschot van stuurman Harker.
Stuurman Harker voer 18 maanden met schipper Charles Sutherland naar beide tevredenheid.Alles ging goed totdat een zware storm het schip noodzaakte om een opperte te zoeken in Dyrafjord, IJsland. De 12 man begonnen zich te vervelen en besloten  aan de wal drank te gaan kopen, een halve gallon Corn Brandy en 2 liter whisky.Dat zal beslist niet goedkoop zijn geweest in IJsland. De bemanning begon na verloop van tijd te dansen als Fred Astaire en te zingen als kneutjes, terwijl de storm buiten door raasde.
2 man bleven nuchter t.w. de 2e machinist James Jackson en de tremmer Carlill.
Mr. Jackson vertelde de Politie in Hull dat Carhill was een gemoedelijke scheepsmaat en stuurman Harker een man met een rustig karakter ondanks dat Mr, Jackson getuige was van de ruzie.
Om ongeveer 21.00  verbleven verscheidene bemannings leden in het voorin, Harker was behoorlijk dronken toen hij woorden kreeg met Carlill .
Harker probeerde Carlill met geweld uit het voorin te verwijderen en het kwam tot een handgemeen, de ruzie over geld eindigde in doodsbedreigingen. "Ik ben je nog niet vergeten van die koevoet " schreeuwde Harker, naar het schijnt had Carlill hem de vorige reis met de koevoet bedreigd. Ontkenningen volgde voor een lange tijdtot Carhill schreeuwde , Ja ik was het klootzak, op deze gezegde plaatste Harker zijn vuist op het gezicht van Carhill en riep "ik blaas je lampje uit".
Na middernacht zag Jackson Carlill zwaaien met het handlood wachtend op zijn prooi. Juist toen Harker zijn hoofd uit de overkapping van het voorin stak sloeg het handlood hard op zijn hoofd en hij viel de trap af hard tegen het schot toen hij daar beneden lag wachtte Carhill niet dat hij weer op z'n benen stond en gooide het handlood naar beneden weer op het hoofd van Harker. Wonderlijk Harker overleefde de aanvallen en na een minimale medische attentie van de dronken schipper ging hij in zijn kooi slapen.
De volgende keer dat Harker in beeld kwam was 3 dagen later, hij verscheen bij het ontbijt en klaagde over hoofdpijn, (  dat gebeurd wel meer als je een paar keer een handlood op je hoofd hebt gehad ) en besloot weer naar zijn kooi te gaan..
De volgende dag ging de kok naar de stuurman kijken en vond hem dood in zijn kooi, dit was voor schipper Sutherland de reden om terug te keren naar Hull. de maand er op werd Carlill's zaak gehoord in York rechtbank, De aanklager mr.  Darling had geen twijfel over de schuld van de verdachte en in zijn samenvatting van zijn  verhaal bracht hij de verdachte volkomen in diskrediet. In minder dan 15 minuten besloot de jury dat Carlill schuldig was . De rechter scheen nogal haast te hebben om thuis te komen en toen hij de doodstraf uitsprak toen adviseerde hij Carlill tussen neus en lippen door om maar vrede te sluiten met de wereld hierboven.
19 december werd bepaald voor de ophanging in Hull gevangenis. Carlill's moeder was een weduwvrouw en over 70 jaar oud en natuurlijk zei zij dat haar geliefde zoon James onschuldig was en een van haar beste zoons is. Ondanks de duidelijke schuld draaide op de een of andere manier de publieke opinie in Carlill's voordeel. Was het de Kerstsfeer dat men de hand over het hart streek, wat ook de reden was iemand begon een petitie om Carfill tegen ophanging te beschermen, hij / zij kreeg een 64.000 handtekeningen. Deze petitie werd naar de "Home Secretary" gestuurd die ermee instemde om de doodstraf om te zetten in een levenslange gevangenis straf.
William Harker liet een vrouw en 2 kinderen achter in een armoedige penny-loze staat. Op de dag dat Carhill zou gehangen worden schreef George Armitage van Armitage Trawling Co.een brief naar de uitgever van de Daily Hull Mail om een publiek beroep voor de armoedige familie. Armitage zelf schonk 10 Guineas in een speciaal opgericht fonds voor de family Harker hij drong er bij alle 64.000 mensen op aan om elk tenminste 1 shilling in het fonds te storten. De krant publiceerde de oproep aan het begin van de Kerstfestiviteiten maar de mensen waren waarschijnlijk te veel in Kerstviering om de moeite te nemen om geld te storten.
10 jaar na de opsluiting kwam Carfill vrij, hij had op een of andere manier het leven van een cipier gered en daar werd hij voor beloond, maar het kon ook zijn dat in 1915 de politiek dacht dat sommige gevangenen  in staat waren om voor King and Country te vechten en zo kwam Carlill bij de Royal Navy Reserve op een mijnenveger trawler en was op een gegeven moment in gevecht met een U boot die de trawler het water uit blaasde, Carlill werd gered en was vele weken in Chathem Hospitaal, door het gebeurde klaagde hij dat hij af en toe zijn herinneringen kwijt was.
Toen de vrede was weer gekeerd trouwde Carhlill in 1919 met de weduwe Elizabeth Moss, dit was schijnbaar een tijd dat hij even zijn herinneringen kwijt was omdat hij de bruid vergat te vertellen dat hij al reeds getrouwd was. In de ogen van de wet pleegde hij dus bigamie maar er kwam niets aan het licht en Carlill voer vrolijk als scheepsbediende verder. Maar... iemand vertelde de autoriteiten dat onze James al was getrouwd met ene Elizabeth Dick en Carlill's zus Eliza Sellen,  zij was op beide trouwpartijen getuige geweest. Ze leverde het bewijs voor de rechtbank dat er in 1901 tijdens de huwelijks ceremonie een ruzie was geweest en dat de bruid voor de huwelijksnacht was vertrokken en nooit meer is gezien. Carlill werd schuldig bevonden aan bigamie en moest voor 3 dagen in de "klink"
Einde.

