Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20-10-2020, 02:07:32
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 10

 11 
 Gepost op: 16-10-2020, 12:59:49 
Gestart door koost - Laatste bericht door reiger
Petrus Johannes Nutbey is geboren op 15-01-1889 te Schev.

 12 
 Gepost op: 16-10-2020, 11:34:07 
Gestart door koost - Laatste bericht door koost
Wie kan mij helpen aan de datum van overlijden van:
Petrus Johannes Nutleij. Geboren op 22-12-1889. Zoon van Petrus Johannes Nutbeij en Jaapje Spaans
Getrouwd op 9-10-1918 met Adriana van Leeuwen. (22-12-1896 - 13-12-1941)
In de akten staat de achternaam als: NUTLEIJ
Alvast bedankt voor de genomen moeite.
vr.gr. koost

 13 
 Gepost op: 14-10-2020, 13:54:32 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
SCH91 Abraham

Deze oorspronkelijke Duitse stoomtrawler is in 1943 in opdracht van Reederei K.A. Gehrts te Altona onder bouwnr. 471 gebouwd bij de Scheepswerf ?De Merwede? te Hardinxveld. Het schip had toen de naam Thetis met visnummer HH276. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd voor Duitse rederijen. Na de oorlog kwamen deze schepen naar Nederland in eerste instantie onder beheer van het Ministerie van Landbouw en Visserij.

inhoud: 523 brt
afmetingen: 56,00  x 9,20 x 4,19 m
voorstuwing: 3 cil. triple expansie stoommachine fabrikaat Stork + lage druk turbine.
Totaal vermogen 750 pk

Geschiedenis:
1949 Overschrijving naar Bremerhaven. Visnummer wordt  BX449
1949 Overname door Ministerie van Landbouw en Visserij en op 16 mei 1949 aankomst te IJmuiden; op 10 juni wordt het schip naar Vlaardingen versleept om te worden verbouwd bij de werf A. de Jong . Na de verbouwing komt het schip op 20 juli 1949  in de vaart als SCH91 Abraham onder beheer van N.V. Van Toor?s Stoomvisscherij Mij te Vlaardingen.
1951 N.V. Van Toor?s Stoomvisscherij Mij wordt eigenaar van het schip
10 nov 1957 opgelegd te IJmuiden
April 1958 verkocht naar Griekenland. Nieuwe eigenaar wordt Elias Liontis te Pireaus. Naam wordt Atlanticos.

Jan

 14 
 Gepost op: 11-10-2020, 16:39:36 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door dekzwabber
  Leuk artikel Jan Cool.
Ga zo door,het wordt gewaardeerd.
Vr gr.
Adje.

