Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01-06-2023, 07:58:07
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10

 1 
 Gepost op: Gisteren om 19:57:30 
Gestart door Hans - Laatste bericht door koffie
Beste Gerard
Dat is toch de Marcellistraat .

En geen werftstraat Huh??
Groet Arie zeepaard

 2 
 Gepost op: Gisteren om 15:15:12 
Gestart door Hans - Laatste bericht door G.Z.V.

   huisnummer
                  GZV

 3 
 Gepost op: Gisteren om 14:56:17 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
SCH23 Johanna Catharina

De logger Johanna Catharina werd in 1915 gebouwd bij de werf Gebr. Boot te Leiderdorp voor rekening van de N.V. Visserij Mij. Oceaan te IJmuiden.
Inhoud: 145,5 brutoton (na verlenging in 1938 werd dit 178,39 brutoton)
Lengte: 31,1 meter
Breedte: 6,71 meter
Holte: 2,87 meter
Motor: 1928 80 pk Brons, 1948: 240 pk 3 cil. Brons
Historie:
1915: IJM 245 Catharina Louise Eig. N.V Visserij Mij Oceaan te IJmuiden
1928 SCH 23 Johanna Catharina Eig. A de Jong
1941 gevorderd door de Duitsers
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1952 SCH 23 Johanna Catherina Eig: J. de Jong
1960 SCH 23 Johanna Catharina Eig: Verre Visserij Mij
1963 verkocht voor de sloop aan N.V Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan

 4 
 Gepost op: 25-05-2023, 19:47:07 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus

SCH47 Oceaan II


De motorlogger SCH47 Oceaan II is in 1931 onder briefnr. 6572 gebouwd bij de scheepswerf fa. Vuyck te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen.

Inhoud: 141,97 brt
Afmetingen: 30,18 x 6,86 x 2,78 m
Motor: 120 pk Industrie (1939)

Geschiedenis:
1931: in de vaart voor A.v/d Zwan en Zn
1942 gevorderd door de Duitsers en ingezet voor de Ned. Zeereddingsdienst als ZRD32
1961 SCH47 Oceaan II eigenaar W. v/d Zwan en Zn
1962 SCH 47 Oceaan II Fa. Oceaan ontbonden, exploitatie in eigen beheer
1965 SCH 47 Oceaan Eig P.Taal in Huurkoop
1968 verkocht aan J.P Groen voor de Sportvisserij Zeelandia
1975 Zeelandia omgebouwd tot zeilschip

Jan

 5 
 Gepost op: 22-05-2023, 20:20:02 
Gestart door reiger - Laatste bericht door Knorhaan
Cornelia Klare Pronk (Visverkoopster) 2x gehuwd:
1e. Op 01-03-1807 met Baarthout Willemse van der Meulen.
Gedoopt: 03-10-1784.       Begraven: 12-09-1807. Gedood door een onweersbui.
Zoon van Willem Baarthoutse en Maria Huijbertse Roos.
2e. Op 06-01-1811 met Miechiel Simonse Jol.
Gedoopt: 17-06-1774.      Overl:
Zoon van Simon Jacobse en Dirkje Arense Pronk. Cornelia had een onwettige relatie na 1811 met Abraham Cornelisse van der Toorn. Zoon van Cornelis Cornelisse v.d. Toorn en Johanna Magdalena Durst.
Gedoopt: 06-08-1786      Overl:-22-07-1832(oa 1182)

 6 
 Gepost op: 22-05-2023, 12:18:13 
Gestart door reiger - Laatste bericht door jdctoorn
Een toevoeging:
Abraham heeft niet met Kornelia kunnen trouwen omdat zij formeel nog steeds getrouwd was met Michiel (Giel) Jol. Giel, ged. 17-06-1774, trouwde op 06-01-1811 met Kornelia. Zij kregen een zoontje, Simon, dat net geen twee jaar geworden is. Bij het overlijden van hun zoontje op 24-12-1812 leeft Giel nog maar wat er daarna met hem gebeurt is is voor mij onbekend. Hij was visser en zou mogelijk verdronken kunnen zijn. Dit is het vermoeden van Nel Noordervliet-Jol [1].  Zij schrijft ook dat Giel in 1804 gevangen zat in St Petersburg samen met Dominicus Aalbertse Plugge. Vermoedelijk zijn de twee samen gevangen genomen door de Russen. Dezelfde Dominicus Aalbertse Plugge (ged. 13-03-1774) wordt op 01-11-1813 door de Engelsen gevangen genomen en gevangengezet te Plymouth [2]. Hij wordt vrijgelaten op 04-12-1813. Dit duidt erop dat Dominicus in 1813 in dienst was van de Franse keizerlijke marine. Het doet me denken aan het verhaal rond Simon Arijense de Graaf:
https://www.scheveningen-haven.nl/yabbse/index.php?topic=3668.0

De vraag is dus of Giel Jol ook dienst had genomen in de Franse marine en daarbij om het leven is gekomen...

[1] Nel Noordervliet-Jol,  "De Geschiedenis van de Geslachten Jol 1648 - 1996", blz 56.
[2] Pieter de Graaf, "Scheveningse vissers in Napoleontische tijd", Praaiberichten 36e jaargang nr 1, maart 2022, blz. 25.

 7 
 Gepost op: 17-05-2023, 15:47:08 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
SCH64 Frank Vrolijk

De motortrawler SCH64 Frank Vrolijk is in 1958 onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor:  6 cil. deutz 750 pk

Geschiedenis:
1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk ? van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323
1975: afgevoerd ivm sanering

Jan

 8 
 Gepost op: 16-05-2023, 20:40:03 
Gestart door koost - Laatste bericht door vuurbaak
Koost,
Pieternella was al voor haar man overleden. Dus geen tweede huwelijk.
Je kunt haar nu eenvoudig terugvinden op de site van het GA.

 9 
 Gepost op: 16-05-2023, 19:45:19 
Gestart door koost - Laatste bericht door koost


koost

 10 
 Gepost op: 16-05-2023, 17:16:23 
Gestart door jdctoorn - Laatste bericht door Ella
Succes Jaap!

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!