 25 
 Gepost op: 04-10-2020, 22:35:27 
Gestart door wim maassluis - Laatste bericht door uitkijk
Hallo Wim,
Mocht je de adressen van bepaalde voorouders of personen zoeken, dan kan je soms nog adressen vinden van de personen, die jij misschien zoekt. Je kan terecht in de studiezaal van het Gemeentearchief van Den Haag. Op de persoonskaarten van personen/families staan aan de achterzijde de adressen genoteerd, waar zij hebben gewoond, inclusief de datums.
Ook schijnt hier de mogelijkheid te zijn om in de studiezaal te zoeken bij Huizenonderzoek. Hierin staat informatie over de bouwgeschiedenis, eigenaren of bewoners.
Groet Gerrit

 26 
 Gepost op: 03-10-2020, 13:35:05 
Gestart door wim maassluis - Laatste bericht door Rinus.N
helaas niet
gr rinus

 27 
 Gepost op: 02-10-2020, 09:52:32 
Gestart door wim maassluis - Laatste bericht door wim maassluis
Weet iemand of er oude adresboeken (rond 1900 of ouder)van Scheveningen on line staan.

 28 
 Gepost op: 30-09-2020, 15:49:23 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus

SCH 303 Wilhelmina Maria


De motortrawler SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Bruto inhoud: 341 ton
Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentini?. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen.  Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Itali? onder de naam Fabrizio Di Fazio.

Jan

 29 
 Gepost op: 18-09-2020, 19:35:14 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
BX634 Karlsburg

De Duitse stoomtrawler BX634 Karlsburg is in 1955 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 791 voor rekening van de Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven.

Inhoud: 646  bruto ton register.
Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 880 pk waarmee een maximum snelheid van 12,4 knopen kon worden behaald.

Bemanning: 23 koppen

In 1972 is het schip gesloopt.

Jan


 30 
 Gepost op: 15-09-2020, 14:03:07 
Gestart door drogersdijk - Laatste bericht door Ella
ja klopt Zier, dit is dezelfde minnekus/mink.

Minnekus/Mink is de broer van mijn oma. Ik probeer de familie te achterhalen want ik zou ik heel graag een foto willen hebben van Mink.

Ik zal je een mail sturen met de foto.

Groet,
Ella

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!