466
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 28-12-2013, 17:13:51
|
H320 Arctic Corsair
De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.
Inhoud 764 bruto ton Lengte: 187,1 ft (57 m) Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.
In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.
In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.
Jan
|
|
|
467
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-12-2013, 14:30:55
|
H290 Lancella
De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.
Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.
Inhoud 790 bruto ton Lengte: 190,2 ft (58 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.
De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.
In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
468
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-12-2013, 12:29:27
|
H155 Arctic Ranger
De H155 Arctic Ranger is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 867 bruto ton Lengte: 192,4 ft (58,6 m) Breedte: 32,6 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest.
In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.
Prettige kerstdagen
Jan
|
|
|
470
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 14-12-2013, 12:29:26
|
SCH196 Helena
De Helena is in 1955 onder bouwnr. 118 gebouwd bij Sleephelling Mij Schevening voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen. Het schip kwam in augustus 1955 in de vaart.
Inhoud: 283 BRT Afmetingen: 42,85/40,13 x 7,24 x 3,47 m Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 600 pk; in 1959 is deze opgevoerd tot 680 pk
Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.
Jan
|
|
|
471
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-11-2013, 13:37:01
|
SCH159 Martina
Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.
Inhoud: 162 brt (na verlenging) Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200pk Geschiedenis: 1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn 1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal. 1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn. 1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht 1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden 1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor 1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn. 1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V. 1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"
SCH324 Morgenster
Deze logger is als SCH200 De Vrouw Maria in 1919 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn voor rekening van M. den Dulk Gz.
Inhoud: 112,75 brt (na verlenging 160,60 brt) Afmetingen: 25,46/32,53 x 6,69 x 2,95 m Motor: 240 Pk La Meuse, 8 cil., bouwjaar 1928 later vervangen door een 240 Pk Industrie, 4 VD 7, 4 cil., No.3338, bouwjaar 1948
Geschiedenis: 1919 SCH 200 De Vrouw Maria eig. Fa. H. den Dulk Pzn. 1928 SCH 200 De Vrouw Maria motor ingezet 1940 SCH 200 De Vrouw Maria gevorderd, HH 10 1945 SCH 200 De Vrouw Maria vrijgegeven te IJmuiden 1947 SCH 200 De Vrouw Maria verlengt en hermeten 1948 SCH 200 De Vrouw Maria wijziging motor 1959 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn N.V. 1959 SCH 324 Morgenster eig. Red. den Dulk & van Leeuwen N.V. 1970 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn 1970 SCH 324 Morgenster wordt gebruikt voor sportvisserij. F.Vrolijk 1980 Radioschip voor Radio Del Mare 1993 gestart met de verbouwing tot zeilend charterschip. De verbouwing is echter niet afgemaakt . De "Morgenster" lag (1999) afgemeerd in zijkanaal B te Spaarndam.
Jan
|
|
|
473
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-11-2013, 11:40:33
|
H218 Arctic Hunter
Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.
Inhoud 579 bruto ton Lengte: 177,6 ft (m) Breedte: 30,2 ft ( m)
Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.
In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.
Jan
|
|
|
474
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-11-2013, 14:15:33
|
SCH19 Wouter Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 4876 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen als SCH370 Clyvia voor C. v.d. Toorn Jr.
Inhoud: 172,67 brt netto 87,80 ton Afmetingen: 32,78 x 6,75 x 3,08 m Motor: 240 pk Deutz bouwjaar 1935 Geschiedenis: 1916 SCH370 Clyvia eig. C. v.d. Toorn Jr 1935 SCH19 Wouter eig. W. v.d. Toorn 1938 SCH19 Wouter eig. J.J. v.d. Toorn 1952 SCH19 Wouter Eig. Verre Visserij Mij. 1969 verkocht voor de sloop
SCH32 Jupiter De logger Jupiter is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf De Nieuwe Maas te Vlaardingen voor rekening van A. van der Toorn.
