Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-04-2024, 13:33:27
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 42
46  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 04-02-2023, 13:35:30
H455 Lorella

De stoomtrawler H455 Lorella is in 1947 onder bouwnr 785 gebouwd bij de  Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij City Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 20 augustus 1947 te water gelaten en werd op 12 november 1948 in dienst gesteld.

Inhoud 559 bruto ton
Lengte: 170,8 ft (52,05 m)
Breedte: 29,2 ft (8.90 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een  triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 925 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

Geschiedenis:
De Lorella is op 26 januari 1955 tijdens slecht weer als gevolg van ijsopbouw gekapseisd op 90 mijl ten noord oosten van de Noordkaap van IJsland. Hierbij kwamen alle 20 opvarenden om het leven. Tegelijkertijd is ook de trawler H135 Roderigo in dat gebied met man en muis vergaan.

Jan
47  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-01-2023, 16:10:36
SCH 21 Arie van der Zwan

De motorlogger SCH21 Arie van der Zwan  is in 1949 gebouwd bij Scheepswerf ?De Industrie? te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH24 Oceaan III.

Inhoud: 207 BRT
Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk

In 1959 is het schip overgegaan naar Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Op 11 december 1960 is de Arie van der Zwan bij binnenkomst tijdens stormweer op het Zuiderhoofd van de haven van Scheveningen gestrand waarbij de 16-jarige reepschieter is verdronken. De overige bemanningsleden konden worden gered. Het schip is op 18 december 1960 gelicht maar was onherstelbaar beschadigd en is derhalve voor de sloop verkocht.

Jan
48  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 19-01-2023, 12:57:41
BX591 Sonne

De Duitse stoomtrawler BX591 Sonne is in 1950 onder bouwnr. 346 gebouwd bij de Schiffbaugesellschaft Unterweser Brhv.  voor rekening van reederei Hochfischerei Nordstern uit Bremerhaven.

Afmetingen: 55,98 x 8,56 x 4,33 m.
Inhoud: 512,79 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine.
Totaal vermogen: 830 pk
Max. snelheid: 11,8 knopen
Aantal bemanningsleden: 22

Geschiedenis:
Het schip is in 1964 gesloopt.

Jan
49  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 06-01-2023, 11:15:35
IJs laden te Hull
50  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 27-12-2022, 15:58:33
H118 Cape Columbia

De stoomtrawler H118 Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De H118 Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd.  Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk.  Hiermee kon een max. snelheid van 13,5  knopen  worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.

Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
51  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-12-2022, 12:17:51
SCH54 Franziska & SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawlers SCH54 Franziska en SCH302 Willem van der Zwan werden in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen gebouwd bij T. van Duijvendijk?s Scheepwerf te Lekkerkerk. De SCH302 werd in 1973 afgeleverd en de SCH54 in 1974.

De afmetingen van de schepen waren: lengte 54,45/50,79 meter, breedte 10,02 meter en holte 5,74 meter. De inhoud bedroeg 477 BRT. De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werden beide schepen verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de schepen werd daarmee vergroot tot 557 BRT (SCH54) resp. 565 BRT (SCH302).

In 1987 zijn beide schepen verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg de naam AZANGAR met dezelfde thuishaven.

SCH6 Alida

De SCH6 ?Alida? werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk?s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ?Alida? bij Scheepswerf ?Welgelegen? te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ?Johanna?. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ?Kalypso?.

Jan
52  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 10-12-2022, 14:03:15
SCH 24 Oceaan III

De motorlogger SCH24 Oceaan III is in 1949 onder briefnr.7854 gebouwd bij Scheepswerf ?De Industrie? van de gebroeders Boot te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH21 Arie van der Zwan.

Inhoud: 207 BRT
Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk

Geschiedenis:
1954 Eigenaar wordt de N.V. A. v.d. Zwan en Zn
1955 Verhuurt aan Jaczon B.V.
1961: Eigenaar wordt Jaczon B.V.
1965: Verkoop naar Noorwegen. Nieuwe naam wordt: Romi. Thuishaven: Bergen

Jan
53  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 04-12-2022, 14:12:16
Hektrawlers te IJmuiden

H90 Kirkella

De hektrawler H90 Kirkella is in 1973 in opdracht van Cornelis Vrolijk?s Visserij Maatschappij BV uit IJmuiden gebouwd bij Scheepswerf Boot Leiden BV te Leiderdorp (casco) resp. Sleephelling Maatschappij Scheveningen. Het schip had toen de naam SCH90 Onderneming I.

inhoud: 475,47 bruto ton
lengte over alles: 56,34 m
breedte: 9,22 m
holte: 6,07 m.

