Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-06-2026, 08:25:09
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10

 1 
 Gepost op: 22-06-2026, 11:44:50 
Gestart door jdctoorn - Laatste bericht door jdctoorn
Mooi!
Dan heeft hij ook in mijn bestand zijn ouders gevonden.

 2 
 Gepost op: 22-06-2026, 10:57:20 
Gestart door jdctoorn - Laatste bericht door vuurbaak
Jaap,
in mijn boek over de familie Den Dulk, heb ik staan dat hij met zijn broer en zwager (Gerrit Pronk) is omgekomen met de pink Zeemanshoop.
Hij komt ook voor in: Van Aken naar Scheveningen. De nakomelingen van Johan Frederik Baumann en Johanna Magdalena Beekhuizen. Daar nog zonder vermelding van zijn overlijden.

 3 
 Gepost op: 22-06-2026, 09:49:16 
Gestart door jdctoorn - Laatste bericht door jdctoorn
Ik ben op zoek naar de ouders van Cornelis den Dulk die als 12-jarige is omgekomen tijdens een storm 17-19 februari 1854 op de pink Zeemanshoop.

https://www.vissersnamenmonumentscheveningen.nl/detail/1854-70-zeemanshoop-zeemanshoop-johannes-hoogenrraad-jz

Hij moet dus geboren zijn rond 1842, maar ik vind geen Cornelis den Dulk die past. Ik heb een theorie dat het om de Cornelis den Dulk gaat die op 4 juni 1837 geboren is. Hij is een zoon van Cornelis den Dulk (1800-1865) en Johanna Magdalena van der Harst (1800-1860), en hij is de jongere broer van Jacobus (Jacob) den Dulk die stuurman was op hetzelfde schip. Van deze Cornelis heb ik geen overlijdensakte kunnen vinden. Hij komt voor in het bevolkingsregister van Den Haag 1850-1861, maar is niet meer te vinden in het bevolkingsregister 1861-1879. Hij is dus voor 1861 verdwenen.

Elk commentaar is welkom,

Jaap

 4 
 Gepost op: 20-06-2026, 16:17:21 
Gestart door jdctoorn - Laatste bericht door jdctoorn
Vuurbaak,

Hij staat vanaf 29-3-1935 ingeschreven op de Pluvierstraat 376. Ik heb in het Haags gemeentearchief gevonden dat op dat  adres Reindert Roos en Adriana van den Oever wonen. Adriana is de oudere zus van Adrianus, geboren 22 september 1887. De aanduiding butenland is inderdaad vaag. Is hij teruggegaan naar Duitsland in 1939?

jtn,
Volgens zijn gezinskaart is hij niet getrouwd, in ieder geval niet voor 1939.

 5 
 Gepost op: 20-06-2026, 15:09:05 
Gestart door jdctoorn - Laatste bericht door vuurbaak
Jaap,
Op zijn kaart staat ook een opmerking over Buitenland, wel erg vaag.
Woonde vanaf nov. 1935 in Den Haag.

 6 
 Gepost op: 20-06-2026, 13:31:51 
Gestart door jdctoorn - Laatste bericht door jtn
Zou het kunnen zijn dat Adrianus op 6 april 1922 trouwde met Marijtje Guijt?

jtn

 7 
 Gepost op: 20-06-2026, 12:54:07 
Gestart door jdctoorn - Laatste bericht door jdctoorn
Ik ben op zoek naar de overljdensdatum/plaats van bovenvermelde Adrianus.

Hij is de (jongste?) zoon van Maarten van den Oever (1852-1930) en Antje van Duijn (1855-1929). Antje is recentelijk besproken op deze site.

Volgens zijn gezinskaart is Adrianus op  22-01-1932 naar Berlijn vertroken en woonde toen in Annenstrasse 41. In die buurt woonden in die periode arbeiders en migranten.  Hij keerde op 29-03-1935 weer terug. Mogelijk reisde hij naar Berlijn in opdracht van een rederij om daar te helpen met de verkoop van haring, of voor het opleiden van Duitse vissers. Annenstra?e 41 is in de buurt van 'Markthall VII', een vis- en greoentemarkt.