Inhoud: 160 BRT Afmetingen: 32,71 x 6,73 x 2,72 m Motor: 2 cil Brons 50 pk Geschiedenis: 1916 SCH 35 Wouter Eig. A v.d.Toorn 1919 SCH 32 Jupiter . Eig A.v.d. Toorn als Vracht logger 1933 GDY 32 Mewa III Eig Mewa te Polen 1941 in Duitse krijgsdienst bij het Küstenwachflottilje Nord 1948 SCH 32 Jupiter Eig. Verre Viss.Mij 1969 SCh 32 Jupiter niet meer in gebruik in de Visserij 1969 sportvisser "De Gouden Karper" te IJmuiden
SCH310 Excelsior De logger SCH310 is gebouwd in 1917 bij A. Pronk te Vlaardingen voor rekening van Zuid-Hollandse Handelsvereniging. Het schip heette toen: ‘De Jonge Albert’ .
Inhoud: 166,79 bruto ton netto 98,55 ton Afmetingen: 33,90 (lengte) x 6,65(breedte) x 2,90 m(holte) Motor: 80 pk Steijmel/250 pk Werkspoor TMAF 274m, 4 cil. Bouwjaar 1947 Geschiedenis: 1925 SCH 310 De Jonge Albert motor ingezet 1925 SCH 310 Excelsior eig. Joh. Jac. de Niet 1947 SCH 310 Excelsior eig. J.J. de Niet en J.J. v/d Toorn verlengt en hermeten 1952 SCH 310 Excelsior eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. van der Toorn 1960 SCH 310 Excelsior dir. J.J. & A.C. van der Toorn 1962 SCH 310 Excelsior dir. J.J. van der Toorn 1964 SCH 310 Excelsior verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw-Lekkerland
Jan
|
|
|
475
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-10-2013, 11:40:08
|
SCH107 Scheveningen
Deze motorlogger is in 1916 gebouwd bij Fa. A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van A. de Jong. De SCH 107 was een 'omgekeerde logger". Het was normaal dat de vleet over stuurboord werd gehaald, maar bij dit schip kon alleen over bakboord gehaald worden. Het kluisgat had de SCH 107 aan bakboordzijde, terwijl het voorroer aan stuurboordzijde was bevestigd. Ook de breels- en blazenkrebbe, die 'normaal' op de voorplecht aan bakboordzijde was geplaatst, stond bij deze logger aan stuurboord. Op Scheveningen werd deze logger dan dan ook de "Linkse logger" genoemd.
Inhoud: 174,87 ton bruto; 86,63 ton netto Lengte: 34,76 m Breedte: 6,64 m Holte: 2,84 m Motor: 220 Pk Brons, HD, 4 CM, 4 cil., No.1225, bouwjaar. 1917
Geschiedenis: 1916 SCH 362 Scheveningen eig. A. de Jong 1919 KW 169 Viking eig. H.G.Lammens, motor ingezet. 1924 KW 169 Aleida eig. Visserij Mij Na Lijden Verblijden 1933 SCH 107 Scheveningen eig. W.C. v/d Toorn & J.C. Pronk 1940 SCH 107 Scheveningen gevorderd, H 804 - HH 12 - HY 81. 1949 SCH 107 Scheveningen verlengt en hermeten 1958 SCH 107 Scheveningen verkocht voor sloop aan Fa. Boelens te Antwerpen voor 26.000,00 gulden
Jan
|
|
|
476
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 12-10-2013, 11:26:51
|
H200 William Wilberforce
De motortrawler H200 William Wilberforce is onder bouwnr 948 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij F&T Ross Ltd. uit Hull.
Het schip is 8 mei 1959 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 698 bruto ton Lengte: 179,9 ft (54,83m) Breedte: 32,8 ft (10 m)
Het schip beschikte over een C.D. Holmes/Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1550 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.
Op 5 april 1960 is het schip verkocht aan de rederij St. Andrew Steam Fishing Co Ltd te Hull en vervolgens op 14 april 1961 weer doorverkocht aan de rederij Eton Fishing Co Ltd te Hull. Op 3 mei 1965 verkocht aan Parbel – Smith Ltd uit Hull. Op 20 november 1968 overgegaan naar Grimsby (GY140). Op 1 januari 1975 is het schip overgegaan naar Boston Deep Sea Fisheries Ltd te Grimsby.
In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.
Jan
|
|
|
|
|