De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

Geschiedenis:
In 1979 is het schip bij de Scheepswerf ?Welgelegen? te Harlingen verlengd (60,07 m) waardoor de inhoud steeg tot 542,93 brt.

In 1985 is het schip verkocht aan de Engelse rederij ?The Dinas Steam Trawling Co Ltd te Hull en kreeg het de naam H90 Kirkella.
In 1994 is het schip verkocht naar Guinee (Conakry) en heeft het de naam Babel I.

SCH72 Prins Bernhard

De hektrawler SCH72 Prins Bernhard is in 1983 gebouwd bij de Ysselwerf te Capelle aan de IJssel onder bouwnr 208 in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij. te IJmuiden.

Bruto inhoud: 2.610 brt
Lengte over alles: 88,13 m
Breedte: 14 m
Holte: 9 m
Voortstuwing: Deutz dieselmotor type SBV.8.M.540 met een vermogen van 4418 pk (kW)

Geschiedenis:
1993 Verkocht naar Fecamp, Frankrijk als FC716900 Prins Bernhard

SCH171 Cornelis Vrolijk FZN

De hektrawler SCH171 Cornelis Vrolijk FZN is in 1988 gebouwd bij de Ysselwerf te Capelle aan de IJssel onder bouwnr 211 in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij. te IJmuiden. Het schip kwam op 22 juni 1988 in de vaart. In 2009 werd het schip omgevlagd naar de UK en kreeg toen het visnummer H171.

Bruto inhoud: 5579 brt
Lengte over alles: 114,20 m
Breedte: 17 m
Diepgang: 7,06 m
Holte: 10,20 m
Voortstuwing: Deutz dieselmotor type SBV16M640 met een vermogen van 9523 pk (7009 kW)

Geschiedenis:
1994 aanpassing motorvermogen: 7996 pk (5885 kW)
1999 aanpassing motorvermogen: 9520 pk (7007 kW)
2009 omgevlagd naar de UK als H 171 Cornelis Vrolijk Fzn van North Atlantic Holdings (Cornelis Vrolijk), motor vermogen aangepast: 9670 pk (7117 kW), roepletters: MLPC9
2011 nieuwe motor type W?rtsil? met vermogen 9670 pk (7117 kW). Motor is opgebouwd bij W?rtsila maar is officieel een rebuild Deutz 640.

Jan
54  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 29-11-2022, 14:27:50
BX661 Regensburg

De Duitse trawler BX661 Regensburg is in 1958 gebouwd bij Rickmerswerft te Bremerhaven  onder bouwnr. 305 voor rekening van rederei Nordsee uit Bremerhaven.
De Regensburg behoort tot de zgn ?Essen?-serie welke in totaal uit vier schepen heeft bestaan. De overige drie schepen waren:
BX653 Essen (1957)
BX654 Saarbr?cken (1957)
BX658 Bielefeld (1958)

Afmetingen: 58,25 x 9,63 x 4,74 m.
Inhoud: 716,32 bruto ton register.
Voortstuwing: dieselmotor met een vermogen van 1590 pk waarmee een maximum snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.
Aantal bemanningsleden: 24

In 1970 is de Regensburg  gesloopt.

Jan
55  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 22-11-2022, 14:32:08
Opgelegde Engelse trawlers te Hull
56  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 16-11-2022, 16:40:40
VL172 Clara

De stoomlogger VL172 Clara is in 1908 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Vd Windt te Vlaardingen in opdracht van de Visserij Maatschappij Vlaardingen.

Inhoud: 205 brt
Afmetingen: 35,50 x 6,80 x 3,65 m
Voortstuwing: Triple expansie machine fabrikaat Wilton, Rotterdam met een vermogen van 200pk

Geschiedenis:
1941 gevorderd door de Duitse Kriegsmarine en ingezet als DW023 resp. VS115
1962 de Clara was in 1962 de laatste stoomlogger van ons land die nog actief aan de haringdrijfnetvisserij heeft deelgenomen. Dat jaar werd door de Clara in 9 reizen (194 reisdagen) toen 303.600 kg haring gevangen met een opbrengst van NLG 262.115,-
1963 opgelegd te Vlaardingen
1965 verkocht voor de sloop

Jan
57  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 03-11-2022, 19:27:16
SCH104 Adriana

De motorlogger Adriana werd in 1912 als zeillogger VL88 Adriana gebouwd bij de werf A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van Rederijkantoor Fa. Joost Pot te Vlaardingen.