Onderzoek met Google AI (17-06-2026):
De tijdlijn van Adrianus in Berlijn:

Januari 1932: Vertrek uit Den Haag/Scheveningen
Hij vertrok op het absolute dieptepunt van de visserijcrisis in Nederland. De export van haring naar Duitsland lag nagenoeg stil door torenhoge Duitse importtarieven. Door fysiek in Berlijn te gaan wonen (aan de Annenstrase) kon hij namens een vishandel of rederij de vis direct lokaal verwerken, distribueren of verkopen in de Markthallen, waarmee de importheffingen deels werden omzeild.

1933 - 1934: Overleving onder het nazi-regime
Hij maakte de machtsovername van Hitler (januari 1933) van dichtbij mee in de arbeiderswijk Mitte. In deze jaren probeerden de nazi's buitenlandse handelaren steeds strenger te reguleren. Adrianus kon waarschijnlijk blijven werken omdat de Berlijners de goedkope Nederlandse haring niet konden missen.

Maart 1935: Terugkeer naar Den Haag
Zijn terugkeer in het voorjaar van 1935 is historisch gezien het kantelpunt. In 1934/1935 voerde Duitsland de Deviezenwetten in. Dit betekende dat Adrianus zijn verdiende Duitse Rijksmarken niet meer mocht omwisselen naar Nederlandse guldens om naar zijn familie in Den Haag te sturen. Bovendien eisten de nazi's vanaf 1935 dat vishandelaren lid werden van de Duitse Reichtsn?hrstand (een nazi-organisatie). Voor bijna alle zelfstandige Scheveningse haringmannen was dit de genadeslag; de kolonie liep in de eerste maanden van 1935 in recordtempo leeg.

Jaap

 8 
 Gepost op: 20-06-2026, 12:39:52 
Gestart door jtn - Laatste bericht door jdctoorn
Ik kan het wel gebruiken  Smiley

Jaap

 9 
 Gepost op: 20-06-2026, 11:09:19 
Gestart door jtn - Laatste bericht door jtn
Voor wie het kan gebruiken.


BS Overlijden met NN Spaans

Overledene NN Spaans
Beroep -
Geboortedatum 23-06-1925
Geboorteplaats Apeldoorn
Leeftijd 0
Vader Maarten Spaans
Beroep electrici?n
Moeder Elisabeth Tuinder
Beroep zonder beroep
Gebeurtenis Overlijden
Datum 23-06-1925
Gebeurtenisplaats Apeldoorn
Documenttype BS Overlijden
Erfgoedinstelling Gelders Archief
Plaats instelling Arnhem
Collectiegebied Gelderland
Archief 0207A
Registratienummer 7977.03
Aktenummer 325 scan 84
Registratiedatum 24-06-1925
Akteplaats Apeldoorn
Collectie Burgerlijke stand Gelderland, dubbelen 1903-1980
Boek Apeldoorn, Overlijdensregister
Opmerking Levenloos

jtn

 10 
 Gepost op: 16-06-2026, 13:18:54 
Gestart door jtn - Laatste bericht door jtn
vuurbaak, Martin Spaans

Wederom dank voor Uw reactie.

Met dat ontvangen antwoord slaat u de plank echter volkomen mis.

Wat Uw persoonlijke beslommeringen en bezigheden zijn gaat mij en andere leden niets aan. Doe in alle rust Uw ding.

Ik heb alleen een item geplaatst en een algemene vraag gesteld op deze site. Hiervoor is de site o.a. in het leven geroepen. U was echt niet genoodzaakt om te antwoorden.  U heeft Uw zegje hierbij gedaan en standpunt duidelijk gemaakt.

Een ieder kon over dit item dus zijn plasje doen.

Uw priv?mail is mij bekend maar mijn vragen en antwoorden over  genealogie laat ik via deze site lopen.

jtn


Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!