 15 
 Gepost op: 11-10-2020, 11:41:33 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Vroeger mocht nooit "vrouwvolk" aan boord.De trawlers die bij de aanvang van de twee wereld oorlogen vluchtelingen naar Engeland brachten hadden slechts bij hoge uitzonderingen vrouwen aan boord.
Maar een Oostends meisje uit een echte vissersfamilie Liliane Saudemont, wou en zou absoluut "visserin of zeevrouw" worden. Haar avontuur begon in sept. 1953, ze was 23 jaar en reeds lang smeedde ze allerlei plannen.
Zo wilde zij in Canada geraken waar men er geen punt van maakte dat vrouwen het beroep van een zeeman uit oefenende. Omdat zij geen geld had om te emigreren probeerde ze vermomd als matroos aan boord van de Noorse vrachtboot Loeksefjell te geraken en het lukte haar nog ook Het scip ging naar Montreal. De Canadese immigratiediensten kwamen er echter achter dat er iets niet klopte met de papieren van Liliane. Men koesterde argwaan over haar geslacht en toen er een geneeskundig onderzoek  aan te pas kwam, was het spelletje vlug uit. De Noren waren nog het meest verbaasd. Nooit had men in die stoere knaap een vrouw vermoed.  Zelfs het zwaarste werk had ze niet ontweken, ja, ze had zowaar de hut gedeeld  met een "echte" argeloze matroos....Ze belandde weer in Oostende en bleef dromen van de zee. In 1955 poogde ze het opnieuw. Vader  Saudemont vroeg aan rederij "Motorvisserij "of er geen werk was voor zijn zoon Leon, dat was er niet maar naam en adres werden toch maar genoteerd.
Op een donderdag toen de O-305 "Francois Musin "gereed lag om te gaan varen naar IJsland bleek de lichtmatroos te ontbreken. De walkapitein verklaarde dat die op zijn duim had plat geslagen en zei dat schipper Frederick Vanderwal, alias Free Wolle alvast buiten de sluizen mocht gaan liggen, hij zou ondertussen wel een andere matroos halen. een uur later kwam hij met een matroos die Free nog nooit had gezien. Men kon naar zee gaan en er behoefde door de onverwachte omstandigheden niet gemonsterd te worden dus was dat een goede kans voor Liliane. De O-305 verliet de haven. Toen ze een uurtje in zee waren kwam matroos Saudemont in de brug voor een roertorn, Free gaf de koers Nw. en zei "kameraad toon me je ID kaart dan kan ik je in het journaal zetten , toen Free Wolle de naam las ging hem meteen een licht op en dus stelde hij kordaat. "Luister eens na God ben ik hier meester aan boord, we zijn nu meer dan 3 mijl uit de kust en ben ik verplicht om een medisch onderzoek in te stellen. "Liliane vluchtte  naar buiten en ging huilend tegen de schoorsteen staan.. Free riep het kantoor op en zei dat hij een vrouw aan boord had i.p.v. een man.
Toen Free weer in de haven kwam stonden daar de Politie en de Havendienst, intussen had de rederij voor een andere matroos gezorgd. De Politie e.a. wilden graag weten hoe zij aan boord was gekomen. Toen men echter, probeerde de lichtmatroos die normaal had moeten meegaan te ondervragen bleek hij spoorloos verdwenen.
De rederij diende geen klacht wegens tijdverlies dat de O-305 had opgelopen. Liliane van haar kant was woedend, gezien geen enkele wet de aanwezigheid van vrouwen aan boord verbiedt, ze wilde haar gelijk halen, daarin gesterkt doordat er jaren geleden al eens een studente  met de vissers mee had mogen gaan met toestemming van de waterschout, voor  een studiereis. Zij vond dat als men mee mag om te studeren dit zeker ook moet kunnen om te werken. Vele weken heeft zij thuis gezeten en wilde niemand meer ontmoeten......
Schipper Frederick Vanderwalle  heeft in 1935  de bemanning van de Sch-135-Cornelia Maria gered, het schip is later door een Engelse trawler naar Engeland gebracht.
Uit Oostense Visserij.

 16 
 Gepost op: 11-10-2020, 10:35:02 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
O-305-Francois Musin-

 17 
 Gepost op: 09-10-2020, 16:02:30 
Gestart door C. Bal - Laatste bericht door dekzwabber
 Hallo Jan.
 Het is volkomen legaal,want de wagen heeft een europese kentekenplaat.
 Waarschijnlijk is de eigenaar van marokaanse afkomst,en als ik het goed gezien heb,staan er in het blauwe vlakje(links)de letters FR.
Voor  de Politie,ook een fluitje v/e cent,want fff een foto v/d plaat,door sturen naar Veendam,of naar het bureau Internationale kenteken registratie en ze weten het binnen zeer korte tijd.
Ben het wel met je eens,want als alle buitenlanders dit toe gaan passen,dan kunnen we in nederland de bomen door het bos niet meer zien.

all the best.
Adje,

 18 
 Gepost op: 08-10-2020, 23:56:13 
Gestart door C. Bal - Laatste bericht door J.H.
Je moet een goede kunstenaar zijn om dit even op te schrijven /  tekenen, als ieder land met nummerborden  in eigen landstaal gaan rondrijden dan heeft de Politie in ieder geval wat te doen, Grieks, Russisch enz.

 19 
 Gepost op: 08-10-2020, 14:21:41 
Gestart door C. Bal - Laatste bericht door Rinus.N
is een geldig nummer plaat

 20 
 Gepost op: 07-10-2020, 22:43:35 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Hallo Adje.
Ja men kan wel stellen dat het zeer rustig is op de site, niemand heeft wat te vertellen, misschien hebben ze hetzelfde als wat tremmer Carlill heeft gehad na zijn ontslag uit ziekenhuis
Vr.gr.
Jan.

Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!