Inhoud: 170 brutoton (na verlenging)
Lengte: 35,94 meter (na verlenging)
Breedte: 6,53 meter
Holte: 2,98 meter
Motor: 1928: 80 pk Brons, 1940: 4 cil. Sulzer, 4RKWM 250 pk

Historie:
1912: VL88 Adriana Eig.: Rederijkantoor Fa. Joost Pot te Vlaardingen
1928: verbouwing tot motorlogger
1933: verkocht aan Rederij A. de Jong uit Scheveningen. Visnr. wordt SCH104 naam ongewijzigd
1936: schip werd met 5,42 m verlengd te Vlaardingen
1940: gevorderd door de Kriegsmarine en verbouwd om dienst te doen als ?tauchlogger?onder de naam ?Hohlente?
1946 Vanuit Kiel overgebracht naar IJmuiden; daarna verbouwd bij A. de Jong te Vlaardingen waarbij het schip nogmaals werd verlengd en een nieuwe schuine steven en een nieuw dekhuis en stuurhuis werden aangebracht.
1952: Overgang naar N.V. Verre Visserij Mij J. de Jong (dir. J. de Jong) te Scheveningen
1960: Verhuurd aan de N.V. Verre Visserij Mij te Scheveningen
1964: Aangekocht door de N.V. Verre Visserij Mij.
1965: Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

SCH101 Johanna Maria

De motortrawler SCH101 Johanna Maria is in 1956 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 130 voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip werd op 19 juni 1956 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,86/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie dieselmotor 600 pk. In 1967 opgevoerd tot 900 pk.

Geschiedenis
1964 verhuurd aan B.P.M. als onderzoekingsvaartuig
1967 weer ingezet voor de visserij
1969 omgedoopt in Trijntje Allegonda
1971 overgegaan naar rederij Den Dulk ?van Leeuwen en omgedoopt in Poolster SCH56
1975 afgevoerd ivm sanering

Jan
58  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-10-2022, 16:51:06
H143 Imperialist

De stoomtrawler H143 Imperialist is onder bouwnr 457 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell te Beverley UK voor de rederij Hellyer Bros Ltd uit Hull.

Het schip werd op 13 december 1924 te water gelaten en kwam in februari 1925 in de vaart.

Inhoud: 488 bruto ton
Lengte: 160,7 ft (49 m)
Breedte: 27.1 ft (8,3 m)

Het schip beschikte over een stoommachine fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 99 npk waarmee een max. snelheid van 11 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
1938 verkocht aan de Franse rederij L?Armement St Perrais te St Perrais en herdoopt in Administrateur de Bournat
1940 in beslag genomen door de Royal Navy en verbouwd tot anti onderzeebootjager onder de naam Alastor (FY266)
Gekocht door de Royal Navy. Nieuwe naam: Bretwalda
13 oktober 1944 aanvaring op de Clyde met de Nederlandse onderzeeboot O15
8 oktober 1946 verkocht aan St Andrew?s Steam Fishing Co Ltd uit Hull en herdoopt in White Nile (H39)
11 januari 1947 Verkocht aan de Poolse Regerings Vloot (management ?Dalmor?Przedsiobiorstwo Polowow, Dalekomorskich, Gdynia). Nieuwe naam wordt: Jupiter
1960 Verkocht voor de sloop

Jan
59  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 20-10-2022, 17:36:50
BX633 Hermann Krause

De Duitse stoomtrawler BX633 Hermann Krause is in 1955 gebouwd bij Seebeckwerft te Bremerhaven  onder bouwnr. 793 voor rekening van de Hanseatische Hochseefischerei uit Bremerhaven.

Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.
Inhoud: 645 bruto ton register.
Voortstuwing: triple expansie stoommachine  gekoppeld aan afvoergasturbine met een gezamenlijk vermogen van 1000 pk waarmee een maximum snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald.
Aantal bemanningsleden: 23

In 1972 is de Hermann Krause  gesloopt.

Jan
60  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 13-10-2022, 15:39:28
BX661 Regensburg

De Duitse trawler BX661 Regensburg is in 1958 gebouwd bij Rickmerswerft te Bremerhaven  onder bouwnr. 305 voor rekening van rederei Nordsee uit Bremerhaven.
De Regensburg behoort tot de zgn ?Essen?-serie welke in totaal uit vier schepen heeft bestaan. De overige drie schepen waren:
BX653 Essen (1957)
BX654 Saarbr?cken (1957)
BX658 Bielefeld (1958)

Afmetingen: 58,25 x 9,63 x 4,74 m.
Inhoud: 716,32 bruto ton register.
Voortstuwing: dieselmotor met een vermogen van 1590 pk waarmee een maximum snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.
Aantal bemanningsleden: 24

In 1970 is de Regensburg  gesloopt.

Jan
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!